STT: Lihavuudesta yli 2,5 miljardin lisäkustannukset yhteiskunnalle vuosittain
FinWeight-tutkimussarjan uusin julkaisu osoittaa, että lihavuuden hoitamatta jättäminen tuottaa yhteiskunnalle vuosittain yli 2,5 miljardin euron lisäkustannukset1. 1,1 miljardin lisäkustannus syntyy suorista kustannuksista eli terveydenhuollosta ja lääkekustannuksista, ja 1,4 miljardia epäsuorista kustannuksista eli pääosin pitkistä sairauspoissaoloista ja työkyvyttömyyseläkkeistä.
Kyse on laajasta kansanterveydellisestä haasteesta. Tutkimustulokset osoittavat, että viimeistään nyt yhteiskunnan tulee ottaa enemmän vastuuta lihavuuden ehkäisystä ja hoidosta. Lihavuuden syyt ovat moninaiset, eikä yksilö voi yksin olla vastuussa ratkaisuista, toteaa FinWeight-tutkimusryhmän jäsen, Helsingin yliopiston lihavuustutkimuksen professori
https://www.sttinfo.fi/tiedote/71233479/lihavuudesta-yli-25-miljardin-l…
Suomen kansa paisuu kuin pullataikina :D
Kommentit (101)
Tähänkin olisi yksi helvetin helppo ja yksinkertainen ratkaisu:
Kielletään lailla sen vtun teollisen syövän käyttö ihmisruuaksi tarkoitetuissa elintarvikkeissa!
Eli se helvetin jenkkien maissipaskan sivutuote ( muunneltu fruktoosi-siirappi, muunneltu tärkkelys, jne. jne, ja kaikki sen verbaaliset akrobatiat millä tuota yritetään häivyttää tuoteselosteisiin! ), sen jälkeen kun tuota kirjaimellisesti diabetesta alettiin lisätä suomessakin valmisruokiin 2000 alussa ja nykyään käytännössä kaikkeen muuhun kuin suoriin raaka-aineisiin, suomi alkoi paisua samaan tahtiin kuin jenkit itse ensin jossa tuo tuli ensin käyttöön.
Tämä lihavuusepidemia on täysin tietoisen "politiikan" tulosta, ei mikään sattuma. Kuin on myös se, että sille ei haluta tehdä eikä suostuta tekemään mitään. Ainoa mitä itse voi tehdä, on lopettaa kaiken valmisruuan ja puolivalmisteiden käytön ja paluu perusjuttuihin ja itse raaka-aineista alusta asti ruuan valmistaminen.
Koko ongelma on vain seurausta siitä että, jenkit dumppaa massiivisen maissituotantonsa sivuvirtana syntyvän prosessijätteen markkinoille ja jutkuttavat siitä vielä rahat itselleen. Tuota helvetin syöpää ei käytännössä mikään ruoka tarvi yhtään mihinkään, se on vain täyteaine ja helvetin haitallinen sellainen.
Vierailija kirjoitti:
huh huh
hyh hyh
Ei naista vieläkään?
Ihmettelen tuota intoa vaaralliseen laihdutusleikkaukseen.
Jos syöt samalla tavoin (5 1 dl ruokaa) laihdut varmasti ilman leikkaustakin!?
Äh, 5 x 1dl.
Osalla lihavista on syömishäirö, siihen sitten apua tuskin saakaan.
Ajatelkaa. Olen ollut aina lihava. Nyt olen lisäksi pitkäaikaistyötön ja yh. Mies lähti lihavuuden ja työttömyyden takia. Minusta tulee valtavat kustannukset valtiolle. Lapselle puhun tästä päivittäin ja nyt 13 v haukkuu minua läskiksi luuseriksi eikä tottele ollenkaan. Oikeassa on.
Läskileirejä haja-asutusalueille missä nämä esteettisetkammotukset voivat muokata itsestään ihmisennäköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveet ja yli ysikymppisiksi elävät eläkeläiset ne vasta kalliiksi tulevatkin. Nuorena kuoleva ylipainoinen kantaa vastuuta valtiontaloudesta.
