* * * Tammenterhojen viikonloppu pe-su * * *
Huomenta naiset
edellinen pino
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10212113&p=1&tmode=1&smod…
Kommentit (43)
Pikkuinen yrittää saada itsekseen unesta kiinni tutin avulla. Saa nähdä montako kertaa sitä joutuu käydä laittamassa suuhun =/ Meni vähän myöhäiseksi tänään yöunille meno...
Meillä on nyt päivät vähän huliviliä kun on ollu niin karsea tuuli, etten oo laittanu vauvaa vaunuihin kun pitäis aina esikoinenkin ottaa ulos mukaan ja hän on ollu vähän flunssainen. Niin, typy ei siis nuku sisällä kunnon päikkäreitä. Sellasia 15-45min pätkiä parin tunnin välein. Normaalisti nukkuu siis aika pian aamutoimien jälkeen vajaan tunnin ja sitten päivällä/iltapäivällä 3-4 tunnin pitemmät unet ja alkuillasta sitten torkkuu tissillä. Saattaapi kyllä olla, että nostattaa maitoakin, kun tuntuu että on tissilläkin joka välissä, vaikka ei sitten pitkään syökään kun tahtoo alkaa seurustella heti kun pahin nälkä on ohi =).
Mitäs gallupeja olikaan...
Vierastaminen: en oo vielä huomannu. Kaikki saavat leveitä hymyjä kun hetken juttelee.
Lapsen " koulutus" : ollaan miehen kanssa juteltu asiasta ja yritetään tukea toinen toisiamme kun tulee tilanne vastaan. Kielletään samoilla periaatteilla, vaikka kieltämättä joskus joudun miestä vähän patistella, mutta harvoin onneksi. Enemmän on ongelmia mun appivanhempien kanssa, kun he haluaisivat olla superihania eivätkä oikein halua kieltää. Heitä joudutaan miehen kanssa joskus vähän ohjeistamaan, kun esikko esim. lyö.
Laihdutuksesta: mulla on paino tippunu ihan hyvin, kun oon vältelly turhia herkkuja (suklaa, karkit, " roskaruoka" , sipsit ja limpparit) ja koittanu kaupasta ostaa muutenkin keveämpiä vaihtoehtoja. Ja vaunulenkkejä oon tehny aika ahkeraan. Kylmällä säällä täytyy vaan toi esikko saada siksi aikaa jollekin hoitoon kun en uskalla sillon vauvaa laittaa tuplarattaisiin kun ne on aika suojattomat. Vaunuilla voikin lähteä missä kelissä vaan kunhan itse tarkenee. Nyt siis on jääny lenkit vähemmälle kun mies alotti peltotyöt enkä oo poikaa viitsiny aina anoppilaankaan roudata. Mun tekee kovasti mieli harjotella juoksemaan, mutta ensin pitää saada kiloja pois, kun polvet ei muuten kestä. Mulla on ollu aina sen verran huono kunto etten oo jaksanu juosta, mutta nyt ois inspiraatiota kun haluaisin miehen kanssa yhdessä liikkeelle.
Meilläkin oli typyllä ihan kunnon yskä ja nuha täysimetyksestä huolimatta. Saa nähdä miten nyt käy, kun isukki ja isoveli alkoi juuri köhiä ja niiskuttaa =(
Jumppatelineen lelut on saanu kyytiä jo pari viikkoa ja tänään typsy koitti ottaa kiinni helistimestäkin kun sitä esittelin hoitopöydällä. Tosin sitä piti ensin vaan katsella tarkkaan ja sille piti hymyillä ja jutella ja sitten vasta koittaa ottaa kiinni =)
Joko on joku aikainen terho päässyt liikkeelle? Meidän typy pääsee selältään molemmille kyljille ja sängyssä mahalleenkin kun on oikein kova hätä tissin perään. Mahallaan ollessä joskus pyörähtää selälleen, mutta minusta ei vielä tarkoituksella. Pitäis varmaan enemmän pitää lattialla.
Nyt Nukkumatti kutsuu minuakin. Ja VAIN kuus kertaa piti käydä laittaa tutti suuhun! VAU!
Elina ja Saara (11.1)
Äitiliini ja Sinda: Haaparannalla asuvan ystävän kanssa jutskasin tänään vaipoista. Hän meinas ettei niitä Haaparannalta löydä MUTTA Biltemasta Kempeleeltä saattais löytyä? Ainakin tällä puolella Biltema myy, sekä Eko- ketju, Vi- butikerna, ÖB sekä City Gross. Näitä ei niin pohjosesta löydy, tyvärr.. On tosiaan hinta-laatu suhde kohdallaan noissa vaipossa ;) Sekä ovat luontomerkillä varustettuja!
Tuosta vauvan kuoleman pelosta.. Kyllä mä vieläkin tarkkailen hengitystä jne, vaikka kolmas lapsi onkin. Varmaan maailman kauhein asia menettää oma lapsi, vauva taikka iso. Eikä se huolehtiminen siihen vauva-aikaan lopu, mulla ainakaan. Sydän syrjällään katselen 6v poikani puissa kiipeilyä ja pyörällä temppuilemista :( Mutta joskushan noille on pakko antaa vähän enemmän vapautta ja vastuuta opetetella huolehtimaan itsestään. Tuntuu hurjalta ajatella, että jo kymmenen vuoden päästä pojan pitäisi itse pärjätä suurimmalta osin ja kantaa itsestään vastuu (tai no pojat on aina poikia, mammanpoikia ;)
Just tänään puhuin esikoisen parhaan kaverin äidin kanssa, että me ollaan varmaan muitten äitien silmissä oikeita kanaemoja.. Muut pojat saa jo aika vapaasti liikkua tällä meidän kylällä mutta ei meidän pojat (siis 5 ja 6- vuotiaita). Mun ja tämän toisen äidin mielestä luottaa saa, mutta ENTÄ JOS jotain tapahtuu: onko 6v tarpeeksi kypsä toiminaan hätätilanteessa? Osaako olla lähtemättä namusedän kyytiin? Hmm tämmöisiä on täällä tänään pähkäilty..
Niin ja tuossa poikaa sänkyyn peitellessä huomasin hiusrajassa pari pientä vesikelloa. Eli ei oo enää Hannes yksin vesirokossa. Saa nähdä milloin Mellankillekin sairastuu.. Toivottavasti kaikki sairastaa ilman jälkitauteja!
Hanneksella on ollut aika kurja päivä. Suppoja olen antanut 4h välein. Vaippa-alueelle terkkari kehoitti laittamaan perunajauhoja ja toden totta, se kuivattaa aika tehokkaasti rakkulat. Olen kyllä käyttänyt pottujauhoa ripulin aikaankin ja vaippaihottumiin, ja on toiminut silloinkin!
Mellumille ; joo tosiaan silloin kesäkuun tokana vkonloppuna ois tarkoitus tavata Zeppeliinissä. KIVAA!!
Meillä lauletaan ja lorutellaan paljon. Yleensä samat laulut eka suomeksi ja sitten ruotsiksi ;) Meillä Mellankille oppi laulamaan kauan ennen kuin puhetta alkoi tulemaan, kun aina lauloin esikoiselle. Varsinkin tukalissa tilanteissa, pukiessa, lääkettä antaessa, kuumetta mitatessa jne. auttaa kovasti kun laulaa ;) Oon kyllä musikaalinen, laulanut koko ikäni ja esikoinen vaikuttaa perineen tämän mun sukuvian ;)
Nyt miehen viereen tuohon sohvalle.. On taas koko vkonlopun töissä. Kivakiva.
Ardisia ja Hannes 19.1
Ihan pikaisesti vaunujen heilutuksen lomassa tulin kyselemään neuvoja teiltä, jotka imetätte ja olette erityisruokavaliolla vauvan allergian takia...
Meillä on aivan syntymästä saakka ollut nukkuminen todella levotonta ja nukuttamiseen on hurahtanut uskomattoman paljon aikaa. Sitten alkoi vauvan kakka muuttumaan sinapinväriseksi vedeksi ja aika ajoin tuli pierujen mukana limaa. Senjälkeen ilmestyivät noin 2 viikkoa sitte iho-oireet eli punaisia kuivia länttejä ympäri vartaloa, myös pippelin ja kivesten ympärillä. Terkka ajatteli, jos pesuaineet aiheuttavat, mutta tulisiko ihottumaa tällöin myös vaippa-alueelle? Olen nyt kolme päivää ollut maidottomalla ruokavaliolla ja ainakin nukuttaminen on helpottunut kummasti. Miten nopeasti iho-oireiden pitäisi helpottua? Kuinka yleistä on, että maitoallergiaan liittyy myös jokin muu allergisoiva ruoka-aine?
Mulla itselläni on ollut maitoallergiaa sekä myös meidän esikoisella. Tällöin allergia ilmeni kuitenkin vasta imetyksen päätyttyä ja normaaleihin maitotuotteisiin siirryttäessä. Help me!
Kiitokset jo etukäteen. Vaikka harvakseltaan ennätän itse kirjoittelemaan olen todella kiitollinen teille ahkerille, jotka ehditte/jaksatte! Ahkerasti käyn lukemassa... :)
Toivottavasti et pahastu että tässä pinossa asiasta mainitsen, ajattelin että jos käyt tätä pinoa lueskelemassa. Halusin vaan sanoa että olen pahoillani ja lähettää ison halauksen. En oikein muuten osaa lohduttaa.
T.Beijaflor
nyt on sitten meidän kesän urakka alkanut. Meillä on anha talo jota ollaan rempattu ja nyt on ulkopuolen vuoro. Eka raavitaan vanha maali pois ennen kuin uus laitetaan. Päädyttiin punamultaan, se kun on ollut se alkuperäinen väri tässä talossa. Oltais voitu tietty valita joku vaalee väri niinkuin kaikki muutkin tässä ympärillä, mutta saatiin kuitenkin kaupungilta lupa tähän tummempaan väriin, juuri sen alkuperäisyyden vuoksi.
Flickan on todella limainen, eilen jouduttiin käymään Jorvissa imemässä röörit puhtaiksi ja saamaan avaavia lääkkeitä, onneks ei tarvittu jäämään sinne. Takas vaan kiireellä jos kohtaus uusiutuu. Ei kuitenkaan ollut rs-virus niinkuin itse aluksi epäilin.
Meillä tyttö kanssa harjoittelee tarttumista, eka kattelee hurjan tarkkaa lelua ja sitten yrittää napata kiinni ja samalla komentelee leluja jos karkaavat. Flickan on kanssa pari kertaa kääntynyt vatsalleen ja toisinpäin :)
Painosta: mulla kanssa esikon kanssa laski paino heti, mutta kakkosen jälkeen vasta sitten kun lopetin imettämisen. Nyt taitaa käydä samoin. Ei mulla ole kuin n 3kg lähtöpainoon ja IBM alle 20,5 joten tarvetta laihtumiseen ei ole.
LauluG: laulan paljon lapsille kauniilla harakan äänelläni ja nuotin vierestä ;) mutta ei se meidän menoa haittaa.
Vierastaminen: ajoittain flickan vierastaa tiettyjä kasvoja.
" Koulutuksesta" : molemmat komennellan ja periatteet meillä samat ja ne on pysyneet. Varsinkin kakkonen koettelee meitä nyt ja se joka komentaa on tyhmä ja hän jopa käskee komentajaa häipymään ja haluu sen joka ei sillä hetkellä komenna.
Kiinteistä: mä en millään haluis alkaa jo niillä sumplimaan, mutta kait se on pakko kun lekurit on sitä mieltä että pitäis. Taidan alkaa bataatista se kun on maukkaampi kuin peruna, onko kukaan käyttänyt bataattia? Mä käytin sitä molemmille pojille ja se meni kuin kuumille kiville, tykkäsivät siis tosi paljon.
Velliä en rupee antamaan vaan siirrytään suoraan puuroihin sitten 5-6kk iässä.
Ehkä sitä sais paremmin jotain rytmiä tähän syömiseen kiinteiden myötä, nyt syödään miten sattuu ja usein pieniä annoksia.
Nyt kaffen keittoon.
-MM- ja flickan 18.1
Laitatko vielä miullekin sähköpostia tapaamiseen liittyen, osoite blogissa. OLivat ryökäleet sulkeneet laatiko kun en ole käynyt riittävän usein sitä katsomassa, nyt pitäisi toimia..
kiitos, tikru
Käytiin täällä Lasten messuilla pyörähtämässä ja löysin esikolle aivan ihanan käsintehdyn juhlamekon ja hatun kesähäihin. Ois niin tehnyt mieli ostaa J:llekin samaa vanhaa tyyliä, mut en sit millään raaskinut, kun mahtuvat niin lyhyen aikaa. Enkä kyllä edes tiedä mitä kokoa tuo jötikkä heinäkuussa käyttää, varmaan 74 cm.
Tsemppiä hirmuisesti teille, jotka joudutte imetysdieetille!!! Kuulostaa kyllä tosi rankalta, onneksi meillä ei ainakaan vielä oo mitään viitteitä allergioihin. Ainoa mistä oon joutunut luopumaan, on suklaa, ja vaikka siihen onkin aikamoiset addiktiot, niin yllättävän helppo on olla ilman, kun ensin seurasi mitä kipuja se saa pojalla aikaiseksi... :/
J ei vielä kääntyile oikeastaan mihinkään suuntaan. Johtuu varmaan osittain siitäkin, että köllöttelee niin paljon jumppamatolla missä kaikki lelut roikkuu yläpuolella, että ei tunne tarvetta vaihtaa asentoa. Pitäis kai vähän yrittää houkutella. Hienosti tarttuu kuitenkin esineisiin, oikea käsi vaikuttaa selvästi vahvemmalta, mutta ei kai se vielä mitään kerro tulevasta.
SINDA: Ei mulla mitään sen kummempaa syytä ole hiilareihin, kuin se, että saa mahan täyteen... Täysimetys kai kuluttaa noin 700 extrakcal, joten nälkä ei tunnu pysyvän loitolla, jos ei päivä ala ja lopu puurolla/ruisleivällä. Tosiaan raejuusto ja rahka oiskin hyvät lisätä proteiinilähteiksi ruokavalioon, kiitti vinkistä! Mehän ollaankin aika samankokoisia, mun mitat nyt 176/65, mutta se ennen raskauksia 62 kg ois tavoite sitten kun imetys loppuu, siihen oon ihan tyytyväinen.
Vielä tuosta lapsen menettämisen pelosta, niin kyllä se on se suurin mahdollinen pelko... kun itse on menettänyt veljensä, niin tietää, että niin voi käydä. Yleensä kun asioista ajattelee jostain syystä, että no ei noin voi mulle käydä, lehdistähän tällaisia luetaan. Pelkään jo nyt, että musta tulee sellainen ylihuolehtiva kanaemo, joka ei anna lapsilleen yhtään omaa tilaa! Nyt kun molemmat on vielä pieniä ja koko ajan lähellä, niin heistä on helppo pitää huolta, mutta entäs tosiaan sitten kun alkavat liikkua itsenäisesti. Hui! Et kyllä mä luulen, ettei ne unettomat yöt pikkulapsivaiheeseen lopu, eiköhän niitä riitä sitten murrosiässä lisää, kun odotetaan että jälkikasvu kotiutuu... :S
ariella
Mie olen jättänyt maidot ja kanamunan omasta ruokavaliosta pois, kun meidän Lillukalla oli ihottumaa ja kuivia plänttejä kasvoissa ja muualla ja välistä kakka muuttui ihan vihreäksi. Kun jätin maidon pois, niin alle viikossa alkoi iho paranemaan ja sit kun muutaman viikon päästä jätin myös munan, niin ero oli huomattava.
Allergisoiva aine häviää elimistöstä kahdessa viikossa eli jos jättää esim maidot pois, niin ainakin siinä ajassa pitäisi näkyä jonkinlaista muutosta, meillä alkoi alle viikossa parantua. Mie olen ymmärtänyt, että maito, kananmuna, vehnä ja kaura ovat melko yleisiä ja saattavat olla yhtä aikaa vaikeuttamassa tilannetta. Maito ja kananmuna on miusta ollut aika helppo jättää pois; herkut vaan tuottaa vähän ongelmia, mutta kylläpä niitäkin on löytynyt. ;)
Tsemppiä kokeiluun ja toivottavasti teidän tilanne paranee!
T: Monttu
sitten tyttö oppi kääntymään ja nyt tekee sitä päivätyökseen :) ja sitterin lelukaaren lelut saavat tassuilla kyytiä.. läiskii ja käskyttää niitä kovasti. välillä maisteleekin niitä, kun sormien imeskelyltä joutaa.
sinda: ala vaan syömään 2 lämmintä ateriaa :) eihän sitä muuten jaksa millään.. ja eikös norm. pidä syödä kaksi lämmintä? (ainakin neuvolassa toitottaavat täällä sellaista, kun imettää).
lattioiden vahausoperaatiot täällä tänä vkloppuna :) mies hyvin töissä niin ei ole tiellä.. yläkerran olen jo saanut valmiiksi.
mitä mansemammalle on tapahtunut, kun beijaflor pahoittelee? :/
cec ja pirpanella 3kk+
nyt selkis.. pahoittelut täältäkin:(
Voimia siulle arjen pyörittämiseen kolmen pienen kanssa!
kyllä nyt harmittaa kun kesken meni rv 7.
missä te ootte matkustellu pienten lasten kanssa?olisko teillä mitään semmosta hyvää kohdetta tiedossa mihin vois mennä 2v5kk,1v4,5kk ja 5kk vauvan kanssa?viime vuonna oltiin kyproksella mut se oli kyllä tosi kallis paikka,kyllähän ne suositteli eilen matkatoimistossa tämmöstä paikkaa kun Bulgaria,onko kukaan teistä käynyt siellä?
mansemamma ja Jasmin 10.01.07
Voimia ja haleja sinulle!!!
Ajattelin pikaiseen vastata tuohon sinun kysymykseen. Oltiin itse bulgarian sunny beachillä viime kesänä ja paikka oli kyllä mukava. Pienille lapsille ei nyt kyllä ihan kauheasti ollut tekemistä mutta hieman vanhemmille oli jo paljon. Oli huvi ja vesi puistoa ymym. Muuten matkakohde oli kyllä ihana ja lämmintä riitti :) Kysy jos tulee jotain mieleen.
tv. äityli
pikaisesta vastauksesta. Täällä nyt sitten kokeillaan tuota maidotonta dieettiä näin ensi alkuun ja kyllä vaikuttaisi siltä, että heti alkaa oireet helpottamaan.. Olisikin kiva, jos heti tärppäisi se oikea ruoka-aine, minkä jättää pois. Mielelläni kuitenkin imetän vielä eli omia syömisiä sitten vaan karsittava. Tulikin tässä mieleeni eräs luento, jossa allergioista kerrottiin ja luennoitsija sanoi, että jos pojilla on maitoallergiaa niin ei pitäisi soijamaitoa antaa, koska siinä on niin paljon estrogeenia, että tulee pienimunaisia miehiä ;) Tiedä sitten.
Mansemammalle paljon voimia myös täältä!
Syömisistä ja painosta: Itse en ole nyt vielä miehen töiden vuoksi päässyt treenausta aloittamaan, mutta kuulun myös tuohon paljon urheilevaan porukkaan. Esikoista imettäessä ja treenatessa pystyin suuren energiatarpeen suht hyvin täyttämään syömällä kaksi lämmintä ateriaa päivässä + kunnon aamu- ja välipalat. Kaikkea sai kuitenkin syödä hyvällä omalla tunnolla ja siitä huolimatta uhkasi paino mennä miinukselle. Nytkin täysimetän ja paino on noin kaksi kiloa plussalla. Pyrin syömään säännöllisesti ja kaksi lämmintä ateriaa päivässä, mutta vain vähän herkkuja. Lihakset syyhyävät taas kunnon hikirääkkiin, joten pakko huolehtiakin tarpeellisesta energiansaannista. Uskon tähän kuitenkin terveellisen perusruuan riittävän.
Laulug: Mä koitan elvytellä lastenlaulujen sanavarastoani kovasti. Esikoinen rakastaa laulamista ja tanssimista. Äiti vaan ei meinaa millään muistaa sanoja!
Nyt sai isi iltapesut tehtyä ja taitaa tissittely odottaa!
Nostanpa meidät takaisin eka sivulle näin aamun kunniaksi =)
Mansemammalle myös täältä suurensuuren pahoittelut (*halaa*).
Meidän neiti kääntyi eilen eka kerran ihan itse selältä mahalleen ja senkin teki hassusti kesken yövaatteiden vaihdon, eli olimme onneksi lattialla peiton päällä vaihtamassa yöpukua ja toinen hiha oli vielä laittamatta, kun neiti alkoi rimpuilemaan.. Päästin irti ja toinen vain kääntyi mahalleen ;) Ja eilen neiti oli tasan 4kk, eli tosi tarkasti ajoitettu juttu.
Meillä on täällä a&a käymässä ja täytyy oikeen hattua nostaa, että tähän asti kaikki on mennyt hyvin (tulivat eilen, ilmoittivat perjantai-iltana asiasta..). Kaikki jotka seurasivat keskustelua odotus-puolella muistavat varmaan, kuinka stressaantunut olin silloin heidän jatkuvasta käymisestään meillä.. Nyt onneksi ovat saaneet muutakin ajateltavaa ja eivät meillä ihan joka välissä käy, mutta silti aika usein.. Mutta siis eilinen päivä meni oikein mukavasti ja toivotaan, että tänään jatkuu samalla tavalla..
Inhottavan harmaan näköinen päivä, jospa se siitä vielä vähän kirkkaammaksi muuttuis. Meillä on tuo pihan laitto kesken, tosin yksi osa pihaa alkaa olemaan valmis ja kiva, että alkaa jo näkymään pikkuhiljaa se, että olemme jo monta viikkoa sitä yrittääneet tehdä (lähinnä kyllä viikonloppuisin vain ehdimme).
Mutta nyt taidan lähteä laittamaan tuonne aamupalaa valmiiksi, lapsille, miehelle sekä a&a:lle :)
-äitiliini ja pikkuneiti 4kk1pv
Täällä on taas niin ihanan aurinkoinen aamu. Lämmintäkin niin paljon, että uskalsin yöpaidalla hilpasta lehen laatikosta. Ja jäin jopa hetkeksi altaanille paistattelemaan =)
Nyt valitusta..
Meni eilen ukkooni hermo niiiiiiin totaalisesti. Mies on tehnyt ihan kauheesti töitä (vapaaehtoisesti, ylimääräsiä töitä, kun ei osaa sanoo " ei" ), koko viikon tullut 19-20 aikoihin kotia.
Ja niin, meillä täällä kotona sairaat muksut, Hanneksella vesirokko kovan kuumeen kera (näppyjä sain eilen laskettua 150 saakka, jalkoja ja käsiä en laskenut ees tuohon mukaan..), keskimmäisellä flunssa ja kitinä ja esikoiselle puhkes kans eilen rokko, niin oon ollut aika lailla uupunut täällä yksin hoivaamaan. Ja Hannes on suoraan sanottuna istunut sylissä _koko ajan_. Muutkin lapset ovat oikeutettuja saamaan huomiota sairaana, mutta mulla ei ole kädet riittäneet. Hannesta olen puuteroinut perunajauholla ihan jatkuvasti sekä suihkutellut. Keskimmäinen ei ees päässyt ulos eilen, vaikka ilma oli mitä mahtavin. Annan vaan isoimman leikkiä yksinään pihassa.
Ukko-kultani pitää mua kuitenkin jonain hemmetin supermammana, eli ei sitten vaivautunut perumaan noita töitään.
Kolmelta soitti lastenlääkäri, joka määräsi Hannekselle Tavegyliä (antihistamiininen lääke). Apteekin tiesin neljään asti olevan auki ja miehen kotimatkan varrella. Soitin sitten ukolle ja pyysin, että tois sen tullessaan ja oli kuulkaas aika närkästynyt mies kun tajusi sen vihjeeksi myös lopettaa työt silloin ennen neljää.
Ois kai aamulla jo pitänyt soittaa ja pyytää kotia, en tiedä olisko tullut, mutta olin aika loppu sekä henkisesti että fyysisesti. Kun ukko tuli, menin sänkyyn ja nukuin 3 tuntia. Hannes tuli tosi väsyksi tuosta lääkkesstä, nukkui hänkin koko illan ja yön, syömisisä lukuunottamatta. En jaksanut eilen asiasta alkaa jankuttaan, ootan että hän ei oo väsynyt ja itekin oon vähän pirteempi. Mutta voi himputti, että ottaa päähän tämä yksinään kaikesta vastuun kantaminen :(
No nyt heräs rääpäle.. Palaan myöhemmin..
/A
Kirjoitin pitkästä, pitkästä aikaa oikein pitkän, pitkän viestin, ensimmäistä kertaa unohdin kopioida sen ja tietenkin just tällä kertaa kone teki temput, vaikka sisäänkirjoittautuminen voimassa olikin. Arvatkaapa vaan, ketä kiukuttaa! Voi ...kele!
No, tiistaina on neuvola. Jospa yrittäisin silloin uudelleen.
¨c¨
Ihana ilma vaikka kovasti tuuleekin! Pitkästä aikaa tuuli on lämmin ja voi olla ulkona siitä huolimatta.
Sain vihdoinkin kasvihuoneen putsattua viimevuotisista taimenrippeistä ( olis pitänyt tehdä se jo syksyllä, en vaan jaksanut ison mahan kanssa kyykistellä!) joten tervetuloa vaan uudet tomaatin ja kurkuntaimet kasvamaan! Onneksi saan ne valmiiksi taimina ystäväpariskunnalta, " luottopuutarhureiltani" !
Ja mies kävi eilen kysymässä naapurilta jos tulis möyrimään mun kasvimaan traktorilla että saan ainakin perunat ja porkkanat maahan ellen muuta ehdi/jaksa laittaa tänä vuonna! Sais sitten ainakin poitsulle omasta maasta soseainekset, ovat ainakin ihan luomua!
MANSEMAMMALLE kovasti pahoitteluita täältäkin, kurja juttu...;(
Jokainen tuon kokenut tietää tunteen, onneksi (vaikkei varmasti tässä vaiheessa lohduta) niin sinulla on kolme ihanaa pikkuista pitämässä sinut arjessa kiinni ja muissa ajatuksissa! Voimia!
Nyt en taas muista kun en avannut toista ikkunaa, mutta oliko se SINDA (sielunsisareni...) joka mietiskeli tuota tunnetta kun on vihdoin saanut oman vauvan hellittäväksi toisten lasten sijaan?
Minulla ihan sama tunne, vuosikausia siskoni lapsia (4 kpl) hoitaneena niin sanoin juuri siskolleni että vaikka rakastan heitä kuin omiani, niin aina se oma äiti on se tärkein lohduttaja ja ainoa joka kelpaa nukuttamaan jne.
Eikä toisten lapsia helli ja suukottele niinkuin omiaan! Olenkin varmaan suukotellut poitsu raukan posket ruvelle kun se rakkauden tunne on niin pakahduttava välillä....;) Ja kun monia vuosia tätä on odottanut ja vihdoin on joku jonka " oikea" äiti olen!
Nyt painun valmistelemaan lähtöä systerille käymään, kuhan poitsu tuolta heräilee!
Eilen oli niin vaikee ilta raukalla, itki 1,5 h ennenkuin sitten väsähti ja simahti syliin klo:21.30 ja nukkuikin sitten 04 asti! Tais olla taas yliväsynyt kun jäi päikkärit taas vähän vähille jostain syystä, ei vaan nukuttanut poikaa päivällä....
Joten katotaan nukkuuko koko päivän taas tänään ja yöllä sitten valvotaan...kierre on valmis!
Voikaahan hyvin!
Palaillaan paremmalla ajalla!
Pupina & poitsu s.15.1
[color=7A378B]
JES, ny vihdoinkin sain tänne kotiinkin nettiyhteyden ja pysyn vähän paremmin träillä tammiksien kuulumisista =)
*hih* nyt tosin on havaittavissa kevyttä alkuinnostusta aiheesta, joten täytynee laittaa nettivuorot ;-)
Pikaiseti vilkaisin tuossa viestejä, huomasin [b]vierastamis G[/b]:n. Meillä vierastetaan ainaski kovasti: mummua, kummitätiä, tätiä... ihan ketä vaan ja varsinkin jos yhtäkkiä tullaan näköetäisyydelle eikä puhuta mitään. Siinä hetken tuijotetaan totisena, oikein kuin kaivelisi aivosopukoita, että kukas tämä nyt olikaan... ja sitten kääntyy suupielet soneran logolle.. Älyttömän helluusta, mutta tietysti täytyy lohdutella kun niin pelottaa =) Sinänsä tilanne voi mennä samantien ohi, varsinkin jos kohde osaa vaan jutella ja ottaa vähän kädestä kiinni. Neuvolassa oli puhetta tosta ja siellä sanottiin että eniten vierasta vanhoja naisia heidän puhetyylin takia: korkealta ja kovaa. Pienikin vauva hoksaa, että nyt ei oo kaikki kohdillaan..
Saattaa joskus äiskääkin pelästyä jos kovin äkkinäisesti tuun tms. Tänään tuli itku kun mentiin katsomaan kylppäriin kun iskä ajoi partaa. Ei ollut aikaisemmin kuullut sen vekottimen surinaa!
Sitten on joitain ihmisiä joille hymyillään ensituttavuudesta lähtien kuin naantalin aurinko: yx mun ex-työkaveri ja mun serkku (naisia molemmat) saivat aikaan sellaisen hymyn ja jutustelut että oksat pois. Ei käsitä =)
Mansemammalle sympatiat...ymmärsinkö oikein, että olit saanut km:n?
Pupinan ja Sindan äiti-tunteen jaan kyllä ihan kympillä. Välillä tuntuu, että suorastaan pakahtuu kaikista rakkaudentunteista tuota tytsiä kohtaan. Mietin tässä yhtenä päivänä kummityttöäni (3v) ja sitä, miten eri tavalla hänestä tykkää kuin omasta vauvasta.
Ardisialle jaksamisia TODELLA PALJON!! Tiedän osaksi tilanteesi, sillä mieheni on yrittäjä ja paljon iltaisin ja viikonloppuisin töissä. Meillä on se hyvä puoli, että voin mennä myös hallille milloin vain ja meillä on esikoinen kyseessä, joten liikkuminen helpompaa. Mutta kieltämättä joskus iltaisin juolahtaa mieleen tuo työn tärkeys...
Lähteekö teiltä muilta hiuksia?? Multa lähti tuossa viime kuulla niin että oikein jo hemostuin että KAIKKIKO tippuu. Kävinkin sitten parturissa ja leikkautin lyhyeksi ja värjäytin. Paljon kivempi nyt kun tytsikin jo veteli ihan kiitettävästi äiskää hiuksista :/
Naurattaa nuo tytsin kääntymis-yritykset tuolla lattialla. Jännittää kyllä kovasti koko kropan lihaksia mutta ei oikein vielä hokaa että mitä sitten pitäisi tehdä =) Kyllä sitten käännytään kun pikkuisen avittaa.
Mahallaan tykkää olla ja katsella pää ylhäällä. Sitten tulee huuto kun niska väsyy. Lelut on kovaa huutoa niin ja meillä on opittu kiljumaan! Varsinkin jos saa helistimen käteensä ja heiluttaa sitä niin että helisee, saa se aikaan riemunkiljahduksia. Ihanaa katseltavaa!
*piti käydä kurkkaamassa kun oli niin hiljaista olohuoneessa..tytsi oli nukahtanut lelukaarensa alle. Helluusen näköinen kun helistin kainalossa ja harsoriepu toisessa kädessä korvassa kiinni *niiisk**
Meidän perheellä on kyllä hyvät unenlahjat kun viimeviikolla isäntäkin nukkui pommiin kun meistä ei kukaan herännyt herätyskelloon.. Kello on kaiketi soinut ihan " tappiin" eikä tytsikään oo heränny -saati mä. Herättiin puhelinsoittoon lopuksi kun joku miehen työntekijöistä soitti :)
Mä siirsin sitten autossa tytsin turvaistuimen takapenkiltä etupenkille.. Mua niin vaivasi kun en nähnyt mitä takana tapahtuu ja nyt kun on alkanut kaikkea uutta vähän pelkäämään ja joskus itkee sitä pelko-itkua tuolla takana. Nyt on ihan eri ilmeet päällä. Tajusin, että takana täytyi olla pimeää ja moitti sitä. Autossa on tummat sivu/takalasit. Tytsi katselee nyt tyytyväisenä ympärilleen ja penkin selkänojaan kiinnittämääni kuvaa.
Nyt taidettiin herätä =)
[b]Aurinkoista sunnuntai-iltapäivän loppua !![/b]
[/color]
Mary ja tytsi 4kk (11.1)
[color=navy][b]Ariella[/b], kiitos vinkeistä. Mun luultavasti täytyy alkaa kanssa syömään kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja tuhdimpi välipala. Ehkä niiden turvin voi huoletta treenata enemmän. Juu, juomatarve on kyllä huomattu...juon muutenkin tosi paljon ja urheilupäivinä varmaan tuplasti. Laitoksella kun oli säännöllinen ruokarytmi, mun ei
tehnyt mieli makeaa. Se on ihme meikäläiselle, mieskin ihmetteli kun ei pulla maistunut kun käytiin kahvilla. Näköjään se kroppa pakottaa nauttimaan tarvittavan energiamäärän imettäessä, mutta kyllähän sitä mieluummin tankkais ne energiat ruuasta kuin herkuista, ettei tuu vajetta vitamiineista ja hivenaineista. Siksi mulle nuo herkut varmaan maistuu niin hyvin, kun kroppa tarvii lisäenergiaa, ei ihme. Ei muuta kuin kahdelle aterialle opeteltava. Mulla on muuten sama BMI ku sulla (21 = 170/60) Miksi muuten syöt paljon hiilareita, onko jokin syy? Auttoiko sekin maidon koostumukseen? Mietin että pitäiskö vielä lisätä lämpimiin ruokiin sitä hiilareitten osuutta, auttaiskohan se. *hmm* Mies aina tuputtaa mua syömään tarpeeksi protskuja, että " maito on tarpeeksi ravitsevaa" :) Kantaa mulle rahkaa, raejuustoa ja kananmunia, heh. Mutta oliko noilla hiilareilla siis mikä osuus maidon tuotannossa?
[b]Markelmi[/b], kyllä mulla on eka lapsi, Myrtillä kai myös. Taitaa olla suht tavallista pelätä tällaista esikoisen kohdalla? Ei vissiin toistunut enää toisen kapsen kohdalla, vai? Mulla imetys on vienyt kilot ja en ole miettinyt mitä suuhun pistän. Itse asiassa olen syönyt enemmän herkkuja ja roskaruokaa kuin normaalisti, syy varmaan se että kroppa vaatii lisäenergiaa maidontuotantoon? Aion siis alkaa syömään nyt kaksi lämmintä ateriaa päivässä, että ei tulis mätettyä noita herkkuja.
[b]Mellum[/b], olitko huomannut sitä meidän alueen tapaamissuunnitelmaa? Haluatko tulla tapaamiseen? Sovitaan vissiin myöhemmin tarkemmin, mutta alustavasti oli suunnitelmissa kesäkuun toinen viikonloppu (vai oliko, apua? imetysdementia vaivaa....)
Mutta nyt, Hyvää Yötä!
Sinda & Nipsu