Miten selviätte taloudellisesti erosta?
Olen tullut tulokseen, ettei suhde enää korjaannu, mutta miehellä on meidän rahat, ja vaikka olen töissä, niin mulla ei ole mitenkään varaa uuteen asuntoon heti erotessa. Tiedän, että kun ilmoitan erosta, mies ei ole enää turvallinen, joten en voi jäädä kotiin. Miten olette toimineet vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (41)
En ikinä antaisi miehelleni minun rahoja. Ihan ensiksi siis siirrät palkkasi/tukesi omalle tilille.
Hankit halvan vuokra-asunnon. Yksiön tai kaksion jostain vähän kauempaa. Sellaisen, jossa on halpa vuokra, halpa takuusumma, eikä ole määräaikaista ekaa vuotta sopimuksessa. Esim satolle ei ole takuuvuokria ja Voit pyytää takuuvuokraa myös kelalta. Ostat kalusteet, mitä et pysty kotoa viemään, kierrätyskeskuksesta, etkä ole niin nuuka laadusta. Ne maksaa silloin muutaman kympin tai pari satasta.
Tähän sun palkka kyllä riittää ja kai sulla nyt joku luottokorttikin on. Loput tavarasi keräät kassiin aamulla ennen eroilmoitusta.
Vaikka ette nyt eroaisikaan niin tulet olemaan todella pahassa pulassa myös sinä päivänä kun miehesi kuolee. Kuolinpäivänä vainajan pankkitili jäädytetään etkä pääse rahoihin käsiksi ennen perinnönjakoa mistä saat joko tasinkoa tai perintöä riippuen perhetilanteestanne. Eli kannattaa juuri nyt ja tänä päivänä alkaa keräämään omaa puskuria palkasta.
Ero oli raastava. Mies tyhjensi tilit, ei ollut pennin hyrrää minulle YHTEISISTÄ rahoista. Vaihtoi lukot oviin ja otti OKT kaiken arvokkaan ja deponoi ne muualle. Ihan parhaita lakanoita myöten.
Ei maksanut minulle eltusta niiltä kuukausilta, joilta piti. Se (!) keksi talossa remontointia ja esti kokonaan rahan tulon minulle.
Selvisin, mutta voimat menivät lamaantumisen takia pitkäksi aikaan.
Seuraavana oli perinnönjako sisarusten kanssa, veivät kaiken. Se oli yhtä raastava syyttelyjen myötä.
Silti olen päässyt eteenpäin ja minulla oli hyä työpaikka ja nyt eläke riittää myös.
Hyvin meni. Muutin takaisin asuntooni, jota olin vuokrannut. Oli hyvä etten sitä koskaan myynnyt.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä antaisi miehelleni minun rahoja. Ihan ensiksi siis siirrät palkkasi/tukesi omalle tilille.
Oma tili on kaikkein tärkein! Jos nyt tili on vain miehen nimisssä, olet häviäjä - muutenkin. Jos tilillä on teidän molempien nimet siinä muodossa, että tai siis, sinä tai miehesi, niin olet siinäkin häviäjä, jos et nosta rahojasi omalli tilille. Mutta jos tilillä on ja eli sinä ja miehesi, niin sittenkin olet huonossa asemassa. Et yksin saa nostaa rahoja. Ehkä jonkun pienen summan kerrallaan.
Ota oma tili välittömästi käyttöön äläkä selvitä asiaa miehellesi. Tee yksin päätös. Sitten voit jatkaa ja katso mihin talousasioihin annat rahojasi. Ja vielä jos on OKT niin jos maksat kiinteistöveron puoliksi, niin olet jo hyvällä vauhdilla talossa kiinni. Ruokakuluja ja sähköjä takautuvasti ym. ei lasketa erossa.
Ottaa koville, mutta joko elät edelleen mihen kanssa tai valmistaudut tähtäimellä muutoksiin - ajan kanssa.
Mitä tarkoittaa että "miehellä on meidän rahat", vaikka olet töissä? Annat rahasi miehelle? Vai että mies on suurituloinen? Miten töissä käyvällä ihmisellä ei olisi varaa asua missään? Vai tarkoitatko että sen omakin asunnon pitäisi olla omakotitalo Espoossa?
Ihan ensiksi oma tili ja kulutusta vain pakollisiin asioihin. Onko mahdollista muuttaa hetkeksi vanhemmille tai ystävän luo? Vaatekaappien "siivous" eli roudaat ne jonkun varastoon, samoin varastojen tyhjennys omista tavaroista. Levittele miehen tavaroita siten ettei tyhjeneminen ole niin ilmeistä. Myy tavaroita, joita et tarvitse ja rahat omalle tilille.
Onko naapureissa tuttuja? Jos on, niin kysy voitko viedä pahvilaatikoita heille. Kun avaat laatikot niin saat yhden ison laatikon sisälle todella monta laatikkoa. Lisäksi pakkausteippiä ja jätesäkkejä. Säkkeihin saat kaapattua lähtöpäivänä vaatekaapista nopeasti monta hyllyllistä tavaraa.
Käykö mies töissä? Jos käy, niin otat itse vapaata ja muutto heti kun mies lähtee töihin, saat monta tuntia aikaa. Miehelle et puhu mitään vapaapäivästä & muutosta. Onko jollain tutulla pakettiautoa? Jos ei, niin vuokraa sellainen. Koita saada joku tuttu auttamaan muutossa niin saat fyysistä & psyykkistä tukea.
Turvallista muuttoa!
Vierailija kirjoitti:
Hyvin meni. Muutin takaisin asuntooni, jota olin vuokrannut. Oli hyvä etten sitä koskaan myynnyt.
Oletko ap vai muu henkilö?
Miten ihmeessä päästätte itsenne siihen tilanteeseen?Yhteiset menot yhteiselle tilille ja omat tilit ja säästöt siinä sivussa. Ja jos maksatte yhteistä asuntoa niin katsotte, että myös nimi on omistajana. Ymmärrettävästi hankala säästää jos on kotina / työttömänä, mutta työssäkäyvälle omaa tyhmyyttä.
Miten ihmeessä miehellä on teidän kaikki rahat? Meneekö sun palkka siis miehen tilille? Ja sulla ei oikeutta tileille? Onko sulla edes pankkikorttia?
Mielestäni suurin ongelma ap:lla on miten selvitä hengissä ja ehjin nahoin erosta eikä niinkään taloudelliset seikat. Hanki uusi mies tueksesi ja turvaksesi, ehkä saat samalla uuden kodin.
Tj50
Oma itsenäinen tili on ihan ensimmäinen asia ja palkka sinne.
Sitten saat miettimiseen aikaa.
Mikä on syy, ettei liitto muutu? Jos ei ole täysin pilalla suhde, niin yritä kestää vähän aikaa ja mieti, äläkä tee näiden kirjoittajien mukaan. Ylipäätään vaatteet ja taloustavarat eivät lopulta merkitse niin paljon. Eivät edes huonekalut ole niin tärkeitä. Säästät siinäkin, kun et ota muuttoautoa.
Ole vahvempi ja mieti asioita tärkeysjärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä miehellä on teidän kaikki rahat? Meneekö sun palkka siis miehen tilille? Ja sulla ei oikeutta tileille? Onko sulla edes pankkikorttia?
Ei nyt moittiminen auta. Tilanne on Apllä se mikä on ja isitä on päästävä itsenäisyyteen. Ei kannata tuossa tilanteessa vielä tehdä äkkinäistä ratkaisua vaan ottaa asiat tärkeysjärjestyksessä.
Näitä vastaavia tapauksia on paljon, ihan liian paljon , kun luottaa alussa toiseen henkilöön.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni suurin ongelma ap:lla on miten selvitä hengissä ja ehjin nahoin erosta eikä niinkään taloudelliset seikat. Hanki uusi mies tueksesi ja turvaksesi, ehkä saat samalla uuden kodin.
Tj50
Voi sentään ja Ap on samassa asemassa tai luisuu toisen "kahleisiin". Ei mikään muutu, jos ei saa korjattua perusasioita. Ehkä liitto sujuuvielä jonkin aikaa, jotta Ap saa ensin ajatuksensa ja suunnitelmat valmiiksi. Mutta varokoon, ettei mies ehdi ensin rahoihin kiinni. Mitä noista huonekaluista ja keittiötarvikkeista.
Turvallinen, mitä tarkoita sillä Ap? Mies on teillä pää ja sen tulet kokemaan monin tavoin, jos et ota omaa tiliä itsellesi.
Avaa heti oma tili ja ilmoita työnantajalle uusi tilinumero niin seuraava palkka tulee sinne. Jos palkkasi on pieni, sossusta voi kysyä neuvoa ja tukea omilleen muuttoon. Valmistele uusi asunto ja elämä ennen miehelle kertomista, kun turvallisuutesi sitä vaatii.
Tässä on tullut jo paljon hyviä neuvoja. Paras keino on, että rupeat valmistelemaan eroa nyt kaikessa hiljaisuudessa ja tärkeintä on että alat säästämään itsellesi rahaa. Otat vaikka tavoitteen, että puolen vuoden kuluttua olet taloudellisesti siinä tilanteessa että pystyt eroamaan.
En ole koskaan päästänyt itseäni tuohon tilanteeseen vaan olen aina huolehtinut siitä että oma talouteni on turvattu.