Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?

Vierailija
15.03.2026 |

Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.

Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama. 

Kommentit (482)

Vierailija
461/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda tuollaiset "syö 5-6 kertaa päivässä" -ohjeet. Miksi aikuisen ihmisen pitäisi puputtaa jatkuvasti ruokaa, jos ei tee todella raskasta työtä tai ole huippu-urheilija? Kolme kertaa päivässä on sopiva määrä ja valtaosa maailman ihmisistä syö kolmesti päivässä. Ainakin niissä maissa, joissa paino ei ole näin iso ongelma. 

Syö vähemmän. Usko pois. Ota lihaa ja proteiinia, mutta ei nekään mitään pelastuksia ole vaan totuus on, että syömällä vain vähän pysyy paino kurissa. Jos on juhlat tai jotain, että tulee naposteltua enemmän, pidät 2-4 päivää lähes paastoa perään. Nuorena riitti yksi päivä tasaamiseen, nyt keski-iässä menee ainakin kolme päivää. Ei nyt ihan paastota tarvitse, mutta syödä todella niukasti. 

Vierailija
462/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 51 ja laihduttanut 35kg 9kk:n aikana. Vielä muutama kilo jäljellä. "Helposti" on lähtenyt. Toki onhan tämä hitaampaa ollut kuin nuorena, mutta kyllä ne kilot lähtee, kun vaan syö vähemmän. Parhaimpana keinona olen huomannut, että iltaisin ei pidä syödä mitään. Klo kuuden jälkeen pelkkää vettä. Ei mitään muuta. Siihen tottuu, että menee tyhjällä mahalla nukkumaan. Kolme ateriaa syön päivässä. Pieni annoskoko. Herkuttelen ehkä 2-3 krt/kk, jolloin käyn syömässä ulkona ja saatan ottaa muutaman suklaanpalasen. 

Mitä olen tässä tarkkaillut hoikkia ikätovereitani, niin ne syö oikeasti vähän. Pieniä annoksia. Yksi peruna ja 3-4 lihapullaa + hirveästi salaattia kaveriksi. Tai yksi 10cm*7cm palanen lasagnea ja 2/3 lautasesta jotain raastetta kaveriksi. Leivän päälle eivät laita rasvaa, jos tulee juustoa. Ei koskaan kumpaakin. Tämä on selkeä ja se on vaan syötävä samalla tavalla tai on  taas hetken päästä läski. 

Näin se valitettavasti menee.

Mun on silti hyvin vaikea uskoa, että tuo kirjoittaja on laihtunut 9 kuukaudessa 35kg. Ainakaan ilman laihdutuslääkkeitä tai leikkausta. Tuo tahti on 4 kg per kuukausi ja hän kertoo nuorempana laihtuneen vielä nopeammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusaineenvaihdunta ja aktiivisuus vähenee iän myötä. Kulutat päivässä passiivisesti 100 kilokaloria vähemmän kuin kymmenen vuotta sitten ja sen takia laihduttaminen on vaikeampaa. Siihen päälle aktiivisuuden väheneminen niin toiset 100 kilokaloria vähemmän päivässä. En meinaa aktiivisuudella mitään urheilusuoritusta vaan ihan vaikka, että et enää pompota jalkaa istuessa tai venyttele jne. mitä kutsutaan NEAT-aktiivisuudeksi.

Vierailija
464/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda tuollaiset "syö 5-6 kertaa päivässä" -ohjeet. Miksi aikuisen ihmisen pitäisi puputtaa jatkuvasti ruokaa, jos ei tee todella raskasta työtä tai ole huippu-urheilija? Kolme kertaa päivässä on sopiva määrä ja valtaosa maailman ihmisistä syö kolmesti päivässä. Ainakin niissä maissa, joissa paino ei ole näin iso ongelma. 

Syö vähemmän. Usko pois. Ota lihaa ja proteiinia, mutta ei nekään mitään pelastuksia ole vaan totuus on, että syömällä vain vähän pysyy paino kurissa. Jos on juhlat tai jotain, että tulee naposteltua enemmän, pidät 2-4 päivää lähes paastoa perään. Nuorena riitti yksi päivä tasaamiseen, nyt keski-iässä menee ainakin kolme päivää. Ei nyt ihan paastota tarvitse, mutta syödä todella niukasti. 

Jos söisin vain 3 kertaa päivässä, niin sillä viimeisellä ruokakerralla vetäisin koko jääkaapin kitusiini! 

Vierailija
465/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikkinälkää torjuu parhaiten se, että välillä syö oikein kunnolla. Eli kylläiseksi ja vähän ylikin. Elimistö oppii, että ruoka ei ole loppumassa. Ja tähän 16-8 pätkääpaasto lisäksi. 

Mua kiinnostaisi paniikkinälkään liittyen, että onko tätä kokeva joskus nuoruudessaan, lapsena tms jäänyt ilman ruokaa tai joutunut elämään liian niukalla ruokavaliolla? En itse tunne normaalisti paniikkinälkää ja haluaisin ymmärtää sen syntymekanismia. 

T: se joka koki paniikkinälkää syödessään Mirtazapiinia

Vierailija
466/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.

Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?

Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:

- Aamupala 300 kcal

- Lounas 500 kcal

- Päivällinen 500 kcal

- Iltapäivän välipala 200 kcal

Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä. 

Mutta tällainen vaikka olisi voinut olla tavallinen päivä:

- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä

- Lounas: Makkarakeitto, 2 viipaletta leipää

- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi

- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike

Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.

Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita

1500kcal ei laihduta pienikokoista naista, jotkut jopa lihoo sillä.

Mitä tarkoitat pienikokoisella? Onko edes syytä kcal vajeeseen. Itse 163/65 ja kcal vaje 500/pv. Tavoitteena 60kg. 

Lyhyttä.

Sä olet noilla mitoilla jo normaalipainoinen, ei ole tarvetta laihduttaa.

Vierailija
467/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 15kg 9kk aikana. Ensin kalorit nostettiin 2500/pvä ja siitä lähettiin 5 viikon välein tiputtamaan. Missään kohtaa ei menty alle 1700 kalorin. Olen 168 cm, 9kk jälkeen painoin 59kg ja olin hyvässä kunnossa. Salitreeniä 4krt/vko, kävelyä päälle aina kun huvitti. Alussa paino nousi 3kg ja sen jälkeen lähti tippumaan. Pitkäjänteistä hommaa, mutta tulosta tulee. Jos mä söisin jotain täälläkin mainittuja kalorimääriä, ei todellakaan toimisi edes oma hormonitoiminta noilla määrillä, saati muuten kroppa

Tässä olis mun unelmatilanne, mutta en vaan saa mitenkään itsestäni irti neljää salitreeniä viikossa. Harmi. 

Niin, se on sitten kyllä oma valinta. Silloin on turha sanoa, että mikään ei auta

-Ohis

Mikään toteutettavissa oleva keino ei auta. Oletko nyt tyytyväinen?

Varmasti on monia keinoja, joilla ylipainoinen laihtuu. Laihdutuslääkkeellä, jos sellaista onnistuu saamaan. Lihavuusleikkauksella, jos sellaiseen on varaa. Juoksemalla joka päivä 100km, jos jalat kestää ja siihen ehtii. Olemalla syömättä mitään, jos sydän kestää. Kaikki nuo ei vaan ole kaikille mahdollisia.

Vierailija
468/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Liikun jonkin verran ja mm syön vain klo 15-19:00 väliin ja pieniä annoksia. En syö herkkuja.

Ei mitään vaikutusta. 

Vierailija
469/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.

Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?

Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:

- Aamupala 300 kcal

- Lounas 500 kcal

- Päivällinen 500 kcal

- Iltapäivän välipala 200 kcal

Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä. 

Mutta tällainen vaikka olisi voinut olla tavallinen päivä:

- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä

- Lounas: Makkarakeitto, 2 viipaletta leipää

- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi

- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike

Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.

Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita

1500kcal ei laihduta pienikokoista naista, jotkut jopa lihoo sillä.

No saa kyllä olla tosi pienikokoinen, että sillä lihoo. Olen itse 160 cm pitkä, siis olen se tuolla tavalla laihduttanut. Nyt kun en enää laihduta, vaan pysyttelen 67 kilon painossani, saan syödä 1900 kcal per päivä niin että en liho enkä laihdu. Laihduttaminen siis onnistui hyvin 1500 kcal:illa, toki loppuaikana tahti alaspäin oli hidas, mutta eipä mulla mikään kiire ollutkaan.

Sinulla noinkin suuren sallitun kalorimäärän selittää painosi, ilmeisesti olet melko lihaksikas? Joka tapauksessa et olekaan noilla mitoilla mikään pienikokoinen, joten kalorimäärä voi olla suurempi.

Hän on pienikokoinen, koska on lyhyt. 

Vierailija
470/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä yhtälö av-mammoilla: en voi syödä paljon, koska olen pienikokoinen mutta silti samaan aikaan ollaan jäätävän lihavia

Niin. Pienikokoinen tarkoittaa lyhyttä ja mahdollisesti siroa. Se ei kerro painosta tai vyötärön paksuudesta. Niille on ihan omat sanansa. Lihava, ylipainoinen, tukeva, vanttera, pullukka, hoikka, laiha jne.

Vierailija
471/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Mä syön määrällisesti miltei saman verran kuin aina.

Mutta. Olen karsinut ruokatarjonnasta sen 100-200 g suklaata päivässä. Syön silti välillä, mutta en övereitä ja tummaa suklaata enemmän.

Jättänyt pois limpparin.

Lisännyt liikuntaa jonkin verran (käytännössä kävelyä + pyöräilyä - jumpannut olenkin aina).

Paino pudonnut 2 vuodessa 2 kuukaudessa 8 kiloa. Tekee 16 cm pois vyötäröltä. Kehitys on laskusuuntainen: hitaasti mutta varmasti.

Helppohan se on laihtua vähentämällä ruokavaliosta pois suklaat ja limpparin, jos on syönyt suklaata ja limpparia.

Vierailija
472/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 68-vuotias ja elämä ihan jatkuvaa painon tarkkailua. Olen tällä hetkellä nuorekas ja hoikahko. Mutta joka aamu on itsensä punnittava ja jos paino noususuunnassa on pakko miettiä tarkkaan mitä suuhunsa laittaa sinä päivänä. Ällöttävintä on, että vatsa pyrkii pullottamaan oikein kunnolla. Liikun ihan joka päivä. Minimissään 6 km kävelyä. Lisäksi voimistelen ja uin. Paino alkoi nousta ihan itsekseen viisikymppisenä. Alkoholista kilot eivät kerry minulla, enkä paljoa välitä makeastakaan. Annoskokoa olen pienentänyt myös. Joku voi ajatella, että mitä väliä enää tuossa iässä, mutta vanheneminen itsessään on joka aamu aika shokki kun katsoo peiliin, joten jos vielä olisi mittava ylipaino, silloin harmittaminen olisi lievä ilmaisu kuvamaan olotilaani. 

Vierailija
473/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No. Mä syön määrällisesti miltei saman verran kuin aina.

Mutta. Olen karsinut ruokatarjonnasta sen 100-200 g suklaata päivässä. Syön silti välillä, mutta en övereitä ja tummaa suklaata enemmän.

Jättänyt pois limpparin.

Lisännyt liikuntaa jonkin verran (käytännössä kävelyä + pyöräilyä - jumpannut olenkin aina).

Paino pudonnut 2 vuodessa 2 kuukaudessa 8 kiloa. Tekee 16 cm pois vyötäröltä. Kehitys on laskusuuntainen: hitaasti mutta varmasti.

Miten 8 kg voi poistaa vyötäröltä 16 senttiä?

Kun minä olen laihtunut 5 kg, niin vyötäröltä on lähtenyt 5 cm. 

No kun ihmiset ei ole täsmälleen samanlaisia. Joiltain (onnekkailta) rasva poistuu ekana vyötäröltä, joiltain nilkoista, joiltain tasaisesti kropasta.

Vierailija
474/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos söisin vain 3 kertaa päivässä, niin sillä viimeisellä ruokakerralla vetäisin koko jääkaapin kitusiini! 

Sama. Siksi syön useamman kerran, ja maltillisesti. Joillekin toimii eri rytmi ja se on ok.

Vierailija
475/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne. 

Nuorempana olin aina ns. läpipasko, eli ihan sama mitä söin tai liikuinko, niin paino pysyi samana (painoindeksi n. 19-20). Jossain 40v jälkeen paino alkoi pikkuhiljaa hiipiä ylöspäin ja kun aloitin yhdistelmäehkäisypillerit 44 vuotiaana hankaliin esivaihdevuosioireisiin, niin paino nousi reilussa vuodessa noin 7kg. Paino on vielä normaalipainon rajoilla, mutta ongelma on se, että se kiipeää pikkuhiljaa ylöspäin. 

Syön maltilla ja kasvispainotteisesti, liikun säännöllisesti (mm. kaksi lenkkiä päivässä koiran kanssa), mutta tuntuu, että mikään ei auta. Minulla painosta valtaosa kertyy vielä suoraan vyötärölle ja tuntuu että siitä eroon pääsy on mahdotonta (suvun naisilla taipumusta omena-lihavuuteen...). 

Asiantuntijatyö läppäriä tuijottaessa etätoimistolla kotona ei kyllä lisää myöskään kulutusta. Olisipa joku edes kevyesti fyysinen työ, niin painonhallinta olisi helppoa. 

Vierailija
476/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se niistä syödyistä kaloreista johtuu, perinteisesti. Ei mitään selittelyjä.

Ei pidä paikkaansa. Keskitysleireilläkin kaikki viisikymppiset oli aika pulskia.

Sama pätee jos on viisikymppinen Vuorikiipeilijä tai Naparetkeilijä. 

Vierailija
477/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile 8viikkoa-ohjelmaa, se toimii kaikenikäisillä. Lue kokemuksia. 

Vierailija
478/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile 8viikkoa-ohjelmaa, se toimii kaikenikäisillä. Lue kokemuksia. 

9 viikkoa on paljon tehokkaampi. 

Tai osta kirja "48 Tekosyytä että et laihdu". 

Vierailija
479/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu tunne. 

Nuorempana olin aina ns. läpipasko, eli ihan sama mitä söin tai liikuinko, niin paino pysyi samana (painoindeksi n. 19-20). Jossain 40v jälkeen paino alkoi pikkuhiljaa hiipiä ylöspäin ja kun aloitin yhdistelmäehkäisypillerit 44 vuotiaana hankaliin esivaihdevuosioireisiin, niin paino nousi reilussa vuodessa noin 7kg. Paino on vielä normaalipainon rajoilla, mutta ongelma on se, että se kiipeää pikkuhiljaa ylöspäin. 

Syön maltilla ja kasvispainotteisesti, liikun säännöllisesti (mm. kaksi lenkkiä päivässä koiran kanssa), mutta tuntuu, että mikään ei auta. Minulla painosta valtaosa kertyy vielä suoraan vyötärölle ja tuntuu että siitä eroon pääsy on mahdotonta (suvun naisilla taipumusta omena-lihavuuteen...). 

Asiantuntijatyö läppäriä tuijottaessa etätoimistolla kotona ei kyllä lisää myöskään kulutusta. Olisipa joku edes kevyesti fyysinen työ, niin painonhallinta olisi helppoa. 

Oma ratkaisu tuohon asiantuntijatyön passiivisuuteen oli sähköpöytä ja kävelymatto. Tulee työpäivän ohessa käveltyä sellainen 3-5 tuntia päivässä niin auttaa painonhallinnassa ja vireydessä. Kannattaa kokeilla, jos mahdollista.

Vierailija
480/482 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Ostos Tv:stä niitä laihdutusperhosia.

Ne väpättää vatsasi päällä samalla kun katselet TV:tä.

Laihduin niiden avulla 34 kiloa.

Vai saako niitä enää mistään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän