Milloin teiltä loppui papereiden kyseleminen?
Parikymppinen mies kysyi toissaviikolla papereita kun ostin kolme kaljaa. Ei piristänyt, vaan veetutti se, että 30 on olevinaan 18, eikä järkikultaa voi yhtään vaivata kun asiakkaasta näkee sokea Reettakin, ettei siinä alaikäiselle myydä. Vielä 42-vuotiaankin ostoksia kyseenalaistetaan ja pistetään kaivelemaan passia ruuhkajonossa kolmen kaljan takia.
En ole imarreltu, enkä jaksa aina esittää, että olisin. Ei se ole mikään kohteliaisuus, kun epäillään onko asiakas nyt ihan varmasti aikuinen, joka saa ostaa ne tuotteet jotka on kassalle kärrännyt.
Kommentit (41)
joskus 80 luvulla 15vuotiaana alkossa.näytin väärät henkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole loppunut.
M45
Kasvata parta. Muutamat harmaat partakarvat ovat avuksi. Itse olen pitänyt partaa siitä lähtien kun se rupesi kasvamaan. Harvemmin kysyttiin papereita edes alaikäisenä, saatikka nyt kun parrassa on ripaus harmaata.
-M43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baareissa enimmäkseen jo reilu parikymppisenä, satunnaisesti kysyttiin vielä 30v. Alkossa loppui ensin myös reilu parikymppisenä, kunnes alkoi uudelleen joskus 30 tienoilla ja loppui taas. Kaupoissa loppui ensin joskus 20-25v, mutta sitten 30v+ se alkoi uudelleen, eikä loppunut 45v. mennessä, joten lopetin alkoholin ostamisen kaupoista. Ostan vain Alkosta, baarista jne.
T. Samaan vtun pelleilyyn kyllästynyt
Muistan joskus kun täällä av:lla oli joku n. 50 v. nainen mennyt huoltoasemalle ostamaan pari siideriä ja myyjä oli kysynyt papereita, koska halusi kuulemma "piristää naisen iltaa." No eihän niitä papereita ollut mukana ja siiderit jäi saamatta siksi. Ei mitään järkeä. Sen sanon, älkää piristäkö tuottamalla asiakkaalle ylimääräistä hommaa ja päänvaivaa.
Niinpä. Lopettaisin kyllä asioinnin tuollaisella huoltsikalla. Tuo on pelkästään noloa kaikille osapuolille, sivustakatsojat mukaanluettuna.
Kakskytseitsemän vuotiaana olin vakibaariini menossa kavereita tapaamaan, mutta uusi parikymppinen portsari halusi nähdä paperit. Näytettyäni ne hän totesi ettei ollut nähnyt niin vanhoja papereita.
Muistaakseni vielä kolmevitosena jonkun kaupan kassalla papereita on kyselty. Kaveriani lainaten, kun on alkoholiin säilötty, niin nuorelta näyttää. No, en enää, vaikka neliseiskana yksi kolkytyhdeksän vuotias nainen arvioi minut saman ikäiseksi, ja joo, siinä iässä vajaa kymmenen vuotta ei ole mitään. Parikymppiselle se on melkein ihmisikä.
Oon 38 ja tän vuoden aikana ei ole enää kyselty.
42-vuotiaana on kysytty viimeisen kerran.
M44 (kohta)
Kun ohjeistus on se että ne paperit pitää kysyä jos näyttää alle 30v vaikka myyntiin riittää 18v, niin älä huoli et sä enää nuorelta näytä.
Kuulostaa ja tuntuu aivan absurdilta mut vieläkin kysytään ja olen 37v. Ei enää ihan joka kerta, se loppui ehkä 5v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kun ohjeistus on se että ne paperit pitää kysyä jos näyttää alle 30v vaikka myyntiin riittää 18v, niin älä huoli et sä enää nuorelta näytä.
Ei tässä kukaan sellaista luulekaan. Mutta oikeasti nyt, mitä hiton järkeä tässä on? Selvästi aikuisen näköinen 30-vuotias (tai 50-vuotias, kuten tästäkin ketjusta käy ilmi) ei saa ostettua paria saunakaljaa ilman papereita. Ketä tämä palvelee? Kaikkia vaan veetuttaa, niin myyjää kuin asiakasta.
Baariin voi sama ihminen mennä vetämään kännit eikä papereita kysellä, vaikkakin siellä ne yleensä on sentään mukana. Olet ajanut autoa ja äänestänyt yli 20 vuotta, mutta kaljaa ei myydä. Luultavasti voit hakea Alkosta viinapullon, mutta kaljaa ei edelleenkään kaupasta myydä.
Myyjä näyttää mielestäsi alaikäiseltä ja voi olla nuorempi kuin oma lapsesi, mutta hänen tehtävänsä on holhota ja kieltäytyä myymästä paria kaljaa sedälle tai tädille, joka saattaa olla hänen äitinsä koulukaveri. Only in Finland.
24 vuotiaana menin ostaan tupakkaa ja kysyi papereita.
Ai niin. Hölmöintähän tässä on, että omassa ikäluokassa oli ihan tavallista ostaa lapsena vanhemmille joululahjaksi liköörikarkkeja ja teininä sai alaikäisenä ostaa ykkösolutta ja vastaavan vahvuista lonkeroa. Nyt viiskymppisenä pitää näyttää paperit, jos haluaa ostaa simaa, jossa saattaa olla alkoholia joku 0,5%.
Täytän tässä kuussa 49v ja ehkä joku puolisen vuotta on nyt mennyt, että ei ole kysytty. Eli saa nähdä jääkö ikään 48v, kun viimeisen kerran kysytään. Olisi kyllä aikakin. Samaa mieltä, että ei ole hetkeen enää ollut mikään kohteliaisuus. Ärsyttää vaan. Mun kaksi lastakin on jo täysikäisiä. Vähintään 10v pitäisi mennä taakse päin, että voisi kiitellä olevansa mukamas nuoremman näköinen (se 30v tai alle, alle 18v ei silloinkaan.).
Eräässä pienessä kaupassa kassa kysyi naiselta papereita. Nainen sanoi, että ne on autossa. Kassan lähellä kaupan puolella oli muita samaan seurueeseen. Yksi seurueeseen kuuluva huomasi tilanteen ja sanoi: "Äiti minä voin maksaa ne."
Sitä en tiedä, oliko kyseessä oikeasti äiti ja tytär, mutta niitä papereita ei sitten lopulta tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Minä kannoin Alkosta mietoja koko luokalle jo 16-vuotiaana. Ei ollut mitään papereita vaan tiukka pokerinaama ja riittävästi kokoa. Tämä oli kultaisella 80-luvulla, kauan ennen tätä 30-vuoden tarkistusikärajaa. Siksi se varmaan keksittiinkin.
Mut heitettiin ekan kerran ulos baarista 14-vuotiaana kun luokkakaverin äiti sattui olemaan vuorossa tiskin takana.
Minulta kysyttiin paperit kun ostin alkoholitonta olutta. Olen 48 vuotias.
50-vuotiaana. Nykyisin ei enää kysytä, olen nyt 56.
Tänään kysyttiin viimeksi, työterveyslääkärin vastaanotolle mennessäni. Tupakat ja oluet olen ostanut itse 16-vuotiaasta lähtien.
N51
Ongelma poistui, kun lopetin alkoholin ostamisen ja sen juomisen kokonaan.
Muistan joskus kun täällä av:lla oli joku n. 50 v. nainen mennyt huoltoasemalle ostamaan pari siideriä ja myyjä oli kysynyt papereita, koska halusi kuulemma "piristää naisen iltaa." No eihän niitä papereita ollut mukana ja siiderit jäi saamatta siksi. Ei mitään järkeä. Sen sanon, älkää piristäkö tuottamalla asiakkaalle ylimääräistä hommaa ja päänvaivaa.