Onko oikeasti hyvä olla oma itsensä?
Olen pohtinut tätä pitkään. Omassa tapauksessa olen tullut siihen lopputulemaan, että ihan rehellisen omana itsenäni en ole välttämättä hirveän mukava ihmisenä. En tykkää jutella täysin tuntemattomille jostain jonninjoutavasta säästä. Itseä kiinnostavien asioiden kertominen ei kiinnosta ketään, ellei kyseinen henkilö ole tuttu.
Parisuhteessa en ole ikinä ollut, enkä välttämättä ikinä tule olemaan. En taida olla empaattinen tai sellainen mukava tyyppi muutenkaan.
Jos on lähtöjäänkin "vähemmän" mukava, niin onko se sitten se mikä olen.
Kommentit (40)
Joonas Konstigilla on tähän sulle vastaus.
Ei, älä herran tähden tyydy olemaan oma nuiva itsesi, vaan ole paras versio itsestäsi.
JES! Olen mäkkärin vuoropäällikkö ja tehtäväni on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan hokevat JES!
lue ap tästä
On! Hyvät käytöstavat omaan itseen lisäten.
Kaikkien ei tarvitse jutella säästä ja smalltalkata, se on ok. Tilanteista voi poistua hyvillä käytöstavoilla.
Mitäs jos on perusluonteeltaan täysin narsistinen tai psykopaatti?
En mä jaksa jutustelua ihmisten kanssa. Silti voi olla kohtelias ja vetäytyä keskusteluyrityksestä ystävällisellä tavalla, joka ei jätä ikävää jälkifiilistä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Silloin ainakin kannattaa olla rehellisesti sitä mitä on, jotta muut tietävät pysyä kaukana.
Ainakin deittailua ja parisuhdetta silmälläpitäen on hyvä olla oma itsensä. On parempi, ettei ajaudu suhteeseen sellaisen kanssa, joka ei sitten tulekaan toimeen sen todellisen persoonan kanssa.
Muissa tilanteissa se on vähän niin ja näin. Eihän se ihmisen persoona nyt niin mielettömän jäykkä ole, etteikö eri tilanteissa voisi käyttäytyä erilaisilla ja tilanteeseen sopivilla tavoilla.
Omaan itseensä kannattaa asentaa kilpi joka on osa omaa itseä.
Sosiaalinen jonnninjoutavien asioiden hölöhölö-kilpi.
Tämä filtteri hoitaa makron lailla tekoälytyylisesti joutavat keskustelut sillä välin, kun sinä vain olet.
Vierailija kirjoitti:
Tämä filtteri hoitaa makron lailla tekoälytyylisesti joutavat keskustelut sillä välin, kun sinä vain olet.
Tämä.
Minä annan kilven hoitaa tylsät keskustelut kun sillä välin henkisesti teen ilmaan panoliikkeitä ja jammailen jotain hyvää rytmiä ja irvistelen seinille kieli pitkänä kuin Kali.
Hyvä tai ei, niin kaikki muut on varattu.
Olen aina ajatellut, että tuo lausahdus tarkoittaa sitä ettei kenenkään tarvitse piilotella synnynnäisiä ominaisuuksiaan. Käyttäytyminen on sitten eri asia.
Omaa itseä ei oikeni voi tietää sillä tavoin.
Siksi ei voi käydä tätä keskustelua tuolla tavoin. Oma itseys on aina mennyt itseys ja nykyinen itseys on muuntunut itseys ja sen huomaa vasta pitkällisen tutkimuksen päästä, jolloin itseys on jälleen päivittynyt uudeksi.
Joten itseys on aina tavallaan myöhässä. Siksi pitää vain olla kyydissä ja katsoa mitä tapahtuu ja mihin se vie meidät.
Minä olen päättänyt keskittyä tärkeimpään. Varon liikennemerkkejä ja erilaisia pylväitä joihon on helppo törmätä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin deittailua ja parisuhdetta silmälläpitäen on hyvä olla oma itsensä. On parempi, ettei ajaudu suhteeseen sellaisen kanssa, joka ei sitten tulekaan toimeen sen todellisen persoonan kanssa.
Muissa tilanteissa se on vähän niin ja näin. Eihän se ihmisen persoona nyt niin mielettömän jäykkä ole, etteikö eri tilanteissa voisi käyttäytyä erilaisilla ja tilanteeseen sopivilla tavoilla.
Yhdenyösuhteita varten pitääkin esittää kiinnostavampaa kuin mitä on. Myös silloin jos toinen etsii vakavampaa suhdetta, niin pitää esittää myös itse olevansa sellaista vailla vaikkei todellisuudessa ole. Pitkässä suhteessa feikkaaminen on varmasti vaikeaa, mutta jos sellaista ei ole vaillakaan niin ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten voi vetäistä itsensä kiikkuun.
On hyvä olla oma itsensä ellei ole kusipää. Ap ilmeisesti on kusipää, jos oikein tulkitsen.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöisillä se kyllä on nimenomaan jäykkä ja kaavamainen ja siksi heidän kanssaan on ikävä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Minä annan kilven hoitaa tylsät keskustelut kun sillä välin henkisesti teen ilmaan panoliikkeitä ja jammailen jotain hyvää rytmiä ja irvistelen seinille kieli pitkänä kuin Kali.
Kuulostat riivatulta, mutta ei maalailla piruja seinille.
Oon aatellu tämän "hyvä omana itsenään" jutun niin, että ihminen on sisäisesti hyvä ja riittävä sellaisena kuin on, mutta silti omaa käytöstään yms juttuja voi aina kehittää muille ja itselleen parempaan suuntaan.
Up