Joka kerta mä muistutan, että kun meikäläski kuolee siinä seitsemänkympin hujakoilla, niin hoikkeliinit alkavat kunnolla käyttää verorahoja. Siinä kun ysikymppiseksi hoidetaan raihnaistuvaa kehoa, on lonkkaleikkaukset, kusitulehdukset, kaatumiset ja pahimpana muistisairaudet niin sinne menee ihan tähtitieteelliset summat rahaa. Syöpä on myös todennäköisemoi iäkkäällä.
Vanhuus aiheuttaa sairauksia siinä missä lihavuuskin, minä vain tulen halvemmaksi kun lopetan verorahojen käytön aiemmin.
Oletteko nähneet lihavienkoteja missään? No, ette, mutta vanhusten tunkeminen jonnekin on hirveä ongelma, mihin ne oikeasti laitetaan?
Syöpä on vähemmän todennäköinen iäkkäällä. Ei kannata tehdä olettamia.
Pitää käydä ostamassa hyppynarut mulle ja vaimolle. Me ei kyllä veroja makseta vaan pudotetaan painoa niin velkalaiva pysyy pinnalla! 👍
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäisenä pitäisi päästä eroon siitä harhaluulosta, että vain sipsit, karkit, suklaat jne. lihottavat. Ihan mikä tahansa ruoka (tai juoma) lihottaa jos energiansaanti ylittää kulutuksen.
Monesti nimittäin kuulee, että eihän leipä/banaani/jogurtti jne. lihota tai että ei ihminen pelkällä terveellisellä kotiruoalla liho. Kyllä lihoo, jos energiansaanti ylittää kulutuksen.
Siksi esim. lihavien lasten vanhempia on turha syyllistää. Eivät he välttämättä mitään herkkuja kanna kotiin, vaan lapsi saattaa yksinkertaisesti syödä liikaa.
Harva haluaa alkaa rajoittaa lapsensa annoskokoja, laskemaan kaloreita tai sanomaan nälkäiselle lapselle että et saa ottaa lisää. Nälän ja kylläisyydentunne voi häiriintyä monesta syystä eikä kaikkiin voi itse vaikuttaa.
Toinen asia on juomien kalorit. Jääteet, matcha latet, tuoremehut yms. sisältävät paljon energiaa. Janojuomaksi pitäisi ottaa vettä, ja rajoittaa turhat herkkujuomat esim. yhteen päivässä.
Ainakin minua alkaa tympimään vetää kraanavettä litrakaupalla 365 päivää vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Osalla lihavista on syömishäirö, siihen sitten apua tuskin saakaan.
Minä olen ollut lihava jo syntyessä. 1 v kuvassa läskit pursuaa. 1 v synttäreihin mennessä olin syönyt 10 antibioottikuuria. Ehkä sillä.on vaikutusta, en tiedä. Joudun vetämään syömiset aivan minimiin jotta laihdun. Enää en jaksa, syön mitä saan ruokajaosta.
Ei varmaan tällä menolla tulisi paljon enemmän lisäkustannuksia siitä, että valtio vain lykkäisi kaikille ilmaiset Ozempicit käteen. Alkaisi peitotkin heilua ja ulkomailta asti tultaisiin katsomaan sutjakoita arjalaisia "yli-ihmisiä" (= turismi).
Vierailija kirjoitti:
Äh, 5 x 1dl.
Minä ihmettelen miten heistä on tullut ylipainoisia alunperinkään. Eikö heille koulussa opetettu, että jos syö yli 5 x 1dl päivässä tulee diabetes? Eivätkö he vain välitä? Ovatko he kehitysvammaisia? Mikä juttu?
