Minulla ei ole varaa lainalyhennyksiin, koska sukulaiset varastivat rahani
Lainalyhennyksiin menee yli tonni kuukaudessa, ja vielä 2,5 vuotta selviytyä niistä. Laina-ajan pidentäminen olisi ilmeisin vaihtoehto, mutta siinä menee turhan paljon rahaa korkoihin, enkä halua olla loppuikäni köyhä. Mikä olisi tässä se parempi vaihtoehto?
Taustastani sen verran, olen lainannut yhteensä lähes kymppitonnin vanhemmilleni, muka laskuihin, ja otin pienen opintolainan heitä varten, koska äitini mielestä olin hänelle velkaa "kasvatuksestani" tai jotain. Eli teknisesti annoin rahat heille itse. Alun perin olin siinä uskossa, että heillä on oikeasti hätä, mutta vuosien jälkeen en ole huomannut mitään suuria remontteja tai hankintoja, joista ei normi työssäkäyvät ihmiset selviäisi, ja talokin lienee maksettu. Myös veljeni perheelle annoin jonkun verran rahaa, mutta hän käytti ne viinaan. En tästä syytä veljeäni, vaan "köyhiä" vanhempiani, jotka anelivat minua auttamaan häntä muka "ulosottoihin". Tienasin aikoinaan isot säästöt, nyt tuloni ovat romahtaneet sairastelun vuoksi, ja mietin vaan miten vältyn siltä, että loppuelämä olisi pelkkää köyhyyttä ja kurjuutta.
Kommentit (59)
Minä jouduin antamaan vanhemmilleni opintolainani koska olin heidän mukaan velkaa heille.
Myöhemmin sain opintolainan kokonaan anteeksi ilman seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin antamaan vanhemmilleni opintolainani koska olin heidän mukaan velkaa heille.
Ajaa. Pankki siis lainasi sinulle rahaa ja sanoi myöhemmin, että ei tarvii maksaa. Voi hyvää päivää taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajaa. Pankki siis lainasi sinulle rahaa ja sanoi myöhemmin, että ei tarvii maksaa. Voi hyvää päivää taas.
Pienen opintolainan saa tietääkseni anteeksi, jos valmistuu tavoiteajassa. Katso vaikka Kelan sivuilta jos en usko. Mutta tuo syy kuullostaa kyllä epäilyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä ne lainat takaisin. Yleensähän laina maksetaan takaisin.
On mieletöntä, että vielä pitäisi sitten alentua kerjäämään... Mieluummin taidan laittaa välit poikki ja nielen tappioni. Oman pärjäämisen suhteen joutuu silti laskelmoimaan.
Totta kai muistutetaan lainasta. Kertot, että tarvitset rahat nyt omiin lainoihin. Turha kitistä, jos ei edes yritä tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiku jätin pankille maksamatta. Pankki sitten irtisanoi lainan ja se meni kelan haltuun. Sieltä tuli kirje asiasta ja kysyttiin miten toimitaan. Kirjoitin sinne selvityksen ja mukaan lääkärintodistus.
Lopeta se rahan antaminen sukulaisillesi. Ei sinulla ole velvollisuutta elättää heitä. Jos ei muu auta, niin katkaise välit heihin kokonaan.
Mä olen tehnyt aina paperit. Kun itse lainasin vanhemmiltani ja toisaalta kun lainasin poikaystävälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen opintolainan saa tietääkseni anteeksi, jos valmistuu tavoiteajassa. Katso vaikka Kelan sivuilta jos en usko. Mutta tuo syy kuullostaa kyllä epäilyttävältä.
Eikö teille naisille sana "laina" sano, että se joka on lainansaaja maksaa rahat takaisin lainanantajalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luuletko että narsisteja noin ylipäänsä kiinnostaa? Luuletko että alkoholistiveljeäni kiinnostaa?
Miksi lainaat narsisteille ja alkoholistille? Tiesit etukäteen mitä tulee tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luuletko että narsisteja noin ylipäänsä kiinnostaa? Luuletko että alkoholistiveljeäni kiinnostaa?
Miksi lainaat narsisteille ja alkoholistille? Tiesit etukäteen mitä tulee tapahtumaan.
Niin, ne narsistit yleensä tuppaavat ilmoittamaan, että "olen narsisti". Alkolisteista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuiko tuo oikeasti? Tulee mieleen meidän entinen naapuri, joka väitti samaa. Oli vieläpä perheenäiti. Väitti, että on lainannut kymppitonnin vanhemmilleen ja auttanut veljeään ja siksi velkaantunut, ei riitä rahat elämiseen. Myöhemmin selvisi toki, että ei noin ollut. Hän oli antanut pieniä summia ja saanut ne takaisin. Se oli dramatiikan hakemista kertoa asiat eri tavalla kuin ihan todellisuudessa oli tapahtunut. Hänellä oli muitakin asioita, joita väitti totuutena, oli vaikeuksia erottaa mitä oikeasti oli tapahtunut, mikä taas oli syntynyt omassa päässä. Tarpeeksi monta kertaa kun kertoo saman asian, alkaa kai uskoa itsekin, että niin se on. Tai sitten vaan asiat suurenee omassa päässä.
Kuten sanoin, en ole kovin pahasti velkaantunut. 2,5 asuntolainaa jäljellä ja pari tonnia opintolainaa, enkä juo tai käytä rahaa juurikaan mihinkään muuhun kuin ruokaan + bensaan, joskin olen sairauslomalla usein. Työnantajakin kustantaa liikuntaharrastukset kulttuurirahoitteisesti. Pienistä summista tämäkin lähti, sain aluksi kaiken takaisin, mutta alkoi sukulaiset alkoivat pyytämään yhä useammin (jopa 3-4 kertaa viikossa!) näitä pieniä summia ja aluksi maksoivat kaiken takaisin, mutta pari vuotta sitten alkoi se takaisinmaksupuoli "unohtua". Tosi on tarina.
Miksi jatkaa lainaamista, jos edelliset velat maksamatta?
Minulla ei ole rahaa mihinkään koska yhteiskunta työnantajia myöten varasti rahani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ne narsistit yleensä tuppaavat ilmoittamaan, että "olen narsisti". Alkolisteista puhumattakaan.
Miksi niiden pitäisi sanoa niin?
Kyllä ap tietää vanhempansa ja alkoholistiveljensä sanomattakin.
Onko vanhempas maksanut antamastasi rahasta verot? Aijaijai, se on petos jos ei veroja maksa. Maksoitko rahat tilille vai pimeesti?
Eivät varastaneet. Itse lahjoitit rahasi.
Vierailija kirjoitti:
Eivät varastaneet. Itse lahjoitit rahasi.
Teknisesti, olet oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teille naisille sana "laina" sano, että se joka on lainansaaja maksaa rahat takaisin lainanantajalle!
Huoh. Tuossa on sinulle rautalangasta.
"Voimme maksaa osan opintolainastasi, jos nostat opintolainaa korkeakoulun tutkinto-opintojesi aikana ja valmistut määräajassa. Tätä kutsutaan opintolainahyvitykseksi.
Lue opintolainahyvityksestä ulkomailla opiskelun jälkeen."
Esimerkki: useita korkeakouluopintoja ja määräajan alkaminen
Leevi sai ensimmäisen opiskelupaikkansa ammattikorkeakoulussa syksyllä 2018 alkavaan koulutukseen. Syksyllä 2019 hän sai opiskelupaikan yliopistosta.
Leevi keskeytti opinnot ammattikorkeakoulussa ja aloitti opinnot yliopistossa. Hän voi saada opintolainahyvityksen 300 opintopisteen laajuisesta yliopistotutkinnosta, jos hän valmistuu määräajassa eli enintään 6 lukuvuodessa.
Leevin opiskeluaika lasketaan alkaneeksi jo 1.8.2018 eli sen lukukauden alusta, jolloin hän otti vastaan ensimmäisen opiskelupaikkansa ammattikorkeakoulussa. Näin ollen Leevin täytyy valmistua viimeistään 31.7.2024."
Oletpas aloittaja harvinaisen tyhmä. On monet pyytäneet lainaa ja takaamaankin, mutta ei niihin tarvitse suostua.
Esin. veli pyysi takaajaksi. En suostunut. Hän sai siihen takaajaksi lapsensa äidin(exänsä) ja työkaverin.
Nosti rahat ja häipyi vuosiksi Espanjaan.
Sanavalintani kuvaa hyvin suhteen laatua.