Laskelma: Tässä olisivat voittajat ja häviäjät perintöveron poistossa
Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja sanoo, että perintöveron korvaaminen luovutusvoittoverolla hyödyttäisi heitä, jotka eivät myy perimäänsä omaisuutta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/aa14e350-9aa9-4676-972b-f3ae1bc77…
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintöveron alaraja nousee 1.1.2026 alkaen 20 000 eurosta 30 000 euroon. Tämä tarkoittaa, että alle 30 000 euron suuruisista perintöosuuksista ei tarvitse maksaa perintöveroa. 30 000 euron tai sitä suuremmista perinnöistä 7-16% vero maksetaan koko arvosta.
Mistä saat sen 7-16 %?
Riippuu perinnön arvosta. Ei ole välttämättä mikään kovin iso summa. Jos ei ole omaa rahaa, niin voi ottaa lainaa, tai voi myydä sen perinnön, tai osan siitä, ja maksaa verot niillä rahoilla. Siis nykytilanteessa, kun vielä voi myydä ilman luovutusvoittoveroa.
Taulukko näyttää 19 % ja 38 %.
Taidat katsoa väärää taulukkoa. Ensisijaisilla perillisillä veroprosentti on alarajan ylittävältä osalta 7%-19% ja toissijaisilla perillisillä 19%-33% perinnön arvosta riippuen. Alle 30 000€:n perinnöstä kummassakaan veroluokassa ei mene veroa.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen sukupolvi ansaitkoon itse vaurautensa ja elannon. Yhteiskunta romahtaisi jos kaikki alkaisi elää vain edellisten sukupolvien hankkimalla vauraudella. Näitä rikkaiden sukujen passiivisia sijoittajajälkeläisiä on jo aivan liikaa. Sijottavat rahansa etupäässä ulkomaille, veroparatiiseihin .
Kyllä mä mielelläni jättäisin lapsilleni jotain, kun näköpiirissä on, että jälkeläisille koittaa muutenkin aika kurjat ajat. Töitä ei ole ja tuskin eläkettäkään. Toista oli minun nuoruudessani, sain töitä helposti ja pystynyt kartuttamaan omaisuutta. Tietysti joidenkin mielestä tämä elämäni aikana ansaittu omaisuus pitäisi laittaa sileäksi yhteiseen kassaan, vaikka siitä kassasta ei mitään hyötyä tule olemaan jälkipolville tätä menoa.
Niin no mites sitten ne jotka eivät perinnöksi saa mitään muuta kuin jotkut kus enpolttamat kalsarit? Verotetaan vaan entistä raivokkaammin heitä ja työtuloja, ehkä nostetaan vähän alviakin ja polttoaineveroja eikö niin? Laaja veropohja on aina parempi ja vielä oikeudenmukaisempi jos sitä ei voi rikaskaan kiertää. Jokainen ansaitkoon itse omaisuutensa ja käyttäköön sen miten haluaa mutta vastikkeetta mitään tekemättä tulevia omaisuuksia tulisi verottaa vähintään samalla prosentilla kuin muitakin ansio- tai pääomatuloja kun jostain se raha kumminkin on pakko kerätä.
Tämä laaja veropohja on mainittu moneen kertaan, mutta aika heikolta näyttää tulevaisuus, vaikka olisi kuinka laaja pohja, jos ei menoja karsita. Kyllä ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus tukea omaa perhettä. Ei se minun syytä ole, että muiden vanhemmat ovat hassanneet rahansa. Itse olen pienestä palkasta säästänyt mutta ilmeisesti olisi pitänyt vaan pistää kaikki menemään.
No onneksi voin vielä eläessäni auttaa lapsiani ja meinaankin antaa joka vuosi rahaa sen verran, että verottaja ei pääse osingoille.
Jos perintöveromuutos tulee, niin rahat kannattaa sijoittaa osakkeisiin. Jos lapset pystyvät pitämään salkun, niin siitä ei mene veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi 100% perintövero se olisi varma ette te vasemmistoloispummit mitään saa, omaisuuden pystyy monella tavalla kiertää. Sen pidän huolen minun rahat menevät minun lapsille, ei teille loispummeille te ette ole mitään.
Viimeksi 100 vuotta sitten yrititte ottaa maat minun suvulta miten kävi? Kertokaa heikot miten kävi siinä? Miten kävi? Luuserit.
Tuo kommentti kyllä kertookin tosiaan kaiken tarpeellisen kokoomuksen ja rkp n ajatusmaailmasta ja agendasta. Kiva että tulit julistamaan sitä, siltä varalta jos joku nyt olisi asunut kivenkolossa viimeiset 3 vuotta ja olisi jäänyt jotenkin huomaamatta.
Vasemmistolaiset vaan huutelevat mutta te laiha läskit eivät uskalla hyökätä. Missä hyökkäys? Minun lapseni on arvokkaampi yksikään teistä eurooppalaisten vihaajista. Tulisipa sisällissota niin pääsisi herkuttelemaan.
Helppo kyllä uskoa se että sinun lapsesi varmasti tarvitsevat kaiken avun ja tuen pärjätäkseen edes jotenkuten. Eivät pystyisi kilpailemaan mitenkään jos lähtö olisi samalta viivalta muiden kanssa.
Se on sitten toinen juttu mitä tuollaisten geenien kanssa puljaaminen tuottaa ihmiskunnalle pitemmällä tähtäimellä. Tuhon varmaan mutta se ei onneksi ole minun ongelma.
Geenit joka kerta todettu paremmaksi kun katsottu vasurien kanssa. Kerro mikä porukka joutui monttuun 100 vuotta sitten? Ketkä joutui monttuun? Kerro miten meni viime kerralla? No miten meni viime kerralla?
Jaahas, vai niin..... Ilmankos Suomen talous on päin persettä kun monttuun meni väärät geenit.
Hävisitte. Vituttaako? Miksi teistä ei ollut mihinkään?
Vieläkö joku Pasi-Petteri elää vuotta 1918? Mitä jos tulisit tähän päivään, kuten kaikki muutkin suomalaiset? Jos yrität hakea argumentteja yli 100 vuoden takaa, niin olet auttamatta heikoilla.
En sanoisi ihan niinkään. Nyt on kaikki samat merkit ilmassa kuin vuonna 1918. Siitä, kuka tällä kerralla voittaa, en osaa sanoa, mutta se on varmaa, että kurjaa tulee kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin perintövero on kovin epäoikeudenmukainen, kun veroa maksetaan jo maksetuista veroista. Mutta jokainen valveutunut kansalainen ymmärtää, että nykyisessä taloustilanteessa on täysin typerää poistaa perintövero, kun talousasiantuntijatkaan eivät sitä suosittele.
Eli mistä hallitus aikoo ottaa sen miljardin veromenetyksen valtion kassaan, jos perintöverosta luovutaan?
Kertokaa nyt ihmeessä, mistä ajattelitte ottaa sen miljardin veromenetyksen valtion kassaan, jos perintöverosta luovutaan?
Edelleen odotamme vastausta. Mistä se puuttuva miljardi otetaan jos perintoverosta luovutaan? Riikkako sen maksaa omalta tililtään?
Kevennetään valtion kulurakennetta poistamalla sosiaalituet.
-ohis-
Varmaan niitä harmittaa jotka joutui viime vuonna maksamaan isomman perintöveron kun tänä vuonna olis.
Jos perintöverosta siirrytään luovutusvoittoveroon, niin mitenkä verotetaan pelkkää riihikuivaa rahaa perinnöksi saaneita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on huomattavasti halvempi kuin myyntivoiton luovutuksen vero.
Totta, miljoonaperinnöstäkin rintaperillinen maksaa vain 19% perintäveroa, mutta myyntivoiton vero on 30%. Alle 30 000€ perinnöstä 1. perintöluokka ei maksa veroa lainkaan.
Kaikkein pahinta ehdotetussa ratkaisussa on, että sen seurauksesta jokainen maksaisi oman asuntonsa myyntivoitosta veroa 30%. Nykyisin veroa ei mene, jos on itse asunut asunnossaan 2 vuotta.
Tämän tasoisia yksityiskohtia ei ole missään esitetty joten sepität nyt. Ei ole mitään syytä etteikö kahden vuoden ehto oman asunnon kohdalla olisi voimassa vastakin.
Olettaisin, ettei asunnon myynnissä käytetä kahdenlaista verokohtelua, riippuen siitä, onko asunto saatu aikanaan perintönä vai ostettu omalla rahalla. Lisäksi joskus aikaisemmin on näkynyt mediassa debattia siitä, että samalla, kun perintövero poistetaan, niin oman asunnon myynnille voitaisiin asettaa luovutusvoittovero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voittajia olisivat työntekijät, kun perheyhtiön tulevaisuus jatkuisi perheyhtiönä.
Voisikohan perintöveroilta välttyä siirtämällä omistuksensa, itsensä ja perijänsä johonkin maahan, jossa ei ole perintöveroa. Toimintaa Suomessa ei tarvitse lakkauttaa, vain omistus ja omistajat siirtyvät.
Riittää, kun muuttaa Ruotsiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos perintöverosta siirrytään luovutusvoittoveroon, niin mitenkä verotetaan pelkkää riihikuivaa rahaa perinnöksi saaneita?
Sitä olen itsekin ihmetellyt. Oma veikkaukseni on, että rahasta lähtee 30%-34% heti.
Nykyään edes työssäkäyvillä ei ole varaa maksaa perintöveroja. Vanhukset joutuu antamaan elinaikanaan tulevaa perintöä eli maita, metsiä ja taloja lapsilleen lahjaksi varmistaakseen, että se perintö varmasti menee lopulta omille lapsille, kun vanhus itse maksaa lahjaverotkin. Näin vanhuksille ei jää sitten tilille enää rahaa hoitomaksuihin ja muihin, jos sattuu tarvimaan. Yhteiskunta maksaa sitten ne hoitomaksut. Suvussa näin. Ei mitään järkeä. Ihan hölmöläisen peitonleikkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä hel vetin kummallinen ja sairas maa kun päällimmäinen kova huoli näyttää tällaisessakin maailmantilanteessa ja valtion velka ja taloustilanteessa olevan se miten joku perintörikas on niin huonossa asemassa kun sai vain 5 miljoonaa tekemättä tai osaamatta itse mitään ja joutui maksamaan mitättömän pienellä prosentilla veroa! Eikä! Miten voi olla?! Eikö verojen maksu, opintovelkaantuminen, velvollisuudet ja työn tekeminen pitäisi koskea vain köyhistä tai tavallisista perheistä olevia, kyllä varakkaaseen sukuun syntyneillä aatelisista puhumattakaan pitäisi olla verovapaus ja oikeus loisia ilman työpanosta tai maksuja!
Odotamme kovasti, että perintöveron muutos toteutuisi. Silloin ei tarvitsisi enää maksaa järjettömiä perintöveroja, ja ilmaisena perintönä saatu sijoitussalkku tuottaisi niin paljon, ettei tarvitsi enää käydä edes töissä. Maksakoon rahvas niistä puolilahoista perintömökeistä kunnon myyntivoiton verot. Nythän ne perkuleet eivät maksa niistä mitään.
Ai puolilahoista mökeistäkö luulet ihmisten saavan myyntivoittoa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin perintövero on kovin epäoikeudenmukainen, kun veroa maksetaan jo maksetuista veroista. Mutta jokainen valveutunut kansalainen ymmärtää, että nykyisessä taloustilanteessa on täysin typerää poistaa perintövero, kun talousasiantuntijatkaan eivät sitä suosittele.
Eli mistä hallitus aikoo ottaa sen miljardin veromenetyksen valtion kassaan, jos perintöverosta luovutaan?
Kertokaa nyt ihmeessä, mistä ajattelitte ottaa sen miljardin veromenetyksen valtion kassaan, jos perintöverosta luovutaan?
Alvia voisi korottaa.
Vuosittainen kehitysapu on lähes samoissa tasoissa kuin perintöverosta saama verotulo.
Eli kehitysapu nollaan.
Järjestöiltä ja hyväntekeväisyystouhut pitäisi leikata nolliin. Samoin pakolaisilta kaikki tuet pois. Ja kaikkiin tukiin muutenkin jokin katto eli et kelasta/sossusta voi saada 1200€ enempää yhteensä, oli kakaroita kuinka paljon hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on huomattavasti halvempi kuin myyntivoiton luovutuksen vero.
Totta, miljoonaperinnöstäkin rintaperillinen maksaa vain 19% perintäveroa, mutta myyntivoiton vero on 30%. Alle 30 000€ perinnöstä 1. perintöluokka ei maksa veroa lainkaan.
Kaikkein pahinta ehdotetussa ratkaisussa on, että sen seurauksesta jokainen maksaisi oman asuntonsa myyntivoitosta veroa 30%. Nykyisin veroa ei mene, jos on itse asunut asunnossaan 2 vuotta.
Tämän tasoisia yksityiskohtia ei ole missään esitetty joten sepität nyt. Ei ole mitään syytä etteikö kahden vuoden ehto oman asunnon kohdalla olisi voimassa vastakin.
Olettaisin, ettei asunnon myynnissä käytetä kahdenlaista verokohtelua, riippuen siitä, onko asunto saatu aikanaan perintönä vai ostettu omalla rahalla. Lisäksi joskus aikaisemmin on näkynyt mediassa debattia siitä, että samalla, kun perintövero poistetaan, niin oman asunnon myynnille voitaisiin asettaa luovutusvoittovero.
Siinä on eroa onko se oma asunto sellainen jossa itse asuu vai onko se jonkin toisen asumana hänen kotinsa. Ja sitäkin voidaan haluttaessa eriyttää sen ajankohdan mukaan milloin on siinä itse asunut.
Vierailija kirjoitti:
Perintöveri 100%. Miksi kasvatamme perinnöillä elävien loiseläjien joukkoa?
Taas on uhohdettu se tosiasia, että Suomessa on erittäin iso joukko todellisia veroloisia.
Ay-liike, EK, kaiken maailman säätiöt (niillä saattaa olla satojen miljoonien omaisuus ja loisivat meidän kukkarolla), yhdistykset jne.
Piensijoittaja maksaa n. 30% veroa pienistäkin tienesteistä ja nämä veroloiset eivät yksinkertaisesti suostu maksamaan veroja.
Tasavero kaikille olisi n. 5% ja ehdotan, että nostetaan se veroloisien osaltakin 10%. Tällä voitaisiin ainakin suurelta osalta kompensoida
perintöveron poistamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa perii Suomessa asunto-osakkeen, ja jos ko osake on myytävä, häviää siinä rajusti verrattuna perintöveroon.
Tämähän se on; suomalaiset säästävät seiniin. Nyt kun tuohon sitten pamahtaa luovutusvoittovero perintöveron sijaan, ollaan taas kynnittyinä kanoina.
Jaa, perintöveroko ei kyni?
Lasketaanpa: esimerkkinä 120000 arvoinen asunto, josta perintövero lähiomaiselle 11 300 euroa, tämä siis myös silloin, kun myyt asunnon heti.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perintoverolaskur…
Luovutusvoittovero on asuntoa myytäessä 30 000 euroon saakka 30 prosenttia, ja sen yli menevältä osalta 34 prosenttia.
Kumpi sinusta on edullisempi?Päädyit sitten selvittämään toisen veroista ja arvaamaan toisen. Arvaa, menikö oikein?
Olen eri, mutta tuossa kerrottiin, mikä on luovutusvoittovero ja annettiin linkki laskuriin, jonka perusteella voi arvioida, paljonko perintöveroa on tulossa.
Tässä joitakin valmiiksi laskettuja lukuja:
perintö 29 999€, perintövero 0€, luovutusvoittovero 8 999,7€
perintö 40 000€, perintövero 2% eli 800€, luovutusvoittovero 12 400€
perintö 200 000€, perintövero 10,5% eli 21 000€, luovutusvoittovero 66 800€.
Esitä tuo laskelma myös Riikka Purralle.
Perintöveron alaraja voisi olla 300 000 euroa ja sen jälkeen normaali verotus.
Jos perii 40 000 000 mijoonan euron omaisuuden ja myy sen myöhemmin samalla hinnalla tai alle, niin mikä olisi pienin mahdollinen vero?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä hel vetin kummallinen ja sairas maa kun päällimmäinen kova huoli näyttää tällaisessakin maailmantilanteessa ja valtion velka ja taloustilanteessa olevan se miten joku perintörikas on niin huonossa asemassa kun sai vain 5 miljoonaa tekemättä tai osaamatta itse mitään ja joutui maksamaan mitättömän pienellä prosentilla veroa! Eikä! Miten voi olla?! Eikö verojen maksu, opintovelkaantuminen, velvollisuudet ja työn tekeminen pitäisi koskea vain köyhistä tai tavallisista perheistä olevia, kyllä varakkaaseen sukuun syntyneillä aatelisista puhumattakaan pitäisi olla verovapaus ja oikeus loisia ilman työpanosta tai maksuja!
Odotamme kovasti, että perintöveron muutos toteutuisi. Silloin ei tarvitsisi enää maksaa järjettömiä perintöveroja, ja ilmaisena perintönä saatu sijoitussalkku tuottaisi niin paljon, ettei tarvitsi enää käydä edes töissä. Maksakoon rahvas niistä puolilahoista perintömökeistä kunnon myyntivoiton verot. Nythän ne perkuleet eivät maksa niistä mitään.
Ai puolilahoista mökeistäkö luulet ihmisten saavan myyntivoittoa ?
Voitto lasketaan perinnönjättäjän aikanaan maksamasta kauppahinnasta. Lahon mökin myyntihinnasta 80% on voittoa, mikäli vanhaa kauppakirjaa ei löydy.
Jos kauppakirja löytyy, ja kaupasta on yli kymmenen vuotta, niin voi käyttää 40%:n hankintameno-olettamaa, jolloin ainoastaan 60% kauppahinnasta on voittoa. Uudistus ei mitenkään ota huomioon rahan arvon muutosta vuosikymmenien aikana.
Jos perit yksin osakesalkun ja pidät sen, niin voit rikastua. Jos taas perit asunnon, jonne et voi itse muuttaa, niin et rikastu. Rikastumatta jää myös, jos perillisiä on useampi. Vanha perintövero on paljon lempeämpi kuin luovutusvoittovero.