Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla mielestäsi hyvä selviytymiskyky?

Vierailija
16.03.2026 |

Esimerkiksi vastoinkäymisten suhteen tai silloin kun tuntuu että arjessa on kaikkea. Minkä tekijöiden luulet vaikuttavan asiaan?

Kommentit (173)

Vierailija
141/173 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi sitten on kovempia kokenut, 10-15v orvoksi jäänyt joka on saanut elää hyvää ja turvattua elämää vai koko lapsuutensa kotona pelkäämään joutunut? Kummalla on parempi selviytymiskyky?

Oevoksi jääneet saavat yhteiskunnalta kaiken tuen.

Vierailija
142/173 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi sitten on kovempia kokenut, 10-15v orvoksi jäänyt joka on saanut elää hyvää ja turvattua elämää vai koko lapsuutensa kotona pelkäämään joutunut? Kummalla on parempi selviytymiskyky?

Eihän hyvää ja turvattua elämää elänyt ole mikään kovia kokenut. Toki jos on kovin ujo ja arka ja herkkä ihminen niin saattaa tuntea niin, vanhempien menettäminen on ehkä surullista mutta kyllä täällä yhteiskunta huoltaa orvot oikein hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/173 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän hyvää ja turvattua elämää elänyt ole mikään kovia kokenut. Toki jos on kovin ujo ja arka ja herkkä ihminen niin saattaa tuntea niin, vanhempien menettäminen on ehkä surullista mutta kyllä täällä yhteiskunta huoltaa orvot oikein hyvin.

Vanhempien menettäminen on ehkä surullista? 

Vierailija
144/173 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien menettäminen on ehkä surullista? 

Surullista se on, tietty herkemmät lapset varmasti reagoivat siihenkin voimakkaammin.

Vierailija
145/173 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin orvoksi jäänyt joutuu pelottavissa oloissa elämään, sosiaaliviranomaiset panevat tämän huostaan ja hoitavat elämän.

Vierailija
146/173 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin joku vanhempansa lapsuudessa menettänyt, lapsellinen kaikkien tukema ihminen omaa sen parempaa selviytymiskykyä.

Vierailija
147/173 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin joku vanhempansa lapsuudessa menettänyt, lapsellinen kaikkien tukema ihminen omaa sen parempaa selviytymiskykyä.

Tämäpä!

Vierailija
148/173 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut elämään sellaisissa olosuhteissa 5v alkaen missä pelko oli läsnä lähes koko ajan. Harva lapsi joutuu pelkäämään kotiin menemistä ja kotona olemista toisen "vanhemman" arvaamattoman ja pelottavan käytöksen vuoksi. Olen joutunut näkemään ja kokemaan asioita joita lapsen ei todellakaan pitäisi, aikuisen arvaamatonta käytöstä, ilkeilyä, uhkailua, huutamista, kohtuutonta syyttelyä, mykkäkoulua ja raivokohtauksia sekä kuuntelemaan itsemurhauhkailuja. Yksi kaveri taas on jäänyt ala-asteikäisenä orvoksi ja huomaan, että hän on elänyt lapsuutensa ihan eri todellisuudessa, vanhempiensa kuolemasta huolimatta turvallisen ja sillä tavalla normaalin lapsuuden. Ei hänellä ole mitään kokemusta siitä, millaista elämä on kun kotona on sellaista kuin meillä oli. Hänellä se vanhempien kuolema oli suurin tragedia ja suru mikä vaikuttaa varmaan edelleen.

Vierailija
149/173 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että on. Elän väkivaltaisessa suhteessa. ja minua inhotaan. Välillä sitä on vaikea kestää.

Vierailija
150/173 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että on. Elän väkivaltaisessa suhteessa. ja minua inhotaan. Välillä sitä on vaikea kestää.

Ikävää, mutta oletko miettinyt, miten pääsisit tuosta tilanteesta eroon? 

Vierailija
151/173 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ajatellut että ihan surkea. Ahdistun helposti ja huolestun vähän kaikesta. Arjesta on tosin aina selvitty hyvin. Mietin aina että jos sairastun vakavasti tapan varmaan itseni kun en kestä sitä. Ja sittenhän minä sairastuinkin, täysin yllättäen syöpään varsin nuorena, ilman selviä riskitekijöitä. Ihmettelen vieläkin miten olen selvinnyt niin hyvin, rankoista hoidoista huolimatta olen käynyt töissä osa-aikaisesti ja en ole juuri ahdistunut. Ehkä järkytys ja lamaannus tulee sitten myöhemmin, en tiedä. Tai sitten en tunne itseäni ollenkaan.

Vierailija
152/173 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, tuntuu etten pysty pitämään puoliani mitenkään mitään vastoinkäymisiä tai pahoja ihmisiä vastaan, kaikki paska osuu naamalle, mutta mikään positiivinen ei. Jos yritän tehdä jotain positiivista, sekin muuttuu paskaksi hyvin pian, ja positiivinen asia jää saamatta.

Vierailija
153/173 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Olen ylpeä siitä.

Vaikka vastoinkäymisen eteentullessa tuntuu että menen siinä hetkessä johonkin äärilaitatilaan, joko ns lamaannun tai saan hitonmoisen kilarin, niin riippuen adiasta, eipä aikaakaan kun kehittelen selviytymistrategian tai vaan vaiston varassa toimin jotenkin niin että selviän tavalla tai toisella.

Olen 70 luvun alussa syntynyt nuoren yh äidin 2. lapsi, äitini oli varsinainen selviytyjä ja pärjääjä ja olen kai saanut selviytymisgeenin jo verenperintönä ja myös saanut kadbatkusennsiihen ettei ole mikään vaihtoehto "olla selviytymättä". En ole mikään kirjaviisas ja korkeasti koulutettu, mutta olen hyvin noppelaälyinen, tarkkailen ympäristöä, opin viisaammiltani ja kokeneemmiltani, olen rohkea ja kiinnostunut, en vain "tyydy" vaan haluan enemmän monissakin asioissa. Olen realisti, en mikään taivaanrannamaalari ja kuun tavoittelija. Olen melko kurinalainen ja tunnollinen esim rahankäytön suhteen koska olen oppinut kersana jo siihen, että aina ensin hoidetaan välttämättömyysasiat ja vasta sitten jos jää yhtään ylimääräistä, sen voi käyttää muuhun. 

Olen kasvattanut tai minulle on kasvanut sen verran hyvä ja terve itsetunto että en heilahtele pikkuvastoinkäymisistä enkä enää näin keski-iällä sydänsuruistakaan. En mielistele ketään, en kysy keltään mitä voin tehdä elämässäni tai en. 

Vastoinkäymisen tullen vaan kiukun ja ärtymyksen voimalla takahampaat yhteen ja eteenpäin, kyllä se siitä helpottaa ennenpitkää. En piittaa, olen opetellut myös sivuuttamaan ja ignooraamaan ikäviä asioita / ihmisiä elämässäni. Ehkä en myöskään välitä enää.

Vierailija
154/173 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on, mottoni on aina ollut, että periksi ei anneta. Ongelmat olen selvitellyt perusteellisesti ja tarkistanut omat oikeuteni. Lisäksi kun rehellisesti aina toimii, niin pääsee pitkälle monessa asiassa. Valheella on lyhyet jäljet, se kannattaa muistaa...

Vierailija
155/173 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut elämään sellaisissa olosuhteissa 5v alkaen missä pelko oli läsnä lähes koko ajan. Harva lapsi joutuu pelkäämään kotiin menemistä ja kotona olemista toisen "vanhemman" arvaamattoman ja pelottavan käytöksen vuoksi. Olen joutunut näkemään ja kokemaan asioita joita lapsen ei todellakaan pitäisi, aikuisen arvaamatonta käytöstä, ilkeilyä, uhkailua, huutamista, kohtuutonta syyttelyä, mykkäkoulua ja raivokohtauksia sekä kuuntelemaan itsemurhauhkailuja. Yksi kaveri taas on jäänyt ala-asteikäisenä orvoksi ja huomaan, että hän on elänyt lapsuutensa ihan eri todellisuudessa, vanhempiensa kuolemasta huolimatta turvallisen ja sillä tavalla normaalin lapsuuden. Ei hänellä ole mitään kokemusta siitä, millaista elämä on kun kotona on sellaista kuin meillä oli. Hänellä se vanhempien kuolema oli suurin tragedia ja suru mikä vaikuttaa varmaan edelleen.

Orvoksi jäänyt on silti kokenut rankempia vastoinkäymisiä kuin sinä.

Vierailija
156/173 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon tähän väliin vain sen, että näistä asioista ei voi kiistellä, mikä asia/ kohtalo vaatii enemmän resilienssiä. Kenellä sitä on eniten tai vähiten ja miksi

Vierailija
157/173 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen luulisi ymmärtävän että eihän pelkkä orvoksi jääminen kerro ihmisen elämästä mitään. Myös orvoksi jäänyt on voinut elää ihan tavallista perushyvää elämää, vaikka biologiset vanhemmat olisi aikoinaan kuolleetkin. Tärkeintä varmaan kuitenkin on ne vallitsevat olosuhteet.

Vierailija
158/173 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen luulisi ymmärtävän että eihän pelkkä orvoksi jääminen kerro ihmisen elämästä mitään. Myös orvoksi jäänyt on voinut elää ihan tavallista perushyvää elämää, vaikka biologiset vanhemmat olisi aikoinaan kuolleetkin. Tärkeintä varmaan kuitenkin on ne vallitsevat olosuhteet.

Jep, kun huonelämpötila on yli 18C ja saa aamulla kaurapuuroa, niin kaikki on hyvin.

Niinkö?

Vierailija
159/173 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, kun huonelämpötila on yli 18C ja saa aamulla kaurapuuroa, niin kaikki on hyvin.

Niinkö?

Sekö sinusta on perushyvää elämää? Ok. Onhan tuo hyvä alku, mutta meillä taitaa olla vähän erilaiset käsitykset tästä.

Vierailija
160/173 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin lukemaan armeijan kantakorttini johon oli kirjattu että parhaimman luokan stressinsietokyky. Ei sinänsä tuonut mitään extraa. 11 kk ja alikersanttina kotiin.

Mutta aikojan saatossa stressinsiedolle oli tarvetta. Saimme vaimon kanssa kenkää viikon välein samasta työpaikasta, lapsiperhe ja asuntovelkaa. Varasin ajan pankinjohtajalle ja sinne vaimon kanssa toteamaan mikä on tilanne. Enää ei tulee lainojen lyhennyksiä. Pankinjohtaja tiesi kyllä koska oli työnantajafirman rahoittaja ja tunsi tilanteen.

Sitten piti soittaa paikkoihin jonne oli osamaksu/luottokorttivelkaa. Leikkasin kortit kahtia ja lähetin ne heille kun ei enää tiedossa rahaa. Todettiin vaan että menee nämä ensi maksuhäiriöihin jne jne.

Kun mylly pyöri aikansa pyöri niin ulosotto sai asian hoitaakseen, saimme kutsun nimismiehen toimistoon ja virkailijan kanssa todettin tilanne. Hän totesi että kun teillä ei nyt muuta ole kuin vuokratalossa kodin irtaimisto ja vanha auto niin niitä ei ruveta yksityisiltä ulosmittaamaan koska silloin olisi putkatkin täynnä vanhoja telkkuja jne.

Kaiken kurjuuden keskellä niin luonnollisesti saimme vuokraan asumistukea mutta piti sossusta käydä pyytämässä rahaa. Vaimo sai kauppakassan osapäivätyön jonka palkkajakson tunnit vaihtelivat niin aina oli rahatilanne sekaisin pienistä tuloista ja ammattiliiton sovitellusta päivärahasta.

Siihen aikaa oli Velkajärjestely aika uusi asia ja eikun kimppuun, minulle neuvottiin naapurikaupungista tilitoimisto joka otti asiamme hoitaakseen, ja vei sen maaliin.

Oli vaikeita vuosia, ei voinut jäädä tulee makaamaan vaan jokainen asia piti taistella läpi. Jos joku halusi jotain niin piti olla valmiina antamaan velkajärjestelymiehen yhteystiedot; asiamme on siellä vireillä, ilmoita hänelle!. Olen lukenut kun ihmisillä talous kaatuu päälle syystä tai toisesta niin elämä romahtaa, laskut ja karhukirjeet laitetaan avaamattomina roskiin, ja lannistutaan. Vaimolla oli itku herkässä kun luki perintätoimistojen tylyjä kirjeitä.

Olen itseeni tyytyväinen että sain aikoinaan junailtua perheen asiat eteenpäin. Onneksi oli sisua ja stressinsietokykyä.