Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pankkitileillä makaa 115 miljardia, ja se raha on nimenomaan suurilla ikäluokilla, jotka ovat tottuneet siihen, että eivät käytä rahojaan"

Vierailija
12.03.2026 |

Näin sanoo Aalto-yliopiston rahoituksen professori 

Itse hän toteutti nuoruutensa unelman ostamalla S-Mersun. Toinenkin auto on.

Entä hienoissa ravintoloissa syöminen?

Puttosen mielestä se on tuhlausta. Ainakin hänelle itselleen.

En saa niistä mitään hyötyä. Nautin enemmän burgeriateriasta McDonaldsilla kuin monen sadan euron illallisesta Palacessa.

Kommentit (506)

Vierailija
501/506 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pankkitileillä makaa 115 miljardia, ja se raha on nimenomaan suurilla ikäluokilla, jotka ovat tottuneet siihen, että eivät käytä rahojaan"

Ja tämä on varmaankin se oikea syy, miksi hallitus haluaa kajota eläkkeisiin. Jos eläke pienenee, on pakko kuluttaa niitä säästössä olevia rahoja.

Näin se on. Ja muutenkin erikoista, että heille maksetaan ruhtinaallisia eläkkeitä, jos varallisuuttakin on paljon. Ei tietenkään kaikilla ole, eikä minimieläkkeen saajilta pidä mitään leikata.

115 miljardia ihmisillä jotka eivät tuhlaa. Valtio hyötyisi noista ruhtinaallisesti boten pois vaan.

Vierailija
502/506 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ratkaissut liian rahan ongelman siten että pudotan seteleitä naapureiden postiluukuista heille salaa. Minulla asuu samassa rappukäytävässä kehitysmaista tulleita joilla ei varmasti ole liikaa rahaa. Näin voi jakaa  iloa muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/506 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ratkaissut liian rahan ongelman siten että pudotan seteleitä naapureiden postiluukuista heille salaa. Minulla asuu samassa rappukäytävässä kehitysmaista tulleita joilla ei varmasti ole liikaa rahaa. Näin voi jakaa  iloa muille.

Idiootti

Vierailija
504/506 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu minulla. Asun kuudennessa kerroksessa ja siitä ne setelit valuu alempiin kerroksiin. Tässä rapussa ei ole enää ketään vuokralla, kun osakkeenomistajat ottivat asunnot omaan käyttöön.

Vierailija
505/506 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vanha eikä minulla ole rahaa, mutta minullakin tulee jo korvista ulos tämä jatkuva ristiriitainen viestintä, sekä mediassa että ihan tällä palstallakin.

Säästä! Varaudu! Pelkää! Kotivara! Mitä jos sota tulee, eläkkeet ja sosiaaliturva loppuu, ja tulevaisuus on turvaton?? Sijoita! Mitä ihmettä, eikö sinulla ole sijoituksia, oletko jotenkin vajaa?? Nyt äkkiä sijoitusneuvojan puheille ja jokainen ylimääräinen penni rahastoihin! Kaikki muu on silkkaa tyhmyyttä ja myöskin itsekkyyttä, sinulla on velvollisuus huolehtia omasta tulevaisuudestasi!

Mutta miksi ihmeessä makuutat rahojasi tileillä ja sijoituksissa? Etkö tajua, että velvollisuutesi on kuluttaa? Yritykset menevät kumoon, Suomi konkurssiin! Herrajumala tee jotain! Oletko itsekäs? Etkö tunne pistoa sydämessäsi, kun taas yksi kahvilayrittäjä itkua tihrustaen laittaa lapun luukulle? Ja mieti nyt lapsiasi ja lapsenlapsiasikin! Eivätkö he ansaitse käydä leffassa ja ostaa uusia vaatteita? Etkö voisi laittaa vihdoinkin säästösi kiertoon ja ostaa vaikka lapsellesi omakotitalon, josta hän haaveilee?

Mutta peritty varallisuus on saatanasta! Perintö- ja lahjaverojen tulisi olla 100%! Me emme tarvitse mitään uusia aristokraatteja tai porvaristoa, kiitos! Jokaisen tulisi tienata omaisuutensa omilla meriiteillään, rikkaiden muksuilla ei tule olla mitään etuja elämässä, yhteiskunnan pitäisi olla tasa-arvoinen kaikille!

Paitsi minulle tietysti! Omat varakkaat vanhempani ovat itsekkäitä paskiaisia, kun eivät ole ostaneet minulle edes sijoitusasuntoa pahan päivän varalle. Yritän sanoa heille, että he ovat hysteerisiä ja itsekkäitä, kun säästävät vanhuudenpäiviään varten. Miksi ihmeessä heidän edes tulisi elää niin vanhaksi? Maailma olisi paljon parempi paikka, jos kaikki boomerit kuolisivat heti pois ja antaisivat tilaa meille millenniaaleille.

Mutta voi herranen aika, katsokaa nyt millaisessa jamassa vanhustenhoito on Suomessa! Attendo! Hallituksen leikkaukset! Tämä on kamalaa, ettekö kuule, kamalaa! Miettikää nyt hyvissä ajoin millaista vanhuutenne tulee olemaan! Pitää varautua! Säästää! Pelätä!

Mutta hetkinen, miksi et ole käynyt kahviloissa pitkään aikaan...?

Ihan samaa mieltä. Itsekin ihmetellyt tätä ristiriitaa. Valitetaan, että Suomessa ollaan persaukisia, eikä kukaan vaurastu. Ei sijoiteta, eikä tehdä muuta kuin tuhlata. Sitten kun porukka on hiljalleen alkanut sijoittaa rahojaan, niin nyt pitääkin kiireesti alkaa kuluttamaan. Kukaan ei saa säästää, vaan nyt heti kaikki tuhlaamaan.

Jo 1990-luvulla kiinnitettiin huomiota siihen, miten naistenlehdissä oli yksi pitkä juttu laihduttamisesta ja välittömästi sen perässä kokkailuohjeet herkkukermakakuille tai muille vastaaville, ja sitten tuleekin stailausohjeet ja uudet muotivaatteet. Nyt talousuutiset ovat naistenlehtitason tyyppistä journalismia, ja kas vain, sama toimintalogiikka jatkuu. Ensin sanotaan yhtä, seuraavalla sivulla jo täysin päinvastaista. 

Villi veikkaukseni on, että median (+ mediaa elättävän mainosmyynnin) tarkoituksena onkin ensi sijassa saada lukijat ym. ahdistuneiksi, epätietoisiksi, epävarmoiksi - aivan saman kaavan mukaan kuin aikoinaan naistenlehdet lukijansa: "laihduta, sinäkin voit laihduttaa" -> "leivo kermakakku, sinäkin opit leipomaan kermakakun", "näillä uutuusmuotivaatteilla sinäkin tulet vetäväksi". 

Ahdistuneet, stressaantuneet, epävarmat ihmiset ovat tunteidensa vietävissä paremmin kuin "järjen kanssa" toimivat, ja juuri tunteisiin mainonta ja markkinointi vetoaa. Ahdistut/epävarmuilet, siis ostat sitä, mitä myyjä haluaakin sinun ostavan. En osaa sanoa, onko kauheasti eroa sillä, kaupitellaanko naisille laihuutta, kermakakkutaitoja ja uutuusmuotivaatteita vai ihmisille ylipäätään (naisille ja miehille) sijoituksia, säästö- ja kulutusvinkkejä, veroneuvoja ym. Toki nämä "miehiset finanssiasiat" on leimattu tärkeämmiksi, mutta ns. tavallisen ihmisen kannalta molemmat koskevat jokapäiväisen arjen valintoja. Ja molemmissa tapauksissa epävarmuuden lietsonta pyrkii siihen, että ihminen ostaisi jotakin. 

Vierailija
506/506 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on tavallaan suvun turva yli sukupolvien. Pääoma on sitä varten että jos meistä jollakin on hätä esim. syöpä niinkuin itselleni sattui 17v sitten ja siihen ei saakkaan Suomessa julkiselta puolelta parasta kehitettyä hoitoa - niin rahalla saa ostettua elämääkin - elän ja maksoi auton hinnan! 
Rahalla saa myös ihanan kodin kaupungin keskeltä meren rannalta ja palvelut kävelyetäisyydellä - kaikki mulle heti nyt! Se pääoma jota olen säästänyt ei ole kulutukseen vaan turvaa lasteni ja lastenlasteni vallan ja elämän tason! Lapset saivat omat talot suvun vakuuksilla, toki säästävät oman osuutensa sukupolvien kierrossa lainojen tullessa maksetuiksi.

Jaa rahasi aina käyttöön ja pääomaan - pääomaan ei kosketa, se peritään, sijoitetaan ja kartutetaan suvun vaurautena!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi