Olen 52v ja katsoin että eläkekertymäni on 1400. Paljonko teillä?
Mulla tosi pieni palkka nykyisin, että ei enää hirveästi kasva.
Sitten kun saa eläkettä, niin mitä siitä vähennetään? Paljonko veroa ym?
Kommentit (34)
Melkein 700€. Jippii. Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato, 30 vuotta vielä työelämää jäljellä joten vielä on toivoa että se tuosta nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No heh. Mulla alle 5 vuotta eläkkeeseen ja laskurin mukaan saan kansaneläkettä työeläkkeen lisäksi. Työnteon aloitin 15v ja sen jälkeen koko ajan töissä. Vähintään illat ja vkl. Näin se mun ikäpolvelle tehty eläkertymävarkaus näkyy. Ei paljoa naurata.
Nyt tullut muutama työttömyysvuosi ikäsyrjinnän takia. Täytyy toivoa että saa pysyä terveenä.
Mikä tuo eläkekertymävarkaus on, mikä juuri sinun ikäisillesi on tehty?
Alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ei ole kertynyt eläkettä.
Se lukee itsellänikin työeläkeotteen erittelyissä "työt, jotka eivät ole kerryttäneet eläkettä", oikein ilkkuu sieltä, että teitpäs pyyteetöntä etkä edes hyödy tästä vanhana.
"Alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ei ole kertynyt eläkettä.
Se lukee itsellänikin työeläkeotteen erittelyissä "työt, jotka eivät ole kerryttäneet eläkettä", oikein ilkkuu sieltä, että teitpäs pyyteetöntä etkä edes hyödy tästä vanhana."
Se ei koske vain sinua tai ikäluokkaasi vaan kaikkia ennen 1982 syntyneitä.
Jos 52v kuvittelee saavansa sen kertymän mitä nyt luvataan niin aika naiivi saa olla.
En nyt muista kertynyttä määrää mutta alimman eläkeiän kohdalla, jos kaikki jatkuu ennallaan, pitäis saada 3300.
Vierailija kirjoitti:
Jos 52v kuvittelee saavansa sen kertymän mitä nyt luvataan niin aika naiivi saa olla.
Paljon ehtii parissakymmenessä vuodessa tapahtua. Vähintäänkin alinta eläkeikää hänen/meidän ikäluokallamme hilataan eteenpäin kuin aasin porkkanaa.
Ihmettelen jos olen elossa eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin työnteon jo nuorena. Kuvittelin että kun teen näin, pääsen nopeammin eläkkeelle. Kertymä vaikutti hyvältä kun olin töissä ja opiskelin. Sitten yhtäkkiä ilmoitettiin että nuorena tekemäni työ ei enää kartuta eläkettäni ja se mitätöidään. Sinne meni puolet eläkkeestä. Sitten mietin että jos teen useampaa työtä, saan enemmän eläkettä. Raadoin henki hieverissä. Tulos se että eläkeikää siirretään ylemmäs, ja jos aion jäädä varhemmin eläkkeelle, saan pienempää eläkettä koko loppuelämäni. Olo on kuin Jaska Jokusella. Kuka siirsi maalitolppia?
Höpöhöpö. Se, että eläkekertymä ei tullut alle 23 vuotiaana tehdystä duunista oli kyllä hyvin tiedossa! Ihan meillä 70-luvullakin syntyneillä ja 80-luvun alkupuolella syntyneillä
Vierailija kirjoitti:
Ikää 46v ja kertymä 2134e/kk. Enkä saanut minäkään eläkettä alle 23v työnteosta.
Tavoite eläkeikä 68v4kk ja eläke-ennuste 4294e/kk. En kyllä usko että pystyn pitämään nykyistä tulotasoa tuohon ikään asti.
Sinulla on ollut hyvä palkka? Mun eläkekertymä on vain 800 euroa. Olen 40-v. sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää 46v ja kertymä 2134e/kk. Enkä saanut minäkään eläkettä alle 23v työnteosta.
Tavoite eläkeikä 68v4kk ja eläke-ennuste 4294e/kk. En kyllä usko että pystyn pitämään nykyistä tulotasoa tuohon ikään asti.Sinulla on ollut hyvä palkka? Mun eläkekertymä on vain 800 euroa. Olen 40-v. sairaanhoitaja.
Joo yli 5000e/kk ollut palkka viimeiset 15 vuotta jo. Mutta mikään ei ole ikuista ja olen varautunut että joudun etsimään jossain vaiheessa pienipalkkaisempia hommia kun oman alan hommat loppuu Suomesta.
Älkää kuulkaa nuolaisko ennenkuin tipahtaa eläke, tämä ja tuleva hallitus voi tehdä ihan mitä vaan, pienentää eläke kertymää tai nostaa sitä verotusta huimasti. Mikään ei ole nykyisin enää varmaa tässä maailmassa.
En usko että rahat riittää 2048 maksaa minulle niin suurta eläkettä kuin nyt luvataa.
59v. Kertymä 3000e. Arvio alimassa eläkeiässä 65v2kk 3500e/kk.
Töitä tehty 12v alkaen eli kohta jo 50 vuotta työntekemistä.
Täytin juuri 53v. Tähän mennessä kertymä 1 817 €/kk.
Eläkearviot:
alimmassa eläkeiässä (65v 11kk) 3111 €/kk
tavoite-eläkeiässä (67v 7kk) 3540 €/kk
ylimmässä eläkeiässä (70v) 4210 €/kk
Aloitin työnteon jo nuorena. Kuvittelin että kun teen näin, pääsen nopeammin eläkkeelle. Kertymä vaikutti hyvältä kun olin töissä ja opiskelin. Sitten yhtäkkiä ilmoitettiin että nuorena tekemäni työ ei enää kartuta eläkettäni ja se mitätöidään. Sinne meni puolet eläkkeestä. Sitten mietin että jos teen useampaa työtä, saan enemmän eläkettä. Raadoin henki hieverissä. Tulos se että eläkeikää siirretään ylemmäs, ja jos aion jäädä varhemmin eläkkeelle, saan pienempää eläkettä koko loppuelämäni. Olo on kuin Jaska Jokusella. Kuka siirsi maalitolppia?