Keikkatyöt ja työmarkkinatuki - kokemuksia? Sujuuko homma Kelan kanssa vai onko vääntöä?
Tällaista pohdin. Tarjolla olisi pientä puuhaa - tekstien editointia - ulkomaalaiselle yritykselle. Mutta mietityttää, miten tuon sovitellun työmarkkinatuen kanssa sitten menee. Sivuduunista tulisi ehkä maksimissaan 200 euroa kuussa, joten sillä ei elä.
Toisaalta jos menee jokakuiseksi tappeluksi, lippulappujen täyttelyksi ja liitteiden lähettelyksi, en tiedä. Ja pahimmassa tapauksessa sitten työvoimaviranomaiset katsoo että "Ahaa, yrittäjä. "
Kokemuksia?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Kelahan saa tulorekisteristä palkkatiedot, myös keikoista. Poikani just haki ekaa päivärahaa ja teki yhden työkeikan, jännäämme paljonko saa päivärahaa tämän takia.
Jokainen tienattu euro vähentää päivärahaa 50 snt.
Eikö tekoäly hoida tollasia nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelahan saa tulorekisteristä palkkatiedot, myös keikoista. Poikani just haki ekaa päivärahaa ja teki yhden työkeikan, jännäämme paljonko saa päivärahaa tämän takia.
Jokainen tienattu euro vähentää päivärahaa 50 snt.
Mitä sitten ? Tarkoitus on tienata itse elantonsa. Äitini teki noin 30 vuotta osapäivä työtä ja ei ollut mitään suojaosaa. Minäkin tein aiemmin osapäivä työtä ja kyllä ilman suojaosaa
Huom. Kyseessä on ulkomaalainen toimeksiantaja. Ei mene tiedot tulorekisteriin, vaan minun on ne itse ilmoitettava verottajalle (ja Kelallekin, varmaan, vai menisikö tieto heti verottajalta tulorekisterin kautta sinne, ei aavistustakaan). Myös työajat on oman ilmoituksen varassa. Editointihan nyt - no jaa, sitä kun olen 25 vuotta paukuttanut, niin aanelosen editointi vie ehkä 5 minuuttia. Eli kuukausitasolla puhutaan muutamista tunneista, jos editoitavaa on noin 50 lyhykäistä artikkelia. AP
Jos sinulla on pieni puskuri ja firma maksaa luotettavasti palkat, niin sitten antaa mennä vaan. Kela vaan tarvitsee aina ne palkkatiedot hakemuksen ratkaisemiseen, joten työnantajan on toimitettava tulorekisteriin niitä palkkatietoja tai sitten sinä joudut niitä erikseen selvittelemään. Puskuri auttaa, jos tulee joku ongelmatilanne ja rahaliikenne on vaikka muutaman viikon seis.
Vaan kun se työnantaja ei toimita tietoja suomalaiseen tulorekisteriin. Se on kanadalainen. Ja mä en laskuta, se kuvio ei käy. He vaan laskee "50 editoitua artikkelia, 5 euroa per kipale" ja rahulit tulisi suoraan tilille. Hmm, taitaapa olla paras että en lähde pelleilemään tällaisen kuvion kanssa. AP
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun se työnantaja ei toimita tietoja suomalaiseen tulorekisteriin. Se on kanadalainen. Ja mä en laskuta, se kuvio ei käy. He vaan laskee "50 editoitua artikkelia, 5 euroa per kipale" ja rahulit tulisi suoraan tilille. Hmm, taitaapa olla paras että en lähde pelleilemään tällaisen kuvion kanssa. AP
Siis jotain pimeetä työtä? Ei kannata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jotain pimeetä työtä? Ei kannata
No, ei nyt pimeätä. Mutta sellaista, että sen selittäminen Kelalle tai työvoimaihmisille on vaikeaa. Kun et saa sitä helvetin palkkakuittia vaan pelkästään rahat tilille. Huoh, ei tätä taida kukaan täällä ymmärtää. AP