Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vanhemmat lihottavat pienen lapsen ylipainoiseksi niin ajatteletko että

Vierailija
12.03.2026 |

se on lapsen pahoinpitelyä? 

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoinpitelyä on jatkuva painon kyttääminen ja siitä puhuminen.

Voi kun tajuaisit lihavuuden haitat ihmiskehossa iän karttuessa. Ei se vielä nuorena niin haittaa, mutta keski-ikäisenä ja siitä ylöspäin alkaa ongelmat todella tulla esiin, Nimimerkillä kokemusta on.

Se että on lapsena lihava ei tarkoita sitä että olisi aikuisena lihava. Minullakin oli kaveri joka oli lapsena lihava ja minä olin laiha. Nyt aikuisena hän on se laiha ja minä olen se lihava.

Hyvin usein se kyllä tarkoittaa.

Vierailija
42/45 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun tajuaisit lihavuuden haitat ihmiskehossa iän karttuessa. Ei se vielä nuorena niin haittaa, mutta keski-ikäisenä ja siitä ylöspäin alkaa ongelmat todella tulla esiin, Nimimerkillä kokemusta on.

Se että on lapsena lihava ei tarkoita sitä että olisi aikuisena lihava. Minullakin oli kaveri joka oli lapsena lihava ja minä olin laiha. Nyt aikuisena hän on se laiha ja minä olen se lihava.

Hyvin usein se kyllä tarkoittaa.

Ylipäätään se, että on lihava tarkoittaa yleensä sitä että on lihava myös tulevaisuudessa. Oli ikä mikä hyvänsä.

Se pieni vähemmistö joka onnistuu laihduttamaan normaalipainoon lihoo usein takaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsenkaan paino ja sen hallinta ei ole niin yksinkertainen asia kuin ihmiset ajattelevat. Tiedän perheitä joissa on useampia lapsia ja vain yksi on lihava ja muut jopa liian laihoja. Tällaisessa tilanteessa on sula mahdottomuus hoitaa asiaa niin että muut lapset syövät riittävästi ja se yksi ei liho. Olisi erittäin traumaattista sille yhdelle että hänen syömisiään ruokapöydässä aina rajoitetaan kun muut saavat syödä vapaasti tai heitä jopa kannustetaan syömään enemmän. Tällaisissa perheissä harvoin on kyse siitä että ruoka olisi jotenkin epäterveellistä tai siellä syötäisiin paljon herkkuja.

Silloin se lapsi ei liiku tarpeeksi. Liikunta ei laihduta aikuista, mutta terve, kasvava ja tarpeeksi liikkuva lapsi saa syödä todella paljon herkkujakin eikä ylipainosta tietoakaan.

Noin keskimäärin katukuvassa lihavilla lapsilla on lihavat vanhemmat.

Vierailija
44/45 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan 3050 % ylipainoisista esikouluikäisistä, 5070 % ylipainoisista kouluikäisistä ja 7080 % ylipainoisista teini-ikäisistä on ylipainoisia myös aikuisena.

Vierailija
45/45 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsenkaan paino ja sen hallinta ei ole niin yksinkertainen asia kuin ihmiset ajattelevat. Tiedän perheitä joissa on useampia lapsia ja vain yksi on lihava ja muut jopa liian laihoja. Tällaisessa tilanteessa on sula mahdottomuus hoitaa asiaa niin että muut lapset syövät riittävästi ja se yksi ei liho. Olisi erittäin traumaattista sille yhdelle että hänen syömisiään ruokapöydässä aina rajoitetaan kun muut saavat syödä vapaasti tai heitä jopa kannustetaan syömään enemmän. Tällaisissa perheissä harvoin on kyse siitä että ruoka olisi jotenkin epäterveellistä tai siellä syötäisiin paljon herkkuja.

Harvemmin se lapsi kuitenkaan terveellisestä ruuasta lihoo, kyllä se kyse useimmiten taitaa olla siitä, että siellä pöydässä on vihannesten sijaan just niitä herkkuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi