Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yllätin itseni eilen illalla ja luin kokonaisen kirjan yhdeltä istumalta

Vierailija
03.03.2026 |

Luovuin älypuhelimesta muutamia kuukausia sitten ja tähän mennessä olen: aloittanut liikunnan, lihaskuntotreenin ja kevyen lenkkeilyn uudelleen, ja olen alkanut lukea kirjoja. 

Olen myös ajoittain kokenut valtavaa tylsyyttä ja tyhjyyttä. Sekä käynyt hipelöimässä älypuhelimia liikkeissä ja miettinyt ostavani sellaisen, tai Lenovo tabletin, mutta sitten mietin sitä, millaiseksi skrollaamiseksi ja jumittamiseksi arki taas menisi. Ja olen vasta tämän matkan alussa. 

Elämä on myös ajoittain muuttunut hankalaksi ja haastavaksi, koska todella monet asiat toimivat älypuhelimen varassa. Esimerkiksi minun pitäisi nyt selvittää, miten saan VR junaliput ostettua ilman puhelinta. 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko hankkineet digikameran puhelimen tilalle?

Vierailija
22/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset sä osta junalippua läppärillä? Vaatii tosin lipun tulostamisen jossain. Toinen vaihtoehto on mennä R-kioskille ja ostaa junalippu sieltä. Niin 90-vuotias äitini tekee.

Entä jos ei ole tulostinta ja R-kioskiin on matkaa kymmeniä kilometrejä, kuten minulla?

Ei tarvitse tulostaa. Laita lippu tulemaan sähköpostiin (onko sinulla sitä?) ja ota läppäri mukaan junamatkalle ja näytä siitä lippua konnarille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset sä osta junalippua läppärillä? Vaatii tosin lipun tulostamisen jossain. Toinen vaihtoehto on mennä R-kioskille ja ostaa junalippu sieltä. Niin 90-vuotias äitini tekee.

Entä jos ei ole tulostinta ja R-kioskiin on matkaa kymmeniä kilometrejä, kuten minulla?

Ei tarvitse tulostaa. Laita lippu tulemaan sähköpostiin (onko sinulla sitä?) ja ota läppäri mukaan junamatkalle ja näytä siitä lippua konnarille.

Ei luoja. Jos mä menen junalla johonkin, niin menen yleensä lentokentälle ja lähden ulkomaille. En todellakaan ala kuljettamaan läppäriä mukana. Korkeintaan tabletti. Älypuhelin on erittäin kätevä.

Vierailija
24/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kirja?

Vierailija
25/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puppe menee puistoon?

Tiedätkö, mitä puppe tarkoittaa norjan kielessä?

Kotelo

Vierailija
26/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei luoja. Jos mä menen junalla johonkin, niin menen yleensä lentokentälle ja lähden ulkomaille. En todellakaan ala kuljettamaan läppäriä mukana. Korkeintaan tabletti. Älypuhelin on erittäin kätevä.

Eihän nuo läppärit paljon tilaa vie.

Vierailija
27/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuo läppärit paljon tilaa vie.

Aivan tarpeeksi enkä tee reissussa läppärillä yhtään mitään. Turha ja aivan älytöntä sellaista kuljettaa mukana pelkän junalipun takia. 

Vierailija
28/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimista, äppeistä ja somesta on ihan tarkoituksella tehty mahdollisimman koukuttavia. Mitä enemmän käyttäjiä ja mitä kauemmin ne viihtyvät alustoilla, sitä enemmän rahaa mainostajien ja datan kerääjien kautta alustoja hallitseville kertyy. 

Monille puhelimesta muodostuu ongelma näistä syistä. Videoiden ja sisältöjen skrollaaminen, peleistä ja uhkapeleistä, jotka saa nykyään älyluuriin myös, tulee tapa. Jos siihen puhelimeen koukuttuu, niin ehkä on parempi olla ilman. 

Vierailija
29/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitäkin on jotain tutkimuksia, että mitä enemmän ruutuaikaa, sitä heikommassa kunnossa ihminen on fyysisesti ja sitä helpommin ylipainoa kertyy. 

Vuodenvaihteessa HS uutisoi tutkimuksesta, jonka mukaan älypuhelimen käytöstä luopuminen digipaaston aikana nuorensi aivoja 10 vuotta. 

Vierailija
30/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä saakelin junalippua voi poiketa ostamassa ärrältä. Vai onko tottumattoman vanhanaikaista? 

Vierailija
31/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi pitää ehdoin tahdoin tehdä elämänsä hankalaksi. Nykypäivää on, että monet asiat täytyy tehdä älypuhelimella, ja sille ei nyt voi mitään. Jos haluat olla känkkäränkkä, kärsi sitten siitä. Ei älypuhelin tarkoita sitä että sun täytyy sitä kantaa mukana koko ajan tai roikkua netissä. Käytä sitä vain välttämättömien asioiden hoitamiseen.

Ihan mielenkiinnosta: mikä on sellainen asia, joka on nykyisin pakko hoitaa älypuhelimella ja jonka hoitaminen ei onnistu esim. läppärillä? Minä en keksi ainoatakaan, vaikka itselläni on älypuhelin. Soittamiseen toki tarvitsisin näppäinpuhelimen, jos ei olisi älypuhelinta.

Parkkimaksut. Sähköauton lataus. Bussilipun ostaminen.

Vierailija
32/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yllätin itseni eilen illalla ja söin kokonaisen grillibroilerin yhdeltä istumalta.

Vierailija
33/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitäkin on jotain tutkimuksia, että mitä enemmän ruutuaikaa, sitä heikommassa kunnossa ihminen on fyysisesti ja sitä helpommin ylipainoa kertyy. 

Vuodenvaihteessa HS uutisoi tutkimuksesta, jonka mukaan älypuhelimen käytöstä luopuminen digipaaston aikana nuorensi aivoja 10 vuotta. 

Kyllähän ihmiset liikkuu, tosin ne tuijottaa sitä kännykkää samalla.

Vierailija
34/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa-äly ymmärrys hoi-älä jätä. Noi sanottiin ennenvanhaan ja pätee näemmä edelleenkin. 
Se ei tee kenestäkään yhtään älykkäämpää/fiksumpaa ihmistä , tilaako sen junalipun läppärillä tai älykännykällä. 
Se ei myöskään huononna ikäihmisen kuntoa onko se paljon esim tabletin seurassa vai ei.

Enne  oli sivistyskodissa seinä täynnä kirjoja ,joita luettiin. Nyt minulla on kaikkia mahdollisia i padissani+ chatGBT LISÄKSI.

On nimittäin niin , ettei kasikymppinen normi-ihminen jaksa määräänsä enempää olla kävely/juoksulenkillä, kuntosalilla tai tehdä vaikk 20-40 min lihaskuntojumppia youtubin ohjeistamana. Tai pelata älypelejä, kuunnella supermielenkiintoisia podcasteja , äänikirjoja jne jne.

Näin meillä. Täytyy vaan varoa ,ettei tule liikaa rehkittyä kuntoillessa.

Iloista iltaa kaikille!

Vierailija
35/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi pitää ehdoin tahdoin tehdä elämänsä hankalaksi. Nykypäivää on, että monet asiat täytyy tehdä älypuhelimella, ja sille ei nyt voi mitään. Jos haluat olla känkkäränkkä, kärsi sitten siitä. Ei älypuhelin tarkoita sitä että sun täytyy sitä kantaa mukana koko ajan tai roikkua netissä. Käytä sitä vain välttämättömien asioiden hoitamiseen.

Ihan mielenkiinnosta: mikä on sellainen asia, joka on nykyisin pakko hoitaa älypuhelimella ja jonka hoitaminen ei onnistu esim. läppärillä? Minä en keksi ainoatakaan, vaikka itselläni on älypuhelin. Soittamiseen toki tarvitsisin näppäinpuhelimen, jos ei olisi älypuhelinta.

Parkkimaksut. Sähköauton lataus. Bussilipun ostaminen.

Ok, nuo parkkimaksut ja sähköauton lataus on oikeasti sellaisia, johon tarvitsee älypuhelinta. Ne eivät tulleet mieleeni, kun perheessäni ei ole autoa. Bussiliput ostan kyllä ihan näppärästi HSL:n matkakortilla ja muualla Suomessa pankkikortilla.

Vierailija
36/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä saakelin junalippua voi poiketa ostamassa ärrältä. Vai onko tottumattoman vanhanaikaista? 

Eipä ole ärrää tällä paikkakunnalla ja VR:llä oli aiemmin lippuautomaatti juna-asemalla, siitä tuli monta kertaa lippu ostettua, koska se oli kätevää. Mutta VR poisti lippuautomaatit. 

Vierailija
37/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään joka paikkakunnalla ei ole Ärrää. En mä ainakaan halua ostaa lippua vasta asemalla kun olen lähdössä vaan haluan ostaa sen hyvissä ajoin halvemmalla hintaa. 

Vierailija
38/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa-äly ymmärrys hoi-älä jätä. Noi sanottiin ennenvanhaan ja pätee näemmä edelleenkin. 
Se ei tee kenestäkään yhtään älykkäämpää/fiksumpaa ihmistä , tilaako sen junalipun läppärillä tai älykännykällä. 
Se ei myöskään huononna ikäihmisen kuntoa onko se paljon esim tabletin seurassa vai ei.

Enne  oli sivistyskodissa seinä täynnä kirjoja ,joita luettiin. Nyt minulla on kaikkia mahdollisia i padissani+ chatGBT LISÄKSI.

On nimittäin niin , ettei kasikymppinen normi-ihminen jaksa määräänsä enempää olla kävely/juoksulenkillä, kuntosalilla tai tehdä vaikk 20-40 min lihaskuntojumppia youtubin ohjeistamana. Tai pelata älypelejä, kuunnella supermielenkiintoisia podcasteja , äänikirjoja jne jne.

Iloista iltaa kaikille!

"Hoh hoijaa-äly ymmärrys hoi-älä jätä. Noi sanottiin ennenvanhaan ja pätee näemmä edelleenkin. 

Iloista iltaa kaikille!"

Jätän nämä sinulle vain nyt tähän: 

"MIT:n tutkimus: ChatGPT heikentää aivojen toimintaa jopa 55 prosenttia

MIT:n aivokuvaukset paljastavat huolestuttavan totuuden tekoälyn vaikutuksesta ihmismieleen."

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/27bc4528-49c3-4717-89d1-34dffabb…

"HS: Nettipaasto kannattaa: Keskittymiskyvyn kohennus vastasi kokeessa jopa 10 vuoden nuortumista

Psykologia|Kun amerikkalaistutkimuksen koehenkilöt pitivät kännykän netistä parin viikon tauon, masennusoireet vähenivät enemmän kuin hoitotutkimuksissa masennuslääkkeillä.

Älypuhelinpaasto tekee hyvää. Yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa parin viikon tauko kännykän internetistä paransi osallistujien mielialaa, mielenterveyttä ja keskittymiskykyä.

Eikä vaikutus ollut mitenkään pieni. Keskittymiskyvyn kohennus vastasi kymmenen vuoden nuortumista. Masennusoireet vähenivät enemmän kuin hoitotutkimuksissa masennuslääkkeillä ja yhtä paljon kuin kognitiivisella käyttäytymisterapialla."

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011632059.html

Vierailija
39/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä ärriä ei vain nykyisin ole, vaan verkosto on alasajettu. Itselläni lähin yli 50km.

Vierailija
40/46 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas täällä on jotain tehty lainauksille, niin tuli kahteen kertaan lainattua.