Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku on todella masentavaa, kun työpaikan saadakseen pitäisi olla joku yli-ihminen

Vierailija
13.03.2026 |

Joskus muinoin kai riitti, että on ihan tavallinen ihminen, joka on hoitanut opiskelunsa ja asiansa kunnialla. Nyt pitäisi olla jollain tavalla erottuva ja ylivoimainen suorittaja, joka osaa myydä osaamisensa täydellisesti.

Mä en jaksa enää edes yrittää.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä alan jo henkisesti valmistautua siihen, etten tule ikinä töitä saamaan. Haen niitä toki, en ole luopunut toivosta. Mutta en enää uskalla unelmoida esim matkoista tai omasta asunnosta tai lapsista.

T: vastavalmistunut maisteri

Hanki lapsia niin saat paljon paremmat tuet. Matkakin voi olla vaikka Tallinnan matka tai Haaparannan matka.

En hanki lapsia ennenkuin rahatilanteeni sen sallii. Noita matkoja saatan harkita, mutta nyt säästän sen mitä voin.

Vierailija
42/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse joutunut onneksi hakemaan töitä. Viimeksi olen työhakemuksen väsännyt, joskus 1996. Oli kesätyöhakemus. Soittivat, kävin juttelemassa ja sain paikan samantien. Tuon jälkeen olen jokaisen työpaikan saanut sillä, että minulle on soitettu ja kysytty, että kiinnostaisiko tulla heille töihin ja muutaman kerran olen työpaikkaa näin vaihtanut. En ole ollut työttömänä koskaan.

Sä olet ihan niin kuin joku parisuhteellinen joka tulee sinkkuketjuun leijumaan omalla kumppanillaan :D "Ai te ootte sinkkuja? Tiedättekös, MÄ en ole!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella valehtelemaan, katsokaa vaikka Trumpia. Tarpeeksi tyhmä ei edes tiedä valehtelevansa.

Vierailija
44/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tiedosta, että työn löytäminen on muuttunut. Entisaikaan työn hakeminen oli päätapa työn löytämiseen. Nykyisin taas hakumenetelmä on jäänyt marginaaliin ja sen sijaan työt hankitaan suhteilla.

Tämä johtuu siitä, että työnantajan kannalta suhteiden käyttö työntekijän etsimiseen on paljon vaivattomampi ja riskittömämpi vaihtoehto kuin se, että työpaikasta laitettaisiin julkinen ilmoitus jonnekin.

Jokaisen työttömän joka haluaa työllistyä tulisikin ensisijaisesti pyrkiä luomaan suhteita työnantajiin. Usein suhteet luodaan esimerkiksi opiskelun aikana ja harjoittelupaikoissa.

Eihän niitä harjoittelupaikkojakaan saa, ellei isä ole Suomen tasavallan presidentti. Silloin kyllä on motivoitunut ja ylivoimaisesti paras.

Vierailija
45/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa haastattelussa myöntää, että surkeahan minä olen, mutta silti teitä parempi.

Vierailija
46/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten se itse työpaikka ei vastaa ollenkaan sitä, minkä mielikuvan ilmoituksen perusteella saa.

Vierailija
47/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm kaikki kolme lastani ovat puolisoineen siis yli-ihmisiä? Ihan kuukausi, pari sitten kolme heistä haki ja pääsi parempaan työpaikkaan. 

isukin firmaan pääsivät töihin ja palkkakin on 7000e/kk

No eivät päässeet isukin firmaan, eikä suhteilla. Ovat vaan niitä "yli-ihmisiä". 

ymmärrän, että tämä herättää pitkäaikaistyöttömissä katkeruutta.

Pieni vinkki. Ole valmis muuttamaan hyvän työpaikan vuoksi minne vain. Sama

Vierailija
48/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla. 2000 hakemusta vilkaistaan nopeasti läpi.

Tee cv, jossa tärkein on helposti luettavissa. Muu roska voi olla vaikka kärpäsenpaskan kokoisessa postimerkissä.

Hakemustekstiin. Voit kirjoittaa lyhyesti. SEIS, eiku hei. Suurennuslasilla voit löytää pitkän litanian cveestäni. Mutta ne tärkeimmät näkyy ensin.

Mitä väliäliä sillä hakemistekstillä on, ellei hae virkaa. Kun niitä hakemuksia on 5000. 

Vierailija
49/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm kaikki kolme lastani ovat puolisoineen siis yli-ihmisiä? Ihan kuukausi, pari sitten kolme heistä haki ja pääsi parempaan työpaikkaan. 

Avainsana "parempaan työpaikkaan". Se on kaikilla jo tiedossa että työpaikan vaihtaminen on helppoa, mutta työtöntä ei oteta edes haastatteluun.

Totta, jo opiskeluaikana pitää harjoittelupaikat valita niin, että harjoittelusta on oikeasti hyötyä silloin, kun on työhaun aika. Ja siitä se lähtee siirtyminen hyvästä työpaikasta aina vain parempaan. Pitää myös olla valmis muuttamaan.

Ei kukaan palkkaa 10 vuotta opiskelletta ilman mitään työkokemusta ja tuilla ja lainoilla elänyttä.

Vierailija
50/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin yli-ihminen? Minun ihan normaalit fiksut nuoret (23, 21, 17)  saivat kaikki kesätöitä koko kesäksi ja mahdollisuus kahdella jatkaakin syksyllä opintojen ohessa. Ilman suhteita tai vanhempien järkkäilyä. Yhdellä oli kaksikin vaihtoehtoa, joista valita. 

Vierailija
51/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää että omana itsenään ei kelpaa mutta kun ei hakuaisi muutakaan näytellä ettei tule työyhteisölle pettymystä ajan saatossa.

Vierailija
52/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avainsana "parempaan työpaikkaan". Se on kaikilla jo tiedossa että työpaikan vaihtaminen on helppoa, mutta työtöntä ei oteta edes haastatteluun.

Totta, jo opiskeluaikana pitää harjoittelupaikat valita niin, että harjoittelusta on oikeasti hyötyä silloin, kun on työhaun aika. Ja siitä se lähtee siirtyminen hyvästä työpaikasta aina vain parempaan. Pitää myös olla valmis muuttamaan.

Ei kukaan palkkaa 10 vuotta opiskelletta ilman mitään työkokemusta ja tuilla ja lainoilla elänyttä.

Mutta kun ei niitä harjoittelupaikkoja saa opiskelijanakaan!

Vierailija
53/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koulun opo tms. auttaa sinua harjoittelupaikan saamisessa, jollet itse kykene harjoittelupaikkaa etsimään ja löytämään. Koulun etu on, että Sinä valmistut. Koulu saa valmistuneista rahaa. 

Vierailija
54/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungit on velvollisia antamaan harjoittelupaikkoja. Palkkaa et välttämättä koko ajalta saa (riippuu osaamisrsta), mutta jos hyvä tuuri käy, olet yhden kuukauden palkatta ja loppukesän palkattuna.

Vierailija
55/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että opiskelijat voivat ihan valita haluamansa paikan? Kaikista paikoista on kova kilpailu.

Vierailija
56/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koulun opo tms. auttaa sinua harjoittelupaikan saamisessa, jollet itse kykene harjoittelupaikkaa etsimään ja löytämään. Koulun etu on, että Sinä valmistut. Koulu saa valmistuneista rahaa. 

Ei se opo voi työpaikkoja taikoa, jos niitä ei ole.

Vierailija
57/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se opo voi työpaikkoja taikoa, jos niitä ei ole.

Täsäthän on ollut mediassakin. Hoitajille ei ole löytynyt harjoittelupaikkoja.

Yliopistoissa taas on tyyliin 2op harjoittelu koko viiden vuoden opiskeluajalla, ei sellaisen avulla saa mitään työpaikkaa.

Vierailija
58/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Omaehtoisesti hankittuja aukkoja ceeveessä joten ihan turha mitään töitä enää hakea nykytilanteessa.

Vierailija
59/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se oli jo 50 vuotta sitten. Työhön pääsi jos ensin hyväksyi vaikka mitä tilapäisiä hanttihommia. Kun oli niistä nippu työtodistuksia iskeä pöytään, niin saattoi saada ihan elääkkeelle asti kestävän työsuhteen.

Vierailija
60/94 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se oli jo 50 vuotta sitten. Työhön pääsi jos ensin hyväksyi vaikka mitä tilapäisiä hanttihommia. Kun oli niistä nippu työtodistuksia iskeä pöytään, niin saattoi saada ihan elääkkeelle asti kestävän työsuhteen.

Mä olen tehnyt elämässäni vuosia näitä hanttihommia enkä ole saanut ainuttakaan vakipaikkaa. Ei toimi enää nykypäivänä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi