Oletko lukenut muumikirjoja?
Kommentit (13)
Luin just sen, jossa runoilija-hemuli juo lentokonjakkia homsun kanssa, ja päättää jakaa kalossit niin, että toinen ottaa toiseen ja toinen toiseen jalkaan.
Ketä kiinnostaa jotkut lesbomuumit?
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa jotkut lesbomuumit?
Satojatuhansia ihmisiä maailmassa.
Sinusta sen sijaan ei taida kukaan olla kiinnostunut.
80-luvulla luin liki kaikki putkeen, silloinen tytteli oli kerännyt. Nimenomaan niitä halpispapereille printattuja joita sai vielä 80-luvulla pikkurahalla. Hienoja olivat eivätkä tarinansa useinkaan olleet lasten iltasatuja kunhan niistä jotain ymmärsi. Hieno taiteilija oli hän aikanaan vaikka perilliset minusta pilasivat Muumit kaupallisuudella.
En ole. En lapsenakaan tykännyt niistä.
Olen. Syvällisempiä kuin nuo muut muumi-formaatit. Melankolisiakin ne ovat, etenkin viimeiset osat.
Knoppitieto: Jansson muokkasi kirjojaan myöhemmin uusiksi. Yllätyin kun oli se muumilukumarathon ja Muumi ja pyrstötähti- kirja oli erilainen kuin se minkä olin joskus lukenut (uudessa versiossa oli kissa).
Moneenkin kertaan, mulla on myös ne kaikki sarjakuvakirjat ja muuta muumiaiheista kirjallisuutta.
Kun olin lapsi, mun ruotsinkielisellä serkulla oli valokopiona joku lehdessä julkaistu tarina, jossa Muumipeikko laskee Stockan liukuportaita suksilla. En ole sen jälkeen lukenut, sattuuko kukaan tietämään mistä on kyse?
Luin 8-vuotiaana Näkymättömän lapsen. Silloin ymmärsin, että Janssonin kirjoissa on aivan oma, erikoinen tunnelma. Luin sitten kaikki Muumi-kirjat jotka löysin kirjastosta. Aikuisena ostin itselleni Muumipappa ja meri-nimisen kirjan joka oli erityisesti jäänyt mieleeni. Animaatiosarjat olivat mielestäni aivan toisenhenkisiä kuin mitä olin mielessäni Muumilaakson asukkaista ajatellut. No, näin niitä tv:stä vasta aikuisena!
Muumi-sarja on timanttia, alku peräiset kirjat on tylsiä
Olen lukenut useamman kerran elämäni aikana mutta nyt ensimmäistä kertaa kaikkia järjestyksessä läpi. Viimeinen vielä lukematta.
Hyviä kirjoja ovat ja on kiinnostavaa miten ne muuttuvat samoin niiden hahmot. Muumipeikko esimerkiksi selvästi kasvaa.