Tahdotko, että asiakaspalvelija puhuttelee sinua "Hyvä rouva..."
Kommentit (52)
Rankassa käytäntö puhua naisia kohtaan, että madam. Se on hyvää kieltä, eikä viittaa lainkaan toisen siviilisäätyyn lainkaan. On kohtelias tapa puhutella toista naisena.
Vierailija kirjoitti:
Rankassa käytäntö puhua naisia kohtaan, että madam. Se on hyvää kieltä, eikä viittaa lainkaan toisen siviilisäätyyn lainkaan. On kohtelias tapa puhutella toista naisena.
Ja Saksassa on tapana mainita titteli kuten tohtori tms.
Suomessahan kaikkea tällaista pidetään hienosteluna.
Sano Pena, Arska ja Ritu vaan!
no miltäs se kuulostaa jos parikymppinen myyjä kysyy selkeästi ikäihmiseltä n80v; mitäs sulle?
Vierailija kirjoitti:
no miltäs se kuulostaa jos parikymppinen myyjä kysyy selkeästi ikäihmiseltä n80v; mitäs sulle?
Ai kauhee. Nuorille pitäisi kyllä opettaa että varttuneempi polvi odottaa yhä vanhanajan hyvien käytöstapojen noudattamista.
Olen hyvilläni jos näin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä asiakaspalvelija tietää, että olenko naimisissa? Jos tämä asiakaspalvelija tuntee minut, niin toivoisin hänen kutsuvan minua nimelläni.
Sukunimelläsi "Rouva Virtanen..."
Ihan hyvin sopii, kertoo siitä että opiskeltu on muutenkin kuin kirjekurssilla.
Minua ei loukkaa rouvittelu. Kohteliaisuudesta niin puhutellaan, eikä se tarkoita naimisissa olevaksi tai vanhaksi luulemista.
Kyllä minä tykkään. Johtuu ihan siitä, että tykkään varjella ja ylläpitää vanhanaikaisia porvarillisia ja keskieurooppalaisia tapoja. Tai oikeastaan että niitä tuotaisiin takaisin. Olen tykännyt tuosta jo 25 vuotta, hyvin harvoin sitä valitettavasti kuulee. Tiedän kulkevani vastavirtaan. Minua ei myöskään haittaa, kun lapset tädittelevät (tai heidän vanhempansa tädittelevät minua, kun puhuvat minusta lapsilleen), eikä ole koskaan, siis nuorenakaan, haitannut. Kyllähän joku 25-vuotias on helposti 5-vuotiaalle "täti", siis ihan biologisestikin. Ihmiset vain nykyään kuvittelevat olevansa nelikymppisenäkin jotain ikiteinejä. Aikuisuus ei oikein ole muotia. N47
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte rouvitella eikä tätitellä.
No, miten arvon neitiä tulisi sitten puhutella?
Vierailija kirjoitti:
"Rankassa käytäntö puhua naisia kohtaan, että madam. Se on hyvää kieltä, eikä viittaa lainkaan toisen siviilisäätyyn lainkaan. On kohtelias tapa puhutella toista naisena. "
Tykkäsin kun briteissä minuun viitattiin Sir -termillä.
Vierailija kirjoitti:
Tahdon.
Oletko menossa naimisiin oikein papin edessä?
Vierailija kirjoitti:
En, en koe olevani rouva.
Et ole naimisissa?
Minä haluan, että sanotaan 'Teidän Korkeutenne'.
Kuulostaa vähän vanhanaikaiselta, mutta ei haittaakaan. Kunhan hoitaa muuten hommansa niin kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on asiakaspalvelu alalla, niin voi vain kysyä, että kuinka voin palvella sinua ym. vastaavaa. Tämä rouva sana aina viittaa siihen, että olet naimisissa, mutta herra sana hyväksytään kaikkialla, vaikka mies ei ole edes naimissa. Naisiin aina liitetty sana rouva, neiti ja tyttö. Onko vapaalle naiselle mitään ilman näitä rouvittelu kulttuuria lainkaan ym. vastaavaa. Näitä siis vain miehet keksineet naisille, eivät siis naiset itse lainkaan säätämässä näitä, että miten heitä tulee puhutella? Miksi herra sana liittyy kaikkiin vapaisiin miehiin, mutta rouva siis viittaa aina naimissa olevaan naiseen. Tai tämä vanhanaikainen käsitys, että nainen on vanhapiika, eli siis halveksiva sana naisia kohtaan, mutta mies toki voi olla aina vapaa ja tehdä mitä lystää ja aina sanotaan heitä herroiksi?
Saksassa kaikki aikuiset naiset ovat rouvia.
Vanhapoika.