Ei vastuu ole yhteiskunnan, kukin vastaa siitä, paljonko syö
Vierailija kirjoitti:
Ei vastuu ole yhteiskunnan, kukin vastaa siitä, paljonko syö
Samaa mieltä. Jos liukastut, oma syy kun ei ollut nastakenkiä
Jos sairastut influenssaan ja tulee keuhkokuume oma syy kun et hoitanut vastyskykyä kuntoon
Jos sairastut tuhkarokkoon oma syy kun et hoitanut rokotusta ajan tasalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo 1,2 miljoonaa lihavaa suomalaista aikuista (lähde: THL).
Koska sitä ei hoideta. Sen hoitaminen ei ole helppoa, vaan hyvin monimutkaista. Tutkimuksia on tehty paljon ja silti se on vaikeaa.
Mutta miksi entisaikaan ei ollut läheskään näin paha tilanne?
=> Koska pikaruoka, karkit, sipsit, suklaat, namut... ruokalähettipalvelut, joista voi tilata velaksi Klarnalla, skuutit, autolla pitää joka paikkaan päästä, alkoholi, löhöily, suoratoistopalvelut...
Näinpä juuri. En käsitä, miten näistä mainitsemistasi syistä on saatu tehtyä *lihavuus on sairaus joka pitää hoitaa" -tyyppinen ongelma. Kun on selvää että syödään liian kaloripitoista ruokaa, eikä liikuntaa ole nimeksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo 1,2 miljoonaa lihavaa suomalaista aikuista (lähde: THL).
Koska sitä ei hoideta. Sen hoitaminen ei ole helppoa, vaan hyvin monimutkaista. Tutkimuksia on tehty paljon ja silti se on vaikeaa.
Mutta miksi entisaikaan ei ollut läheskään näin paha tilanne?
=> Koska pikaruoka, karkit, sipsit, suklaat, namut... ruokalähettipalvelut, joista voi tilata velaksi Klarnalla, skuutit, autolla pitää joka paikkaan päästä, alkoholi, löhöily, suoratoistopalvelut...
Näinpä juuri. En käsitä, miten näistä mainitsemistasi syistä on saatu tehtyä *lihavuus on sairaus joka pitää hoitaa" -tyyppinen ongelma. Kun on selvää että syödään liian kaloripitoista ruokaa, eikä liikuntaa ole nimeksikään.
Ongelma on nimenomaan ihmisen geenit, jotka eivät ole sopeutuneet siihen, että ruokaa on aina saatavilla. Ihminen näkee mäkkärin ja reagoi "kohta alkaa nälänhätä, taidanpa käydä syömässä hampurilaisen." Joillakin ihmisillä ylemmät aivotoiminnot kumoavat tämän tyyppisen reaktion, monella ei.
Tämähän se ongelma juuri on, osalla terveydenhuollossa on edelleen sama asennevamma, vaikka tutkimusta on aiheesta vaikka kuinka paljon. Toisten ihmisten on paljon vaikeampi hallita painoaan kuin toisten esimerkiksi geneettisten taipumusten ja suolisto- ja kylläisyyshormoonien puutteellisuuden vuoksi. Tästähän on ollut hirveästi hyötyä aikaisemmin kun ravintoa on ollut niukasti, silloin on pitänyt syödä niin paljon kuin vain pystyy kun kerran ruokaa saa. Nykyään sama taipumus johtaa lihomiseen. Ennen ei johtanut, koska ruokaa ei vain ollut. Johti selviämiseen, minkä vuoksi jälkeläiset on saaneet samoja taipumuksia. Ruoka on vielä siitä kettumainen että jos on vaikeuksia hallita syömistä, syömistä ei voi vain lopettaa. Alkoholin juomisen voi lopettaa kokonaan, jos suhde muodostuu ongelmalliseksi. Toi on vähän sama ohje minkä annoit että alkoholistikin vaan ottaa kohtuudella, kunnioittaa riskirajoja niin ongelmaa ei ole. Eihän se suurimmalta osalta onnistu vaan pitää lopettaa käyttö kokonaan. Syömistä ei voi lopettaa kokonaan.