Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan terveydenhuollon ihmiset uskomaan äitini muistisairauteen? Aina vaan kysytään asioita äidiltä suoraan!

Vierailija
10.03.2026 |

Tämä on todellinen ongelma. Äidilläni on muistiongelmia aivotapahtuman jälkeen, ja terveydenhuollon ihmiset tietävät tämän. Minä olen hänen asioidensa hoitaja ja saattaja käynneillä. Tietämättömyydestä ei ole siis kyse. Kuitenkin he käyttäytyvät aina vain kuin äitini olisi ns. täysissä järjissään ja täysivaltainen. Kysellään vakavasti asioita, vaikka hyvä, jos äitini muistaa oman nimensä. Ei ymmärretä muistiongelmien vaikutusta. Hän ei pysty hoitamaan omia asioitaan. Mikä neuvoksi tähän ongelmaan? 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselevät siksi että saavat käsityksen elääkö tätä päivää vai ei. Ei mikään muistisairaus lääkärillä yhtäkkiä parane. 

Vierailija
2/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pärjää muistitesteissä? Minuun otettiin yhteyttä, kun äiti käyttäytyi oudosti hammaslääkärikäyntinsä yhteydessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän teistä kahdesta tuntuu järkevämmältä. 

Vierailija
4/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pärjää muistitesteissä? Minuun otettiin yhteyttä, kun äiti käyttäytyi oudosti hammaslääkärikäyntinsä yhteydessä. 

No huonosti. Ap

Vierailija
5/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai kysyvät potilaalta itseltään, etenkin jos on täysivaltainen. Olet tyypillinen omaisensa ylitse kävelijä ja todella ärsyttävä ihmistyyppi ammattilaisille.

Vierailija
6/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saan terveydenhuollon uskomaan, että ap on sekaisin ja kuuluu suljetulle? Aina vaan ap:lta kysytään itseltään?!

Vierailija
7/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuvat lähtökohtaisesti kunnioittavasti ohipuhumisen sijaan. Kai hänen muistamattomuutensa tulee pian esiin, ja sinä saat täydennettyä, miten asiat ovat?

Vierailija
8/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidiltä kysytään mutta sen takiahan sinä olet siellä että voit kommentoida, jos äidin vastaukset ovat ihan puuta heinää. 

Vierailija
9/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa hoitoon pitää olla nielemisvaikeuksia, niitä ei voida hoitaa kotona. Tukehtumisvaara.

Vierailija
10/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisille on olemassa kyselylomake, voisit täyttää sen ja ojentaa hoitohenkilökunnan edustajalle. Näin tulisi huomioon otettavaksi myös sinun näkemyksesi tilanteesta.

https://sumut.fi/wp-content/uploads/2020/02/Muistikysely-omaiselle.pdf

Vierailija
11/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Ts.voi syödä vain soseita tai nestemäisiä ruokia. Niin se menee.

Vierailija
12/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huonosti. Ap

Ja mitä seuraavaksi olette rehneet? Hakeneet apua äidin arjessa pärjäämiseen? 

Vierailija
13/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisille on olemassa kyselylomake, voisit täyttää sen ja ojentaa hoitohenkilökunnan edustajalle. Näin tulisi huomioon otettavaksi myös sinun näkemyksesi tilanteesta.

https://sumut.fi/wp-content/uploads/2020/02/Muistikysely-omaiselle.pdf

Kiitos tästä! T. Ap

Vierailija
14/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai kysyvät potilaalta itseltään, etenkin jos on täysivaltainen. Olet tyypillinen omaisensa ylitse kävelijä ja todella ärsyttävä ihmistyyppi ammattilaisille.

Niin että mites siellä kotona pärjätään? 

Hyvin tietenkin, paitsi että oikeasti äiti valvoo 24/7 ja on lähinnä psykoosissa. Omituisia päähänpinttymiä ja harhaluuloja. 

-ohis

Vierailija
15/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa hoitoon pitää olla nielemisvaikeuksia, niitä ei voida hoitaa kotona. Tukehtumisvaara.

Et ole PEG-letkusta koskaan kuullut? Letkutuksen pystyy tekemään täysin ihan kotioloissa.

Vierailija
16/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelin kyllä suuresti näitä hoitoneuvotteluita. Mukana lääkäri ja hoitaja kotikäynnillä, itse otin lomaa töistä, jotta pääsin mukaan. Kyselivät omaiseltani miten onnistuu ruuan laitto, siivous, suihkut yms., omaiseni vakuutteli että juu, kyllä onnistuu kaikki, vaikka mikään ei oikeasti. Minulta ei kysytty mitään, kun sanoin ettei em. asiat kyllä hoidu, katsoivat minua tonnin seteli-ilmeellä. Miksi järjestää edes mitään tällaisia näytelmiä, jos kerran  muka tietävät miten asiat ovat, eikä oikeista asioista puhuta.

Vierailija
17/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän teistä kahdesta tuntuu järkevämmältä. 

Aloituksen perusteella siltä kuulostaa. Seuraavaksi ap valittaa miten äitiä ei rytkäytetty ja sitten jo lounaspaikan emäntä on joutunut myöntämään pussimuusirikoksensa. Sama kaava aina.

Vierailija
18/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lääkäri ja omaisen täydentävät vastaukset on kyllä tervetulleita. Taidan usein kyllä yrittää muotoillakin kysymykset niin että kumpi vaan voi vastata, siis en kysy "sinä"-muodossa. Mutta ei sitä muistisairasta haluta kokonaan ohittaakaan, siksi ei myöskään suoraan kysytä omaiselta. 

Vierailija
19/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko sinun käydä oma pääkoppa tutkituttamassa myös? Vaikka asiakas olisi muistisairas, niin tottakai itse asiakkaalle puhutaan, ei hänen ohi. Vaikutat ihmiseltä, joka seuraavaksi valittaisi miten muistisairaalle äidilleni ei puhuta!

Vierailija
20/21 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelin kyllä suuresti näitä hoitoneuvotteluita. Mukana lääkäri ja hoitaja kotikäynnillä, itse otin lomaa töistä, jotta pääsin mukaan. Kyselivät omaiseltani miten onnistuu ruuan laitto, siivous, suihkut yms., omaiseni vakuutteli että juu, kyllä onnistuu kaikki, vaikka mikään ei oikeasti. Minulta ei kysytty mitään, kun sanoin ettei em. asiat kyllä hoidu, katsoivat minua tonnin seteli-ilmeellä. Miksi järjestää edes mitään tällaisia näytelmiä, jos kerran  muka tietävät miten asiat ovat, eikä oikeista asioista puhuta.

Äidiltäni kysyttiin tällaisessa neuvottelussa mm. haluaako hän asua kotona, ja äiti tietysti sanoi haluavansa. Palveluneuvoja vain ei tiennyt, että se "koti" äidille oli hänen lapsuudenkotinsa, jo 70-luvulla tyhjilleen jäänyt mummonmökki, jossa hän uskoi asuvansa isänsä ja äitinsä kanssa (jotka olivat kuolleet vuosikymmeniä sitten). Kun sain käsiini haastettelussa kirjatut tiedot, lähetin tälle palveluneuvojalle sähköpostissa kaikki korjaukset ja huomautukset tekstiin, josta puuttui myös mm. äidin vakavia sairauksia ja niiden lääkityksiä sekä kaatumisriskin arviointi.

Mutta kyllä monet lääkärit ja hoitajatkin ovat tottuneet kohtaamaan muistisairaita. Kerran yksi kyseli äidiltäni kaupassa käynnistä ja ruuanlaitosta, ja äiti lateli satuja miten käy itse kaupassa ja laittaa kaikki ruuat, leipoo leivät ja kasvattaa perunat ja juurekset itse. Mutta haastattelija olikin ovela ja esitti jatkokysymyksen: Mitäs sinä sieltä kaupasta ostat?

Äiti meni sanattomaksi. Pitkään hän mietti ja sitten tokaisi: Hiivaa! (Toinen pitkä tauko.) Ja jauhoja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän