Takuueläkkeen voi saada, jos on asunut Suomessa vähintään 3 vuotta sen jälkeen,!!!!!
AI-yhteenveto
Kyllä, takuueläkkeen voi saada, jos on asunut Suomessa vähintään 3 vuotta sen jälkeen, kun täytti 16 vuotta, ja täyttää muut Kelan ehdot
.
Kela +1
Takuueläkkeen tarkoituksena on varmistaa, että eläkeläisen kokonaiseläke (ml. työ- ja kansaneläke) on vähintään tietyn vähimmäismäärän suuruinen.
Takuueläkkeen määrä (2026): Täysi takuueläke on 991,02 euroa kuukaudessa, jos henkilö ei saa muuta eläkettä.
Muut eläkkeet: Jos henkilö saa muuta työ- tai kansaneläkettä, takuueläke korottaa kokonaistulot yhteensä noin 982,90 euroon kuukaudessa.
Edellytykset: Asumisaikavaatimuksen (3 vuotta) lisäksi henkilön täytyy yleensä saada vanhuus- tai työkyvyttömyyseläkettä.
Kela +2
Huomautus: Jos henkilö on hakenut varhennetun vanhuuseläkkeen ennen alinta eläkeikää, takuueläke voi olla pienempi tai sitä ei välttämättä saa lainkaan
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten voikin lähteä kotiinsa. Sillä elää herroiksi jossain Somaliassa.
Ei onnistu. Eläkkeen saajan pitää asua Suomessa.
Tuossa on vaan se pieni ongelma, että voit pitää kaupungin vuokrakorsun kelan maksaman asumistuen avulla, harjoittaa siinä airbnb toimintaa samaan aikaan kun loisit itse ulkomailla. Voit olla siinä asunnossa kirjoilla ja joku kaveri huolehtii sen vuokraamisesta. Justhan noita tuli ilmi useita Hekan asuntojen väärinkäytöksiä.
Hölöhölöhöö.
Tuossa on vaan se pieni ongelma, että voit pitää kaupungin vuokrakorsun kelan maksaman asumistuen avulla, harjoittaa siinä airbnb toimintaa samaan aikaan kun loisit itse ulkomailla. Voit olla siinä asunnossa kirjoilla ja joku kaveri huolehtii sen vuokraamisesta. Justhan noita tuli ilmi useita Hekan asuntojen väärinkäytöksiä.
Eläkeläinenpä varmasti pyörittää huijaus air bnbtä ulkomailta käsin. Miksi hvtissä?
610000 vieraskielistä
610000 X 990 e/kk = 604 milj €/kk = 7,24 mrd €/vuosi
Tiedän yhden tällaisen perheen. Itärajan takaa tulleet yli kymmenen vuotta sitten. Mies puhuu muutaman sanan suomea, ei vaan opi. Ollut työtön koko ajan, joissain kotouttamistoimissa joskus ollut. Vaimo vammautui lähes heti kun tulivat Suomeen, ei ole ollut työelämässä koko aikana. Tulkki hoitaa kaikki perheen asiat, tietävät jokaisen mahdollisen ruokajaon tai vaate/tavaralahjoitus tapahtumat. Aikuinen lapsi työtön, asuu kotonaan. Asuvat neljä huonetta ja keittiö vuokrakämpässä, jonka vuokraan työssäkäyvällä ei ole rahaa. Perheen toinen lapsi on ainut joka tulee ponnistamaan pois tuolta ja tulee pärjäämään omilla ansioilla. Arvatkaa käyttävätkö paljon mm terveyskeskuksen palveluita? Ja ihmeesti myös saavat ajan aina paljon nopeammin mitä itse saan. Ja tietysti kerran vuodessa haetaan eläke omasta maasta.
Vierailija kirjoitti:
610000 vieraskielistä
610000 X 990 e/kk = 604 milj €/kk = 7,24 mrd €/vuosi
Sä puhut nyt eläkeläisistä tollo!
Pelkästään Suomessa asuminen ei riitä, pitää olla se varsinainen syy miksi saa eläkettä, yleensä se on ikä, siis yli 65 vuotias tai työkyvyttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään Suomessa asuminen ei riitä, pitää olla se varsinainen syy miksi saa eläkettä, yleensä se on ikä, siis yli 65 vuotias tai työkyvyttömyys.
No niinpä! Tuo 3 vuotta maassa asuminen on lisäkriteeri ulkomaalaisilla, ei mikään ohituskaista.
Näitä ei saisi mediassa edes julkaista, kun suomalaisissa on uskomaton määrä ihmisiä, jotka eivät perusasioita tajua ja syntyy tällainen disinformaatiopläjäys, mikä lisää vihapuhetta ja ra sis mia.
Vierailija kirjoitti:
vastaava työeläke vaatii 48 vuoden työuran 1000 e/kk palkalla
Minun halpatyöläisulkkarituttu on viisikymppinen ja ollut Suomessa matalapalkka-alalla noin 10 vuotta. Nyt hän haaveilee jäävänsä eläkkeelle alle kuusikymppisenä, koska se on hänen mukaansa mahdollista. Hänellä on kuulemma niiiiin raskas työura jo takana täällä... Varmaan saa siis eläkkeellä saman summan käteen kuin työstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun halpatyöläisulkkarituttu on viisikymppinen ja ollut Suomessa matalapalkka-alalla noin 10 vuotta. Nyt hän haaveilee jäävänsä eläkkeelle alle kuusikymppisenä, koska se on hänen mukaansa mahdollista. Hänellä on kuulemma niiiiin raskas työura jo takana täällä... Varmaan saa siis eläkkeellä saman summan käteen kuin työstään.
Siinähän sitten yrittää. Miksi olisi eri asia kuin kantasuomalainen samassa tilanteessa? Ettei vain pikkasen nostaisi ulkkisviha päätään?
https://laskurit.tyoelake.fi/fi/elakelaskuri
Niin? Mikä ero tuossa on ulkomaalaisella vs. kantasuomalaisella?
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että leikkauksia tehdään ja terveyspalveluiden ja vanhustenhoito on ajettu alas , vieraanvaraisuus huipussaan.
TÄMÄ !
Ei ihme että leikkauksia tehdään ja terveyspalveluiden ja vanhustenhoito on ajettu alas , vieraanvaraisuus huipussaan.
Mikä vieraanvaraisuus? Sanotko siis että ulkomaalaisen ei kuulu saada eläkettä kuten kantasuomalaisen? Millä perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän sitten yrittää. Miksi olisi eri asia kuin kantasuomalainen samassa tilanteessa? Ettei vain pikkasen nostaisi ulkkisviha päätään?
Kyllähän se hieman ihmetyttää, että motiivi tulla Suomeen matalapalkka-alalle on se, että pääsee eläkkeelle asap. Sitten muutetaan takaisin halpaan kotimaahan / lomaillaan siellä ja nostellaan Suomesta pientä eläkettä.
Minulla ei ole mitään syytä olettaa, että ulkomaalaiset halpikset eivät olisi hyvin perillä saavutetuista eduistaan. Suomalaista yhteiskuntaa ei ole rakennettu sillä periaatteella toimimaan, että tänne tullaan noukkimaan rusinat pullasta.
Suomeen matalapalkka-alalle on se, että pääsee eläkkeelle asap.
Miten niin asap? Avaatko nyt vähän tota ajatteluasi niin voidaan korjata ajatusvirhe.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin asap? Avaatko nyt vähän tota ajatteluasi niin voidaan korjata ajatusvirhe.
Sitä sun pitää kysyä itse suoraan niitä ketkä tänne tulee, jos haluat saada jonkin ajatusvirheen korjattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin asap? Avaatko nyt vähän tota ajatteluasi niin voidaan korjata ajatusvirhe.Sitä sun pitää kysyä itse suoraan niitä ketkä tänne tulee, jos haluat saada jonkin ajatusvirheen korjattua.
Ei tänne kukaan tule siksi että saavat eläkkeen eläköityessään. Kyllä se nyt olet sinä, jonka pitää selittää mitä tarkoitat tuolla asap-väitteelläsi vaikka me se ajatusvirhe on tiedetään.
Luulet että jokainen ulkomaalainen kirjoitetaan eläkkeelle 3 vuoden jälkeen suoraan ja ilman kriteereiden täyttymistä. Tajuatko miten typerä harhaluulo tuo on? Kannattaisiko miettiä ennenkuin tuuttaa ajatuksensa ilmoille.
Ai myt poistatetaan kommentteja kun jää kiinni omasta möyhötyksestään? Mistä näitä ihmisiä sikiää? Miksi tällaista täysin ra sis tista puhetta ja propagandaa sallitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se hieman ihmetyttää, että motiivi tulla Suomeen matalapalkka-alalle on se, että pääsee eläkkeelle asap. Sitten muutetaan takaisin halpaan kotimaahan / lomaillaan siellä ja nostellaan Suomesta pientä eläkettä.
Minulla ei ole mitään syytä olettaa, että ulkomaalaiset halpikset eivät olisi hyvin perillä saavutetuista eduistaan. Suomalaista yhteiskuntaa ei ole rakennettu sillä periaatteella toimimaan, että tänne tullaan noukkimaan rusinat pullasta.
Eli ulkomaalaisen ei kuulu saada eläkettä Suomessa? Millä perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ulkomaalaisen ei kuulu saada eläkettä Suomessa? Millä perusteella?
No kun väärän värisiä. Kato, nih! Ja tää ei ole ra siia, tää on vttumaisuutta 😂
Näinpä. Paitsi että musta tuntuu että nämä vaan on tyhmiä kuin saappaat ja luulevat oikeasti jokaisen maa han muut tajan saavan eläkkeen suoraan iästä riippumatta 3 vuotta maassa oltuaan. Mieti! Nää saa äänestää 😂