Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruin lääkäriajan, kun poliklinikkamaksu on liian kallis

Vierailija
10.03.2026 |

Ei mulla ole oikeasti varaa maksaa yli 70 euroa yhdestä lääkärikäynnistä. 

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikea tarve mennä lääkäriin niin 70e jaksaa maksaa. Jos tuon takia peruu niin ei oikeasti edes ole kipeä

Vierailija
62/93 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa terveydenhoidon käynneistä on oikeasti aivan turhia. Julkisella ramppaa kaikenlaista pikkuvaivaa valittamassa kasapäin ihmisiä. Ihminen vanhenee ja tulee kremppaa, sellaista se on. Sitten niitä yritetään isolla rahalla ja ajalla korjailla, vain jotta tulee heti toinen ongelma. Julkisella on kuulemma ns. vakioasiakkaat, jotka siellä tuottavat valtaosan kuormasta. Päälle viikonloppuisin juopot ja muut itseaiheutetut ongelmat, mitkä voisi täysin hyvin jättää ihmisten omaksi ongelmaksi. 

Lähde: hyvä ystäväni, joka lääkärinä Espoossa 

Niistä pikkuvaivoista tulee isoja vaivoja, kun niitä ei hoideta ajoissa. Kun lääkäri ei kuuntele kunnolla, kuvittelee helposti syöpääkin pikkuvaivaksi. 
Ne vakioasiakkaat on niitä, joita vielä hoidetaan, koska heillä on yleensä monia sairauksia. 
Yleensä kaikki sairaudet ovat enemmän ja vähemmän itseaiheutettuja, se ei tee niistä turhia. 
Ei ihme että terveydenhoito on tässä jamassa, jos töissä on tuolla tasolla olevia lääkäreitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain kutsun vapaaehtoiseen eturauhastutkimukseen, mutta en mennyt sinne poliklinikkamaksun takia.

Vierailija
64/93 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Vantaalla terveyskeskuksessa lääkärikäynti maksaa ilmeisesti 30,20€.

halpaa on

Vierailija
65/93 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

halpaa on

Tuon nyt vielä pystyy maksamaan. Nuo poliklinikkamaksut on aivan hirveitä. Ja sitten puhutaan suomalaisille ilmaisesta terveydenhuollosta, mikä rahoitetaan verovaroin.

Vierailija
66/93 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

halpaa on

Tuon nyt vielä pystyy maksamaan. Nuo poliklinikkamaksut on aivan hirveitä. Ja sitten puhutaan suomalaisille ilmaisesta terveydenhuollosta, mikä rahoitetaan verovaroin.

Ja tuohon vielä matkakulut päälle, koska poliklinikoita on lakkautettu ja keskitetty suurimpiin sairaaloihin.

Vierailija
67/93 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy elää terveellisesti. Ei alkoholia, ei tupakkaa, liikuntaa tarpeeksi esim kävelyä ja kotijumppaa, ravintoasiat kuntoon ts ylilyöntejä vältettävä ja ei liikasyöntiä, , aivoille tehtävää mm lukemisesta, ristisanojen tekemistä. Työn lisäksi ystävien kanssa keskusteluja ja vaikka shakin peluuta.    Toki sairaus iskee , vaikka eläisi superterveesti. Mutta eihän täällä elämässä mikään ole ilmaista, aina joku maksaa.

Vierailija
68/93 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on poliklinikka maksu, ei mikään normi lääkäri käynti!

Kallista on. Turha huudella mitään, että et ole sairas jos jätät käymättä. Poliklinikat on 99% seurantaa, voit voida ihan ok seurantojen välissä.

Vierailija
69/93 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on poliklinikka maksu, ei mikään normi lääkäri käynti!

Kallista on. Turha huudella mitään, että et ole sairas jos jätät käymättä. Poliklinikat on 99% seurantaa, voit voida ihan ok seurantojen välissä.

Ja harvoin noilla seurantakäynneillä edes tehdään mitään sen kummempia tutkimuksia tai hoitoja. 

Vierailija
70/93 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain outoahan tässä on, kun ihmisillä ei ole kuulemma rahaa ostaa ruokaa, ja kuitenkin lihavuus vain lisääntyy koko ajan. Voisikohan sitä tyhjästä tulevaa energiaa käyttää vaikka auton polttoaineena. Näytettäisiin pitkää nenää öljyvaltioille.

Tai sitten joku tai aika monikin syö toisten eväät.

Tuossa näyttää päivittäin lähikaupassa hakkaavan rahaa pelikoneisiin ihan suomalaissyntyinen mies, joka hakee ruoka-apua ja käy arkisin syömässä ilmaiseksi ylijäämäruokaa; rahaa siis on, mutta se halutaan käyttää johonkin muuhun kuin ruokaan. Ruokajonoissa meillä päin näyttää nykyäään olevan todella paljon ulkomaalaistaustaisia henkilöitä.

Vierailija
71/93 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn yksityisellä lääkäriasemalla, koska julkisella puolella ei ole aikoja kaltaisilleni pitkäaikaissairaille. Ihana kuulla, että osalle meistä annetaan aikoja tuosta vain seurantaa varten ja heillä on niin hyvä terveys, että on mahdollista sanoa kiitos ei.

En peru aikaa sen takia, että mun terveys olisi hyvä, vaan sen takia, että mulla ei ole rahaa maksaa laskua. Ja laskun maksamiseen ei ole rahaa, koska en sairauksieni takia pysty tekemään töitä.

Ap

Aiemmin jo kirjoitin tähän ketjuun, että itse hoidin vastaavan asian digiklinikan kautta eli

Kuulun TAYSin piiriin eli Pirhaan. Kirjauduin OmaTays-sivustolle. Sieltä etsin luettelosta poliklinikan, johon minut oli kutsuttu. 

Kirjoitin viestin ko. polille. Viestissä kerroin, että "en näe tarpeelliseksi lähteä pkl-käynnille, matkaa on 100 km suuntaansa ja matkakulujen lisäksi tulee pkl-maksu, joten tämä maksaisi minulle toista sataa euroa. Minulla ei ole rahaa. Käyn kyllä labrassa. Ilmoittanette täällä viestillä, jos on jotain ilmoitettavaa."

Sain vastauksen, että minun ei tarvitse tulla. Lääkäri on katsonut labrani ja todennut, että ei ole tarvetta käyntiin tai lääkityksen muuttamiseen. Otetaan seuraavan kerran kokeet 4 kk:n kuluttua. 

Näin helposti hoitui. Ei maksanut mitään. 

Vierailija
72/93 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sairastut syöpään, joudut maksamaan 70€ lääkärikäyntejä ja 20€ lääkehoitoja aika pitkään. Tämä sen lisäksi, että joutuu sairaspäivärahalle.

Mua kuvataan yli 5 vuoden ajan magneetissa ja käyn kuulemassa tuloksen onkologilla. Onneksi seurataan, vaikka hinta kirpaisee. Hoitojen loppumisesta on nyt 2v. J

Vierailija
73/93 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole varaa maksaa poliklinikkamaksua, et mene lääkäriin. Yksinkertaista! Ainakaan täällä Helsingissä ei erikoissairaanhoitoon edes pääse ilman pätevää syytä.

Ei sitä aikaa ole mulle ihan huvikseen varattu. Mutta yritän nyt pärjätä itsekseni tai korkeintaan tk-lääkärin hoidolla, jos tulee paha tilanne.

Ap

Muistat sitten vain kieltää tk-lääkäriä laittamasta sinulle mistään vaivasta lähetettä erikoissairaanhoitoon, vaikka vaivan hoito sitä vaatisikin.

Vierailija
74/93 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko, mitä lääkärikäynti oikeasti maksaa?

Helsingissä ei maksa mitään. Olen käynyt viimeisen puolen vuoden aikana vastaanotolla, röntgenissä, ultraäänikuvauksessa ja lukuisia kertoja labrassa. Mistään ei ole tullut laskua, kaikki ilmaista :)

Vierailija
75/93 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko, mitä lääkärikäynti oikeasti maksaa?

Helsingissä ei maksa mitään. Olen käynyt viimeisen puolen vuoden aikana vastaanotolla, röntgenissä, ultraäänikuvauksessa ja lukuisia kertoja labrassa. Mistään ei ole tullut laskua, kaikki ilmaista :)

Veronmaksajat maksavat. Ei ole ilmasta vaikka siltä ehkä tuntuukin.

Vierailija
76/93 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole varaa maksaa poliklinikkamaksua, et mene lääkäriin. Yksinkertaista! Ainakaan täällä Helsingissä ei erikoissairaanhoitoon edes pääse ilman pätevää syytä.

Ei sitä aikaa ole mulle ihan huvikseen varattu. Mutta yritän nyt pärjätä itsekseni tai korkeintaan tk-lääkärin hoidolla, jos tulee paha tilanne.

Ap

Muistat sitten vain kieltää tk-lääkäriä laittamasta sinulle mistään vaivasta lähetettä erikoissairaanhoitoon, vaikka vaivan hoito sitä vaatisikin.

Ei ole nyt mitään sellaista ongelmaa mihin erikoissairaanhoito osaisi auttaa. Kaikki on jo tutkittu ja alan olla itse jo parempi asiantuntija tän mun sairauden kanssa kuin lääkärit.

Ap

77/93 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäisin mistä tahansa muusta mieluummin kuin omasta terveyden- ja sairaanhoidostani.

Vierailija
78/93 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Säästäisin mistä tahansa muusta mieluummin kuin omasta terveyden- ja sairaanhoidostani.

Toinen vaihtoehto on säästää ruoasta ja sillä on vielä suurempi vaikutus terveyteen kuin yksittäisellä lääkärikäynnillä.

Ap

Vierailija
79/93 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en peruuttanut. Tosiaan en tiennyt , että on noin kallis. Erikoilääkäri ja siitä napsahti. Taas tässä kuussa sama juttu. Ottaa päähän , mutta en voi leikkiä terveydellä.

Vierailija
80/93 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahva ja välittävä Suomi

Nykyisin yli 70 vuotiaat saa terveyskeskuksessa vain eutasia pillerin ja lähetteen krematorioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan