Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla mielestäsi hyvä selviytymiskyky?

Vierailija
16.03.2026 |

Esimerkiksi vastoinkäymisten suhteen tai silloin kun tuntuu että arjessa on kaikkea. Minkä tekijöiden luulet vaikuttavan asiaan?

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno ketju, kiitos.

Skippaan kuitenkin.

Hyvää huomenta. 

Lepään Kristuksessa.

~x~

Vierailija
102/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kaikilla vastanneilla on hyvä selviytymiskyky kun ovat tähä asti selvinneet.

Mainio kommentti. x

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olon kolmekymppisenä tilanteessa, missä hoidin erityislapsen ja sairaan miehen lisäksi keskeneräisen talon työt ja omat vuorotyöni. Kyllähän se(kin) pakkorako kasvatti toleransseja ihan uusiin sfääreihin. Selvittiin, kaikki.

Vierailija
104/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelisin että on, koska olen oppinut olla harrastamatta tunnetiloja turhaan. Olen aina samanlainen, sattui mitä sattui. Jonkinlaista stooalaisuutta, kai.

Vierailija
105/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

103, 104 ei x.

Stoalainen etäisyys, kyllä.

Minunkin tapani suhtautua.

Ei enempää kommentteja.

Vierailija
106/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ressiä pukkaa helposti. Murehdin asioita jo etukäteen ja ahdistun. Mutta 3 kertaa olen elämäni aikana joutunut pahaan paikkaan ja olen pystynyt toimimaan tehokkaasti ja selvinnyt. Näitä kaikissa siirryin sellaiseen toimintamoodiin täysin vaiston varassa ja erikoista oli että ajatus oli täysin kirkas mutta en kuullut mitään. Kroppa sulki kuulon pois ja keskittyi "pelastautumaan". 

Vierailija
107/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha sanoa, olisi hyvä, kun vaan on kerran saanut otteen elämästä, ei pienet ongelmat heilauta.  Moni kuvitellut, pieniä ovat murheet, tosiasia että on minunkin pinnisteltävä joka päivä.

Vierailija
108/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti ja tottunut selviytymään ja pärjäämään yksin. Minua ei kiinnosta muiden ihmisten mielipiteet ja siksi voin paremmin, kun ei tarvitse välittää muista ihmisistä. Jos elämässä tulee vastoinkäyminen niin mitä sitten? Huominen on aina uusi päivä 

Vierailija
109/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mulla on turvallisen ja hyvän lapsuuden (mikä ei tarkoita etteikö sielläkin olisi omat murheensa ja perhejuttunsa ollut, koska lapsuuskin on ihan tavallista elämää) ja jonkinlaisen perusluonteen ansiosta positiivinen ja toiveikas suhtautuminen asioihin. Toki on ollut päiviä, jolloin olen pudonnut ns. pohjalle ja elämä on tuntunut todella raskaalta, mutta yleensä suhteellisen nopeasti ryhdyn toimimaan ja miettimään / järkeilemään, miten tästä eteenpäin ja mitä kannattaa tehdä. 

Aikuisena olen opetellut liudan selviytymiskeinoja. Itselleni niitä ovat esimerkiksi ihmisten tapaaminen, jooga, juoksu, käsillä tekeminen. Olen oppinut, että en patoa tunteitani ja puhun hyvin avoimesti nykyään kaikesta muutaman läheisimmän ihmisen kanssa. Kun on ollut oikein vaikeaa, turvaudun ajatukseen, että säännöllinen ja terveellinen syöminen, pienikin ulkoilu ja liike sekä vuorokausirytmin säilyttäminen ovat kulmakiviä elämässä. 

Olen ikäisekseni ihmiseksi kokenut aika paljon vastoinkäymisiä. Molemmat vanhempani kuolivat hyvin lyhyen ajan sisällä, olen eronnut lasteni isästä, olen itse sairastunut vakavasti krooniseen, toimintakykyyni vaikuttavaan sairauteen.  

Vierailija
110/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tässä paljon vaihtoehtoja ole.

Vierailija
111/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut usein helppoa ja olen ahdistunut ja huolissani melkein koko ajan. On mennyt parmmin, on mennyt huonommin. Monet mahdollisuudet vähenevät iän myötä. Tässä sitä kuitenkin ollaan, joten selvitty on tähän saakka. En osaa vastata tämän paremmin esitettyyn kysymykseen, jolla ilmeisesti kartoitetaan ihmisten resilienssiä. 

Vierailija
112/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Selviydyin alkkis perheestä aikuisuuteen suorittaen ja perhe hajosi, kun ensin sairastuin itse henkisesti ja sen jälkeen puoliso sairastui. Kaksi erityislasta olen kasvattanut yhteiskuntakelpoisiksi aikuisiksi, mutta se vei mielenterveyden rippeetkin. Nyt oon eläkkeellä. Ei ole hyvä kyky selviytyä tai no, selviydyimme, mutta millä hinnalla. En kestä enää vähäisintäkään stressiä tai kuormitusta. 

Vierailija
113/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni minulla on aika hyvä selviytymiskyky. Olen selvinnyt lapsuuden helvetillisistä olosuhteista, tosin mielrnterveys on edelleen välillö koetuksella, mutta elämäähän tämä vain on

Terveys on huonontunut ja huononee koko ajan, mutta ajattelen sen kuuluvan vanhenemiseen

Kaikenlaisista ihmis-suhdeongelmistakin olen selvinnyt. Samoin paskoista työkavereista. Ensin itkee niin murhe väistyy

Luulen, että kohdallani asiaan vaikuttaa sitkeä ja periksiantamaton elämänasenne ja loppujen lopuksi positiivinen luonne

Ilo pintaan vaikka sydän märkänis

Vierailija
114/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen on kehittynyt koska elämä on ollut ihan hirveä.

Vierailija
115/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tässä per...le muukaan auta! Kai sinne hautaan joskus pääsee

Vierailija
116/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tieto, mitä siihen tarvitaan. Oudointa kai, että olen autooni varannut selviytymisjutut. En tiedä miksi, mutta koen sen turvallisemmaksi paikaksi, jos käy jotain

Vierailija
117/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja ei. Panikoin ensin, mutta sitten hyväksyn faktat. Ei kannata murehtia asoita, joille ei mitään voi.

Vierailija
118/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tieto, mitä siihen tarvitaan. Oudointa kai, että olen autooni varannut selviytymisjutut. En tiedä miksi, mutta koen sen turvallisemmaksi paikaksi, jos käy jotain

Ei kai se mitään haittaakaan, ihan hyvä olla vaikka jotain peitteitä olla autossa jo senkin takia, jos se  vaikka rikkoontuu yöllä, eikä apua ole lähellä, niin ei jäädy.

Puhdasta vettä saa litran pulloissa kaupasta, ne ovat yleensä vuoden verran hyviä.

Vierailija
119/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joku aika sitten vesikatkos putkien tarkastusten takia, ja se kestikin aika pitkään, kun oli jotain ongelmia.  Ja naapurin vanhukset eivät olleet nähneet tiedotetta ilmoitustaululla. Minä sitten jakelin vettä naapureille, kun olin varannut sitä reilusti  esim. kahvinkeittoon.

Kotivaraanhan pitäisi kuulu vettä itse asiassa aika paljon, sitä menee kuitenkin yllättävän paljon.

Vierailija
120/173 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla on hyvä selviytymiskyky ja olen resielienssi, mutta olen myös kutakuinkin Suomalaisten hemmottelema kotikissa, kiltti ja kesy, en pärjäisi luonnossa enkä tykkää juurikaan olla luonnossa kuin joskus vähän patikoida jos on paljon miespuolisia suojelijoita mukana.