Kauanko vaihdevuodet kestää
Koska musta tulee taas iloinen, reipas, aikaansaava oma itseni?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Kaveri kehui, miten helpot vaihtarit oli. Todellisuudessa hän sai masennusdiagnoosin. Masennus on yleinen vaihtarioire. Lisäksi hän unohteli niin paljon, että meni lääkäriin muistitestiin. Muistihäiriö on yleinen vaihtarioire. Nykyään hän kaatuilee. Lihaskato on yleinen vaihtarioire.
Estrogeenin puutoksen seuraukset kestävät kuolemaan saakka. 78v äidilläni uni on lopullisesti haljennut kahdeksi pätkäksi. Unihäiriöt on yleinen vaihtarioire. Ja edelleen hänellä on silloin tällöin kuuma aalto.
Vanhuksia hoitaneena tiedän, että oireet on lähinnä limakalvoissa ja vagipuikot hoitokeinona. Ei sen kummempaa.
Ja kun noita kaverisi oireita luin, niin minustakin hän kyllä pääsi helpolla, koska jotkut vuotavat ja parkuvat kuin seulat, ovat joka yö ja päivät likomärkinä, saavat raivareita yms., joka todelle tekee omasta elämästä epämiellyttävää ja usein läheistenkin.
Mulla kesti vähän vaille 10 vuotta, 42-vuotiaasta 51-vuotiaaseen, jolloin menopaussi tapahtui. Tosin en mä niitä vaihdevuosia mistään muusta huomannut, kuin että kuukautiskierto ensin lyheni, sitten piteni, ja vuotomäärät vaihteli myös, kunnes sitten 51-vuotiaana lopulta onneksi loppui koko menkat. Ei mulla ollut mitään muita oireita kuin nuo vuotojutut.
Vaihdevuodet kestävät menopaussista hautaan asti. Menopaussin alkuperäinen/rehellinen nimitys on elämänmuutos, (the change of life). Ennen menopaussia on vaihdevuosivaivat, niiden kesto on kahdesta kymmeneen vuoteen. Menopaussi on epärehellisesti keskimäärin 51v iässä, rehellisesti useita vuosia aiemmin.
Tyttö tulee séksuaaliseksi, halukkaaksi naiseksi, kun hänellä naishormonien tuotanto pamahtaa käyntiin puberteetissa, menopaussissa naishormonien tuotanto on loppunut, ja samoin seksuaalisuus on loppunut.
Poika tulee séksuaaliseksi, halukkaaksi mieheksi, kun hänen mieshormonien tuotanto pamahtaa käyntiin puberteetissa. Miehellä ei ole menopaussia.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet kestävät menopaussista hautaan asti. Menopaussin alkuperäinen/rehellinen nimitys on elämänmuutos, (the change of life). Ennen menopaussia on vaihdevuosivaivat, niiden kesto on kahdesta kymmeneen vuoteen. Menopaussi on epärehellisesti keskimäärin 51v iässä, rehellisesti useita vuosia aiemmin.
Tyttö tulee séksuaaliseksi, halukkaaksi naiseksi, kun hänellä naishormonien tuotanto pamahtaa käyntiin puberteetissa, menopaussissa naishormonien tuotanto on loppunut, ja samoin seksuaalisuus on loppunut.
Poika tulee séksuaaliseksi, halukkaaksi mieheksi, kun hänen mieshormonien tuotanto pamahtaa käyntiin puberteetissa. Miehellä ei ole menopaussia.
Mitä ihmeen juttua tämä on? Ei mulla ainakaan ole seksuaalisuus mihinkään loppunut, vaikka menopaussi on tapahtunut jo 2 vuotta sitten. Eikä se muutenkaan elämää ole sen enempää muuttanut, kuin että kuukautisia ei enää tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen juttua tämä on? Ei mulla ainakaan ole seksuaalisuus mihinkään loppunut, vaikka menopaussi on tapahtunut jo 2 vuotta sitten. Eikä se muutenkaan elämää ole sen enempää muuttanut, kuin että kuukautisia ei enää tule.
Naisen tavara ei enää reagoi seksuaalisesti menopaussin jälkeen mitenkään - touhumehua ei muodostu lepattimet sekä on/off nappi ei paisu, kohdunkaula ei vetäydy pois valtikan tieltä, seksuaalisia tuntemuksia ei muodostu edes lihavasaralla.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä koskaan, toisilla oireet kestävät loppuelämän. Mä olen taistellut nyt yli 3 v., ja homma on vihdoin hallussa. Olen menettänyt toistatuhatta euroa, yhden työpaikan, puolet työkyvystä ja melkein järkeni, mutten sitten kuitenkaan tappanut ketään. Josko tämä tästä.
Hormonikorvaushoito auttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen tavara ei enää reagoi seksuaalisesti menopaussin jälkeen mitenkään - touhumehua ei muodostu lepattimet sekä on/off nappi ei paisu, kohdunkaula ei vetäydy pois valtikan tieltä, seksuaalisia tuntemuksia ei muodostu edes lihavasaralla.
Mitähä sinä olet oikein kuksinut ? Ei kuulosta tutulle asialle tuo
Vierailija kirjoitti:
Mulla kesti vähän vaille 10 vuotta, 42-vuotiaasta 51-vuotiaaseen, jolloin menopaussi tapahtui. Tosin en mä niitä vaihdevuosia mistään muusta huomannut, kuin että kuukautiskierto ensin lyheni, sitten piteni, ja vuotomäärät vaihteli myös, kunnes sitten 51-vuotiaana lopulta onneksi loppui koko menkat. Ei mulla ollut mitään muita oireita kuin nuo vuotojutut.
Onnekas. Minulla vieläkin jotenkin oireilee t. 69 v
Käytin kyllä 10 v hormonikorvaushoitoa ja se oli hyvä
Massiivisessa 'Melbourne Women's Midlife Health Project' tutkimuksessa seurattiin 13 vuoden ajan 438 naista, SPEQ kyselyarviointien ja hormonimittausten avulla. Tutkimukseen valittiin 45-55 ikäisiä sellaisia naisia (keskiarvo 48v) joilla kaikilla oli lähtötilanteessa vielä kuukautisvuotoa. Yhteenvetoa tuloksista käännettynä:
- Naisten seksuaalisen toiminnan kaikki osa-alueet heikkenevät iän myötä.
- Seksuaalitoimintoihin aiheutuu lisäheikennys kun naiset siirtyvät vaihdevuosien läpi. Tämä lisäheikennys liittyy estradioli-tasojen laskuun.
LÄHDE: The American Journal Of Medicine: 'Sexuality' - https://www.amjmed.com/article/S0002-9343(05)00890-9/fulltext
Katso ainakin himograafi (Figure 1) joka osoittaa naisen libidon putoavan kuin kivi jo ainakin 9 vuotta ennen menopaussia (siis ainakin 9 vuotta ennen 51v ikää).
Mulla ainoa oire oli kun menkut loppuivat 18 vuotta sitten. Pelkkää juhlaa ollut sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainoa oire oli kun menkut loppuivat 18 vuotta sitten. Pelkkää juhlaa ollut sen jälkeen.
Ikä nyt 60
Ihan yleisläökäriltä hormonihoitoa. Vaihdat vain lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut akat haluaa tahallaan panna kaikki vaivat ja tunteet vaihdevuosien piikkiin hautaan asti . 😝😝😝😝
Jos naisten asiat ärsyttää, sinun kannattaa hankkia itsellesi miesystävä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri että jollain voi kuumat aallot kestää loppuelämän. Kyllä naisen elämä on yhtä vittua.
Niin nehän johtuu estrogeenitasojen heilahteluista, aivojen lämmönsäätely hypotalamuksessa reagoi joillain niinkin herkästi että myös Vagifemin käytöstä tulee, koska sitä imeytyy emättimestä aina jonkin verran verenkiertoon. Eli periaatteessa kyse on aina nimenomaan tason _vaihtelusta_. Jos se estrogeenin väheneminen/heilahtelu kestää pitkään ja on herkästi reagoiva hypotalamus, niin kuumat (+kylmät) aallot voivat kestää loppuelämän. Itsellä kokemusta vain Vagifemin aiheuttamista kuumista aalloista (helvettiä oli) kun jouduin käyttämään e-pillerin tekemän limakalvotuhon takia. Gynen mukaan olisin kestänyt hoidon paremmin jos olisin käyttänyt Vagifemia päivittäin, näin estrogeenitaso olisi pysynyt tasaisena. Tätäkin kokeiltiin, seurauksena sitten todella pahat migreenit. Ei ole helppoa :D
No tämähän on täyttä kukkua. Vagifem ei imeydy verenkiertoon. Kuumat aallot tulevat tyypillisesti vasta, kun estrogeeni on loppunut. Estrogeeni vaikuttaa kehon lämmönsäätelyyn ja kun se katoaa, häviää kehon lämmönsäätelykyky. Kuumia aaltoja hoidetaan nimenomaan estrogeenilla.
Ei ole kukkua. Ainakin itse olen niin herkkä, että Vagifem aiheuttaa kuumia aaltoja ja pyörrytystä. Saan myös Terolut-tableteista (keltarauhashormoni) oikein kirvelevän kauheat kuumat aallot. Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon 51 v ja edelleen odottelen milloin se vaihdevuosi helvetti alkaa ja oma krooninen panetus loppuu.
Naisilla halut vaan lisääntyy vaihdevuosien myötä.
Vaihtelee. Mulla välillä on enemmän, välillä ei ollenkaan. Riippuu siis hormonimääristä, onko vai ei. Testosteroni aiheuttaa naisilla(kin) himon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä koskaan, toisilla oireet kestävät loppuelämän. Mä olen taistellut nyt yli 3 v., ja homma on vihdoin hallussa. Olen menettänyt toistatuhatta euroa, yhden työpaikan, puolet työkyvystä ja melkein järkeni, mutten sitten kuitenkaan tappanut ketään. Josko tämä tästä.
Miksi työpaikan?
Jos aivosumu tekee työkyvyttömäksi, niin työpaikka menee helposti alta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla mielialat heittelee ihan miten sattuu ja itku tosi herkässä päivittäin. Käytössä Estrogel. Miten te rakkaat kanssaihmiset pärjäätte näiden kanssa?
Minä olen aina ollut tuollainen ja en ole edes 40....what da fuuug.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla mielialat heittelee ihan miten sattuu ja itku tosi herkässä päivittäin. Käytössä Estrogel. Miten te rakkaat kanssaihmiset pärjäätte näiden kanssa?
Sama täällä. Ihmettelen itsekin kun välillä niin itkettää. Minulla käytössä estrogeenisuihke.
Mistä saatte noita estrogeenivalmisteita? Ilman reseptiä? Minulle lääkäri ei kirjoittanut kuin Gabapentiniä, koska migreenitaipumus ja verenpainetauti.
Mulle terveysaseman lääkäri ei antanut mitään, koska ei kuulemma ollut hormonimäärien perusteella tarpeeksi paha. Ilmeisesti pitäisi olla kuukautiset kokonaan loppuneet, ennen kuin sieltä saa mitään hoitoa. Nimittäin sillä hormonimäärällä, joka olisi tuon tk-lääkärin mukaan pitänyt olla, tuskin on enää mitään normaalia kuukautiskiertoa.
Menin sitten yksityiselle ja sain sieltä estrogeenilaastarit. Ne nostivat verenpaineen korkeaksi ja aiheuttivat jatkuvan migreenin, joten en voi käyttää niitä. Jollain ilveellä siis pitäisi pärjätä seuraavat vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ollut tuollainen ja en ole edes 40....what da fuuug.
Mulla mielialat vaihtelivat muulloin, paitsi jokaisen lapsen jälkeen ennen kuukautiskierron palautumista. Se oli ihanan seesteistä aikaa, kun ei ollut tuota normaalia vuoristorataa. Mietin silloin, onko miehillä aina elämä noin helppoa?!
No tämähän on täyttä kukkua. Vagifem ei imeydy verenkiertoon. Kuumat aallot tulevat tyypillisesti vasta, kun estrogeeni on loppunut. Estrogeeni vaikuttaa kehon lämmönsäätelyyn ja kun se katoaa, häviää kehon lämmönsäätelykyky. Kuumia aaltoja hoidetaan nimenomaan estrogeenilla.