Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tahdotko, että asiakaspalvelija puhuttelee sinua "Hyvä rouva..."

Vierailija
06.03.2026 |

Onko se luontevaa ja kohteliasta?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on asiakaspalvelu alalla, niin voi vain kysyä, että kuinka voin palvella sinua ym. vastaavaa. Tämä rouva sana aina viittaa siihen, että olet naimisissa, mutta herra sana hyväksytään kaikkialla, vaikka mies ei ole edes naimissa. Naisiin aina liitetty sana rouva, neiti ja tyttö. Onko vapaalle naiselle mitään ilman näitä rouvittelu kulttuuria lainkaan ym. vastaavaa. Näitä siis vain miehet keksineet naisille, eivät siis naiset itse lainkaan säätämässä näitä, että miten heitä tulee puhutella? Miksi herra sana liittyy kaikkiin vapaisiin miehiin, mutta rouva siis viittaa aina naimissa olevaan naiseen. Tai tämä vanhanaikainen käsitys, että nainen on vanhapiika, eli siis halveksiva sana naisia kohtaan, mutta mies toki voi olla aina vapaa ja tehdä mitä lystää ja aina sanotaan heitä herroiksi?

Vanhapoika.

Vierailija
22/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankassa käytäntö puhua naisia kohtaan, että madam. Se on hyvää kieltä, eikä viittaa lainkaan toisen siviilisäätyyn lainkaan. On kohtelias tapa puhutella toista naisena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rankassa käytäntö puhua naisia kohtaan, että madam. Se on hyvää kieltä, eikä viittaa lainkaan toisen siviilisäätyyn lainkaan. On kohtelias tapa puhutella toista naisena. 

Ja Saksassa on tapana mainita titteli kuten tohtori tms. 

Suomessahan kaikkea tällaista pidetään hienosteluna. 

Sano Pena, Arska ja Ritu vaan!

Vierailija
24/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

👍🏻

Vierailija
25/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no miltäs se kuulostaa jos parikymppinen myyjä kysyy selkeästi ikäihmiseltä n80v; mitäs sulle?

Vierailija
26/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no miltäs se kuulostaa jos parikymppinen myyjä kysyy selkeästi ikäihmiseltä n80v; mitäs sulle?

Ai kauhee. Nuorille pitäisi kyllä opettaa että varttuneempi polvi odottaa yhä vanhanajan hyvien käytöstapojen noudattamista.

Vierailija
27/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvilläni jos näin tapahtuu.

Vierailija
28/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä asiakaspalvelija tietää, että olenko naimisissa? Jos tämä asiakaspalvelija tuntee minut, niin toivoisin hänen kutsuvan minua nimelläni.

Sukunimelläsi "Rouva Virtanen..."

Vierailija
29/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin sopii, kertoo siitä että opiskeltu on muutenkin kuin kirjekurssilla. 

Vierailija
30/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdon.

Vierailija
31/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei loukkaa rouvittelu. Kohteliaisuudesta niin puhutellaan, eikä se tarkoita naimisissa olevaksi tai vanhaksi luulemista.

Vierailija
32/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tykkään. Johtuu ihan siitä, että tykkään varjella ja ylläpitää vanhanaikaisia porvarillisia ja keskieurooppalaisia tapoja. Tai oikeastaan että niitä tuotaisiin takaisin. Olen tykännyt tuosta jo 25 vuotta, hyvin harvoin sitä valitettavasti kuulee. Tiedän kulkevani vastavirtaan. Minua ei myöskään haittaa, kun lapset tädittelevät (tai heidän vanhempansa tädittelevät minua, kun puhuvat minusta lapsilleen), eikä ole koskaan, siis nuorenakaan, haitannut. Kyllähän joku 25-vuotias on helposti 5-vuotiaalle "täti", siis ihan biologisestikin. Ihmiset vain nykyään kuvittelevat olevansa nelikymppisenäkin jotain ikiteinejä. Aikuisuus ei oikein ole muotia. N47

Vierailija
33/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte rouvitella eikä tätitellä.

No, miten arvon neitiä tulisi sitten puhutella? 

Vierailija
34/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, en koe olevani rouva.

Vierailija
35/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rankassa käytäntö puhua naisia kohtaan, että madam. Se on hyvää kieltä, eikä viittaa lainkaan toisen siviilisäätyyn lainkaan. On kohtelias tapa puhutella toista naisena. "

Tykkäsin kun briteissä minuun viitattiin Sir -termillä.

Vierailija
36/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahdon.

Oletko menossa naimisiin oikein papin edessä?

Vierailija
37/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, en koe olevani rouva.

Et ole naimisissa?

Vierailija
38/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan, että sanotaan 'Teidän Korkeutenne'. 

Vierailija
39/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän vanhanaikaiselta, mutta ei haittaakaan. Kunhan hoitaa muuten hommansa niin kaikki hyvin.

Vierailija
40/52 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on asiakaspalvelu alalla, niin voi vain kysyä, että kuinka voin palvella sinua ym. vastaavaa. Tämä rouva sana aina viittaa siihen, että olet naimisissa, mutta herra sana hyväksytään kaikkialla, vaikka mies ei ole edes naimissa. Naisiin aina liitetty sana rouva, neiti ja tyttö. Onko vapaalle naiselle mitään ilman näitä rouvittelu kulttuuria lainkaan ym. vastaavaa. Näitä siis vain miehet keksineet naisille, eivät siis naiset itse lainkaan säätämässä näitä, että miten heitä tulee puhutella? Miksi herra sana liittyy kaikkiin vapaisiin miehiin, mutta rouva siis viittaa aina naimissa olevaan naiseen. Tai tämä vanhanaikainen käsitys, että nainen on vanhapiika, eli siis halveksiva sana naisia kohtaan, mutta mies toki voi olla aina vapaa ja tehdä mitä lystää ja aina sanotaan heitä herroiksi?

Saksassa kaikki aikuiset naiset ovat rouvia.