Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt menossa opiskelemaan ihan vaan, että pääsen työkkärin kirjoilta pois. Mitä suosittelette? Joku amistutkinto.

Vierailija
10.03.2026 |

Työkkärissä olo ja syyllistys ahdistaa niin paljon, että pelkään mielenterveyteni takia. En tule täältä tuppukylältä töitä löytämään. Muutto varmaan ainoa vaihtoehto. Tarvitsen nyt kuitenkin hengähdystauon tähän kaikkeen. 

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusmies, osaat rakentaa talon itsellesi.

Vierailija
22/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin lähtisin vaikka opiskelemaan mieluummin kuin olisin työkkärin pihdeissä. Mutta en ole keksinyt mitään, minne menisin. Jotain hengellistä sen tarttisi olla.

Hae Järvenpäähän diakoniaopistoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten amisammateissa on töitä sote-alalla esim. lähihoitajilla vanhusten kotihoidossa ja päiväkodeissa, IT- ja teknologia-aloilla esim. datanomeilla ja muilla tieto- ja viestintätekniikan perustukinnon suorittaneilla. Myös hitsareilla, koniestajilla ja sähköasentajilla on melko hyvä työtilanne, ja kaupan ja matkailun alan merkonomeillakin on jonkinlainen kysyntä alueesta riippuen. Mikä sinua itseäsi kinnostaa, ap?

"Parhaiten amisammateissa on töitä sote-alalla esim. lähihoitajilla vanhusten kotihoidossa ja päiväkodeissa, IT- ja teknologia-aloilla esim. datanomeilla ja muilla tieto- ja viestintätekniikan perustukinnon suorittaneilla"

HÖPÖHÖPÖ!

Ulkomaalaiset on etusijalla jos joku vapaa lähispaikka löytyy!

Niin vähällä "pärjätään" kuin mahdollista!

Datanomeille ei ole sijaa nyt, koska myynti on mitä on ja ihmiset ei osta koneita eikä tartte datanomien apua.

EI ole päiväkodeissakaan vapaata, ei edes sijaisia oteta. Keikkaa ei vaan ole, koska sijaisia ei saa ottaa!

ÄÄ LUPAILE LIIKOJA!

Vierailija
24/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen mikä kiinnostaa. Tuut vaan vihaan opiskelua ja elämääsi, jos kouluttadut sellaiselle alalle, joka ei kiinnosta.

Vierailija
25/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ootko ajatellut suntion työtä?"

Nuo kristilliset opistot on kalliita, joissa voi kouluttautua. Olen joskus nuorena opiskellut yhden lukuvuoden kristillisessä opistossa.

Vierailija
26/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiöalan tutkinto. Löydät sillä töitäkin. Jos et just omalta paikkakunnaltasi, niin jostain läheltä. Mä asun 10 000 asukkaan paikkakunnalla ja täällä on pula tekijöistä. 

Paskat työajat, raskas duuni, polvet entiset ja olet keinoniveljonossa ennen kuin täytät 40v. Kipeät suonikohjut tekee joka päivästä hlvettiä. Niin ja se paras, palkka jotain 1600e/kk lisineen. Wuppiduu.

Vierailija
27/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen nyt menossa opiskelemaan"

Ei sinne "MENNÄ", pitää PYRKIÄ!

Kyllä sinne mennään. Lähes luku- ja laskutaidottomatkin menee joillekin, kuten autoalalle. 

Jep, jep, tai esim. Luovi, Live, Spesia, Kiipula, Aitoo tai Optima. Kaikki menee jonnekin. 

Vierailija
28/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijana vasta oletkin kusessa kaikkien tukien kanssa.

Olen tästä ihan eri mieltä. Opiskelijana, siis opintotuella eikä työkkärin kautta niin kuin ap ilmeisesti suunnittelee, on huomattavasti helpompaa kuin työttömyystuen kanssa. Haet tuen ja se myönnetään, huolehdit että opintopisteitä tulee tarpeeksi eikä tulorajat ylity, that's it. Ei ole edes velvollinen itse raportoimaan opintojen etenemisestä mihinkään, ei ole työnhakuvelvoitetta, ei velvollisuutta raportoida viranomaisille tekemisiään.

Vierailija
29/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo kristilliset opistot on kalliita, joissa voi kouluttautua. Olen joskus nuorena opiskellut yhden lukuvuoden kristillisessä opistossa.

Kannattaakin yrittää oppisopimuspaikkaa. Jos on työtön, hakeutuu työkokeiluun seurakuntaan. Sitä kautta mäkin sain oppisopimuksen. Aloitin opinnot, mutta sain sitten työtarjouksen muualta, ja se jäi. 

Seurakunnasta tuli mieleen, että jos tuo keittiöala yhtään houkuttaa, kannattaa katsella myös seurakuntia sillä silmällä, jos vaikka sellaisesta löytyisi oppisopimuspaikka. Seurakunnan emännän työ on tosi monipuolista verrattuna vaikkapa koulun keittiöön.

Vierailija
30/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Työstä nauttiminen / mielenkiinto

On tärkeää, että työ on motivoivaa ja mielekästä.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Mitä tehtäviä haluan tehdä päivittäin? Mikä herättää uteliaisuuteni?

2. Omat lahjat ja taidot

Työssä tulisi päästä hyödyntämään omia vahvuuksia ja kehittämään niitä.

Sisältää myös luonnolliset lahjat (esim. luovuus, analyyttisyys, sosiaaliset taidot) sekä opittavat taidot.

3. Palkka ja taloudellinen turvallisuus

Palkan taso, työehdot, lomat ja etuudet vaikuttavat hyvinvointiin.

On hyvä arvioida, riittääkö tulot elämäntyyliin ja tulevaisuuden suunnitelmiin.

4. Työmarkkinatilanne ja uramahdollisuudet

Millaisia työpaikkoja on tarjolla? Onko ala kasvava vai hiipuva?

Onko mahdollisuuksia uralla etenemiseen tai kehittymiseen?

5. Arvot ja merkityksellisyys

Tärkeää, että työ tukee omia arvoja ja että työn vaikutus tuntuu merkitykselliseltä.

Esimerkiksi ympäristö, yhteiskunta, auttaminen tai luovuus voivat olla tärkeitä arvoja.

6. Työympäristö ja kulttuuri

Millainen työyhteisö ja johtamistyyli sopii sinulle?

Esim. tiimityö vs. itsenäinen työ, muodollinen vs. rento ilmapiiri.

7. Työ- ja elämäntasapaino

Työn ja muun elämän yhteensovittaminen on tärkeää: työaika, sijainti, matkustaminen ja joustavuus.

Haluatko enemmän vapaa-aikaa, vai onko ura ensisijainen tavoite?

8. Työn vaatimukset ja haasteet

Onko työ sopivan haastavaa, vai liian helppoa/vaikeaa?

Tärkeää on, että haasteet motivoivat eikä uuvuta.

9. Mahdollisuudet koulutukseen ja kehittymiseen

Kuinka helppoa on hankkia tarvittava koulutus tai lisäosaaminen?

Onko alalla mahdollisuus jatkuvaan oppimiseen ja uralla etenemiseen?

10. Työn turvallisuus ja vakaus

Työpaikan ja alan tulevaisuuden vakaus, mahdolliset riskit ja epävarmuustekijät.

Esim. taloudellinen tilanne, teknologian vaikutus, kilpailu alalla.

Vierailija
31/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tästä ihan eri mieltä. Opiskelijana, siis opintotuella eikä työkkärin kautta niin kuin ap ilmeisesti suunnittelee, on huomattavasti helpompaa kuin työttömyystuen kanssa. Haet tuen ja se myönnetään, huolehdit että opintopisteitä tulee tarpeeksi eikä tulorajat ylity, that's it. Ei ole edes velvollinen itse raportoimaan opintojen etenemisestä mihinkään, ei ole työnhakuvelvoitetta, ei velvollisuutta raportoida viranomaisille tekemisiään.

Tietenkin jos on valmis ottamaan sen 20-30k lainaa.

Vierailija
32/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laboranteilla on kysyntää mutta pitää olla valmis muutamaan jollei kotipitäjällä ole työnantajia. Itseäni kiinnostaa ja voihan siitä jonkun vuoden päästä lähteä opiskelemaan ihmispuolelle bioanalyytikoksi. Opinnot saa rahoitettua laborantin työllä.

Vierailija
33/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakin yrittää oppisopimuspaikkaa. Jos on työtön, hakeutuu työkokeiluun seurakuntaan. Sitä kautta mäkin sain oppisopimuksen. Aloitin opinnot, mutta sain sitten työtarjouksen muualta, ja se jäi. 

Seurakunnasta tuli mieleen, että jos tuo keittiöala yhtään houkuttaa, kannattaa katsella myös seurakuntia sillä silmällä, jos vaikka sellaisesta löytyisi oppisopimuspaikka. Seurakunnan emännän työ on tosi monipuolista verrattuna vaikkapa koulun keittiöön.

Mutta siinä on sitten myös viikonlopputöitä. Kaikille se ei tietenkään ole ongelma, mutta jos on niin sitten ei kannata edes harkita.

Vierailija
34/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköasentajaksi tai putkiasentaja.

Ihan hyvä idea, eikös noillakin aloilla tarvita se harjoituspaikka lopuksi, niitä vaan ei ole tarjolla.

Vierailija
35/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on halvempi https://step.fi/course/seurakunta-ja-hautauspalvelualan-ammattitutkinto/

Vierailija
36/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköasentajaksi tai putkiasentaja.

Ihan hyvä idea, eikös noillakin aloilla tarvita se harjoituspaikka lopuksi, niitä vaan ei ole tarjolla.

Jos ei ole edes harjoittelupaikkaa, niin tuskinpa on sitten myöskään työpaikkaa valmistumisen jälkeen. 

Vierailija
37/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amiksesta selviää helposti puolessatoista vuodessa. Jos ei tarvitse suorittaa yto-aineita niin vuosikin on täysin mahdollinen. Lisäksi parhaassa tapauksessa alan kesätöillä voi kuitata harjoitteluja mikä nopeuttaa opiskelua ihan merkittävästi.

Vierailija
38/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siinä on sitten myös viikonlopputöitä. Kaikille se ei tietenkään ole ongelma, mutta jos on niin sitten ei kannata edes harkita.

Ravintola-alalla on melkein joka paikassa ilta- ja viikonlopputöitä. Seurakunnassa ehkä se ero, että asiakkaat ei ole yleensä humalassa. Jossain koulun keittiössä on päivätyö. 

Vierailija
39/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiöalan tutkinto. Löydät sillä töitäkin. Jos et just omalta paikkakunnaltasi, niin jostain läheltä. Mä asun 10 000 asukkaan paikkakunnalla ja täällä on pula tekijöistä. 

Ravintola- ja catering-alan perustutkinto on virallinen, laaja-alainen ja antaa myös mahdollisuuden jatkokoulutukseen alalla, jopa kansainvälisesti.

Vierailija
40/69 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amiksesta selviää helposti puolessatoista vuodessa. Jos ei tarvitse suorittaa yto-aineita niin vuosikin on täysin mahdollinen. Lisäksi parhaassa tapauksessa alan kesätöillä voi kuitata harjoitteluja mikä nopeuttaa opiskelua ihan merkittävästi.

Se on kyllä iso ero, että työttömyystuen saa myös kesän ajaksi, mutta jos on ottanut opintotuen, sitä ei saa kuin lukukausien ajaksi. Kesäksi pitäisi saada kesätyö, eikä niitä ole nyt helppo saada. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi