Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako nykyään abortin ilman tutkimuksia?

Vierailija
13.03.2026 |

Lehdessä lukee että tuo nyt lapsenmurhasta syytetty nainen olisi saanut aborttilääkkeet vain kertomiensa tietojen perusteella. Itse kun aikanaan abortin tein niin kyllä lääkäri ihan tutki käsin ja vielä toiseen otteeseen ultrasivat naistenklinikalla ennen kuin sai ekan erän lääkettä edes. 

Kommentit (276)

Vierailija
261/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisellä lakimuutoksella näitä tulee paljon lisää.  Teinit ja päihdeongelmaiset hakee pillerit ja heittää kotona naamaan tietämättä, onko viikkoja 4 vai 40 ja sitten roskiksista alkaa löytyä lopputuloksia kun vessasta vedettävän limamöykyn asemasta putkahtaakin elävä vauva.

Ongelma ei ole siinä että uudessa laissa abortin saa pyytämällä! Ongelma on siinä että raskauden kestoa ei enää varmisteta!

Mikä ero? Ei se enää ole pyytämällä saatu, jos sitä selvitellään jollakin tapaa. 

Vierailija
262/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu sai 19-vuotiaana lapsen, vaikka ei missään nimessä halunnut. Hänellä oli syynä se, että oli ilmeisesti kasvatettu johonkin "vastuu pitää kantaa ja ainoa vastuu on jatkaa raskautta!!1" -ajatukseen, ja tuolla ajatuksella sitten tuli äidiksi.

Olen itsekin hoitanut tuota lasta aikoinaan paljon, koska äidin piti päästä bilettämään aina kun oli vapaata. Hän oikein nosti itseään jalustalle siitä, että hän sentään Kantoi Vastuun. Lapselle huusi pää punasena, kun ei selvästikään nauttinut äitiydestä yhtään. Kotona siivosi kuin hullu, aina kiilsi paikat ja pakoili kotielämäänsä siihen siivoiluun. Kuulostaako muuten tutulta? Olen kuullut aika monta vastaavaa tarinaa aikuisilta, että heidän äidit ovat maanisesti siivonneet ja karjuneet kotona... eli eivät ole oikeasti halunneet perhe-elämää, vaan jostain syistä ajautuneet siihen, ja inhonneet sitä niin paljon, että ovat mieluummin vaikka otsasuoni pullistellen siivonneet ja haravoineet kaikki päivät, kuin pysähtyneet olemaan läsnä ja rentoutumaan perheensä parissa. Idealistit toki kuvittelee, että ennen pystyttiin, kyettiin ja haluttiin.. no ei.

Nykyisin tuo 19v äidiksi tullut "vastuun kantaja" on muuten aikalailla pohjalla, eikä lapsi asu hänen kanssaan. Sinne meni taas yksi elämä ja lapselle tuli tragedia, kun aborttia ei pystytty tekemään.

Mun kaveri sai esikoisen 19v. Oli bilehile, mutta oikein hyvä äiti on mielestäni ollut ja kasvanut ihmisenä. Sai myöhemmin 3 lasta lisää ja enemmänkin olisi halunnut. Lapset fiksuja ja pärjänneet erittäin hyvin koulussa. Yksinhuoltaja. 

Että älkää viittikö, kyllä 19v voi olla valmis peloistaan huolimatta äidiksi. 

Ja vastuunkanto tarkoittaa muutakin kuin sitä, että pitää lapsen itse. Jos tekee abortin, huolehtii että tekee sen terveyttä vaarantamatta tai antaa lapsen adoptioon. Ja adoptio on nykyaikanakin hyvä vaihtoehto, koska lapsettomuutta on paljon ja on lisääntymään päin. 

Joku sanoi, että nuorilta voi vaatia asioita. Olen samaa mieltä. 

Vaatiminen ei tarkoita, että pakottaa pitämään lapsen vaan sitä, että muistuttaa nuorta että hänen täytyy toimia tilanteessa järkevästi. 

T. Nuorisotyötä opiskellut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen systeemi vastuutta abortoijaa enemmän. Sallii ns. laittomat abortit. Jos tarvitset ambulanssin niin olet poliisin huomassa. Tekijä ei kai tajunnut mitä teki. Hänet tullaan tuomitsemaan murhasta.

