Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tonnilla kuussa pärjää

Vierailija
10.03.2026 |

Suuri helpotus elämässä, on ollut opetella tulemaan toimeen noin tonnilla kuussa. Nyt olen voinut vähentää työntekoa, jos vaikka niitä eräpäiviä ei ikinä tulekaan! Ja vaikka nyt kertyvä eläkkeeni on pienempi, ei sekään haittaa. Takuueläke on sen noin 900€, joten pärjäisin silläkin kun loput voisi ottaa omista säästöistä. Nykyään vaan ihmettelen, mihin kaikkeen turhaan sitä rahaa laittoi. Toki osasta siitä on jäänyt hyvät muistot, kuten vaikka matkoista. Mutta muuten olin kyllä melkoinen tuhlari.

Kommentit (185)

Vierailija
121/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä myös kun tän talon saan maksettua,niin pärjään aika vähällä. Rempata täytyy kun on vielä töissä ja sit eläkkeellä vaan vesi,sähkö, kiinteistövero,jätehuolto.

Jos siitä talosta tekee tai hankkii kohtuullisen kokoisen, niin nuo mainitut kulutkin pysyvät kohtuullisina.

Aika moni vain eläkkeelläkin elelee yksin tai kaksin siinä 150-200 neliöisessä, vaikka pärjäisi ihan hyvin 60 neliössä ja kulut olisi 3 kertaa pienemmät.

Ei koko taloa tarvitse aina pitää saman lämpöisenä. Olen jättänyt kovilla pakkasilla mm. vierashuoneen ja kirjastohuoneen lämmittämättä ja lämmittänyt vain ne huoneet, joita käytän, kuten oma makuuhuone, kylpyhuone, keittiö, olohuone, ruokailuhuone, kuntoiluhuone. Mutta on mukava olla vierashuone, jos haluaa vieraita. Talon juoksevat kulut on olleet kaikkinensa noin 300 - 400 e/kk. Kyllä eläkkeelläkin pitää olla varaa lisäksi rempata tarvittaessa, sitä varten pitää olla säästöjä, tai muuten talo menee huonoon kuntoon. Jos on eläkkeellä esim. noin 20 vuotta, voi vain kuvitella, missä kunnossa koti olisi, jos jättäisi 20 vuotta kaikki rempat tekemättä. 

Joo mun neropatti isäni teki myös niin että jätti lämmittämättä osan talosta säästösyistä. Nyt talo haisee homeelle, eikä sitä saa myytyä ja isä on jo hoitokodissa eikä ymmärrä enää mistään mitään.

Vierailija
122/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset jotka kehuskelevat että pärjäävät vähällä mainitsevat silti velattoman asunnon. Tai remontin joka vielä pitää tehdä niin sitten. No miten se asunto on saatu velattomaksi, 900 e tuloilla kuussa vai? Eli ette ole pärjänneet vähällä oikeasti. Tällä hetkellä Suomessa on tuhansia ja tuhansia ihmisiä jotka joutuvat ruuhkavuosinaankin oikeasti pärjäämään jollainn tonnilla kuussa, vaikka on lapset, remontit ja velat hoidettavana. He ovat niitä oikeita pärjääjiä, ette te töihin kättelemällä kävelleet eläkeläiset.

Just näin. Mä en ole koko aikuiselämässäni elänyt yhtään enemmällä kuin 1000 kuussa, joten eipä sillä ole asuntoa hankittu eikä olla hankkimassakaan. 

36 v pienyrittäjä

Sama. Töitä oon tehnyt helvetisti, mutta yrittäjänä välillä maksat enemmän kuin tienaat. Ainahan sitä toivoo että yritys pärjäisi paremmin, mutta nyt ajat ovat tosi tiukat ja ymmärrän miksi moni on lopettanut. Jotenkin ei haluaisi korkeakoulutusta tuhlatakaan. Asuntolainaahan ei näillä (epävarmoilla) tuloilla saa, eli en tule kehuskelemaan jälkipolville velattomalla asunnolla. Yritän ohjata lapset opiskelemaan jotain järkevää, mutta ajat muuttuvat niin ennakoimattomasti, että ei tiedä mikä ala työllistää ja mikä ei ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä pärjää erittäin hyvin täällä ulkomailla

Ei Kelan eläkkeitä makseta ulkomaille. 

Kyllä niitä maksetaan ulkomaille, otappa selvää asioista!

Työeläkkeitä maksetaan. Kela ei niitä maksa. Kela-eläkkeistä takuueläkkeitä ei ole koskaan maksettu ulkomaille ja kansaneläkkeen maksaminen lopetettiin yli vuosi sitten. Ja hyvä päätöshän se oli. Vielä siellä siis leikattavaa riittää?

Poikkeukset (maksu jatkuu): Suomella on sosiaaliturvasopimus Australiaan, Chileen, Israeliin, Kanadaan ja Yhdysvaltoihin, joihin kansaneläkettä maksetaan edelleen.

Vierailija
124/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä yksi terve aikuinen saa elämän välttämättömyydet hankittua, joka kuukausi, kun vaan perus riittää kaikessa: asuminen, laskut, ruoka, ehkä joku yksinkertainen harrastus. Kulkee kävellen tai pyörällä ja käyttää samoja vaatteita vuosia tai jopa kymmenen vuotta. Ei käy "missään", tapaa esim. ystäviä kotona tai ulkoillessa.

Kuvasit 100% sellaisen elämän, joka elää tonnilla kuussa.

Siinä sit on lähinnä on neljän seinän sisällä, jos ei asu aktiviteettien ja kavereiden lähellä.

Tuohon vielä, että parisuhdetta vaikea löytää. Köyhyys näkyy äkkiä ulkonäössä.

Mielenkiintoista, miten köyhyys näkyy äkkiä ulkonäössä? Olen aina ajatellut, että jos on elämänhallinnan ongelmia, alkoholismia tms. niin ne näkyvät ulkonäössä, ja aiheuttavat myös köyhyyttä. Mutta jos on köyhä vaikka siksi, että työpaikalla tuli yt:t ja joutui työttömäksi ja on perhe elätettävänä, tai että on vasta valmistunut opinnoista eikä ole saanut töitä, niin miten se köyhyys näkyy ulkonäössä?

Itse olen pätkätöissä, ja joka pätkästä ei kerry ansiosidonnaista, joten joudun välillä työkkäreille. Jos työkkäripätkä venähtää, niin perheellisenä alle vuodessa alkaa töistä jääneet säästöt huveta, jos ei ole tullut mitään yllättäviä kuluja. Kyllä sitä siinä vaiheessa alkaa miettiä käykö kampaajalla, kun tajuaa että tilillä häämöttää oikeasti vain ne tukirahat. Yhtäkkiä myös se hyvä kasvovoide mihin olet tottunut, tuntuukin tosi kalliilta. Hammaskiven poistoa alkaa siirtämään pidemmälle, sinne toivottavasti tulossa olevaan työpätkään, vaikka se näkyy jo hampaissa. Lounaat jätän monesti välistä jotta lapsille riittää ruoka, ja alkaahan kuihtuminen näkyä ulkonäössä. Vähillä ruuilla myös energia laskee ja tulee liikuttua vähemmän, saliin tai joogaan ei raaski laittaa rahaa. Ja sitten taas kun työt jatkuu, unohtuu yllättävän nopeasti se kituuttaminen, vaikkei koskaan ole tuhlaillutkaan, muttei se ulkonäkökään heti hehkeydy.

Vierailija
125/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä myös kun tän talon saan maksettua,niin pärjään aika vähällä. Rempata täytyy kun on vielä töissä ja sit eläkkeellä vaan vesi,sähkö, kiinteistövero,jätehuolto.

Jos siitä talosta tekee tai hankkii kohtuullisen kokoisen, niin nuo mainitut kulutkin pysyvät kohtuullisina.

Aika moni vain eläkkeelläkin elelee yksin tai kaksin siinä 150-200 neliöisessä, vaikka pärjäisi ihan hyvin 60 neliössä ja kulut olisi 3 kertaa pienemmät.

Jep, ja uhriutuu sitten siitä, omista typeristä valinnoistaan.

Vierailija
126/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjää pk-seudulla ellei käytä vain ruokaan ja välttämättömään rahansa. Siis ei mitään ylimääräistä. Eikä siltikään Helsingissä taida riittää.

Asumuksena teltta. 

Vierailija
127/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset ovat kermaperseitä, jotka eivät tajua oikeasta elämästä mitään. Kaiken ovat saaneet helpolla. Elämän sisältö on kilpailla naapurin eläkeläisten kanssa kenellä on kallein auto. Mitä paapottuja tyhjäpäitä.

Vierailija
128/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön, enkä oikeutettu toimeentulotukeen. Pärjään alle 600€/kk 

Vierailija
129/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ja uhriutuu sitten siitä, omista typeristä valinnoistaan.

Vanhempani tekevät näin, kuulemma jotta meille jäisi iso talo perinnöksi (lue: vaivaksi). Huokaus. Taitavat ajatella ihan vaan itseään ja tietävät ettei se mene kaupaksi. Syyllistää kyllä osaavat, kuinka he muka meitä lapsia ajattelevat.

Vierailija
130/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti, jos asuu yksin (ei lapsia ja lemmikkejä) edullisesti hyväkuntoisessa asunnossa, joka ei tarvitse seuraaviin vuosikymmeniin isoja remontteja, ei tarvitse autoa töissä kulkemiseen, hampaat ovat kunnossa, ei sairauksia, lääkkeitä, ei kalliita silmälaseja, joita uusittava vuosittain jne. Pärjää myös, jos on puoliso, joka maksaa kaikki asumisen kulut ym., ja se tonni jää pelkästään itselle. 

No sellaisestahan tässä nyt ei ollut kyse. Asun velattomassa talossa ja minulla on auto töissä käymiseen. Viime vuonna tienasin osa-aikaisena hieman alle 28000€. Säästän ja sijoitan myös. Tämän mahdollistaa se, että totta tosiaan kulutan rahaa kuukaudessa noin tuhat euroa. Käyn hammaslääkärissä sekä uusin silmälasit kahden vuoden välein. Olen karsinut ylimääräistä, minulle tarpeetonta kulutusta, enkä millään tavalla kärsi tästä. Päin vastoin, eniten arvostan lisääntynyttä vapaa-aikaani. <3 Tämä siis aloittajalta.

Vierailija
131/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla hampaat hyvässä kunnossa kun euroakaan ei tuolla rahalla jää niiden hoitamiseen. Entäs silmälasit. Kun kodinkoneet hajoaa. Kun tarvitsee kunnollisia jalkineita, niitä ei halvalla saa. Entä virkistys, kyläilyt, lahjat, käykö lapset tai lapsen lapset kylässä. Ja tarjoilut heille. 

Vierailija
132/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vaikeuttaa kyllä työllistymistä, jos joutuu asumaan jossain syrjäisessä pikkupaikassa missä vuokra on tarpeeksi alhainen. Asun paikkakunnalla, jossa on edes jonkinlainen teoreettinen mahdollisuus saada alalta töitä, ja täältä ei saa 600 e edes yksiötä. Etkö saa asumistukea? Itsekään en ole oikeutettu toimeentulotukeen, aika harva on. En käyttäisi hengissä pysymisestäni termiä "pärjään".

Vierailija
133/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutko vanhempien luona. 

Vierailija
134/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti, jos asuu yksin (ei lapsia ja lemmikkejä) edullisesti hyväkuntoisessa asunnossa, joka ei tarvitse seuraaviin vuosikymmeniin isoja remontteja, ei tarvitse autoa töissä kulkemiseen, hampaat ovat kunnossa, ei sairauksia, lääkkeitä, ei kalliita silmälaseja, joita uusittava vuosittain jne. Pärjää myös, jos on puoliso, joka maksaa kaikki asumisen kulut ym., ja se tonni jää pelkästään itselle. 

No sellaisestahan tässä nyt ei ollut kyse. Asun velattomassa talossa ja minulla on auto töissä käymiseen. Viime vuonna tienasin osa-aikaisena hieman alle 28000€. Säästän ja sijoitan myös. Tämän mahdollistaa se, että totta tosiaan kulutan rahaa kuukaudessa noin tuhat euroa. Käyn hammaslääkärissä sekä uusin silmälasit kahden vuoden välein. Olen karsinut ylimääräistä, minulle tarpeetonta kulutusta, enkä millään tavalla kärsi tästä. Päin vastoin, eniten arvostan lisääntynyttä vapaa-aikaani. <3 Tämä siis aloittajalta.

