Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla ei ole varaa lainalyhennyksiin, koska sukulaiset varastivat rahani

Vierailija
07.03.2026 |

Lainalyhennyksiin menee yli tonni kuukaudessa, ja vielä 2,5 vuotta selviytyä niistä. Laina-ajan pidentäminen olisi ilmeisin vaihtoehto, mutta siinä menee turhan paljon rahaa korkoihin, enkä halua olla loppuikäni köyhä. Mikä olisi tässä se parempi vaihtoehto?

Taustastani sen verran, olen lainannut yhteensä lähes kymppitonnin vanhemmilleni, muka laskuihin, ja otin pienen opintolainan heitä varten, koska äitini mielestä olin hänelle velkaa "kasvatuksestani" tai jotain. Eli teknisesti annoin rahat heille itse. Alun perin olin siinä uskossa, että heillä on oikeasti hätä, mutta vuosien jälkeen en ole huomannut mitään suuria remontteja tai hankintoja, joista ei normi työssäkäyvät ihmiset selviäisi, ja talokin lienee maksettu. Myös veljeni perheelle annoin jonkun verran rahaa, mutta hän käytti ne viinaan. En tästä syytä veljeäni, vaan "köyhiä" vanhempiani, jotka anelivat minua auttamaan häntä muka "ulosottoihin". Tienasin aikoinaan isot säästöt, nyt tuloni ovat romahtaneet sairastelun vuoksi, ja mietin vaan miten vältyn siltä, että loppuelämä olisi pelkkää köyhyyttä ja kurjuutta.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittajalla on rahasta tiukkaa lainaerän maksun jälkeen, haet vanhempiesi luota jotain myytävää. Tv, kahvinkeitin, leivänpaahdin, mikroaaltouuni, vedekeitin, tietokone, puhelin yms rahaksi tai kahvipaketiksi vaihdettavaa. 

Ei heillä ole mitään. Kaikki on arvotonta roskaa, "ei ole varaa ostaa mitään uutta", "ruokaan ei ole rahaa". Olen tuloksetta yrittänyt saada selville mihin kaikki rahat menee.

Vierailija
62/66 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittajalla on rahasta tiukkaa lainaerän maksun jälkeen, haet vanhempiesi luota jotain myytävää. Tv, kahvinkeitin, leivänpaahdin, mikroaaltouuni, vedekeitin, tietokone, puhelin yms rahaksi tai kahvipaketiksi vaihdettavaa. 

Tuollainen on laitonta. Jos olisi velkakirja olemassa niin sitten sen voisi myydä perintätöimistolle. 

Aina tulee tehdä velkakirja jos jotain lainaa, se on sekä lainan ottajan että antajan turva. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihän se on elämässä että tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Niin että mitäs annoit rahaa? Mitäs luulit tapahtuvan? Pyydät rahat takaisin. Luultavasti et saa senttiäkään. Elämä opettaa. Älä enää ikinä anna heille rahaa. Ei vaikka mikä itkutarina olisi rahaa lypsämässä. Nyt vaan järjestelet sen oman lainasi pankin kanssa ja laitat OMAN taloutesi kuntoon. Älä anna perheen, ystävien ja tuttujesi taloudellisesti hyväksikäyttää sinua. Järki ja selkäranka. Elämä aikuisena!

Vierailija
64/66 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lainaa on jäljellä yhteensä  27 000 € ja sen vuosikorko on 4 %, niin viiden vuoden laina-ajalla kuukausieräksi tulisi alle 500 €. Helpottaisi elämää huomattavasti. Korkoa maksaisit viiden vuoden aikana yhteensä 3000 € (se siis jo sisältyy tuohon kuukausierään.

Vierailija
65/66 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole varastanut mitään. Tyhmänä itse annoit rahasi pois. Kärsi ja oppi. 

Vierailija
66/66 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole varastanut mitään. Tyhmänä itse annoit rahasi pois. Kärsi ja oppi. 

Ymmärrät kyllä mitä tarkoitan. Et ole viisivuotias.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi