Alan ymmärtää miksi niin monet riitautuvat perheen/sukulaisten kanssa keski-iässä
Mulla on ollut esivaihdevuodet varmaan kohta 10 vuotta, alkaen ensin vähäisillä oireilla ja koko ajan pahenee. Oon nyt 49v ja en oikein edes tunnista enää itseäni. Kaikki kiukuttaa, haluaisin vaan olla omissa oloissani. Lisätietona, että en voi käyttää korvaushoitoa.
Tähän kirsikkana kakun päälle pitää setviä perintöasioita sisarusten kanssa ja voi hele*etti että voi olla hommaa! Ollaan aiemmin oltu ihan hyvissä väleissä, mutta tuntuu että tää projekti nostaa kaikki lapsuuden epäreiluudet ja ikävät muistot pintaan. Perintö pitäisi jakaa tasan meidän kolmen kesken, mutta ei se reilulta tunnu kun joukossa on yksi vuosikausia taloudellista hyötyä saanut (en nyt avaa tätä enempää, mutta todennäköisesti lähemmäs 10te hyöty).
Muistan aina nuorena ihmetelleeni miksi melkein kaikki vanhemmat sukulaiset on riidoissa keskenään ja miksi ne perintökiistat kesti aina vuosikausia. Noh, elämä opettaa... Eli en ihmettele enää. Jos saisi nukkua yönsä hyvin ja muutenkin olla terve niin kuin nuorena, niin varmasti menisi tuokin asia helpommin. Mutta kyllä tässä vähän alkaa olla jaksamisen äärirajoilla.
Kommentit (78)
Onko se perintö tärkeämpi kuin hyvät välit omiin sukulaisiin? Elämä on valintoja.
Perintö pitäisi jakaa tasan meidän kolmen kesken, mutta ei se reilulta tunnu kun joukossa on yksi vuosikausia taloudellista hyötyä saanut (en nyt avaa tätä enempää, mutta todennäköisesti lähemmäs 10te hyöty).
Eli vanhempien eläessä saannut taloudellista apua. Ja nyt mielestäsi häntä pitää rangaista siitä että vanhemat teki varoillaan mitä varoillaan halusi tehdä?
Ymmärräthän että et sinä voi päättää mitä joku rahoillaan tekee silloin kun he ovat hengissä? Se on TÄYSIN heidän välinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Onko se perintö tärkeämpi kuin hyvät välit omiin sukulaisiin? Elämä on valintoja.
Helppo sanoa, jos ei tarvitse rahaa. Mulla nyt sattuu olemaan kaiken muun lisäksi taloudellisesti todella vaikea tilanne.
ap
Hormonikorvaushoito ei ole mitään autuaaksi tekevä ihmehoito. Esim. jos univaikeudet johtuu jostain muusta (raudanpuute yksi yleisin syy), niin hormonikorvaus ei unia korjaa, vaan rauta.
En kyllä itse vielä kymppitonnista haluaisi riitautua sukulaisteni tai sisarusteni kanssa.
Mitä syitä on, että hormonikorvaushoito ei sovi?
Kuulostaa niin tutulta. Itsellä varmaan sama edessä melko pian. Meitä on kolme perillistä ja yksi on ollut täysin äidin vauva keski-ikäiseksi saakka, saa monenlaista apua ja tukea edelleen. Toinenkin hyödynsi vanhempien kukkaroa pitkään opiskellessaan. Itse muutin kotoa 17-vuotiaana enkä ole sen jälkeen mitään mankunut. Olen niellyt kaiken kiukun epätasa-arvoisesta kohtelusta, mutta perinnönjaossa se varmaan räjähtää silmille.
Minulla on vaihdevuodet eikä ollut mitään ongelman perinnönjaon ja/tai sisarusten kanssa. Sen sijaan puoliso on totaalisen kyllästynyt oman sukunsa perinnönjakosotkuun.
Yksi sisaruksista on ihan sekaisin (harhaluuloinen tai joku muu persoonallisuushäiriö). Pesänjakoon on jouduttu ottamaan lakimies selvittämään tälle sisarukselle miten jako suoritetaan. Samainen sisarus yrittää ottaa rahaa ulos itselleen enemmän kuin muut, vaikka pesä on tarkoitus jakaa tasan kaikkien osakkaiden kesken.
En oo tekemisissä enään yhteenkään sukulaiseeni. Aviomiehen sukulaisiin olen, joskin heilläkään ei oo parhaat välit toisiinsa. Ja oon kolmekymppinen. Et ei liity ainakaan mulla vaihdevuosiin tai ikään. Päätin vain, että jos en tule toimeen jonkun kanssa, on parempi katkaista välit. Jatkuva riitely puolin ja toisin alkoi käydä raskaaksi kaikille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo sanoa, jos ei tarvitse rahaa. Mulla nyt sattuu olemaan kaiken muun lisäksi taloudellisesti todella vaikea tilanne.
ap
Se että sinulla on rahaongelma, ei vaikuta siihen että voit päättää miten muut rahojaan käyttää silloin kun he ovat elossa. Ne ei ollut sinun rahojasi, joten miksi taistella tästä? Aiheutat itse sisaursten kanssa krähmänää.
Vierailija kirjoitti:
Perintö pitäisi jakaa tasan meidän kolmen kesken, mutta ei se reilulta tunnu kun joukossa on yksi vuosikausia taloudellista hyötyä saanut (en nyt avaa tätä enempää, mutta todennäköisesti lähemmäs 10te hyöty).
Eli vanhempien eläessä saannut taloudellista apua. Ja nyt mielestäsi häntä pitää rangaista siitä että vanhemat teki varoillaan mitä varoillaan halusi tehdä?
Ymmärräthän että et sinä voi päättää mitä joku rahoillaan tekee silloin kun he ovat hengissä? Se on TÄYSIN heidän välinen asia.
Aamen. Ihan samoilla linjoilla. Ninä olin ylpeä siitä että pärjäsin omillani mutta myös ymmärrän että sisaruksiani piti vanhempieni auttaa ja heillä on siihen täysi oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä syitä on, että hormonikorvaushoito ei sovi?
Miksi alapeukku? Kysyn ihan uteliaisuudesta, että mitkä ovat ne syyt, ettei hoito sovi?
Kymppitonni ei ole mitään. Taidatte olla aika persaukisia.
Meillä tuli suvussa iso kriisi kun kaikkia passanut isoäiti menehtyi. Jotenkin kaikki odotti, että minä alistun hänen rooliinsa ja yrittivät määräillä tyyliin "kannappa mulle kahvia". Joten välit on katkolla. Mulla muita suunnitelmia elämälleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asiat tuntuu epäreiluilta vasta keski-ikäisenä eikä silloin kun ne tapahtui?
No tämä sisaruksen saaman taloudellisen hyödyn mittakaava on paljastunut vasta nyt. Ja kyllä jotkut asiat on tuntuneet epäreiluilta ihan aina, mutta jostain syystä ne on noussut eri lailla pintaan nyt, kun aiemmin ne pystyi helpommin ohittamaan ja ajattelemaan, että sellaista se nyt vaan on.
ap
Pystyisitkö ajattelemaan, että kiitos luojan et itse ole sellainen reppana, joka on tarvinnut jatkuvaa taloudellista tukea vanhemmilta?
Kyllä noissa tilanteissa on usein paljon epäreiluutta. Silti monesti tilanne voisi pahemminkin olla. Esimerkiksi, että siellä pesässä ei olisi juuri mitään jaettavaa kuin asunto, jota hallitsisi vainajaa kymmeniä vuosia nuorempi leski, joka päättäisi vielä haudata vainajan kauas suvustaan.
Vierailija kirjoitti:
Usein perinnönjaossa riehuu juurikin se, joka on jo saanut jatkuvaa avustusta koko aikuisikänsä. Hän on mielestään oikeutettu suurempaan osaan myös jäljelle jääneestä perinnöstä, vaikka testamentti on tasan kaikkien perijöiden kesken. Tuollainen sekopää pitkittää perinnönjakoa ja sotkee välinsä ihan kaikkien kanssa.
Ette taida monet keskustelijat ymmärtää, miten iso raha on jo tonni köyhälle. Onhan se varmasti mukavaa olla niin varakas, ettei tarvitse kymppitonnin takia lähteä riitelemään. Yrittäkää nyt edes ymmärtää erilaisia elämäntilanteita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole TÄYSIN heidän välinen asia, mutta jos kyse on kymppitonnista, niin tuon takia en lähtisi riitelemään.
"Olen niellyt kaiken kiukun epätasa-arvoisesta kohtelusta, mutta perinnönjaossa se varmaan räjähtää silmille. "
Jos vanhempasi katsovat sinun ansaitsevan jotain hyvitystä niin he ovat silloin tehneet hyväksesi testamentin jossa tämä huomioidaan. Mutta jos eivät ole niin se on silloin heidän tahtonsa että perintö menee tasan.
Kiukuttele siitä heille mutta älä sisaruksillesi.
Minun sukuni puolelta perintö asiat menivät aivan hyvin.Toista on nyt miehen puolen asiat.Yksi sisaruksista pätee ja hokee kuinka hän vain hoiti äitiään.Kun väkisin tuppasi edunvalvojaksi mutta vain raha-asioissa.Muut kyllä hoitivat kotisairaan hoidon hänelle ja siivosi .Hän oli olevinaan ainoa lapsi ja koitti solkottaa perinnönjakoakin mutta ei onnistunut mäntti.