Helppohan se on opetella "pärjäämään" kun kaikki on jo maksettu, ja puskuria on kuitenkin pahan päivän varalle. Meitä on monia jotka ovat aina elelleet vähällä, eivätkä saa tulojen takia lainaa, eli ei koskaan omaa asuntoa.

Vierailija
135/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset jotka kehuskelevat että pärjäävät vähällä mainitsevat silti velattoman asunnon. Tai remontin joka vielä pitää tehdä niin sitten. No miten se asunto on saatu velattomaksi, 900 e tuloilla kuussa vai? Eli ette ole pärjänneet vähällä oikeasti. Tällä hetkellä Suomessa on tuhansia ja tuhansia ihmisiä jotka joutuvat ruuhkavuosinaankin oikeasti pärjäämään jollainn tonnilla kuussa, vaikka on lapset, remontit ja velat hoidettavana. He ovat niitä oikeita pärjääjiä, ette te töihin kättelemällä kävelleet eläkeläiset.

Ei tietenkään ole saatu 900 eurolla kuukaudessa. Osaatko lukea? Kirjoitin aloituksessa, että olen voinut vähentää työntekoa, kun olen maksanut taloni ja karsinut kulutuksesta. Koska en aio odottaa eläkepäiviä, jos niitä ei koskaan tulekaan.

Vierailija
136/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia ihmisiä pitäisi verottaa niin paljo että tonnilla pärjää. Koska huolena on oikeiston ja oikeistlaisittain valtion velat. Ne pitäisi maksaa pois. Tonni kaikille kuussa pärjäämiseen. Sillä pärjää hyvin. Opiskelijat tunnetaan siitä että ne pärjää kuukauden alle kolmellasadallakin.

Jos opiskelija asuu mamman luona. Mamma ruokkii ja ostaa bussikortin, näin. 

Vierailija
137/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla hampaat hyvässä kunnossa kun euroakaan ei tuolla rahalla jää niiden hoitamiseen. Entäs silmälasit. Kun kodinkoneet hajoaa. Kun tarvitsee kunnollisia jalkineita, niitä ei halvalla saa. Entä virkistys, kyläilyt, lahjat, käykö lapset tai lapsen lapset kylässä. Ja tarjoilut heille. 

Kyläilyt, lahjat, tarjoilut jne. Ei riitä rahat. Jos hammas joudutaan poistamaan, sitten on ilman hammasta. Sitä ei tehdä julkisella. Jos kirppikseltä ei löydy kenkiä, saa vaikka tokmannilta 20 eurolla. Jää tuo 600e, jos on paljon sairauksia.

Vierailija
138/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et sairastu yllättäen. Omat tulot oli vuosia lähes tasan samat kuin sinulla, mutta yhtäkkiä tuli sairaus joka vaikuttaa työkykyyn. Pikkasen vähemmällä pitää nyt pärjätä, sijoituksetkin alkaa huveta, kun lääkkeitä ei kela korvaa. Ikää oli sairastuessa 39 v, eli aika kauan saa sinnitellä.

Vierailija
139/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat kermaperseitä, jotka eivät tajua oikeasta elämästä mitään. Kaiken ovat saaneet helpolla. Elämän sisältö on kilpailla naapurin eläkeläisten kanssa kenellä on kallein auto. Mitä paapottuja tyhjäpäitä.

Eläkeläiset on käyny töissä koko hemmetin ikänsä. Kakarasta asti. Ja siitä huolimatta suurin osa eläkeläisistä on tosi köyhiä. 

Vierailija
140/185 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se on opetella "pärjäämään" kun kaikki on jo maksettu, ja puskuria on kuitenkin pahan päivän varalle. Meitä on monia jotka ovat aina elelleet vähällä, eivätkä saa tulojen takia lainaa, eli ei koskaan omaa asuntoa.

Vielä helpompaa sen luulisi olevan, jos on aina pärjännyt vähällä. 🤷

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi