Oudot pelot ja fobiat - onko sinullakin?
Karttojen pelko!
Oon huomannut "vaivan" muutaman kerran, mutta nyt vasta häiritsi niin paljon, että aloin googlettelemaan mikä juttu tämä oikein on.
Diagnosoin siis itselläni Cartophobian.
Jotenkin oudosti aina kun katson isoa karttaa ja erityisesti merialueita, tulee semmonen epämiellyttävä tippumisen, huimauksen ja pelästymisen tunne.
Varsinkin GoogleEarth on ihan stunttipaikka. Tulee samanlainen olo kun lapsena selaisli eläinkirjaa ja pelästyi niitä suurennettuja muurahaisia eikä voint käsinee kääntää sivua koska "saattaa osua vahingossa aikka haihin". Tunnistatteko moista?
Onko täällä muita kartan pelkääjiä?
Tuohon merien näkemisen pelkoon ehkä liittyy se, kun pelkään valtavan isoja asioita ja tosi vanhoja asioita.
En yhtään tajua miksi, mutta esim. toissayönä kammotti kun luin maailman vanhimmasta joenuomasta Australiassa, 300milj. vuotta vanha ja iso kuin mikä.
Tämän ajattelukin saa kädet hikoamaan.
Tietääkö täällä joku neropatti mistä fobiat oikein saavat alkunsa? Ois tosi mielenkiintoista tietää.
Ei mulla muuta.
Kommentit (82)
On, pelkään koiria. Minulla se alkoi siitä kun olin 3-vuotias ja yhtä iso koira kuin minä puri minua.
mulla on tähtitaivas fobia. saan järkyttäviä pelkotiloja jos katson tähtitaivaalle koska tajuan seisovani avaruudessa leijuvalla kiva kasalla.
*edellisessa viestissä piti lukea kivi
Miulla korkeanpaikankammo, mutta ei siis niin että pelkään putoavani korkealta, vaan huimaa katsoa ylöspäin korkealle. Alkoi yhtäkkiä Pohjois-Norjassa jokunen vuosi sitten kun patikoitiin vuoren rinnettä ylöspäin ja erehdyin katsomaan ympärillä olevia vuorenrinteitä ja huippuja tarkemmin. Karsea tunne.
Vähän samaa kuottavaa fyysistä fiilistä tulee tuosta tähtitaivaalle katsomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Miulla korkeanpaikankammo, mutta ei siis niin että pelkään putoavani korkealta, vaan huimaa katsoa ylöspäin korkealle. Alkoi yhtäkkiä Pohjois-Norjassa jokunen vuosi sitten kun patikoitiin vuoren rinnettä ylöspäin ja erehdyin katsomaan ympärillä olevia vuorenrinteitä ja huippuja tarkemmin. Karsea tunne.
Vähän samaa kuottavaa fyysistä fiilistä tulee tuosta tähtitaivaalle katsomisesta.
Pysyttele poissa patikkamatkoilta, joissa on lähellä vuorenhuippuja tai vältä katsomasta niitä tai mihinkään kaukaisuuteen kävellessä ja keskity kävelyyn. Jotain tasapaino ongelmia, korkea verenpaine tai jostain muusta terveydellisestä syystä johtuvaa huimausta ja huimauksen aiheuttamaa pelkoa? Ja tai sitten joskus menneisyydessäsi tapahtunut onnettomuus vuorilla.
Onhan tuo tieto, että maapallo on vain yksi planeetta avaruudessa, fakta tieto, mutta yleensä sitä ei koeta noin. Koska emme koe maapallon muotoa koska gravitaatio, maan vetovoima. pitää meidät maan pinnalla emmekä putoa emmekä lähde leijumaan.
Meren syvänteiden pelko. Pelkään sitä että joku outo voima siirtäisi minut sinne salamannopeasti.
Apinat! Kaikki lajiin katsomatta onko paviaani vai joku muu. Olen katsonut noita youtube-videoita noista apinoista ja mitä kaikkea kauheaa ne saavat aikaan. Voivat jopa tappaa ihmisen. Ihmisten oma vika monesti kun apinat päässeet pelostaan ihmistä kohtaan ja muuttuneet hyökkääviksi ja ryösteleviksi pedoiksi. En ikinä voisi mennä jonnekin turisteille tarkoitetulle kierrokselle ulkomailla jos kiertue suuntautuu alueelle jossa on apinoita, paviaaneja, tms.
Vierailija kirjoitti:
mulla on tähtitaivas fobia. saan järkyttäviä pelkotiloja jos katson tähtitaivaalle koska tajuan seisovani avaruudessa leijuvalla kiva kasalla.
No nyt on mullakin tää fobia😳
Mustavalkoisten testikuvavideoiden pelko, erityisesti se ikivanha jossa on tv/radiomasto. Ilmalaivojen ja ohjusten pelko. Suurten lämpökattiloiden pelko. Vanhojen mustavalkoisten animaatioiden pelko. Näitä minulla.
Pistorasioiden pelko. Oikeesti tosi ongelmallista esim.kännykän lataamisen takia. Joka kerta pelottaa, että saan sähköiskun.
Pelkään hissejä, että jään hissiin jumiin. Vaikeuttaa elämää aika paljon, kun aina on hississä on ihan paniikissa ja ajatuskin hissiin menemisistä ahdistaa todella paljon pyrin välttämään niitä, mutta välillä on pakko käyttäänytkin ahdistaa ja kauhistuttaa, kun kirjoitan tätä
Vierailija kirjoitti:
Pelkään hissejä, että jään hissiin jumiin. Vaikeuttaa elämää aika paljon, kun aina on hississä on ihan paniikissa ja ajatuskin hissiin menemisistä ahdistaa todella paljon pyrin välttämään niitä, mutta välillä on pakko käyttäänytkin ahdistaa ja kauhistuttaa, kun kirjoitan tätä
Jäi sitten laittaman hymiöt välistä näköjään :D
Itse pelkään kuvia avaruuden mustista aukoista.
Jotenkin vaan karmii se, että on joku paikka, josta ei ole paluuta, jos sinne joutuu valtavan vetovoiman takia.
Käärmeet, inhoan niitä sydämeni pohjasta.
Ap:llä on megalofobia. Ahdistus, joka kohdistuu liian suuriin kohteisiin.
Mä pelkään ettei mulla ole fobioita.
Pelkään jokia!
En oo koskaan asunut sellaisen lähellä, ei siis eli ei mistään lapsuusonnettomuustraumasta johdu mulla ainakaan. Jotenkin se isous, ja luikertelu, ja se vesi kun sinne veden alle ei voi nähdä.
Sä olet edellisessä elämässä kuollut johonkin mikä liittyy sun fobiaan. Ehkä eksyit kartasta huolimatta ja se sinetöi sun kohtalon.