Olen nyt menossa opiskelemaan ihan vaan, että pääsen työkkärin kirjoilta pois. Mitä suosittelette? Joku amistutkinto.
Työkkärissä olo ja syyllistys ahdistaa niin paljon, että pelkään mielenterveyteni takia. En tule täältä tuppukylältä töitä löytämään. Muutto varmaan ainoa vaihtoehto. Tarvitsen nyt kuitenkin hengähdystauon tähän kaikkeen.
Kommentit (69)
Logistiikka-ala. Paljon erilaisia mahdollisuuksia ja palkat yllättävän hyvät.
Sähköasentajaksi tai putkiasentaja.
Metallipuolella on hyvät työllistymismahdollisuudet ja korkeat palkat.
Ala kannattaa tosiaan valita sen mukaan, mikä sinua itseäsi kiinnostaa. Hyvällä onnella teet sitä työtä valmistumisen jällkeen seuraavat 30 - 40 vuotta. Mutta se on niin pitkä aika että sitä on vaikea kuvitella. Ajattele vaikka, missä haluaisit nähdä itsesi vaikka 5 voden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Logistiikka-ala. Paljon erilaisia mahdollisuuksia ja palkat yllättävän hyvät.
Tälle suositus. Työllistymiskenttä on laaja ja alalla tarvitaan työvoimaa jatkossakin.
"Olen nyt menossa opiskelemaan"
Ei sinne "MENNÄ", pitää PYRKIÄ!
Parhaiten amisammateissa on töitä sote-alalla esim. lähihoitajilla vanhusten kotihoidossa ja päiväkodeissa, IT- ja teknologia-aloilla esim. datanomeilla ja muilla tieto- ja viestintätekniikan perustukinnon suorittaneilla. Myös hitsareilla, koniestajilla ja sähköasentajilla on melko hyvä työtilanne, ja kaupan ja matkailun alan merkonomeillakin on jonkinlainen kysyntä alueesta riippuen. Mikä sinua itseäsi kinnostaa, ap?
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi
AI korvaa viimeistään ensi vuonna nekin merkonomit, joita ei ole jo korvattu tradenomeilla.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikouluun pääsee melko helposti. Pitää hakea, mutta ei varsinaisesti pyrkiä, koska varsinaisia pääsykokeita ei ole. Joillekin aloille on soveltuvuusarviointi.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä jatkuvan haun kautta amikseen mennään. Pyrkiä pitää tietysti, mutta periaatteessa se riiittää että on motivoitunut ja osoittaa jonkinlaista kiinnostusta alaan, on käsitys mitä työtehtävät voi olla jne. Minulta pyydettiin todistuksetkin nähtäväksi vasta kun olin jo aloittanut opiskelun.
Keittiöalan tutkinto. Löydät sillä töitäkin. Jos et just omalta paikkakunnaltasi, niin jostain läheltä. Mä asun 10 000 asukkaan paikkakunnalla ja täällä on pula tekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi
AI korvaa viimeistään ensi vuonna nekin merkonomit, joita ei ole jo korvattu tradenomeilla.
AI varmasti korvaa osan tradenomienkin töistä lähivuosina. Mutta ei kaikkea. Ainakin matkailussa tarvitaan vielä ihmisiä.
Opiskelijana vasta oletkin kusessa kaikkien tukien kanssa.
Sähkömies, putkimies, muurari. Niitä aina tarvitaan.
Minäkin lähtisin vaikka opiskelemaan mieluummin kuin olisin työkkärin pihdeissä. Mutta en ole keksinyt mitään, minne menisin. Jotain hengellistä sen tarttisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Keittiöalan tutkinto. Löydät sillä töitäkin. Jos et just omalta paikkakunnaltasi, niin jostain läheltä. Mä asun 10 000 asukkaan paikkakunnalla ja täällä on pula tekijöistä.
Parhaassa tapauksessa löydät oppisopimuspaikan ja pääset heti töihin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lähtisin vaikka opiskelemaan mieluummin kuin olisin työkkärin pihdeissä. Mutta en ole keksinyt mitään, minne menisin. Jotain hengellistä sen tarttisi olla.
Ootko ajatellut suntion työtä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne mennään. Lähes luku- ja laskutaidottomatkin menee joillekin, kuten autoalalle.
Sellainen ala, mikä kiinnostaa, mihin sinulla on lahjakkuutta ja millä työllistyy hyvin. Muutto paikkakunnalle mistä töitä löytyy on hyvä idea.