Nenäkannuhuuhtelu? Onks toi hyvä vai humpuukia?
Mitä toi auttaa? Mul on kroonista nenän toisen sieraimen tukkoisuuden tunnetta, vaikka ei mitään räkää valu. Kuivuneita räkäklimppejä tulee sillon tällön, tuntuu että on toinen sierain tukossa. Onko tää poskiontelotulehdus vai mikä??
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tarvitse erikoissuolaa, ihan voi tehdä liuoksen itsekin.
Pussi hienojakoisempaa merisuolaa ei paljoa maksa ja säilyy ikuisesti kosteudelta suojattuna. Mieto merisuolavesi on myös antibakteerista ja irroittaa niitä karstoja nenästä. Flunssaisena ja allergisena laitettavat suihkeet kannattaa laittaa huuhtelun jälkeen. Niiden teho tuntuu tuplaantuvan sillä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä. Avaa tukkoisen nenän, huuhtelee epäpuhtaudet, ja suolavesi myös kosteuttaa nenän limakalvoja.
Käytetään hienoa merisuolaa, liukenee nopeasti haaleaan/lämpimään veteen. Suola on luontaisesti antibakteerinen.
Nimenomaan jodioimatonta merisuolaa!
Nenäkannun mukana tulee yksityiskohtaiset käyttöohjeet, siellä lukee kyllä nuo kaikki. Myös kannun säilytyksestä sekä puhdistamisesta. Ja kuvallinen sekä sanallinen ohje käyttöä varten.
Vierailija kirjoitti:
Itelle ihan turha mutta kaveriköyttää, sitte jossain netissä on ohje miten tavallista suolaa laitetaan, lämmitetään vettä jne ja se lusikka mikä siinä boxissa on mukana, se mitallinen suolaa, merisuolaa jos on
Ite en olew saanut hyötyä.
Voisit koittaa että kuumennat vettä, levy kii ja pyyhe päähän ja sen kanssa kattilan päälle: höytyhengitys, kato pitäs löytyy ohje. Yks myös on pulloon puhallus, siitäkin on ohje netissä.
Ei saa laittaa mitään tavallista jodioitua pöytäsuolaa. Merisuola on sopiva suola.
Vierailija kirjoitti:
miten ihmeessä te tunnistatte millon on poskiontelontulehdus, eikä pelkkä nuha? Kertokaas, oon aina ihmetelly, en ole koskaan menny läkäriin "poskiontelotulehduksen" takia. Eli mikä teilä saa epäilemään tätä? Pelkkä räkävuotoko, kuume, kipuko?
Poskiontelontulehduksessa räkä on ei ole kirkasta vaan kellertävää tai jopa vihertävää ja usein mun tulee erehdyksessä luultua, että takahampaiden juuriin koskee. Todellisuudessa kipu heijastuu hampaisiin poskionteloista.
Mitä ihmettä tekee nenäkannu? Ei meillä vanhemmilla ollut koskaan ongelmia nenien kanssa.Paperiin pyyhittiin ja niin aukeni limakalvot. Lopettakaa rahan tuhlaus.
Vierailija kirjoitti:
miten ihmeessä te tunnistatte millon on poskiontelontulehdus, eikä pelkkä nuha? Kertokaas, oon aina ihmetelly, en ole koskaan menny läkäriin "poskiontelotulehduksen" takia. Eli mikä teilä saa epäilemään tätä? Pelkkä räkävuotoko, kuume, kipuko?
Minulla tuntui epämiellyttävältä hampaissa joka askelella kun jalka tärähti maahan. Soitin hammaslääkärille ja hän sanoi heti, että kuulostaa poskiontelotulehdukselta.
Sehän sitten löytyi. Lääkäri punkteerasi, mikä oli kyllä epämiellyttää. Onneksi ei ole sen jälkeen tullut.
Vierailija kirjoitti:
Jääkö se suolavesi poskionteloihin muhumaan? Miten varmistua että se tulee ULOS??
Niistät nenäsi paperiseen käsipyyhkeeseen. Se vesi valuu kyllä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Räkää on paljon, poskilla tuntuu kova kivunomainen paine, joskus jopa kutisee. Autoa ajaessa poskia tykyttää (pointtina siis, että liike lisää kivuntunnetta).
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Mitä ihmettä tekee nenäkannu? Ei meillä vanhemmilla ollut koskaan ongelmia nenien kanssa.Paperiin pyyhittiin ja niin aukeni limakalvot. Lopettakaa rahan tuhlaus.
Ai jaa, minun seitsemänkymppiset vanhemmat nimenomaan ovat käyttäneet nenäkannua jo vuosikymmeniä.
No mulla ainakin auttaa sen että en tarvitse poskiontelontulehdukseen antibioottia ja harvoin flunssa etenee siihen, vaikka on ahtaat röörit. Todella järkyttävän kokoisia limaklönttejä huuhtoo pois. Tukkoisuuden hoidosta en tiedä. Jos jotain pitkäaikaista tai jatkuvaa käyttöä suunnittelet, niin kannattaa varmistaa että saat ontelot tyhjäksi/kuivaksi huuhtelujen välissä, muuten sinne kertyvä kosteus voi jopa aiheuttaa tulehduksen.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä. Avaa tukkoisen nenän, huuhtelee epäpuhtaudet, ja suolavesi myös kosteuttaa nenän limakalvoja.
Käytetään hienoa merisuolaa, liukenee nopeasti haaleaan/lämpimään veteen. Suola on luontaisesti antibakteerinen.
Lasipulloon tai -purkkiin kannattaa tehdä vaikka vuorokauden merisuolavesiannos valmiiksi. Keittää veden kiehuvaksi ja kaataa sen suolamitallisen päälle. Antaa jäähtyä rauhassa ennen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vihreä räkä ja kipu poskipäissä.
Joku kysyi yllä, mistä tunnistaa poskiontelontulehduksen. Yleensä siitä, että ontelo (poski tai otsa jos leviää sinne) on todella kipeä ja jos jotain saa niistettyä, se on järjettömän paksua täysin neonväristä tavaraa. Mutta harvemmin edes tulee niistämällä mitään ulos, kun limakalvot turpoaa ja kaikki ilmakanavat korvia myöten menee umpeen, mikä sitten pahentaa tulehdusta.
Eli ei voi sekoittaa tavalliseen flunssaan. Jos siis et ole koskaan epäillyt itselläsi poskiontelontulehdusta, niin sinulla ei varmasti ole sitä ollut myöskään. Tähän vaikuttaa paljon kallon anatomia, että kuinka herkästi lima jää jumiin.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Nenäkannu ja suolapussi maksavat alle 20€ ja ovat käytännössä 25 vuotta käytössä ennen uuden hankkimista.
Ei auttanut kannun käyttö mitenkään, pikemminkin tuntui pahentavan tilannetta. Suolavettä jäi väkisinkin aina muhimaan sinne onteloihin ja kun kumarruin nenästä tipahteli sitä vettä tuntejakin myöhemmin. Keuhkolääkärilläni oli sama kokemus samoin kuin työkaverilla. Paljon parempia vaikkakin tietysti kalliiksi käyviä ovat merisuolapitoiset nenäsumutteet (tilaan itse ulkomailta, hinnat esimerkiksi Saksassa ovat monien tuotteiden kohdalla edullisemmat kuin Suomessa vaikka toimituskustannuksetkin ottaa huomioon, niin halvemmaksi tulee).
Lisäksi pitää olla maltillinen kannun käytössä ja huuhtelunesteen pitää olla koostumukseltaan oikea. IL: "Jos kannutusta harrastetaan useammin kuin kerran tai kaksi päivässä, limakalvon pinnan suojatekijät voivat huuhtoutua pois ja nenän sisäpinta voi kuivua sekä karstoittua. Duodecim-lehden artikkelissa mainitaan mahdollisina haittavaikutuksina kipu, nenäverenvuodot sekä jopa infektiot. Tähän voivat vaikuttaa esimerkiksi käytetty huuhteluneste ja sen suolapitoisuus, Tapiala toteaa."
flunssan jälkitautina saan yleensä poskiontelotulehduksen mutta kannulla huuhtelu estää sen , kunhan muistaa käyttää sitä flunssan aikana jo. Ihanmmitä suolaa vaan( mutta ei maustesuolaa :D) oon käyttänyt ja siedettävän lämmintä vettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei auttanut kannun käyttö mitenkään, pikemminkin tuntui pahentavan tilannetta. Suolavettä jäi väkisinkin aina muhimaan sinne onteloihin ja kun kumarruin nenästä tipahteli sitä vettä tuntejakin myöhemmin. Keuhkolääkärilläni oli sama kokemus samoin kuin työkaverilla. Paljon parempia vaikkakin tietysti kalliiksi käyviä ovat merisuolapitoiset nenäsumutteet (tilaan itse ulkomailta, hinnat esimerkiksi Saksassa ovat monien tuotteiden kohdalla edullisemmat kuin Suomessa vaikka toimituskustannuksetkin ottaa huomioon, niin halvemmaksi tulee).
Lisäksi pitää olla maltillinen kannun käytössä ja huuhtelunesteen pitää olla koostumukseltaan oikea. IL: "Jos kannutusta harrastetaan useammin kuin kerran tai kaksi päivässä, limakalvon pinnan suojatekijät voivat huuhtoutua pois ja nenän sisäpinta voi kuivua sekä karstoittua. Duodecim-lehden artikkelissa mainitaan mahdollisina haittavaikutuksina kipu, nenäverenvuodot sekä jopa infektiot. Tähän voivat vaikuttaa esimerkiksi käytetty huuhteluneste ja sen suolapitoisuus, Tapiala toteaa."
Kannun mukana ainakin minulla tuli ohjeet, miten vesi poistetaan onteloista. Pelkkä tavallinen niistäminen ei sitä tee, vaan täytyy olla pää kallistettuna eri suuntiin ohjeen mukaan vettä poistaessa. Toki en tiedä onko jolla kulla sellaiset rakenteet että vesi jää pakosti jumiin, silloin ei varmaan kannata kannua tosiaan käyttää. Physiomer on ihan hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Hei, voisitko kertoa PLIIIIIIS sen saksalaisen nettiapteekin nimen, tai vieläpä linkin antaa? Oon itekin ettinyt kauan jotain ulkomaista nettiapteekkia josta tilata tuotteita. Suomalaiset on liian kalliita....
Karkea suolakin käy, koska sulaa veteen.
Lepän siitepölyn kaukokulkeumat Suomen eteläpuolelta ovat tänäkin keväänä käynnistäneet minulla joka vuosi toistuvan pahan leppäallergian, johon eivät vieläkään ole keksineet siedätystä. Aamuisin otan allergialääkkeen ja suihkutan kumpaankin sieraimeen reseptillä myytävää nenäsuihketta. Kotiin tultua sitten nenäkannutus. Omat allergiaoireeni eivät varsinkaan lääkityksellä painotu nuhaan, mutta hyvä saada huuhdottua nenän limakalvoilta pois siitepölyt ja katupölyt. Flunssanuhat menevät minulla usein poskionteloihin ja silloin olen kannuttanut taas.