Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla ei ole varaa lainalyhennyksiin, koska sukulaiset varastivat rahani

Vierailija
07.03.2026 |

Lainalyhennyksiin menee yli tonni kuukaudessa, ja vielä 2,5 vuotta selviytyä niistä. Laina-ajan pidentäminen olisi ilmeisin vaihtoehto, mutta siinä menee turhan paljon rahaa korkoihin, enkä halua olla loppuikäni köyhä. Mikä olisi tässä se parempi vaihtoehto?

Taustastani sen verran, olen lainannut yhteensä lähes kymppitonnin vanhemmilleni, muka laskuihin, ja otin pienen opintolainan heitä varten, koska äitini mielestä olin hänelle velkaa "kasvatuksestani" tai jotain. Eli teknisesti annoin rahat heille itse. Alun perin olin siinä uskossa, että heillä on oikeasti hätä, mutta vuosien jälkeen en ole huomannut mitään suuria remontteja tai hankintoja, joista ei normi työssäkäyvät ihmiset selviäisi, ja talokin lienee maksettu. Myös veljeni perheelle annoin jonkun verran rahaa, mutta hän käytti ne viinaan. En tästä syytä veljeäni, vaan "köyhiä" vanhempiani, jotka anelivat minua auttamaan häntä muka "ulosottoihin". Tienasin aikoinaan isot säästöt, nyt tuloni ovat romahtaneet sairastelun vuoksi, ja mietin vaan miten vältyn siltä, että loppuelämä olisi pelkkää köyhyyttä ja kurjuutta.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina-ajan pidentäminen olisi ilmeisin vaihtoehto, mutta siinä menee turhan paljon rahaa korkoihin, enkä halua olla loppuikäni köyhä.

Taustastani sen verran, olen lainannut yhteensä lähes kymppitonnin vanhemmilleni, muka laskuihin, ja otin pienen opintolainan heitä varten, koska äitini mielestä olin hänelle velkaa "kasvatuksestani" tai jotain...

-------

No, huh huh.

A) köyhänä ei oteta lainoja, eikä varsinkaan ylimääräisiä

B) köyhänä ei oteta muiden vuoksi lainoja

C) et ole mitään velkaa vanhemmillesi. Ethän ole edes pyytänyt syntyä!

D) nyt selkärankaa, etkä anna heille - köyhänä - enää yhtään rahaa. Selvitköön omillaan aikuiset ihmiset. Yrität nyt selvitä/selvittää VAIN omat sotkusi/elämäsi.

Vierailija
42/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole varaa lainalyhennyksiin, koska sukulaiset varastivat rahani

Ei ne mitään ole varastanut. Olet itse antanut.

ÄLÄ ANNA ENÄÄ YHTÄÄN HILUA

Helppoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla paperilla lainasopimusta? 

Harvoin kai sukulaisten kanssa kukaan tekee lainasopimusta, luotin rehellisyyteen koska he ovat vanhempiani.

Kuitenkin ne kusettivat jo rahan lainaamisen suhteen:

"Alun perin olin siinä uskossa, että heillä on oikeasti hätä, mutta vuosien jälkeen en ole huomannut mitään suuria remontteja tai hankintoja, joista ei normi työssäkäyvät ihmiset selviäisi, ja talokin lienee maksettu."

Vierailija
44/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet itse ne rahat antanut, ei niitä ole varastettu. Kuinka tyhmä ihminen on että ottaa lainan ja antaa rahat muille ? 

Vierailija
45/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä ne lainat takaisin. Yleensähän laina maksetaan takaisin.

On mieletöntä, että vielä pitäisi sitten alentua kerjäämään... Mieluummin taidan laittaa välit poikki ja nielen tappioni. Oman pärjäämisen suhteen joutuu silti laskelmoimaan.

Kerjäämään?

Niinhän kaikki lainaavat tahot VAATIVAT lainansa takaisin.

Niin pankinmt kuin muutkin.

Ei ne KERJÄÄ takaisin vaan SOPIMUKSESTA laina MAKSETAAN takaisin.

Vierailija
46/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko erikoinen ajattelutapa aloittajalle, ja koko heidän perheellä.

Poikkeuksellinen!

Jo vanhempien ajattelusta "lapsi on velkaa vanhemmille" ja lainan "keräämisestä" lähtien.

Vierailija
47/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapahtuiko tuo oikeasti? Tulee mieleen meidän entinen naapuri, joka väitti samaa. Oli vieläpä perheenäiti. Väitti, että on lainannut kymppitonnin vanhemmilleen ja auttanut veljeään ja siksi velkaantunut, ei riitä rahat elämiseen. Myöhemmin selvisi toki, että ei noin ollut. Hän oli antanut pieniä summia ja saanut ne takaisin. Se oli dramatiikan hakemista kertoa asiat eri tavalla kuin ihan todellisuudessa oli tapahtunut. Hänellä oli muitakin asioita, joita väitti totuutena, oli vaikeuksia erottaa mitä oikeasti oli tapahtunut, mikä taas oli syntynyt omassa päässä. Tarpeeksi monta kertaa kun kertoo saman asian, alkaa kai uskoa itsekin, että niin se on. Tai sitten vaan asiat suurenee omassa päässä.

Kuten sanoin, en ole kovin pahasti velkaantunut. 2,5 asuntolainaa jäljellä ja pari tonnia opintolainaa, enkä juo tai käytä rahaa juurikaan mihinkään muuhun kuin ruokaan + bensaan, joskin olen sairauslomalla usein. Työnantajakin kustantaa liikuntaharrastukset kulttuurirahoitteisesti. Pienistä summista tämäkin lähti, sain aluksi kaiken takaisin, mutta alkoi sukulaiset alkoivat pyytämään yhä useammin (jopa 3-4 kertaa viikossa!) näitä pieniä summia ja aluksi maksoivat kaiken takaisin, mutta pari vuotta sitten alkoi se takaisinmaksupuoli "unohtua". Tosi on tarina.

"pari vuotta sitten alkoi se takaisinmaksupuoli "unohtua"

Ja silti olet vaan antanut rahaa PARI VUOTTA vaikka edellisiäkään et ole saanut takaisin...

Just 

Vierailija
48/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, etteivät vanhempasi ole edes ajatelleet, että antamasi rahat ovat olleet lainarahoja. Sanot itsekin, että äitisi mielestä sinä olit heille velkaa. Kun äitisi on jo alunperin ajatellut näin, niin uskon, ettei hänellä ole koskaan ollut tarkoitus maksaa rahoja takaisin, vaan on ajatellut niiden olevan korvausta elatuksesta 

No ei se käytännössä ihan noin yksinkertaista ollut kuin mitä annoin ymmärtää, lainasin eli menetin myös teini-ikäisenä tuhansia euroja, tuolloin kyllä vedottiin kasvatukseen ja asumiseen-

Voi hyvää päivää miten tyhmää porukkaa

Vierailija
49/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla paperilla lainasopimusta? 

Harvoin kai sukulaisten kanssa kukaan tekee lainasopimusta, luotin rehellisyyteen koska he ovat vanhempiani.

Tietenkin lainasopimus tulee tehdä noin isosta lainasta - vanhempia tai ei. 

Juuri näin.

Jos velallinen vaikka kuolee niin silloin on mahdollisuus saada perinnöstä velat takaisin + oma normaali perintö päälle.

Velat maksetaan aina ensin ja sitten loppuraha on perintöä.

Vierailija
50/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä ne lainat takaisin. Yleensähän laina maksetaan takaisin.

On mieletöntä, että vielä pitäisi sitten alentua kerjäämään... Mieluummin taidan laittaa välit poikki ja nielen tappioni. Oman pärjäämisen suhteen joutuu silti laskelmoimaan.

Kerjäämään?

Niinhän kaikki lainaavat tahot VAATIVAT lainansa takaisin.

Niin pankinmt kuin muutkin.

Ei ne KERJÄÄ takaisin vaan SOPIMUKSESTA laina MAKSETAAN takaisin.

Jos he eivät omasta aloitteestaan maksa merkittävää osuutta takaisin, mikä saa luulemaan että he maksaisivat pyytäessä?

Mikäli pyydän heitä maksamaan takaisin, he todennäköisesti maksavat silloin tällöin jonkun 100 euroa kuussa, mutta suurinta osa summasta jää saamatta.

Ja jos en joka kuukausi uusi pyyntöäni, niin he eivät maksa edes sitä.

Minusta tuo kyllä menisi lopun elämää jatkuvaksi ruinaamiseksi.

Vierailija
51/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin antamaan vanhemmilleni opintolainani koska olin heidän mukaan velkaa heille.

Myöhemmin sain opintolainan kokonaan anteeksi ilman seuraamuksia.

Ajaa. Pankki siis lainasi sinulle rahaa ja sanoi myöhemmin, että ei tarvii maksaa. Voi hyvää päivää taas.

Pienen opintolainan saa tietääkseni anteeksi, jos valmistuu tavoiteajassa. Katso vaikka Kelan sivuilta jos en usko. Mutta tuo syy kuullostaa kyllä epäilyttävältä.

Eikö teille naisille sana "laina" sano, että se joka on lainansaaja maksaa rahat takaisin lainanantajalle!

Huoh. Tuossa on sinulle rautalangasta.

"Voimme maksaa osan opintolainastasi, jos nostat opintolainaa korkeakoulun tutkinto-opintojesi aikana ja valmistut määräajassa. Tätä kutsutaan opintolainahyvitykseksi.

Lue opintolainahyvityksestä ulkomailla opiskelun jälkeen."

Esimerkki: useita korkeakouluopintoja ja määräajan alkaminen

Leevi sai ensimmäisen opiskelupaikkansa ammattikorkeakoulussa syksyllä 2018 alkavaan koulutukseen. Syksyllä 2019 hän sai opiskelupaikan yliopistosta.

Leevi keskeytti opinnot ammattikorkeakoulussa ja aloitti opinnot yliopistossa. Hän voi saada opintolainahyvityksen 300 opintopisteen laajuisesta yliopistotutkinnosta, jos hän valmistuu määräajassa eli enintään 6 lukuvuodessa.

Leevin opiskeluaika lasketaan alkaneeksi jo 1.8.2018 eli sen lukukauden alusta, jolloin hän otti vastaan ensimmäisen opiskelupaikkansa ammattikorkeakoulussa. Näin ollen Leevin täytyy valmistua viimeistään 31.7.2024."

Minä kyllä sain opintolainan anteeksi vaikka en valmistunut ollenkaan. Opinnot jäi kesken.

Vierailija
52/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin antamaan vanhemmilleni opintolainani koska olin heidän mukaan velkaa heille.

Myöhemmin sain opintolainan kokonaan anteeksi ilman seuraamuksia.

Sairasta. Osa vanhemmista on sairaita.

Vanhemmilla on lain mukaan elatusvelvollisuus eikä lapsi ole vastuussa omasta elatuksesta koskaan!

https://www.minilex.fi/a/vanhemman-elatusvelvollisuusVanhemman elatusvelvollisuus alkaa, kun lapsi syntyy tai vanhemmuus vahvistetaan. Elatusvelvollisuus päättyy, kun lapsi täyttää 18 vuotta eli lapsi tulee täysi-ikäiseksi.

https://www.minilex.fi/a/lapsen-vanhemmat-ovat-elatusvelvollisia

Lapsen riittävän elatuksen saannin turvaaminen kuuluu lapsen vanhempien velvollisuuksiin. Vanhemmat ovat elatusvelvollisia lapsen täysi-ikäiseksi tuloon saakka, eikä tästä elatusvelvollisuudesta voida toisin sopia edes vanhempien välisessä suhteessa.

Vierailija
53/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleskelupa huijaukset liittyy rahaan sen saamiseen.  Monen perheen elämä on sotkeutunut näiden takia . Elikkä lomamatkalta tuotu huijari rahanlypsäjä tuhoaa koko suvun rahat sen yhden kautta .  Miettimään tätä .  Maksattavat kaikki Suomen kansalaisten rahoista .  Jos sinun perheesi on joutunut näiden huijareiden kynsiin etsi se huijari . 

Vierailija
54/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös opiskelu alueilla liikkuu rahahuijaukset ja tyyliin gigolot .   On myös väärennettyjä ja pankkikortti varkaita . Ja aloittajan tapauksessa kuitenkin on hyvä silti maksaa velka . Käy sopimassa että syöt heidän luona heidän rahoilla sen aikaa.  

Vierailija
55/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni nosti äitiään varten opintolainaa remonttiin, mutta äiti olikin luotettava ja tasapainoinen, asiasta tehtiin paperit ja äiti maksoi lainan nopeasti pois. Itse olen vain saanut vanhemmiltani rahaa (ei edes lainaksi vaan lahjana), ei puhettakaan, että he olisivat ryhtyneet kerjäämään rahaa minulta tai pyytämään lainoja. Se menisi jotenkin ihan väärinpäin. 

Muistan kuinka aikoinaan riippuvuuksien kanssa kamppaileva sukulainen vippaili jatkuvasti satasia sieltä ja täältä, myös vanhemmiltani, eikä tietenkään maksanut mitään takaisin. Silloin jo päätin, että tuohon en ryhdy. Tosin yhden sadan markan menetyksen koin teininä lainattuani kaverille, joka yhtäkkiä katosikin kuin pieru saharaan, mutta siitä sain kerralla opetuksen, että ei todellakaan mitään vippailla kenellekään. Voin tarjota, jos joku ihan pa, mutta muuten pidän rahat itselläni.  

Ap lopettaa nyt rahojensa jakelun ympäriinsä. Sukulaiset selvitköön omillaan. Voit ihan hyvin vaatia tiukasti rahojasi takaisin, jos suuttuvat, niin mitä sitten - jos ovat niin törkeitä, että käyttävät sinua hyväkseen, niin sietävätkin kadota elämästäsi. Vai saatko heiltä jotain hyvää?

Vierailija
56/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laitoit saman aloituksen uudelleen? 

Vierailija
57/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tehtävä on elättää lasta ja tukea opiskelijaa. Ei toisinpäin. 

Vierailija
58/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt nyt hakemassa sen kymppitonnin edestä tavaraa vanhemmiltasi ja myyt ne.

Vierailija
59/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1)  Yrität saada rahat/lainat takaisin

2)  Et ikänä lainaan yhtään euroa vanhemmille (tai kenellekään) vaikka vanhemmat maksaisivatkin takaisin 

Vierailija
60/60 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittajalla on rahasta tiukkaa lainaerän maksun jälkeen, haet vanhempiesi luota jotain myytävää. Tv, kahvinkeitin, leivänpaahdin, mikroaaltouuni, vedekeitin, tietokone, puhelin yms rahaksi tai kahvipaketiksi vaihdettavaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi