Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nenäkannuhuuhtelu? Onks toi hyvä vai humpuukia?

Vierailija
06.03.2026 |

Mitä toi auttaa? Mul on kroonista nenän toisen sieraimen tukkoisuuden tunnetta, vaikka ei mitään räkää valu. Kuivuneita räkäklimppejä tulee sillon tällön, tuntuu että on toinen sierain tukossa. Onko tää poskiontelotulehdus vai mikä??

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasaline-nenänhuuhteluruisku on helpompi ja nopeampi käyttää kuin kannu. Vielä jos ruiskuksi ostaa apteekista isomman 100 ml huuhteluruiskun. Alkuperäisen ruisku on 60 ml.

Nasalinea ei ole kaikissa apteekeissa, joissakin nettiapteekeissa on. 
Lapsikin oppii tätä käyttämään. 

Vierailija
62/69 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvä. Avaa tukkoisen nenän, huuhtelee epäpuhtaudet, ja suolavesi myös kosteuttaa nenän limakalvoja.

Käytetään hienoa merisuolaa, liukenee nopeasti haaleaan/lämpimään veteen. Suola on luontaisesti antibakteerinen.

Nimenomaan jodioimatonta merisuolaa!

Nenäkannun mukana tulee yksityiskohtaiset käyttöohjeet, siellä lukee kyllä nuo kaikki. Myös kannun säilytyksestä sekä puhdistamisesta. Ja kuvallinen sekä sanallinen ohje käyttöä varten.

Mutta ap ei sitä tiennyt, joten neuvoja riittää äärest laitaan! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii, rahaa tulee kuin rännistä. Muovinpalasta euroja ja ilmaisesta humpuukisuolasta lisää.

t. Myyjä

Ostakke!

Vierailija
64/69 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin poskiontelo-ongelmista. Lääkäri suosittelee joka kerta nenäkannun käyttöä.

Vierailija
65/69 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten ihmeessä te tunnistatte millon on poskiontelontulehdus, eikä pelkkä nuha? Kertokaas, oon aina ihmetelly, en ole koskaan menny läkäriin "poskiontelotulehduksen" takia. Eli mikä teilä saa epäilemään tätä? Pelkkä räkävuotoko, kuume, kipuko?

Poskiontelotulehduksessa on monia oireita; poskia pakottaa (yleensä silmän alapuolelta) ja on paineen tuntua, painettaessa tuntuu kipua ja räkä voi olla vihreää, voi myös olla kuumatta. Kyllä varmasti huomaat, jos sinulla on poskiontelotulehdus!

Vierailija
66/69 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko ruiskulla suihkuttaa nenään suolavettä? Miten pään pitäisi olla jotta tulee toisesta sieraimesta ulos?

Mä teen suolihuutelun että laitan suihkuputken perseeseen, kai sen nenäänkin voi laittaa paineella.

Vierailija
67/69 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auttanut kannun käyttö mitenkään, pikemminkin tuntui pahentavan tilannetta. Suolavettä jäi väkisinkin aina muhimaan sinne onteloihin ja kun kumarruin nenästä tipahteli sitä vettä tuntejakin myöhemmin. Keuhkolääkärilläni oli sama kokemus samoin kuin työkaverilla. Paljon parempia vaikkakin tietysti kalliiksi käyviä ovat merisuolapitoiset nenäsumutteet (tilaan itse ulkomailta, hinnat esimerkiksi Saksassa ovat monien tuotteiden kohdalla edullisemmat kuin Suomessa vaikka toimituskustannuksetkin ottaa huomioon, niin halvemmaksi tulee). 

Lisäksi pitää olla maltillinen kannun käytössä ja huuhtelunesteen pitää olla koostumukseltaan oikea. IL: "Jos kannutusta harrastetaan useammin kuin kerran tai kaksi päivässä, limakalvon pinnan suojatekijät voivat huuhtoutua pois ja nenän sisäpinta voi kuivua sekä karstoittua. Duodecim-lehden artikkelissa mainitaan mahdollisina haittavaikutuksina kipu, nenäverenvuodot sekä jopa infektiot. Tähän voivat vaikuttaa esimerkiksi käytetty huuhteluneste ja sen suolapitoisuus, Tapiala toteaa."

Kannun mukana ainakin minulla tuli ohjeet, miten vesi poistetaan onteloista. Pelkkä tavallinen niistäminen ei sitä tee, vaan täytyy olla pää kallistettuna eri suuntiin ohjeen mukaan vettä poistaessa. Toki en tiedä onko jolla kulla sellaiset rakenteet että vesi jää pakosti jumiin, silloin ei varmaan kannata kannua tosiaan käyttää. Physiomer on ihan hyvä vaihtoehto.

Joo eli en todellakaan ala tunkea sinne vettä tässä. Se ei sinne kuulu.

Aivan älyttömiä ohjeita ihmisille jaellaan. 

Vierailija
68/69 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin poskiontelo-ongelmista. Lääkäri suosittelee joka kerta nenäkannun käyttöä.

Mulla ihan sama mutta en mä alan kokoaikaa kannuttaa, tulee viel pahempaa jälkeä. 

Surkeita ohjeita jakavat.

Vierailija
69/69 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän siitepölyaikana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän