Hyvat lasten vanhemmat! Katsokaa peiliin ja miettikaa miten toimitte hoitopaikan henkilokunnan suhteen. Toiset vanhemmat ilmeisesti luulevat etta paivakodin tai ryhmiksen tadit
asuvat sielä työpaikalla eikä heillä ole minkäänlaista yksityiselämää puhumattakaan omasta perheestä! Toiset vanhemmat ovat erittäin täsmällisiä ja pyytelevät anteeksi paria kolmea minuuttia jos myöhästyvät hakuajasta, mutta toiset....! Osa porukasta tulevat juuri silloin kun huvittaa eivätkä välitä sovituista hoitoajasta mitään! Saattavat ilmoittaa aamulla että lapsemme ovatkin sitten illalla kahdeksaan hoidossa vaikka neljästä on sovittu hoitosopimuksessa. Kauhea sota ja itku ellei sovi. Ettekö tosiaan ymmärrä että hoitajien työajat laaditaan lasten hoitoaikojen mukaan. Hoitajat taas vastaavasti saattavat myöhästyä omien lastensa hoidosta hausta jos eivät pääse lähtemään töistä ajoissa. Siihen ei kannata turvautua että tietää osan lapsista olevan hoidossa pidempään, koska se ennemmin lähtevä hoitaja saa lähteä työpaikalta vasta esmi kun neljä lasta jää viimeiselle hoitajalle. Eli saattaa olla että päiväkoti on auki vielä kaksi tuntia sinun lapsesi hoitoajan päädyttyä mutta sinun lapsesi onkin se viides lapsi jonka vuoksi toiseksi viimeinen hoitaja ei saa lähteä työajan päädyttyä kotiin vaan hänen tulee jatkaa vielä pakollisia ylitöitä! MIettikää ja katsokaa peiliin itseänne! Jos tunnet toimivasi hyvin niin kiitos sinulle siitä mutta ellet niin toivottavasti muistat ensi kerralla että esimerkiksi hoitajan omat lapset joutuvat jättämään sovitut ratsastustunnit väliin koska äiti joutuu vielä olemaan töistä eikä pääsekään ajoissa! Erittäin lauserakenteeltaan epäonnistunut teksti mutta asia toivottavasti tuli selväksi! Kiitos!
Kommentit (75)
15 päivänä kuukaudessa.
Yleensä lapset ovat hoidossa vain n.6 tuntia. Vuorotöiden takia hoitopäivät ovat monesti lyhyitä. Mutta koska ei ole mahdollista sellaiseen, että maksaisimme vain käytetyn ajan mukaan, joudumme maksamaan joka päivältä 10 tuntia.
Eli minä kyllä käyn kaupassa monesti ennen kuin haen lapset hoidosta, koska siitä huolimatta jää käyttämättä melkein joka hoitopäivä 2-3 maksamatonta tuntia.
Senkin olen huomannut, että jos lapset haetaan aiemmin ja hoitajilla silti olisi työaika esim. klo 18 niin kummasti he vain lähtevät aikaisemmin. Eräskin hoitaja oli sauvakävelemässä pururadalla, vaikka hänellä olisi työaika ollut klo 18 saakka. Kun lapset olikin haettu aiemmin niin päiväkoti pantiin lukkoon ja hoitsut vapaalle, vaikka työaikaa olisi ollut jäljellä.
Silti valitetaan sitten ettei aikaa riitä suunnitteluun ja paperitöihin. No totta helvetissä ei riitä kun työpaikalta häivytään heti kun viimeinen lapsi on haettu.
Eli minulle on turha kitistä kenenkään jos satun maitopurkit hakemaan ENNEN kuin lapset haen hoidosta.
ja kiitos sinun kirjoituksen, enään en omalla ajalla käy maitokaupassa vaan kiikutan kaikki päivittäin kauppaan!
että miksi on ollut pakko ottaa kokopäiväpaikka vastaan. Eli tarvitsemme n 2 kertaa kuussa pitkän päivän työvuorojen takia. Siksi joudumme maksamaan jokaiselta käyttöpäivältä kokopäivämaksun, vaikka muuten pärjäisimme lyhennetyllä päivällä.
Hyvin yleistä on, että pph on kaupassa omilla asioillaan ja lapset istuvat rattaissa ja roikkuvat kiinni hoitajassa. Että se siitä virikkeellisestä perhepäivähoidosta. Sen jälkeen mennään kotiin ja pannaan hoitolapset katsomaan videoita, että pph saa siivota ja laittaa rauhassa ruokaa ja imuroida yms.
Kas kun tähän hätään en keksi mitään apua, mitä voisin käyttää. Kaikilla kun ei ole mummia, joka asuu lähellä ja on tarpeeksi nuori ja on kuitenkin eläkkeellä, että voi hoitaa lapsenlapsia.
joka ottaisi teidän lapsen samalla kuin omansa. Sinä sitten taas vastaavasti joskus toiste.
Ei meilläkään ole mummia tai kummia lähellä, mutta tukiverkon voi myös rakentaa.
Jos joskus hoitajat pääsevät aikaisemmin töistä kotiin, niin se otetaan niistä ylitöistä, jotka tulee näistä myöhästyvistä vanhemmista. Tällä alallahan ei ylitöitä saa rahana, eikä niitä periaatteessa pysty koskaan pitämään.
Olemme vuorotyössä. Naapurit eivät kulje saman rytmin mukaan.
Vai uskaltaisitko sinä laittaa lapsesi osapäivähoitoon sen varjolla, että sattuisit saamaan aina jonkun hakemaan lapsesi muutaman kerran kuukaudessa pikavaroituksella ja hoitamaan häntä 3-4 tuntia.
Minä en ainakaan uskaltaisi.
Ja ongelmana on se, että kummit ja muut tekevät päivätöitä. Pääsevät klo 16-17 ja pääsevät hakemaan omat lapset hoidosta silloin. Jos meidän lapsi olisi 6 tuntisella paikalla, hoitopäivä loppuisi klo 13-14. Kerropa minulle ystävällisesti, kuka olisi valmiudessa hakemaan lapsen aina äkkivaroituksella hoidosta siihen aikaan. Ja erityisesti niin, että se toimisi joka kuukausi. Kas kun hoitosopimusta ei voi tehdä niin, että tässä kuussa tarvitsen osapäiväpaikan ja ensi kuussa taas kokopäiväpaikan ja sitä seuraavana sain taas hoitajia (ehkä) ja tarvitsen osapäiväpaikan......hups....se hoitaja sairastukin ja tarvitsen kokopäiväpaikan.
Jos tämän ongelman selvität niin heti laitan lapset osapäiväpaikalle ja säästän rahaa.
ja lapsen päivähoito niin JÄÄ KOTIIN HOITAMAAN SITÄ LASTASI!
teen itse " epämääräistä" päivää, mies on matkatöissä, eikä ole sukulaisia lähellä. Ihan pyörii tällainen itse rakennettu tukiverkkosysteemi hyvinkin kahden lapsen kanssa, joista toinen myös astmalapsi eli sairastelee paljon.
Miksi minun pitäisi jäädä kotiin hoitamaan lastani? Kerro hyvä syy.
Minulla ei ole mitään ongelmaa yhdistää työtä ja lapsenhoitoa. Se tuntuu vain sinulle olevan ongelma. Kyse on nyt siitä, että haen maitopurkin pari kertaa viikossa hakiessani lapset hoidosta. Se on teistä niin tuomittavaa, vaikka haen lapset melkein joka hoitopäivä n. 3 tuntia ennen kuin hoitopäivä loppuu.
kellähän se ongelma on?
Ai niin, mutta pitää ottaa huomioon, että tällä palstallahan suositaan sitä, että asutaan vuokralla ja sosku maksaa elämisen ja voi maata työttömänä kotona. Minä tein sen ratkaisun, että hoisin lapset kotona siihen asti, että nuorin täytti 3 vuotta ja vein heidät sitten vasta hoitoon 15 päivää kuukaudessa. Mutta silti haen sen maitopurkin yksin ilman lapsia ja maksamme itse omakotitaloa ja saamme palkkatyöstä rahaa, millä elämme.
tekemään ylipitkää päivää kun vanhemmat varaa liian lyhyitä hoitopäiviä ja luottavat tuttujen apuun. Kun apu pettää eli ei saadakaan ketään naapuria hakemaan lapsia aikaisemmin, joutuu hoitaja odottamaan pihalla omalla ajalla.
Meillä päin ei tehdä minuutintarkkoja hoitosopimuksia, ja silti hoito pelaa. Toivottavasti en joudu muuttamaan Suomeen
terv. ulkosuomalainen
mutta itse olen työssä, jossa voin saada vaikka puolituntia ennen virallisen työajanloppua tiedon jopa kahden tunnin mittaisesta ylitöistä. Aina en siihen hätään saa varahakijaa.
Kieltäytyminen työstä on lainpuitteissa mahdollista, mutta käytännössä mahdotonta.
Olen 6 lapsen äiti ja hoidan viittä vierasta lasta. Kykenen hoitamaan myös kauppareissut lasten kanssa. Outoa ajattelua,että kun maksat niin lapsesi viipyy hoidossa vaikka olet päässyt töistä. Paljonkin tapaan kaltaisiasi vanhempia :(
Silti minä haen lähikaupasta sen maitopurkin ja viivyn sillä reissulla 10 minuuttia:)
Ja en todellakaan tunne itseäni huonoksi äidiksi, vaikka sen teen ja annan lasten olla sen 10 minuuttia kauemmin hoidossa.
Voisinhan tehdä niin, että alkaisin tehdä kokopäivätöitä (olen osittaisella hoitovapaalla tällä hetkellä eli teen töitä 30 tuntia viikossa) ja lapset saisivat olla hoidossa todella pitkiä päiviä.
Eli hyvää päivänjatkoa teille kaikki täydelliset äidit, joilla on työttömiä naapureita, jotka hakevat lapsianne hoidosta, jotka raahaatte kaikki 18 lastanne kauppaan ostamaan paria maitopurkkia ja joilla sataa mannaa taivaasta, millä elää ja voi hoitaa lapsia kotona aikuisiksi asti.
Mulla on tänään vapaapäivä ja mies vei lapset hoitoon.
Mitähän kivaa keksisin tälle päivää? Olisko vinkkejä kenelläkään.
Ja minulla on 4 alle kouluikäistä lasta. En koskaan pidä lapsia hoidossa vapaapäivinä (teen vuorotyötä) vaikka olisin maksanutkin niistä. Lasten kuuluu olla äidin kanssa aina kun äiti on vapaalla. Gynekologinikin kehui, kuinka kiltisti lapseni istuivat ja odottivat kun minulle tehtiin sisätutkimusta. Lapset oppivat käyttäytymään jos vain viitsii heitä opettaa.
Miksi tehdä lapsia jos ei jaksa hoitaa heitä itse. Olen tehnyt lapsia juuri sen määrän, minkä jaksan hoitaa ja pystyn kuljettamaan joka paikassa itse.
Ei tulisi mieleenikään pitää lapsia hoidossa sen ajan yli, mitä pääsen töistä. Ajan aina heti suoraan hoitoon hakemaan lapset ensin ja sitten menemme vasta minun omille asioille.
samaten miehesi on _vanhempi_, joiden on tarkoitus huolehtia lapsesta. Te ette ole lapsia, joiden oikkujen ja temppujen takia koko muu maailma menee sekaisin. Jestas.