Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?

Vierailija
15.03.2026 |

Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.

Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama. 

Kommentit (451)

Vierailija
441/451 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 15kg 9kk aikana. Ensin kalorit nostettiin 2500/pvä ja siitä lähettiin 5 viikon välein tiputtamaan. Missään kohtaa ei menty alle 1700 kalorin. Olen 168 cm, 9kk jälkeen painoin 59kg ja olin hyvässä kunnossa. Salitreeniä 4krt/vko, kävelyä päälle aina kun huvitti. Alussa paino nousi 3kg ja sen jälkeen lähti tippumaan. Pitkäjänteistä hommaa, mutta tulosta tulee. Jos mä söisin jotain täälläkin mainittuja kalorimääriä, ei todellakaan toimisi edes oma hormonitoiminta noilla määrillä, saati muuten kroppa

Nyt pitää muistaa, että kaikki eivät käy salilla. Tuo 1700kcal voi toisia lihottaa roimasti. Ei välttämättä pysy edes tämän hetkisessä painossa. Salitreeni nostattaa aina kcal tarvetta.

Se olikin vinkki, että kannattaisi kokeilla sitä salitreeniä jos ei mikään muu tunnu auttavan. Ja 1700 kaloria ei lihota jos sun aineenvaihdunta toimii. Jos sä olet jojoillut ja kituutellut vuosia, sun elimistö on säästöliekillä. Silloin se kroppa varastoi ne vähäisetkin rasvat. Siksi suositellaan kunnon treeniä: elimistössä aineenvaihdunta pelaa, saat syödä järkevän määrän ruokaa. 

Vierailija
442/451 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain että kaurapuuro lihottaa, pitääkö paikkansa. Luin myös että kauramaito sama juttu. Mistä näitä tietää. 

No ei pidä paikkaansa. Ne no molemmat varsin vähäkalorisia elintarvikkeita. Ja kyllä se on niin, että kulutettujen ja syötyjen kalorien tasapaino sen lopulta määrää, miten paino kehittyy. 

Jos on taipumus kakkostyypin diabetekseen, niin kyllä kaura lihottaa. Siinä kun on paljon hiilihydraatteja ja vähän proteiinia ja rasvaa.

No otappa selvää kaurasta. Se on yksi suositelluimmista puuron muodossa aamuisin db:ta sairastavalle. 

Tää onkin suurin huijaus mitä voi olla. 

Diabeetikon vs ei nosta piikkiä kaurapuuroa syödessään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/451 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä yhtälö av-mammoilla: en voi syödä paljon, koska olen pienikokoinen mutta silti samaan aikaan ollaan jäätävän lihavia

Vierailija
444/451 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 57 v ja laihduttanut elämässäni 3-5 kg aina parin vuoden välein, normaalipainon sisällä siis. Eri ikäisinä onnistui eri tavat:

Alle 30 v: sokeri pois.

30-50 v: kalorit 1400-1500

Yli 50: vhh

Viidenkympin jälkeen kalorien laskeminen ei enää vain toiminut edes 1300 kalorilla, enkä sitä alemmas viitsinyt niitä viedä. 

Kaipaisin tähän ketjuun kirjoittajien ikävuosia, jotta, koska näin ikääntyneemmän ei ikinä kannata kuunnella nuoren ihmisen laihdutusneuvoja. 

Totta. Hävettää myöntää, että minäkin 10 vuotta sitten näissä ketjuissa neuvoin ihmisiä vain laskemaan kaloreita. Nyt 58-vuotiaana näen, etten silloin tiennyt, mistä puhuin.

Vierailija
445/451 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 148 cm pitkä, ja lihon jos syön yli 1400 kaloria per päivä, jos haluan laihtua 0,5 kg/viikko saan syödä vain 900 kaloria per päivä. Ikää 51 v. 

En jaksa mitään kitudiettiä 900 kalorilla, se tarkoittaisi jatkuvaa nälkää. 

Painoa tuli 20 kg, vaikka ruokavalio ei ole muuttunut siitä kun olin nelikymppinen. Vaihdevuosissa kun vaan aineenvaihdunta hidastui. 

Olen jo jättänyt roskaruoan, höttöhiilarit, limsat ja mehut, makeutetut jugurtit ja rahkat, murot ja myslit,  makkarat, einesruoat, pullat, jäätelöt, keksit, ruokajuomana vain vesi ja rasvaton piimä, kahvi rasvattomalla maidolla. Syön paljon salaatteja ja keittoruokia. Syön lautasmallin mukaisesti puolet kasviksia, ja 1/4 hiilaria ja 1/4 proteiinia ja mahdollisimman värikästä ja monipuolista ruokaa.

En syö mitään ultraproaessoitua ruokaa. Ei noutoruokaa yms. Ei majoneeseja tai muita kaloritiheitä juttuja. 

Syön aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Syön pieniä annoksia, ruokaa n 3 DL, ei välipaloja. Nukun 8-9 tuntia yössä. Veriarvot normaalit.

Mitäs tässä vielä pitäisi tehdä?? 

Oletko laskenut, paljonko saat proteiinia päivässä? Proteiini nimittäin tekee kylläisen olon. Lisäksi jos sitä ei saa tarpeeksi, etenkin naiset tuossa iässä, lihakset alkavat tosi herkästi surkastua. Kun vähentää energiamäärää, kannattaa pitää proteiinin määrä samana ja nipistää hiilihydraateista ja ehkä rasvasta, mutta rasvaa pitää saada jonkin verran.

No tämähän on se ongelma. Kun pitää saada tietty määrä proteiinia ja tietty määrä rasvaa ja tietty määrä kuitua, syödä se 500g kasviksia ja vielä 960 mg kalsiumia mikä on muuten todella paljon mutta myös todella tärkeää, kun kukapa haluaisi luukadon tässä iässä. Niin siinä onkin sitten jo niin paljon ruokaa, että ei sillä ainakaan laihdu. 

Sinun pitää laskea ja punnita ruoka. Laskurissa näkyy mitä missäkin on. Kevyt- ja rasvattomat tuotteet itselläni käytössä, myös täysjyvä riisi ja pasta sekä leipä, perunaakin syön. Meen -500 kcal vajeella. Määrä riippuen syömisestä on iso, mutta myös kulutan. Prot. 97g, rasvat 48g, hiilareita en syö sitä määrää mitä taulukossa on, en muista tarkkaan. Karkkia ja suklaata en syö. Itse tekemiä leivonnaisia satunnaisesti menee. Limsaa ja sipsejä niin harvoin, että ei heilauta puntaria. Syön tuon lasketun kcal määrän ja sen päälle herkuttelen. En korvaa aterioita herkuilla. Ja olen laihtunut 0,5-0,7kg/viikko. Työssä liikun paljon ja kävelylenkeillä käyn, jumppaan kotona. Otan kalsiumlisän purkista+d- vitamiini. Vm-71

Miten saat proteiinimäärän täyttymään? 

Syön lihaa sen 20-25gx2, aamupuuroon raejuustoa, aamupäiväkahvilla tai iltapäiväkahvilla alprosoijaa puolipurkkia+pähkinöitä, riippuu työvuorosta, illalla joudun joskus tekemään rahkaraejuustokoktailin omenan ja banaanin kera, myös loput rasvat täydennän tuohon. Teen fyysistä työtä, joka vaatii myös tarkkaavaisuutta. Sokeripiikeille ei ole tilaa. Esim. lääkkeet on yksi osa työtäni. Joudun laskemaan ja punnitsemaan.

Vierailija
446/451 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntosalia ja lihasmassaa enemmän. Jolloin rasva palaa myös levossa.

Hikiliikunta ei sinänsä auta, koska elimistö menee säästöliekille. Toki liikunta on  muutoin hyväksi sydämelle.

Varmaan kannattaa tarkastaa se ruokavalio myös.  Ja jos on vaihdevuodet, niin estrogeenikorvaushoito, jolloin yöuni ja muukin elämä on levollisempaa. 

Mitä lihakset tarvii??? Ja mistä saa??? 

Proteiineja.

Lihasta, juustoista, maidosta. Katso vaikka ruokavirasto.

Heittäydyt nyt ihan  avuttomaksi.

Syö ruokaa.

Tuossa kysymyksessä viitattiin siihen, kun väite oli, että vain sydän kiittää liikunnasta. Eli mikä hyöty liikunnasta ja hikiliikunnasta ulkoilussa on lihaksille? Luulin, että ymmärsit, mutta nyt tarkensin. Kysyn edelleen! Mitä lihakset tarvii?

Lihakset tarttee polttoainetta ja jos treenaat, rakennusaineita. Hiilaria, proteiinia ja rasvaa. Joko meni perille?

Tarviiko happea?

Vierailija
447/451 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön 

-aamulla puuro, raejuustoa , voisilmä

-lounas salaatti, pastaa, kanaa/kalaa/lihaa, oliiviöljy

-välipala jos on nälkä ennen treeniä

-treenin päälle palautusjuoma

-treenin päälle pastaa/perunaa/baraattia, kalaa/kanaa/lihaa, salaattia

-iltapalaksi leipää, kananmunaa, kasviksia, raejuustoa

Hyvin kehonkoostumus muuttuu. Treenaan salilla ja kovaa. Ikää 50v

Vierailija
448/451 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 15kg 9kk aikana. Ensin kalorit nostettiin 2500/pvä ja siitä lähettiin 5 viikon välein tiputtamaan. Missään kohtaa ei menty alle 1700 kalorin. Olen 168 cm, 9kk jälkeen painoin 59kg ja olin hyvässä kunnossa. Salitreeniä 4krt/vko, kävelyä päälle aina kun huvitti. Alussa paino nousi 3kg ja sen jälkeen lähti tippumaan. Pitkäjänteistä hommaa, mutta tulosta tulee. Jos mä söisin jotain täälläkin mainittuja kalorimääriä, ei todellakaan toimisi edes oma hormonitoiminta noilla määrillä, saati muuten kroppa

Nyt pitää muistaa, että kaikki eivät käy salilla. Tuo 1700kcal voi toisia lihottaa roimasti. Ei välttämättä pysy edes tämän hetkisessä painossa. Salitreeni nostattaa aina kcal tarvetta.

Se olikin vinkki, että kannattaisi kokeilla sitä salitreeniä jos ei mikään muu tunnu auttavan. Ja 1700 kaloria ei lihota jos sun aineenvaihdunta toimii. Jos sä olet jojoillut ja kituutellut vuosia, sun elimistö on säästöliekillä. Silloin se kroppa varastoi ne vähäisetkin rasvat. Siksi suositellaan kunnon treeniä: elimistössä aineenvaihdunta pelaa, saat syödä järkevän määrän ruokaa. 

En puhunut itsestäni. Olen tuo hoikka N55

Vierailija
449/451 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut itsestäni. Olen tuo hoikka N55

Mäkin olen hoikka ja syön 2000 kaloria suunnilleen per päivä

Vierailija
450/451 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä yhtälö av-mammoilla: en voi syödä paljon, koska olen pienikokoinen mutta silti samaan aikaan ollaan jäätävän lihavia

Karrikoidusti täällä on kaksi eri ryhmää, oikeastu ylipainoiset ja 55 kiloiset, jotka kokevat olevansa ylipainoisia, jos lihovat yhden kilon. Tai kokevat olevansa valaita, jos painaisivat 60 kiloa, joka on bmi 22 keskimittaiselle naiselle.

Vierailija
451/451 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoista. Luulin, että geenien vaikutus olisi 30-40 %. Ei ihme, että olen nykyään ihan saman kokoinen kuin edesmennyt äitini, eli + 10 kg. Nuorena ajattelin, että pysyn automaattisesti koko elämäni normipainossa. 

https://yle.fi/a/74-20215653
Pajunen lisää, että geenit vaikuttavat 4070 prosenttisesti normaalipainossa pysymiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme