Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku on todella masentavaa, kun työpaikan saadakseen pitäisi olla joku yli-ihminen

Vierailija
13.03.2026 |

Joskus muinoin kai riitti, että on ihan tavallinen ihminen, joka on hoitanut opiskelunsa ja asiansa kunnialla. Nyt pitäisi olla jollain tavalla erottuva ja ylivoimainen suorittaja, joka osaa myydä osaamisensa täydellisesti.

Mä en jaksa enää edes yrittää.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon vuoksi en jaksa enää edes yrittää hakea töitä.

Vierailija
82/94 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille opetettiin koulussa että pitää erottua massasta että saa töitä. Hyvä opetus ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla pelkästään töitä saa. Monet ei halua sanoa sitä ääneen.

Vierailija
84/94 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko mies?

Vierailija
85/94 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kantti kestä lähteä ulkomaille töihin?

Asun ulkomailla ja työttömyyttä on täälläkin ihan hirveästi. Ja vielä vaikeampi työllistyä, jos ei ole mitään suhteita.

Vierailija
86/94 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhaku on yhtä skitsoilua. Kaikki ohjeet, miten teet toimivan ansioluettelon  ja hakemuksen  ovat yhtä shaibaa. Erotu muista mutta älä erotu liikaa. Ole persoonallinen mutta älä liian hyvä tyyppi - haemme tekijää, emme viihdetaiteilijaa. Ole innostunut, mutta älä paljasta heti kaikkea. Pyri erottumaan muista luomalla hakemukseen sellainen aloitus, että työnantaja "kiinnostuu" ja lukee tekstisi loppuun asti ... Kuitenkin lähes mitä tahansa itsensä brändäystä ja myyntipuhetta voidaan pitää huonona tai kontekstiin sopimattomana.

Ollaan siis tilanteessa, jossa työnantajilla on niin iso runsaudenpula, että pitää kehittää kaikenlaisia temppuratoja, että voidaan sitten seuloa yksi työntekijä kaivamaan ojaa tai pyyhkimään pöytiä satojen tai jopa tuhansien hakijoiden joukosta. 

Nuorille vinkki että kannattaa muuttaa pois Suomesta. Naapurimaissakin saa heti paljon helpommin töitä.

Vierailija
87/94 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko mies?

Tuskin on. Miehet ovat saaneet koko elämänsä pakkeja naisilta, että työnhaku tuntuu helpolta vaikka tulisi 100 hylsyä.

Vierailija
88/94 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhaku on yhtä skitsoilua. Kaikki ohjeet, miten teet toimivan ansioluettelon  ja hakemuksen  ovat yhtä shaibaa. Erotu muista mutta älä erotu liikaa. Ole persoonallinen mutta älä liian hyvä tyyppi - haemme tekijää, emme viihdetaiteilijaa. Ole innostunut, mutta älä paljasta heti kaikkea. Pyri erottumaan muista luomalla hakemukseen sellainen aloitus, että työnantaja "kiinnostuu" ja lukee tekstisi loppuun asti ... Kuitenkin lähes mitä tahansa itsensä brändäystä ja myyntipuhetta voidaan pitää huonona tai kontekstiin sopimattomana.

Ollaan siis tilanteessa, jossa työnantajilla on niin iso runsaudenpula, että pitää kehittää kaikenlaisia temppuratoja, että voidaan sitten seuloa yksi työntekijä kaivamaan ojaa tai pyyhkimään pöytiä satojen tai jopa tuhansien hakijoiden joukosta. 

Nuorille vinkki että kannattaa muuttaa pois Suomesta. Naapurimaissakin saa heti paljon helpommin töitä.

Olen asunut ulkomailla 20 vuotta ja en välttämättä allekirjoita tuota.

Työmarkkinat ovat tällä hetkellä maailmanlaajuisesti tosi vaikeat.

Vierailija
89/94 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä panostin ennen työhakemukseen, ja sillä samalla kaavalla 10v sitten pääsin haastatteluihin tosi hyvin, mutta nyt se ei yhtään haastattelua. Sitten annoin tekoälyn tehdä kokonaan, korjasin vain kirjoitus- ja asiavirheet. Jo rupesi haastatteluja poikimaan. Huomaa, että tekoäly tekee ne ratkaisut siitä kuka otetaan haastatteluun.

Vierailija
90/94 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteet vaikuttavat todella paljon. Olen ollut kuudessa eri työpaikassa/työtehtävässä, vain kahteen olen tehnyt hakemuksen, kaikkiin muihin päässyt muuta kautta. 
Yhden sain opiskeluaikana työharjoittelun kautta, yhteen tein lopputyön, yksi oli ns. työkierto, josta olisin sitten saanut halutessani vakipaikan, nykyiseen työhön minua pyydettiin. 
Tärkeintä on ihan ensimmäisestä työpaikasta lähtien tehdä työnsä mahdollisimman hyvin, antaa hyvä mielikuva itsestään työnantajalle, ja olla sosiaalinen ja ystävällinen kaikkien uusien tuttavuuksien kanssa (työelämässä). Ja tietysti hyödyntää nuo opiskeluajan mahdollisuudet (harjoittelut, lopputyöt, työelämäprojektit yms.).

Vierailija
91/94 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita. Idioottikin pääsee töihin, kun joku on antanut jollekin. 

Yksi ilmaisu asiasta on reittä pitkin, mutta sama idea pätee, jos joku sukulainen tai tuttava on onnistunut samassa hommelissa ja sitä pystyy hyväksikäyttämään.

Vierailija
92/94 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko mies?

Tuskin on. Miehet ovat saaneet koko elämänsä pakkeja naisilta, että työnhaku tuntuu helpolta vaikka tulisi 100 hylsyä.

Rekrytoija ei ainakaan soita perään tyylillä: "Sä olit kyllä selvästi paras hakija, mutta ei nyt oikein ollut kipinää ja kemiaa, joten valittiinkin toi Make. Mutta hei haluttais pitää sut listoilla, jotta voidaan perjantai-iltaisin soittaa sulle ja vuodattaa kun Make on taas mokaillut ja avautua että saataispa joskus niin hyvä työntekijä kuin sä oot."

Vierailija
93/94 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten se itse työpaikka ei vastaa ollenkaan sitä, minkä mielikuvan ilmoituksen perusteella saa.

Just tää. Milloin työnantajat ottavat vastuun siitä että se työ ja paikka ovat myös luvatun harhakuvan mukaisia, tyypillisesti yrityksessä piileviä ongelmia peitellään aina ulospäin, jotka sitten tulee työntekijälle ilmi vasta myöhemmin työssä jonkin aikaa ollessa 

Vierailija
94/94 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne teistä ketkä ovat tehneet hanttihommia paskapalkalla viimeiset 10v, miisi jatkatte samaa rataa, ettekä opiskele parempaa osaamista, ammattia ja uraa? Itse kaksi maisteria suorittanut ja nyt pohdin vielä amk-insnöörin tutkintoa kun se paperi tukisi omaa urakehitystäni uusiin suuntiin. Harrastuspohjalta jo iso osa amk-inssin osaamisesta löytyy, eli opiskelu olisi hauskaa ja leppoisaa. Ja ennen kuin joku alkaa vikisemään, niin on minulla pieni lapsi ja kokopäiväisesti käyn töissä, mutta aina voi tehdä pieniä muutoksia, jolla homman saa hoitumaan. Eli siis kysyn: Miksi keskivertotyötön pelkää opiskelua ja rahakkaita työpaikkoja?

No jaa... Insinööri -> DI -> ja tässä vaiheessa seuraava olisi jatkaa aloitettua kauppatieteen väitöskirjaprojektia, mutta näin 60v, se ei takuulla toisi minulle työpaikkaa sekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi