Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntojen hinnat putoaa nyt roimasti

Vierailija
07.03.2026 |

Kiitos USAn ja Israelin aloittaman hyökkäyssodan tiedossa on vakavia häiriöitä maailmantalouteen, mm. energian dramaattinen hinnannousu.

Luvassa siis kovaa inflaatiota ja korkojen korotuksia.

Asuntoja ei osta enää kukaan, eli niiden hinnat romahtavat.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko ne romahtaa? Minä olen lukenut tuota samaa netistä jo 90-luvulta lähtien. Silti pitkässä juoksussa Helsingin Töölössä sijaitsevien yksiöideni hinta on aina vain noussut. Eri asia, jos olisi omakotitalo Kainuun korvessa.

Vierailija
22/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos asuntojen hinnat laskevat -> vaikuttaa inflaatioon laskevasti :D  Trump ainakin yrittää pistää Iranin polvilleen ja tuloksena olevan halvempi öljyn hinta.   Sähkön hinnan ovat suomalaiset itse saaneet hilattua korkeaksi vaikka tuotantokustannus on muutama sentti, täytyy katsoa peiliin.

Asunnonvälittäjäthän nyt huutelevat että katsokaa välirahaa, ei merkitse mitään mitä saa asunnostaa, vaan se merkitsee mitä joutuu maksamaan välirahaa kun vaihtaa asuntonsa toiseen.  Väitetysti nyt väliraha on pienempi kuin ennen, koska asunnot ovat halvempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman asuntoni arvo on pudonnut jo 50% siitä millä itse ostin. Ja asunnon arvon verran edelleen velkaa, oon niin loppu tähän... 

Vierailija
24/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman asuntoni arvo on pudonnut jo 50% siitä millä itse ostin. Ja asunnon arvon verran edelleen velkaa, oon niin loppu tähän... 

Niin vissiin...

Vierailija
25/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin vissiin...

Mikset usko tähän? Ihan on mustaa valkoisella papereissa. 

Vierailija
26/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HAH HAH

90-luvun lamassa, asuntojen hinnat putosi n 40 % 3-4 vuoden aikana.

joten......et ole nähnyt vielä mitään.

Putosi kylläkin 60% ensimmäisen 6kk aikana. Muistan hyvin.

Vierailija
27/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin vissiin...

Olen seurannut näitä keskusteluja ja seurannut hintoja liian kauan. Aina on teitä asuntoa halvalla kärkkyviä provo-pettereitä.

Vierailija
28/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on omistuskämppä, hintataso ei kiinnosta koska aion asua siellä kunnes kuolema korjaa.

Sama täällä.

Sen sijaan joskus perin adunnon, jonka tilanne välollä käy mielrssä.

Vierailija
29/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAH HAH

Meni minulta huomaamatta, sen tiedän että 200 000 markkaa maksanut omakotitalo maksoi 25 vuotta myöhemmin 200 000 euroa, eli 6x hinnan nousu, nyt voi olla että enää 100 000 euroa, eli 3x hinnan nousu tyyliin 35 vuodessa, ja rakennuksen tekninen käyttöikä päässään, mutta tietysti Suomessa asutaan kevyesti 70-100 vuotiaissakin, kunhan jotain korjauksia tehdään. 

Vierailija
30/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin vissiin...

Olen seurannut näitä keskusteluja ja seurannut hintoja liian kauan. Aina on teitä asuntoa halvalla kärkkyviä provo-pettereitä.

Mitä tarkoitat? En ole myymässä mitään enkä tavoittele voittoa. Kerroin, että asuntoni arvo mikä on ostettu asuntolainalla on pudonnut nyt jo 50%. Haluaisin vain joskus päästä velattomaksi, nyt jos myyn pois niin silti jäisi velkaa. 

Vierailija
31/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on myymässä, kannattaa myydä, jos saa edes jonkunlaisen tarjouksen. Parin vuoden päästä hinnat puolittuneet.

Vierailija
32/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAH HAH

Mutta sen jälkeen niiden asuntojen arvot on noussut markoista euroiksi eli moninkertaisesti. 

Vierailija
33/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samapa tuo nyt enää, omalla kohdalla siis. Yt:t voisi nykyään sijoittaa jo työpaikan vuosikelloon, sen verran monta kierrosta jo käyty. Suhtaudun vakityöhöni nykyään kuin vuoden määräaikaisuuteen.

Pitkän tähtäimen tavoitteenani on etsiä halvempi vuokra-asunto, ja säästää entistä enemmän rahaa, jotta selviän sitten kun yt:t iskeekin omalle kohdalle. 

En enää haaveile asunnon ostamisesta tai muusta vastaavasta. En oikeastaan haaveile enää mistään.

Kauheaa. Itselläni on vielä haave: että saisin nykyisen asuntoni myydyksi ja voisin muuttaa korpeen kauaksi ihmisistä. Muut haaveet ovat karissseet.

Vierailija
34/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin mietitty asunnon vaihtoa, mutta ei kyllä uskalla nyt vaihtaa. On velaton asunto nyt ja jos vaihtaisimme niin pakko olisi ottaa lainaa mitä ei haluta tässä epävarmassa tilanteessa (maailman tilanne, töiden jatkuvuus).

Vierailija
35/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8v sitten miettiin talon laittamista myyntiin, välittäjä olisi laittanut pyynniksi 179te. Nyt kysyttiin uudestaan, niin myyntihintä jäisi 60-70te. Eli satatonnia lähti muutamassa vuodessa. Ei onneksi mitenkään pakkomyynnissä, joten taidetaan edelleen tässä asua.

Joo meilläkin okt pk seudulla - 50 tonnia kun kyseltiin mikä voisi olla realistinen myyntihinta. No, onneksi voidaan asua tässä vaikka seuraavat 30 vuotta edullisesti, runsaasti peruskorjattu talo ja halpa asua ja ei pakko myydä. Katsotaan jos muutaman vuoden päästä tilanne toinen.

Nythän myy vaan ne, joiden on aivan pakko päästä jostain syystä asunnostaan eroon, muut katselee muutaman vuoden päähän.

Vierailija
36/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnan laskun lisäksi kannattaa huomioda, että myyntiaika voi olla hyvinkin pitkä. Minunkin työkaveri on myynyt isosta kaupungista hyväkuntoista kaksiota jo lähes vuoden ja siis hintaa on laskettu ihan reilusti. 
Itsellänikin asuntovelkaa, joten onhan tämä aika stressaavaa aikaa ja kun työpaikalla yt:itä toistuvasti. 

Vierailija
37/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAH HAH

Meni minulta huomaamatta, sen tiedän että 200 000 markkaa maksanut omakotitalo maksoi 25 vuotta myöhemmin 200 000 euroa, eli 6x hinnan nousu, nyt voi olla että enää 100 000 euroa, eli 3x hinnan nousu tyyliin 35 vuodessa, ja rakennuksen tekninen käyttöikä päässään, mutta tietysti Suomessa asutaan kevyesti 70-100 vuotiaissakin, kunhan jotain korjauksia tehdään. 

200 000mk 1995 = luokkaa 56 000 euroa tänään

200 000mk 1985 = luokkaa 80 000 euroa tänään.

Kannattaa unohtaa se 1 euro = 6 mk jo pikkuhiljaa, se piti paikkansa sinä vuonna kun euroon siirryttiin.  2000-vuosimallin markkakin on enää nelisen euroa nykyrahassa.

Vierailija
38/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan totta. Kyllä niissä laskunvaraa on.

Miten se näkyy rakennustarvikkeissa. Asuntojen hinta määrääntyy palkkojen ja rakennustarvikkeiden mukaan. Tuleeko Suomeen yleinen palkka-ala, joka on n. puolet rakennuskustannuksista. 

Vierailija
39/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt möisin jäisin ehkä velattomaksi. Jossain on kuutenkin asuttava eikä 1000e/kk vuokra, joka vielä nousee, kiinnosta. Sitä sinkku ei työkkärirahalla maksa. Yt:t täälläkin menossa. 

Vierailija
40/51 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen keskistelu.

Tottakait asuntojen hinta laskee esim. 10 tai 20v jos ei ole rakennusta peruskorjattu, koska myös rakennusmateriaaleilla on elinkaarensa esim. julkisivu 20v, ovet, ikkunat ja katto, hissi  20-30v, keittiö/kylpyhuone 20v jne. Jos nämä on jätetty tekemättä, totta kait arvo laskee. 

Sama kaikissa sijoituksissa. Esim. autot, veneet, metsät,.pörssiosakkeet jne. metsän arvokin laskee, jos sitä ei hoideta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan