Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko vaihdevuodet kestää

Vierailija
15.03.2026 |

Koska musta tulee taas iloinen, reipas, aikaansaava oma itseni?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kukaan tehnyt tutkimusta onko elämän varrella olleista kuukautisista, niiden oireista tai oireettomuudesta jotain vertausta vaihdevuosien oireisiin/oireettomuuteen. Kun yleensä mitä aikaisemmin kk:t on alkaneet niin sitä myöhemmin ne loppuu niin onkohan oireiden kirjoilla jotain samaa. Itse kun kärsin aika tavalla kk:sta niin vv:t on olleet oireettomat.

Minulla oli oireettomat kuukautiset, ei mitään tietoa pms-oireita, ei kipuja.  Myös vaihdevuosista olen myös päässyt aika vähällä. Ainoastaan on vähän kuuma ja nukun huonosti, ei muuta. 

Vierailija
42/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoilin kaksi yötä. Ei muuta  ollenkaan. N 65. Helpolla taisin päästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä koskaan, toisilla oireet kestävät loppuelämän. Mä olen taistellut nyt yli 3 v., ja homma on vihdoin hallussa. Olen menettänyt toistatuhatta euroa, yhden työpaikan, puolet työkyvystä ja melkein järkeni, mutten sitten kuitenkaan tappanut ketään. Josko tämä tästä.

Miksi työpaikan?

Varmaan sai kilarit ja potkut töistä

Tuo on mun vanha vastaukseni. Unettomana en muistanut mitään enkä pystynyt ratkaisemaan mitään ongelmia, joten määräaikaisuutta ei jatkettu. Palasin edelliseen työhöni. Loppujen lopuksii vasta naistenppli auttoi, priva ei riittänyt. Oikein säädetty hormonikorvaus on palauttanut unet, elämänlaadun ja -ilon ja pitkä kortisonikuuri poisti nivelkivut, jotka eivät siis edes olleet vaihdevuosioireita.

Vierailija
44/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, esioireet alkoi joskus 37 v ja edelleen kyllä vaihdevuosoireita. Menkat on pois minipillereillä, joten en tiedä onko menopaussi jo ollut, enkä myöskään sitä, millaiset oireet mulla olis ilman noita minipillereitä (Slinda). Ne on mulle auttaneet oireisiin lieventävästi, vaikka niissä ei estrogeenia olekaan. Mutta olen käsittänyt, että myös progesteronia tarvitaan.

Mutta siis anyways, mennään tässä jo 14. vuotta vaihdevuosien kanssa... Täytän tänä vuonna 51.

Vierailija
45/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tietenkin vähän harmillista, että enemmistö teistä palstan naisista on keski-ikäisiä, mutta samalla helvetin äkäisiä perähikiän juntteja, joilla ei selvästi ole joko koskaan ollut seksielämää, tai siitä on jo vierähtänyt piiiiiitkä tovi. Minäkin olen keski-ikäinen mies, mutta koska kuljen silmät ja korvat auki, näen ja tapaan mieluummin nuorempia ihmisiä, jotka osaavat käyttäytyä normaalisti. Usko pois, moni muukin mies on täsmälleen sinun kaltaiseen naisen irvikuvaan kyllästyneenä harkinnut ulkomaalaista vaimoa ja sellaisen löytänyt. Minulla on alkanut kuin uusi elämä, kun ystäväpiiriin kuuluu paljon eri kansalaisuuksia ja enimmäkseen nuorempia ja iloisia, positiivisia ihmisiä. Teidän elämän näyttää täyttävän surulliset kuvitelmat perähikiän junttimiehistä.

Vierailija
46/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tietenkin vähän harmillista, että enemmistö teistä palstan naisista on keski-ikäisiä, mutta samalla helvetin äkäisiä perähikiän juntteja, joilla ei selvästi ole joko koskaan ollut seksielämää, tai siitä on jo vierähtänyt piiiiiitkä tovi. Minäkin olen keski-ikäinen mies, mutta koska kuljen silmät ja korvat auki, näen ja tapaan mieluummin nuorempia ihmisiä, jotka osaavat käyttäytyä normaalisti. Usko pois, moni muukin mies on täsmälleen sinun kaltaiseen naisen irvikuvaan kyllästyneenä harkinnut ulkomaalaista vaimoa ja sellaisen löytänyt. Minulla on alkanut kuin uusi elämä, kun ystäväpiiriin kuuluu paljon eri kansalaisuuksia ja enimmäkseen nuorempia ja iloisia, positiivisia ihmisiä. Teidän elämän näyttää täyttävän surulliset kuvitelmat perähikiän junttimiehistä.

Huomenta spessu, toistat itseäsi. Eikö uutta matskua enää tule?

Vierailija
47/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin juuri että jollain voi kuumat aallot kestää loppuelämän. Kyllä naisen elämä on yhtä vittua.

Niin nehän johtuu estrogeenitasojen heilahteluista, aivojen lämmönsäätely hypotalamuksessa reagoi joillain niinkin herkästi että myös Vagifemin käytöstä tulee, koska sitä imeytyy emättimestä aina jonkin verran verenkiertoon. Eli periaatteessa kyse on aina nimenomaan tason _vaihtelusta_. Jos se estrogeenin väheneminen/heilahtelu kestää pitkään ja on herkästi reagoiva hypotalamus, niin kuumat (+kylmät) aallot voivat kestää loppuelämän. Itsellä kokemusta vain Vagifemin aiheuttamista kuumista aalloista (helvettiä oli) kun jouduin käyttämään e-pillerin tekemän limakalvotuhon takia. Gynen mukaan olisin kestänyt hoidon paremmin jos olisin käyttänyt Vagifemia päivittäin, näin estrogeenitaso olisi pysynyt tasaisena. Tätäkin kokeiltiin, seurauksena sitten todella pahat migreenit. Ei ole helppoa :D 

Vierailija
48/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli viiskymppinen ja vaihdevuodet olleet jo vuosia, hormonikorvaushoidolla mennään. Se on auttanut todella paljon. Oireina ennen aloitusta heräily öisin, aivosumu, kuumat aallot, muistihäiriöt ja halu listiä koko ihmiskunta.

Mutta kaveripiirissä on mun ikäisiä ja vanhempia, joilla ei ole vielä alkaneet, tai jotka selvisivät tosi vähillä oireilla. On myös sellaisia joilla vielä pahemmat oireet kuin mulla, on siis tosi yksilöllistä mitä oireita on ja miten hoito auttaa.

Minusta tuli niin vittumainen nainen, että mieheni pelkäsi minua, käveli pitkin seinänvierustoja ja masentui syvästi.

Lopetin hormonilääkityksen, yöhikoilen, hiukset lähtee ja nukun vähän, mutta avio-onni sentään kukoistaa, vaikka haluja ei olekaan.

Myös työpaikallani hormonilääkityksellä olevat naiset ovat vittumaisia akkoja.

Vierailija
49/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bisoprolol vähän helpottaa. 

Mitä se on?

Vierailija
50/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kuukautiset heitelleet ennen niiden loppumista? Vai ovatko loppuneet ns seinään? 

Mietin, kun nyt ikää 51 ja menkat tulevat edelleen kuin nakutettu 28 päivän välein. Muita oireita kyllä on: uni keveämpää, silmät kuivaa, itkettää ja vit*uttaa, nivelkipuja. 

Mulla oli hormonikierukka viimeise 25 vuotta, niin en edes varsinaisesti tiedä milloin kuukautiset loppuivat, kierukan vaihdon yhteydessä tuli aina yhdet kuukautiset ainakin noin 5-kymppisenä.

Vierailija
51/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hkh ollu käytössä 1,5v. Just aattelin lopettaa kokeeksi ja katsoa, palaako ne järkyttävän kovat ja kokoaikaiset kuumat aallot, vai selviäisinkö jo ilman tarralappua kankussa.

Vierailija
52/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse voin sanoa, että minulle vaihdevuodet hormonikorvaushoitoineen ovat olleet pelastus. Ei enää viikkoa kestäviä pms-oireita ja mieli on tosi tasainen. Lapseni sanoo, että musta on tullut ihan mummo, kun olen niin lempeä nykyisin. Tämä on elämäni parasta aikaa.

Joten hankkikaa kunnon hormonikorvaushoidot, aivan turha on sinnitellä. Itsellä toimii parhaiten hormonikierukka ja estrogeenilaastari sekä toisinaan ripaus geeliä reiteen, niin ja tietysti limakalvoille vagifem. 
Hopi, hopi gynekologille!

Mulla on käytössä pelkästään vagifem emätintabletti. Suun kautta otettava hormonihoito ei minulle käynyt sillä se teki minusta ilkeän ja seksuaalisesti turhautuneen. Nyt kestän mieheni pihtaamista paremmin.

Vierailija
53/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bisoprolol vähän helpottaa. 

Mitä se on?

Beetasalpaaja, joka laskee sykettä. Käytetään myös verenpainelääkkeenä. Vähän vaikea yhdistää sitä vaihdevuosioireitten hoitoon.

Vierailija
54/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli viiskymppinen ja vaihdevuodet olleet jo vuosia, hormonikorvaushoidolla mennään. Se on auttanut todella paljon. Oireina ennen aloitusta heräily öisin, aivosumu, kuumat aallot, muistihäiriöt ja halu listiä koko ihmiskunta.

Mutta kaveripiirissä on mun ikäisiä ja vanhempia, joilla ei ole vielä alkaneet, tai jotka selvisivät tosi vähillä oireilla. On myös sellaisia joilla vielä pahemmat oireet kuin mulla, on siis tosi yksilöllistä mitä oireita on ja miten hoito auttaa.

Minusta tuli niin vittumainen nainen, että mieheni pelkäsi minua, käveli pitkin seinänvierustoja ja masentui syvästi.

Lopetin hormonilääkityksen, yöhikoilen, hiukset lähtee ja nukun vähän, mutta avio-onni sentään kukoistaa, vaikka haluja ei olekaan.

Myös työpaikallani hormonilääkityksellä olevat naiset ovat vittumaisia akkoja.

Ai, minulla kävi juuri toisin päin. Ennen lääkitystä, kun en saanut nukuttua kunnolla yhtenäkään yönä, olin väsynyt, kärttyinen ja lyhytpinnainen. Lääkityksen avulla yöunet paranivat ja olen ollut kuin toinen ihminen. Iloinen, tasapainoinen, ystävällinen.

Vierailija
55/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet muuttaa jatkuvasti muotoaan ja uusia ilmiöitä pulpahtelee. Siinäpä se loppuelämä kuluu rattoisasti.

Vierailija
56/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, esioireet alkoi joskus 37 v ja edelleen kyllä vaihdevuosoireita. Menkat on pois minipillereillä, joten en tiedä onko menopaussi jo ollut, enkä myöskään sitä, millaiset oireet mulla olis ilman noita minipillereitä (Slinda). Ne on mulle auttaneet oireisiin lieventävästi, vaikka niissä ei estrogeenia olekaan. Mutta olen käsittänyt, että myös progesteronia tarvitaan.

Mutta siis anyways, mennään tässä jo 14. vuotta vaihdevuosien kanssa... Täytän tänä vuonna 51.

Ihme nimi, Slinda. Ihan kuin slida.

Vierailija
57/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin taannoin tätä gynekologiltani ja hän sanoi sen olevan yksilöllistä. Toisile ei tule minkäänlaisai vaihtarioireita ja ne ovat sitten ohi noin vain, kun kuukautisten tuleminen vain lakkaa ja nämä eivät välttämättä huomaa edes muita oireita, joita vaihtareihn usein litetään. Toiset sitten rämpii todellisessa suossa niiden kanssa vuosia ja tarvitsee kaikki mahdolliset lääkkeet selviytyäkseen niistä. 

Vierailija
58/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

52-v. loppui yhtäkkiä lämmönsäätelykyky: koko ylävartalo ja pää alkoi kiehua tunnin välein, myös öisin. 53-v. loppui menkat. 54-v. tuli nivelreuma. Lääkärini pihtaa lääkkeitä, ja vähättelee oireita. Hormonikorvaushoitoa en koskaan saanut. Onneksi kuumat aallot ovat enää ihan laimeita ja kestävät vain sekunteja, ja nukun jo hyvin yöni.

N56

Miten te suostutte tämmöiseen? Totta kai saat hormonit milloin vain gynekologilta. Ja tarvitset. 

Vierailija
59/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet kestävät oireineen keskimäärin noin 5–10 vuotta, mutta kesto on hyvin yksilöllistä ja voi vaihdella muutamasta kuukaudesta jopa yli 15 vuoteen. Kuumat aallot kestävät usein 7–8 vuotta, ja oireet ovat yleensä voimakkaimmillaan noin vuoden ajan kuukautisten loppumisesta. 

Esivaihdevuodet (premenopaussi): Oireita voi esiintyä jo 5–10 vuotta ennen viimeisiä kuukautisia.

Menopaussi: Viimeiset kuukautiset, jotka määritellään jälkikäteen, kun vuotoja ei ole ollut vuoteen.

Jälkivaihdevuodet (postmenopaussi): Oireet, kuten limakalvojen kuivuus, voivat jatkua vuosia menopaussin jälkeen

Oireiden voimakkuus: Yksilölliset erot ovat suuria; osalla oireita on vain vähän, toisilla pitkään. 

Oireita voi lievittää elämäntavoilla, kuten Liikunta ja Painonhallinta, ja tarvittaessa lääkärin määräämällä hormonihoidolla. 

Vierailija
60/102 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri kehui, miten helpot vaihtarit oli. Todellisuudessa hän sai masennusdiagnoosin. Masennus on yleinen vaihtarioire. Lisäksi hän unohteli niin paljon, että meni lääkäriin muistitestiin. Muistihäiriö on yleinen vaihtarioire. Nykyään hän kaatuilee. Lihaskato on yleinen vaihtarioire. 

Estrogeenin puutoksen seuraukset kestävät kuolemaan saakka. 78v äidilläni uni on lopullisesti haljennut kahdeksi pätkäksi. Unihäiriöt on yleinen vaihtarioire. Ja edelleen hänellä on silloin tällöin kuuma aalto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi