Tonnilla kuussa pärjää
Suuri helpotus elämässä, on ollut opetella tulemaan toimeen noin tonnilla kuussa. Nyt olen voinut vähentää työntekoa, jos vaikka niitä eräpäiviä ei ikinä tulekaan! Ja vaikka nyt kertyvä eläkkeeni on pienempi, ei sekään haittaa. Takuueläke on sen noin 900€, joten pärjäisin silläkin kun loput voisi ottaa omista säästöistä. Nykyään vaan ihmettelen, mihin kaikkeen turhaan sitä rahaa laittoi. Toki osasta siitä on jäänyt hyvät muistot, kuten vaikka matkoista. Mutta muuten olin kyllä melkoinen tuhlari.
Kommentit (185)
Tonni kuussa per lärvi me pärjättäis, 2 aikuista, velaton suht pienikuluinen okt. Noilla tuloilla ei varmaankaan oltais töissä joten 1 auto riittäisi, olisi aikaa näprätä kuluja pienemmiksi joka elämänalalla. Yllättäviä isompia menoja varten toki olisi hyvä olla puskuria, ja onkin jos nyt tilanne konkretisoituisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pärjää pk-seudulla ellei käytä vain ruokaan ja välttämättömään rahansa. Siis ei mitään ylimääräistä. Eikä siltikään Helsingissä taida riittää.
Jos on oma asunto, niin hyvin pärjää. Mutta jos vuokria maksaa, niin menee liian tiukaksi. Vaan sitten tulee kysymys: täytyykö välttämättä asua pk-seudulla?
Omassa asunnossakin voi olla hoitovastikkeen lisäksi rahoitusvastiketta. Joten vaikka olis oma asunto niin vastikkeet voi olla vaikka 700 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti, jos asuu yksin (ei lapsia ja lemmikkejä) edullisesti hyväkuntoisessa asunnossa, joka ei tarvitse seuraaviin vuosikymmeniin isoja remontteja, ei tarvitse autoa töissä kulkemiseen, hampaat ovat kunnossa, ei sairauksia, lääkkeitä, ei kalliita silmälaseja, joita uusittava vuosittain jne. Pärjää myös, jos on puoliso, joka maksaa kaikki asumisen kulut ym., ja se tonni jää pelkästään itselle.
No sellaisestahan tässä nyt ei ollut kyse. Asun velattomassa talossa ja minulla on auto töissä käymiseen. Viime vuonna tienasin osa-aikaisena hieman alle 28000€. Säästän ja sijoitan myös. Tämän mahdollistaa se, että totta tosiaan kulutan rahaa kuukaudessa noin tuhat euroa. Käyn hammaslääkärissä sekä uusin silmälasit kahden vuoden välein. Olen karsinut ylimääräistä, minulle tarpeetonta kulutusta, enkä millään tavalla kärsi tästä. Päin vastoin, eniten arvostan lisääntynyttä vapaa-aikaani. <3 Tämä siis aloittajalta.
Toivottavasti et sairastu yllättäen. Omat tulot oli vuosia lähes tasan samat kuin sinulla, mutta yhtäkkiä tuli sairaus joka vaikuttaa työkykyyn. Pikkasen vähemmällä pitää nyt pärjätä, sijoituksetkin alkaa huveta, kun lääkkeitä ei kela korvaa. Ikää oli sairastuessa 39 v, eli aika kauan saa sinnitellä.
Kiitos, sitä samaa toivon itsekin. Tosiaan aiemmin kokopäivätöissä tienasin lähemmäs 50t/vuosi. Olen nyt jo melkein 50v. ja on aika nauttia elämästä, joten nyt teen vähemmän töitä ihan omasta halustani. Aloituksen oli lähinnä tarkoitus herätellä muita, jotka sätkivät oravanpyörässä, että vaihtoehtojakin on. Elämä on hyvin pitkälti valintoja. Tein tosi kovasti töitä valmistumisesta näihin päiviin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti, jos asuu yksin (ei lapsia ja lemmikkejä) edullisesti hyväkuntoisessa asunnossa, joka ei tarvitse seuraaviin vuosikymmeniin isoja remontteja, ei tarvitse autoa töissä kulkemiseen, hampaat ovat kunnossa, ei sairauksia, lääkkeitä, ei kalliita silmälaseja, joita uusittava vuosittain jne. Pärjää myös, jos on puoliso, joka maksaa kaikki asumisen kulut ym., ja se tonni jää pelkästään itselle.
No sellaisestahan tässä nyt ei ollut kyse. Asun velattomassa talossa ja minulla on auto töissä käymiseen. Viime vuonna tienasin osa-aikaisena hieman alle 28000€. Säästän ja sijoitan myös. Tämän mahdollistaa se, että totta tosiaan kulutan rahaa kuukaudessa noin tuhat euroa. Käyn hammaslääkärissä sekä uusin silmälasit kahden vuoden välein. Olen karsinut ylimääräistä, minulle tarpeetonta kulutusta, enkä millään tavalla kärsi tästä. Päin vastoin, eniten arvostan lisääntynyttä vapaa-aikaani. <3 Tämä siis aloittajalta.
Ohiksena kysyn aapeelta, että miten ei ole tällaisesta kyse? Sinulla on velaton talo, hampaat ja terveys kunnossa ja riittää, että uusit lasit kerran kahdessa vuodessa. Kai niissä laseissakin hintaeroja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat kermaperseitä, jotka eivät tajua oikeasta elämästä mitään. Kaiken ovat saaneet helpolla. Elämän sisältö on kilpailla naapurin eläkeläisten kanssa kenellä on kallein auto. Mitä paapottuja tyhjäpäitä.
Eläkeläiset on käyny töissä koko hemmetin ikänsä. Kakarasta asti. Ja siitä huolimatta suurin osa eläkeläisistä on tosi köyhiä.
Ehkä, mutta sentään heillä on ollut sitä työtä, toimeentulo ja palkka, varmuus niinä vuosina kun sitä rahaa eniten tarvitsee. Nyt on suurtyöttömyys ja moni joutuu olemaan "tosi köyhä" jo nyt vaikka eläkeikään on vuosikymmeniä aikaa.
Aiotko viettää eläkepäivät kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena kysyn aapeelta, että miten ei ole tällaisesta kyse? Sinulla on velaton talo, hampaat ja terveys kunnossa ja riittää, että uusit lasit kerran kahdessa vuodessa. Kai niissä laseissakin hintaeroja on.
Koska minulla ei ole puoliso maksamassa kulujani, kuten tuossa vastauksessa johon vastasin.
Tienaan suunnilleen saman kuin ap, hippasen alle 30.000 vuodessa brutto, vähän vaihtelee. Osa-aikatyö, arvostan vapaa-aikaa ja tavoitteena pistää tonni kuussa säästöön ja sijoituksiin jotta vapaa-aikaa on tulevaisuudessa vielä enemmän.
Maksan osuuteni yhteisistä kuluista, suunnilleen tulojen suhteessa maksetaan puolison kanssa. Puoliso maksaa enemmän mutta hän kaipaakin enemmän kaikkea "turhaa", kun itse en tarvitsisi edes televisiota. Velaton talo koska lainasta hankkiuduttiin eroon tarkoituksella nopeasti.
Eli on se mahdollista eikä koet että jäätäis mistään paitsi, on harrastuksia, hyvää ruokaa, avustetaan lapsia ettei tarvi opintolainaa jne
eipä siitä hirveästi jää jos vuokra on 700€. tämä siis hgi.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat kermaperseitä, jotka eivät tajua oikeasta elämästä mitään. Kaiken ovat saaneet helpolla. Elämän sisältö on kilpailla naapurin eläkeläisten kanssa kenellä on kallein auto. Mitä paapottuja tyhjäpäitä.
Olen eläkeläinen enkä ole monien muiden eläkeläisten kanssa mikään kermaperse. Tunnen paljon eläkeläisiä jotka kitkuttavat pienillä eläkkeillä vaikka ovat töitä tehneet ikänsä. Palkat olivat mitä olivat. Itsellä kävi säkä sinänsä kun lähdin nuorena ulkomaille jossa tein 40 vuotta töitä olematta ikinä työtön. Eläke on sitten suhteellisen hyvä ja talokin velaton jossa asun. Outoa väittää, että kaikki eläkeläiset olisvat rikkaita ja rahaa kaikkeen. Ehkä 10% eläkeläisistä on sellaisia, joilla on hyvät eläkkeet kun ovat ikänsä töitä tehneet. Äitini oli 50 vuotta koulun keittäjä ja sai 700 e eläkettä noista työvuosista. Isäni eläkekään ei ollut kummoinenkaan, olivat 1926 ja 1927 syntyneitä, mutta elivät melkoisen terveinä yli 90 vuotiaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et sairastu yllättäen. Omat tulot oli vuosia lähes tasan samat kuin sinulla, mutta yhtäkkiä tuli sairaus joka vaikuttaa työkykyyn. Pikkasen vähemmällä pitää nyt pärjätä, sijoituksetkin alkaa huveta, kun lääkkeitä ei kela korvaa. Ikää oli sairastuessa 39 v, eli aika kauan saa sinnitellä.
Kiitos, sitä samaa toivon itsekin. Tosiaan aiemmin kokopäivätöissä tienasin lähemmäs 50t/vuosi. Olen nyt jo melkein 50v. ja on aika nauttia elämästä, joten nyt teen vähemmän töitä ihan omasta halustani. Aloituksen oli lähinnä tarkoitus herätellä muita, jotka sätkivät oravanpyörässä, että vaihtoehtojakin on. Elämä on hyvin pitkälti valintoja. Tein tosi kovasti töitä valmistumisesta näihin päiviin saakka.
Nyt tuli kyllä hyväosaisen puhetta elämän valinnoista. Jos on tottunut tulemaan vähällä toimeen, sitä pärjää yllättävän vähällä. Mutta on ihan eri asia, jos tienaa ja saa puskuria, matkusteltua, hankittua oman asunnon jne. Sen jälkeen on hieman jopa tekopyhää hurskastella, että nyt pärjään vähällä, kun on jo kaikkea.
Esimerkkinä. Olen itse ollut todella kauan elämästäni pienituloinen terveydellisistä syistä. (vaikka kovasti koitin valita toisin) Kyllä, pärjäsin vähällä ja olen aina säästänyt, jopa toimeentulotuesta, mutta ilman puolisoa ei olisi omaa asuntoa ostettu, vaikka minä käsirahan maksoinkin. Vasta nelikymppisenä kuntouduin ja pääsin kohtuullisen hyväpalkkaiseen työhön. Ja vasta nyt olen pystynyt nauttimaan myös rahan tarjoamista mahdollisuuksista, joista sinä olet nauttinut vuosikymmeniä. Kun tulot kasvaa niin on luonnollista alkaa keräämään lisäpuskuria, hankkia vaikka mökki, vaihtaa pikkasen parempaan autoon, remontoida, ostaa vihdoin ja viimein kosmetiikkaa tai vaikka paremmat talvikengät.
Siksi tuo sinun "herättely" kuulostaa jopa vähän absurdilta. Se on totta, että loppujen lopuksi elämässä tärkeintä on esimerkiksi terveys ja läheiset, mutta kyllä niidenkin ylläpitämistä (etenkin terveyden) on auttanut todella paljon jo pelkästään hyvä työterveyshuolto. Toivon mukaan olen itsekin velaton viisikymppisenä ja puskuria kertynyt mukavasti. Mutta onhan se nyt ihan hemmetin paljon helpompaa "herätellä" muita sitten, kun on jo kaikkea. Ikänsä vaikka työkyvyttömänä olleena on kyllä tottunut pieniin tuloihin, mutta siitä vähäkulutuksisesta elämästä on aika paljon helpompi nauttia, kun "takataskusta" löytyy omaisuutta ja säästöjä ja vaatekaappi on täynnä hyväkuntoisia tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska minulla ei ole puoliso maksamassa kulujani, kuten tuossa vastauksessa johon vastasin.
Lue ajatuksella se viesti.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan suunnilleen saman kuin ap, hippasen alle 30.000 vuodessa brutto, vähän vaihtelee. Osa-aikatyö, arvostan vapaa-aikaa ja tavoitteena pistää tonni kuussa säästöön ja sijoituksiin jotta vapaa-aikaa on tulevaisuudessa vielä enemmän.
Maksan osuuteni yhteisistä kuluista, suunnilleen tulojen suhteessa maksetaan puolison kanssa. Puoliso maksaa enemmän mutta hän kaipaakin enemmän kaikkea "turhaa", kun itse en tarvitsisi edes televisiota. Velaton talo koska lainasta hankkiuduttiin eroon tarkoituksella nopeasti.
Eli on se mahdollista eikä koet että jäätäis mistään paitsi, on harrastuksia, hyvää ruokaa, avustetaan lapsia ettei tarvi opintolainaa jne
"Lainasta hankkiuduttiin tarkoituksella eroon nopeasti" Niin-in. Se on aika eri asia maksaa lainaa vaikka 300000 euroa kuin 50000 euroa. Ja ei, muuttotappiopaikkakunnalla ei ole välttämättä töitä. Lisäksi ennen oli asuntolainaa huomattavasti helpompi saada. Kiva juttu, että pärjäätte "vähällä" mutta onhan nää tarinat aika hassuja. Hyvin riittää rahat, kun puoliso maksaa valtaosan ja asuminenkin on melkein ilmaista 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pärjää, koska opintolainat.
Onneksi en ikinä ottanut opintolainaa. Ainoa velka on ollut asuntovelka, ja sekin on kuitattu.
Onneksi otin ja sijoitin, nettosin sillä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lainasta hankkiuduttiin tarkoituksella eroon nopeasti" Niin-in. Se on aika eri asia maksaa lainaa vaikka 300000 euroa kuin 50000 euroa. Ja ei, muuttotappiopaikkakunnalla ei ole välttämättä töitä. Lisäksi ennen oli asuntolainaa huomattavasti helpompi saada. Kiva juttu, että pärjäätte "vähällä" mutta onhan nää tarinat aika hassuja. Hyvin riittää rahat, kun puoliso maksaa valtaosan ja asuminenkin on melkein ilmaista 😅
No me ollaan kyllä ihan viimeisen päälle muuttotappiopaikkakunnalla. Lainan vakuudeksi täällä ei kelvannut se ostettava talo edes 20 vuotta sitten, piti olla omaa rahaa. Onneksi sitä oli säästetty. Kumpikaan meistä ei ole ollut hyväpalkkainen kun laina hoidettiin pois, itse olin jopa hoitovapaalla kun laina saatiin. Ei halpa asuminen ole helpolla tullut, kyllä laina piti ihan työllä hoitaa pois, samoin esim kuluja vähentävät remontit, lihasvoimalla ja vaivannäöllä saa kuluja vähemmäksi, ei se istumalla tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me ollaan kyllä ihan viimeisen päälle muuttotappiopaikkakunnalla. Lainan vakuudeksi täällä ei kelvannut se ostettava talo edes 20 vuotta sitten, piti olla omaa rahaa. Onneksi sitä oli säästetty. Kumpikaan meistä ei ole ollut hyväpalkkainen kun laina hoidettiin pois, itse olin jopa hoitovapaalla kun laina saatiin. Ei halpa asuminen ole helpolla tullut, kyllä laina piti ihan työllä hoitaa pois, samoin esim kuluja vähentävät remontit, lihasvoimalla ja vaivannäöllä saa kuluja vähemmäksi, ei se istumalla tule.
Kyllä se sillä tavalla helpolla tulee, että jos on onnekas ja saa töitä muuttotappiopaikkakunnalta niin ne asunnot on usein niin halpoja, että voi melkein käteisellä ostaa. Ilman lainaa 30000 euroa plus vielä puolison isommat tulot niin luulisi säästöjä kertyneen jo satoja tuhansia. Jos siis ajattelet, että olet jotenkin poikkeuksellisen yksilö rahan käytössä. Tämän vuoksi nämä kehutarinat on aika huvittaviakin omalla tavallaan.
"Niin-in. Se on aika eri asia maksaa lainaa vaikka 300000 euroa kuin 50000 euroa."
Tottakai, miksi ottaa lainaa niin paljon ettei sitä ole varaa maksaa? Me ostettiin talo johon oli varaa, ei mitään miljoonalukaalia vaan juuri meille riittävä, etenkin kun siihen jäädään kahdestaan kun lapset lentää pesästä.
kuluja tulee mönkköristäkin, renkaat tolkuttoman kalliit (600e) sarja, ja korjaukset myös. Myös huoltopalveluita hankala saada, autokorjaamot eivät ota vastaan. tv mönkkärikuski 10 vuoden ajan
Tonnilla voi pärjätä, jos joku muu hoitaa asumiskulut, kuten yhtiövastikkeen ja myöhemmin rahoitusvastikkeen, kun taloyhtiö joutuu ottamaan remppaan lainaa. Sitten siihen tonniin pitää tulla inflaatiokorotukset myös, jos miettii vaikka eläkepäiviä. Se ei enää riitä 10 tai 20 vuoden päästä.
No sun klikkiotsikko "tonnilla kuussa pärjää" viittaa siihen, että koskaan ei tarvitsisi enempää. Ja voisi viitata myös siihen että työttömilläkin on lokoisat oltavat, vaikka ihan eri tilanne kuin sinulla, jolla on käynyt tuuri. Voisit mieluummin sanoa otsikossa että tonnilla pärjää joskus hetken. Mutta miksi edes kirjoitat tuollaisen omakehujutun?