Vierailija
264/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen laki on hyvin yksiselitteinen tämän suhteen. Ehdoton vankeusrangaistus odottaa.

Vierailija
265/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan lakimuutoksen taustalla se seikka, että jonot lääkäreille ja ultriin olivat niin pitkiä, että tuo maaginen 12 viikkoa ehti monen tapauksessa mennä umpeen. Haluttiin vähentää byrokratiaa, säästää rahaa ja aikaa ja että vältyttäisiin yliaikaisilta aborteilta, jotka puolestaan vaativat edelleen lisää byrokratiaa ja jonotusta.

Tuossa tilanteessa kun aborttia haet, et varmasti halua jäädä jännittämään saatko ajan lääkärille ja ultraan ja labraan ja ties minne riittävän nopeasti. Muutamassa viikossa. Niilläkin kun on tietty järjestyksensä ollut - ensin verikoe (jos ei olekaan raskaana) jne.

Vierailija
266/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 20 vuotta sitten on ultrattu jopa kahteen kertaan ja kaksi eri lääkäriä on haastatellut ja vaatinut selitystä sille, miksi ei ole valmis pitämään lasta. Sanaa lapsi käytettiin tuolloin myös 3 viikon ikäisestä alkiosta. Rajukin syyllistäminen oli myös aivan tavallista siihen aikaan. 

Nykyään ei varmaan sitten ole resursseja enää kunnolliseen keskusteluun ja edes siihen yhteen ultraan. 

Syyllistämisen sijaan entisaikaankin varmasti paremmin olisi toiminut tietopaketti, jossa kerrottaisiin mitä tukea on saatavilla opiskeluaikana täysin varattomana ja täysin ilman turvaverkkoja ja isyydestä kiinnostunutta kumppania, vahingossa raskaaksi tulleelle. 

Monet hyperemeesistä kärsivät päätyvät myös keskeytykseen, eivätkä ainakaan ole useimiten valmiita toiseen raskauteen, joten hyperemeesista kärsivien tuen lisääminen vähentäisi keskeytyksiä varmasti. 

Mäkin mietin keskeytystä, kun kärsin hyperemeesistä. Lapsi oli toivottu, joten kyse ei ollut mistään vahingosta. Pahoinvointi vain oli aivan järkyttävää. 

Vierailija
267/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka tulee raskauden tai insestin uhrina raskaaksi ei välttämättä tiedä raskautensa pituutta sen paremmin. Eikä se tilanne paremmaksi muutu sillä että abortoi pitkällä olevan sikiön, kun se on niin rajua sitten sekin.

Jokin ultraus ja lääkärin tai hoitajan näkeminen voisi olla kyllä hyvä juttu.

Vierailija
268/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teille, jotka, ette ole kertoneet raskauden keskeytyksestä neuvolassa, mä ymmärrän hyvin sen. Tieto olisi kuitenkin erittäin tärkeä monessa mielessä, joten laittakaa niihin työntekijöihin ja kertokaa totuus. Sillä on nimittäin vaikutusta kun arvioidaan teidän riskejä raskaudessa, esim. tietyt ongelmat voivat olla pahempia toisissa raskauksissa ja taas jos on eri mies raskauksissa, vielä enemmän. Älkää siis valehdella, ei niitä turhaan kysytä. 

Minua suututtaa tässä laissa myös se, että on myös iso riski isoihin verenvuotoihin, jos raskaus keskeytetään liian aikaisin! Siksikin ultra olisi tosi tärkeä. Muitakin syitä täällä on sanottu, itse en pidä tästä uudistuksesta yhtään. Vaatikaa se ultra oman terveyden vuoksi. 

T: kätilö 

Miksi pitäisi kertoa jos abortti on ollut ns ongelmaton ei siis mitään komplikaatioita tai jälki ongelmia? kaiken järjen mukaan tällainen ei ongelmia tuota, eri asia sitten jos on vaikka jouduttu leikkaussaliin siitä ettei lääkkeellinen keskeytys onnistunut.. 

ihan ymmärrettävää että ihmiset pelkää neuvolan ihmisiin luottaa kun lukee niitäkin ketjuja miten siellä ihmisiä joskus kohdellaan. Abortti on muutenkin edelleen, surullista kyllä, demonisoitu tabu.

Oon niin samaa mieltä, tän takia en itsekkään kertonut, enkä meinaa kertoa tulevaisuudessakaan jos meille vielä neljäs tulee.

Vierailija
269/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ennen tutkimukset tehty, käyty asiaa läpi muutenkin.

Säästää kait jo tässäkin menoissa.

Huhheijaa joku adoption odottaja olisi saanut vauvan hyvään kotiin. 

Onhan tuolla ollut mt-vinossa se selviää aikanaan. Surullista on.

Vierailija
270/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen, joka tulee raskauden tai insestin uhrina raskaaksi ei välttämättä tiedä raskautensa pituutta sen paremmin. Eikä se tilanne paremmaksi muutu sillä että abortoi pitkällä olevan sikiön, kun se on niin rajua sitten sekin.

Jokin ultraus ja lääkärin tai hoitajan näkeminen voisi olla kyllä hyvä juttu.

Tästä itsekin oon täysin samaa mieltä!

Vierailija
271/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille, jotka, ette ole kertoneet raskauden keskeytyksestä neuvolassa, mä ymmärrän hyvin sen. Tieto olisi kuitenkin erittäin tärkeä monessa mielessä, joten laittakaa niihin työntekijöihin ja kertokaa totuus. Sillä on nimittäin vaikutusta kun arvioidaan teidän riskejä raskaudessa, esim. tietyt ongelmat voivat olla pahempia toisissa raskauksissa ja taas jos on eri mies raskauksissa, vielä enemmän. Älkää siis valehdella, ei niitä turhaan kysytä. 

Minua suututtaa tässä laissa myös se, että on myös iso riski isoihin verenvuotoihin, jos raskaus keskeytetään liian aikaisin! Siksikin ultra olisi tosi tärkeä. Muitakin syitä täällä on sanottu, itse en pidä tästä uudistuksesta yhtään. Vaatikaa se ultra oman terveyden vuoksi. 

T: kätilö 

Tuosta kiinnostaisi kyllä tietää lisää, että raskaus keskeytetään ns. liian aikaisin. Jos nimittäin tulisin raskaaksi, haluaisin keskeyttää sen mahdollisimman pian, koska kärsin niin voimakkaasta raskauspahoinvoinnista. Tiesin viimeisimmässäkin raskaudessani (jonka jatkoin kyllä loppuun asti) jo rv 3+5 olevani raskaana - pahoinvoinnista! 

Vierailija
272/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi surullinen tapaus äidille ja vauvalle<3

Vierailija
273/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tiedetään tästä naisesta, että hän tiesi raskautensa pituuden ja valehteli sen lääkärille. Hän vastaa tekojensa seurauksista ehdottomalla vankeusrangaistuksella.

Vierailija
274/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran ultraamatta saa abortin, siten että nainen itse esittää arvion raskauden kestosta, noita liian myöhäisiä kotona tehtäviä lääkkeellisiä abortteja tapahtuu varmasti enemmänkin. Tässä kyseisessä tapauksessa tämä nuori nainen toki valehteli tahallaan, mutta tarkoitan, että varmasti tapahtuu enemmänkin tahattomia virhearviointeja. 

Esimerkiksi 14-viikkoinen sikiö on jo noin 8 cm pitkä, hänelle kehittyy kasvonpiirteitä, hän tekee nielemis- ja imemisliikkeitä ja näin. Sen täytyy olla todella traumaattista, jos tällainen tulee ulos, kun on yksin kotona, kun joka paikasta toitotetaan, että solumöykky on, ei ole ihminen. Tämä, että ei varmisteta mitenkään, ei ole kyllä myöskään naisten etu. Joku fanaattisin kampanjoija on voinut niin kuvitella, mutta minusta kyse on pikemminkin täydellisestä välinpitämättömyydestä ja julmuudesta. Säästöähän siinä tietysti saa, kun ei tarvitse käyttää yhteiskunnan rahaa ultraukseen. Psykoterapiakustannukset toki ovat sitten asia erikseen.

Vierailija
275/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On päivänselvää, että 19v joutuu vankilaan.

Vierailija
276/276 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On päivänselvää, että 19v joutuu vankilaan.

Ja se on oikein.