Olen nyt menossa opiskelemaan ihan vaan, että pääsen työkkärin kirjoilta pois. Mitä suosittelette? Joku amistutkinto.
Työkkärissä olo ja syyllistys ahdistaa niin paljon, että pelkään mielenterveyteni takia. En tule täältä tuppukylältä töitä löytämään. Muutto varmaan ainoa vaihtoehto. Tarvitsen nyt kuitenkin hengähdystauon tähän kaikkeen.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana vasta oletkin kusessa kaikkien tukien kanssa.
Olen tästä ihan eri mieltä. Opiskelijana, siis opintotuella eikä työkkärin kautta niin kuin ap ilmeisesti suunnittelee, on huomattavasti helpompaa kuin työttömyystuen kanssa. Haet tuen ja se myönnetään, huolehdit että opintopisteitä tulee tarpeeksi eikä tulorajat ylity, that's it. Ei ole edes velvollinen itse raportoimaan opintojen etenemisestä mihinkään, ei ole työnhakuvelvoitetta, ei velvollisuutta raportoida viranomaisille tekemisiään.
Tietenkin jos on valmis ottamaan sen 20-30k lainaa.
Amiksesta selviää helposti puolessatoista vuodessa. Jos ei tarvitse suorittaa yto-aineita niin vuosikin on täysin mahdollinen. Lisäksi parhaassa tapauksessa alan kesätöillä voi kuitata harjoitteluja mikä nopeuttaa opiskelua ihan merkittävästi.
Se on kyllä iso ero, että työttömyystuen saa myös kesän ajaksi, mutta jos on ottanut opintotuen, sitä ei saa kuin lukukausien ajaksi. Kesäksi pitäisi saada kesätyö, eikä niitä ole nyt helppo saada.
Opintotuen saa kesäksikin jos opiskelee, amiksesta puhuttaessa siis on harjoittelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten amisammateissa on töitä sote-alalla esim. lähihoitajilla vanhusten kotihoidossa ja päiväkodeissa, IT- ja teknologia-aloilla esim. datanomeilla ja muilla tieto- ja viestintätekniikan perustukinnon suorittaneilla. Myös hitsareilla, koniestajilla ja sähköasentajilla on melko hyvä työtilanne, ja kaupan ja matkailun alan merkonomeillakin on jonkinlainen kysyntä alueesta riippuen. Mikä sinua itseäsi kinnostaa, ap?
"Parhaiten amisammateissa on töitä sote-alalla esim. lähihoitajilla vanhusten kotihoidossa ja päiväkodeissa, IT- ja teknologia-aloilla esim. datanomeilla ja muilla tieto- ja viestintätekniikan perustukinnon suorittaneilla"
HÖPÖHÖPÖ!
Ulkomaalaiset on etusijalla jos joku vapaa lähispaikka löytyy!
Niin vähällä "pärjätään" kuin mahdollista!
Datanomeille ei ole sijaa nyt, koska myynti on mitä on ja ihmiset ei osta koneita eikä tartte datanomien apua.
EI ole päiväkodeissakaan vapaata, ei edes sijaisia oteta. Keikkaa ei vaan ole, koska sijaisia ei saa ottaa!
ÄÄ LUPAILE LIIKOJA!
Noilla aloilla tosiaan on nyt parhaiten töitä amisammateissa. En omasta mielestäni lupaillut, että olisi silti hyvin. Muilla aloilla on vielä huonommin. Tilanne on monilla paikkakunnilla juuri tämä, mitä kerroit, mutta on kyllä myös paikkakuntakohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Laboranteilla on kysyntää mutta pitää olla valmis muutamaan jollei kotipitäjällä ole työnantajia. Itseäni kiinnostaa ja voihan siitä jonkun vuoden päästä lähteä opiskelemaan ihmispuolelle bioanalyytikoksi. Opinnot saa rahoitettua laborantin työllä.
Missä muka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiöalan tutkinto. Löydät sillä töitäkin. Jos et just omalta paikkakunnaltasi, niin jostain läheltä. Mä asun 10 000 asukkaan paikkakunnalla ja täällä on pula tekijöistä.
Asun varuskuntapaikkakunnalla ja täällä on sinne ruokalaan ja sotkuun usein hakuja.
Kokin ala on todella raskas, fyysisesti ja henkisesti. Täytyy olla todellinen intohimo alaan, jos tähän hommaan lähtee. Ehkä joku Gordon Ramsayn ura voi olla inspiroivaa ja luovaa, mutta varuskuntakokki tai suurkeittiötyö on usein rutiinia, kuumaa ja fyysisesti kuormittavaa. Huonot puolet helposti peittää hyvät.
merkonomi/palkanlaskenta jos yhtään on älliä
ei ehkä kannata! Laskeppas ensin kulut. Saat amis tutkintoa varten jonkun hikisen 200 euroa/kk opintotukea, loput on PAKKO kustantaa lainalla (ellei sulla ole säästöjä). Samoin KESÄT. Sen jälkeen alkaakin lainan takaisinmaksu. Esim. jos suoritit lähihoitajan tutkinnon, miten IHMEESSÄ AIOT maksaa jostain 1600e/kk tulosta takaisin opintolainaa, asumista, ja elämisestä? Hankalaa. Tiukille menee. Ennemmin ota joku mikä tahansa huonostikin palkattu työ, vaikka siivooja, puhelinmyyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköasentajaksi tai putkiasentaja.
Ihan hyvä idea, eikös noillakin aloilla tarvita se harjoituspaikka lopuksi, niitä vaan ei ole tarjolla.
Hyvät työntekijät revitään töihin kesken opiskelun eli suorittavat tutkinnon oppisopimuksella tai työssäoppimassa lähes kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Keittiöalan tutkinto. Löydät sillä töitäkin. Jos et just omalta paikkakunnaltasi, niin jostain läheltä. Mä asun 10 000 asukkaan paikkakunnalla ja täällä on pula tekijöistä.
Ai jaa? Meillä päin vakipaikkoja ei ole yhtään, on ainoastaan 5 min varoitusajalla tarvittaessa töihin kutsuttavia, joilla on flunssa-aikaan jopa viikko-pari töitä ja sen ulkopuolella 1-2 vuoroa per kk.
On toki työvoimapulaa, kun kukaan ei tuollaisen heittopussin asemaan alistu.
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskentatyöt ovat häviämässä tekoälyn myötä. Ura voi jäädä tosi lyhyeksi, jos edes löytyy enää töitä. Mieluummin kannattaa valita jokin muu rahoituspuolen merkonomi ja siitä sitten jatko AMK-tradenomiksi. Sillä tavalla on realistista työllistyä.
Vähän riippuu missä asut. Täällä idässä ei nyt työllistä mikään. Ja jos olet nainen, niin vielä vaikeampaa on saada töitä miesten alalta, esimerkiksi logistiikka, sähkö tai raksa. Itse opiskelen nyt sotella. Sieltäkin nyt on irtisanottu, mutta onneksi harjoittelupaikkoja kuitenkin on. Ja kenties keikkaa. Lisäksi se opintotuki ei ole paljon pienempi kuin työkkärin raha, jos on lapsia. Työkkäri 595, opintotuki 421. Lisäksi saa opintolainaa ja töitäkin saa tehdä sivussa ilman että heti lähtee tuista. Jos siis löytää jotain työtä, minulla on keikkaa ehkä kerran kuussa. Sillä kuittaa jo tuon eron päivärahoissa. Lisäksi koulussa saa ilmaisen ruuan ja aamupuuron. Ja opiskelijat saa enemmän alennuksia. Ja ei ole sitä stressiä työkkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa? Meillä päin vakipaikkoja ei ole yhtään, on ainoastaan 5 min varoitusajalla tarvittaessa töihin kutsuttavia, joilla on flunssa-aikaan jopa viikko-pari töitä ja sen ulkopuolella 1-2 vuoroa per kk.
On toki työvoimapulaa, kun kukaan ei tuollaisen heittopussin asemaan alistu.
Aika moni aloittaa keikkalaisena. Siinä on se hyvä puoli, että näkee monia työpaikkoja eikä tarvitse heti sitoutua itsekään yhteen työpaikkaan, vaan voi rauhassa katsella. Sitten kun johonkin hyvään paikkaan tulee paikka auki, on vahvoilla hakijana, jos on jo tehnyt sinne keikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskentatyöt ovat häviämässä tekoälyn myötä. Ura voi jäädä tosi lyhyeksi, jos edes löytyy enää töitä. Mieluummin kannattaa valita jokin muu rahoituspuolen merkonomi ja siitä sitten jatko AMK-tradenomiksi. Sillä tavalla on realistista työllistyä.
Palkanlaskentatyö on myös ihan hemmettin tylsää duunia. Tiedän pari tyyppiä, jotka aikoinaan kouluttautuivat tuolle alalle, ja molemmat päätyivät vihaamaan työtään.
Vierailija kirjoitti:
Palkka?
hanki rekkakortti ja ala ajamaan rekkaa. Töitä kuuluu olevan, moni nainenkin lähtenyt tuolle alalle. Tai jos olet nuori mene armeijaan.
Amis huono, koska et pääse harjoitteluun edes ilmaiseksi. Opiskelut loppuu puolen vuoden sisään sen vuoksi. Korkeakoulussa voit opiskella kuutisen vuotta, jos et ole aiemmin käyttänyt tukikuukausia. Harjoittelua vähän tai ei ollenkaan.
Amisopintoja varten on helpompi saada työkkäriltä puoltava lausunto ja opiskella työttömyyskorvauksella. Jos käy tuuri niin pääsee opiskelemaan amis-tutkinnon työvoimakoulutuksessa jolloin saa vielä sen 9e/pvä verotonta lisää työttömyyskorvauksen päälle. Meilläpäin on ainakin tällä hetkellä kuorma-autonkuljettajaksi haku menossa jos logistiikka-ala kiinnostaa. Jos olisin nuorempi niin hakisin itse tuonne.
Vierailija kirjoitti:
"Olen nyt menossa opiskelemaan"
Ei sinne "MENNÄ", pitää PYRKIÄ!
Kyllä sinne ihan vain mennään. T: 3 eri amistutkintoa suorittanut ja jokaiseen kouluun nimenomaan ensimmäisellä hakemisella mennyt
Täytyy olla päästään todella vajaa jossei amikseen pääse ensiyrittämällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ootko ajatellut suntion työtä?"
Nuo kristilliset opistot on kalliita, joissa voi kouluttautua. Olen joskus nuorena opiskellut yhden lukuvuoden kristillisessä opistossa.
Kannattaakin yrittää oppisopimuspaikkaa. Jos on työtön, hakeutuu työkokeiluun seurakuntaan. Sitä kautta mäkin sain oppisopimuksen. Aloitin opinnot, mutta sain sitten työtarjouksen muualta, ja se jäi.
Seurakunnasta tuli mieleen, että jos tuo keittiöala yhtään houkuttaa, kannattaa katsella myös seurakuntia sillä silmällä, jos vaikka sellaisesta löytyisi oppisopimuspaikka. Seurakunnan emännän työ on tosi monipuolista verrattuna vaikkapa koulun keittiöön.
Onko jossain seurakunnassa kokopäiväinen taloushenkilö ja onko siellä keittiö? Kuka siellä käy? Miksi kukaan ei tiedä seurakunnan ruokailusta? Kuka siellä käy?
Kirkko auki 2-3 tuntia max joka toinen päivä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka?
Matalapalkka-ala on. Ravintolatyöntekijänä tienaa keskimäärin vähemmän kuin lähihoitajana, usein jää alle 2000 e/kk.
Asun varuskuntapaikkakunnalla ja täällä on sinne ruokalaan ja sotkuun usein hakuja.