Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?

Vierailija
15.03.2026 |

Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.

Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama. 

Kommentit (450)

Vierailija
421/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntosalia ja lihasmassaa enemmän. Jolloin rasva palaa myös levossa.

Hikiliikunta ei sinänsä auta, koska elimistö menee säästöliekille. Toki liikunta on  muutoin hyväksi sydämelle.

Varmaan kannattaa tarkastaa se ruokavalio myös.  Ja jos on vaihdevuodet, niin estrogeenikorvaushoito, jolloin yöuni ja muukin elämä on levollisempaa. 

Mitä lihakset tarvii??? Ja mistä saa??? 

Proteiineja.

Lihasta, juustoista, maidosta. Katso vaikka ruokavirasto.

Heittäydyt nyt ihan  avuttomaksi.

Syö ruokaa.

Vierailija
422/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks olen vasta 46v jos 50v ei enää onnistu.

Tänä vuonna 8kg jo pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto ei sovi, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta tai raudanpuute. Kilpirauhanen menee vielä vajaammalle.

Miten raudanpuute liittyy siihen?

T. Raudanpuutteinen uupunut

Mistä rauta?

Vierailija
424/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonit.

Stressihormonit.

Ja jos nyt ihan inhottavasti sanon ja kysyn, niin miten olet päästänyt itsesi tuollaisiin kuntoon? Mitä on tapahtunut? Et ole jaksanut huolehtia itsestäsi? Jotakin elämässäsi on ollut sellaista, että olet jäänyt   ? Vai onko kyseessä jokin sairaus?

Jos saisit kelatttua nuo asiat auki, niin ehkä sinun olisi helpompi motivoitua itsesi tukemiseen ja  paremmin huolen pitämiseen.

Vierailija
425/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 kiloa repussa kannettavaa joka paikkaan, on kyllä paljon, raskasta.

Vierailija
426/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto ei sovi, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta tai raudanpuute. Kilpirauhanen menee vielä vajaammalle.

Mistä rauta?

Syö kokolihaa. Siitä rauta useimmilla imeytyy hyvin.

Naudanliha on hyvä silloin, kun rauta on alhainen.

Vierailija
427/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelemällä reippaasti, n. 5km/h laihdut yhden kilon kun kävelet 150km. Siinä liiknnan merkitys sulle. Siis 70kg painonen ihminen. Jos oot tosi iso, niin 40km voi riittää.

Kävely edesauttaa aineenvaihduntaa. Eli on jokaisen kehon toiminta huolimatta siitä kuinka monta km kävelet. Eli tosiasiassa se aineenvaihdunta edesauttaa laihtumista, ei se km määrä. Toki jatkuva säännöllinen kävely kuitenkin kuluttaa energiaa.

Vierailija
428/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi siitä raudasta. Jos rauta ei imeydy, voi olla ihan imeytymishäiriö. Pelissä tapauksissa B-vitamiini suoraan ruiskeena auttaa sen raudan imeytymiseen. Lääkäriin.

ja juurikin tarkoitan B-vitamiini ruiskeen. Syötynä C-vitamiinia auttaa raudan imeytymiseen.

Vierailija
429/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

65v:nä pudotin viimevuonna 6,5kg, tälle vuodelle tavoite 5kg ja ollaankin jo bmi 24:ssä

Vierailija
430/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hikiliikunta ei sinänsä auta, koska elimistö menee säästöliekille. Toki liikunta on  muutoin hyväksi sydämelle.

Varmaan kannattaa tarkastaa se ruokavalio myös.  Ja jos on vaihdevuodet, niin estrogeenikorvaushoito, jolloin yöuni ja muukin elämä on levollisempaa. 

Proteiineja.

Syö ruokaa.

Tuossa kysymyksessä viitattiin siihen, kun väite oli, että vain sydän kiittää liikunnasta. Eli mikä hyöty liikunnasta ja hikiliikunnasta ulkoilussa on lihaksille? Luulin, että ymmärsit, mutta nyt tarkensin. Kysyn edelleen! Mitä lihakset tarvii?

Vierailija
431/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä rauta?

Syö kokolihaa. Siitä rauta useimmilla imeytyy hyvin.

Naudanliha on hyvä silloin, kun rauta on alhainen.

Vastasin kysymykseen miten raudanpuute liittyy siihen? Kysyjänä oli raudanpuutteinen uupunut. En kysynyt, mistä rautaa saa! Itselläni ollut myös raudanpuute anemia.

Vierailija
432/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi siitä raudasta. Jos rauta ei imeydy, voi olla ihan imeytymishäiriö. Pelissä tapauksissa B-vitamiini suoraan ruiskeena auttaa sen raudan imeytymiseen. Lääkäriin.

ja juurikin tarkoitan B-vitamiini ruiskeen. Syötynä C-vitamiinia auttaa raudan imeytymiseen.

Päätä jo kumpi siihen imeytymiseen nyt vaikuttaa? 

Vierailija
433/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiineja.

Syö ruokaa.

Tuossa kysymyksessä viitattiin siihen, kun väite oli, että vain sydän kiittää liikunnasta. Eli mikä hyöty liikunnasta ja hikiliikunnasta ulkoilussa on lihaksille? Luulin, että ymmärsit, mutta nyt tarkensin. Kysyn edelleen! Mitä lihakset tarvii?

Lihakset tarttee polttoainetta ja jos treenaat, rakennusaineita. Hiilaria, proteiinia ja rasvaa. Joko meni perille?

Vierailija
434/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätä jo kumpi siihen imeytymiseen nyt vaikuttaa? 

Kumpikin

Vierailija
435/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain että kaurapuuro lihottaa, pitääkö paikkansa. Luin myös että kauramaito sama juttu. Mistä näitä tietää. 

No ei pidä paikkaansa. Ne no molemmat varsin vähäkalorisia elintarvikkeita. Ja kyllä se on niin, että kulutettujen ja syötyjen kalorien tasapaino sen lopulta määrää, miten paino kehittyy. 

Jos on taipumus kakkostyypin diabetekseen, niin kyllä kaura lihottaa. Siinä kun on paljon hiilihydraatteja ja vähän proteiinia ja rasvaa.

No otappa selvää kaurasta. Se on yksi suositelluimmista puuron muodossa aamuisin db:ta sairastavalle. 

Toki se on suositelluin, niin kuin kaikki muutkin hiilarit diabeetikoille. Täysin järjetön se suositus onkin.

Vierailija
436/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan toi pitkään kypsynyt kaalikeitto perustuu nälkään että sä syöt aina kun on nälkä lusikalla sitä hitaasti ja istut sen ajan.   Se tasapainottaa sun himot ja tasaa verensokerin koska sä syöt sitä tasaisin väliajoin.  

Hullua pitää laiduntamalla verensokeria ja insuliinia ylhäällä. Parempi syödä 1-2 kertaa päivässä runsaasti ja olla muuten syömättä - hampaatkin kiittää.

Tuossahan ne piikit tulee!

Ei tule, jos on insuliiniresistenssi. Mä voin olla vaikka 18 h syömättä yhtään mitään ja siltikään sokerit ei juurikaan laske. Ihan itse mittaan sormenpäämittarilla.

Entä kun syöt?

Vierailija
437/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetiku keksittiin nälkähormoonit sun muut, kaikilla muuttu laihtuminen mahdottomaksi, ennen se oli niin paljon helpompaa.

Vierailija
438/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 15kg 9kk aikana. Ensin kalorit nostettiin 2500/pvä ja siitä lähettiin 5 viikon välein tiputtamaan. Missään kohtaa ei menty alle 1700 kalorin. Olen 168 cm, 9kk jälkeen painoin 59kg ja olin hyvässä kunnossa. Salitreeniä 4krt/vko, kävelyä päälle aina kun huvitti. Alussa paino nousi 3kg ja sen jälkeen lähti tippumaan. Pitkäjänteistä hommaa, mutta tulosta tulee. Jos mä söisin jotain täälläkin mainittuja kalorimääriä, ei todellakaan toimisi edes oma hormonitoiminta noilla määrillä, saati muuten kroppa

Nyt pitää muistaa, että kaikki eivät käy salilla. Tuo 1700kcal voi toisia lihottaa roimasti. Ei välttämättä pysy edes tämän hetkisessä painossa. Salitreeni nostattaa aina kcal tarvetta.

Vierailija
439/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiinineuvo käy järkeen, mutta käytännössä on täysi työ saada syödyksi edes yksi gramma proteiinia per (normaalipainoinen) painokilo. Tuo 1,5 grammaa on täysi mahdottomuus. Siinä tulee mukana jo paljon enemmän ruokaa kuin olen syönyt enää aikoihin, ja kun olen lihonut näilläkin, niin syömisen lisääminen ei oikein ole vaihtoehto.

Proteiinia saa jauheena ja proteiinijuomina ja -patukoina.

Tässä iässä voi saada munuaisongelman, jos syö tuollaisia valmisteita. Ei kiitos, turvaudun jatkossakin lihaan, kalaan ja maitotuotteisiin.

Niinpä. Niitä ei saa syötyä liikaa, vaan keho sanoo stop, kun on saatu tarpeeksi proteiinia.

Miten liikaa syöty proteiini muuttuu kehossa? Siinä on kaksi vaihetta. Minä tiedän, kysyn sinulta? Elimistö ei sano stop! 

Vierailija
440/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.

Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?

Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:

- Aamupala 300 kcal

- Lounas 500 kcal

- Päivällinen 500 kcal

- Iltapäivän välipala 200 kcal

Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä. 

Mutta tällainen vaikka olisi voinut olla tavallinen päivä:

- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä

- Lounas: Makkarakeitto, 2 viipaletta leipää

- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi

- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike

Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.

Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita

1500kcal ei laihduta pienikokoista naista, jotkut jopa lihoo sillä.

No saa kyllä olla tosi pienikokoinen, että sillä lihoo. Olen itse 160 cm pitkä, siis olen se tuolla tavalla laihduttanut. Nyt kun en enää laihduta, vaan pysyttelen 67 kilon painossani, saan syödä 1900 kcal per päivä niin että en liho enkä laihdu. Laihduttaminen siis onnistui hyvin 1500 kcal:illa, toki loppuaikana tahti alaspäin oli hidas, mutta eipä mulla mikään kiire ollutkaan.

Sinulla noinkin suuren sallitun kalorimäärän selittää painosi, ilmeisesti olet melko lihaksikas? Joka tapauksessa et olekaan noilla mitoilla mikään pienikokoinen, joten kalorimäärä voi olla suurempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi