Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori ei saa millään kesätöitä

Vierailija
01.03.2026 |

Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei. 

Alkaa usko loppumaan. 

Kommentit (240)

Vierailija
101/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään nuori ole saanut kesätöitä. Paikkoja hakenut vaikka kuinka ja monen monta videoesittelyä tehnyt. Ne ovat mielestäni olleet hyviä. Toissa viikolla oli yksi paikan päällä haastattelu, joka meni kuulema hyvin ja odotukset oli korkealla. Perjantaina tuli sitten viestiä, että ei ollut tullut valituksi. 

Surettaa ihan todella paljon nuoren puolesta. En tiedä, miksi otan itsekin tämän niin raskaasti. Jotenkin vaan todella vaikea tilanne nyt.

Vierailija
102/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on perheettömän helppo matkustaa töihin kauemmaksikin. Ei oo välttämätöntä jumittaa kotikulmilla. Oon itse matkustanut satoja kilsoja vieraalle seudulle kesähommiin. Ja aivan alusta oppinut uusia töitä.

Tässä on se ongelma, että vuokra juoksee siellä opiskelupaikkakunnalla eikä asuntoa voi eikä saa antaa kesäksi edelleen vuokralle. Sitten on sen kesätyöpaikkakunnan vuokra. Siihen se kesätyöpalkka meneekin, jää jopa miinukselle. Niissä pikkupaikoissa ei edes ole vuokra-asuntoja tarjolla ja oma auto pitäisi olla. 20 km pyöräily suuntaansa päivittäin on aika raskas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöitä hakee kymmeniä ellei tuhansia aikuisia työttömiä, joilla hyvinkin pitkä työkokemus eivätkä hekään pääse töihin! Nuorten tilanne on vielä huonompi ilman pitkää työkokemusta. Eikä sitä koskaan saa, jos ei pääse töihin.

Vierailija
104/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö edes ravintola-alalle pääse? Siellä on niin kova pula, että kielitaidottomiakin palkataan.

Vierailija
105/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kysyä kesätöitä sairaalasta vaikka potilas kuljettajana. Kärrää potilaat kuvauksiin ja takas. Taidetaan maksaa paremmin kun kaupassa. Ainakin meillä kesätyöntekijä tuli laitoshuoltajaksi toista kesää peräkkäin. Kysyi kaupastakin,mut laitoshuoltajalle maksetaan kuulemma enemmän kun kaupan alalla. Ellei sit siivoaminen kiinnosta, on niitä toimistotilojakin ja käytäviä mitä pitää siistiä jos ei eritteitä kestä nähdä osastoilla. Joo ja on palkattu kesäksi ihan täysin kokemattomiakin.

Joo ja se onkin tosi kiva kun neurologisen leikkauksen jälkeen sua vie magneettikuvauksiin joku kokematon urpo ja pää tärähtää joka kynnyksen kohdalla! Ei toi ole mikään sisäänajo kesätöihin - ammatti vaan vaatii kokemusta.

T kokemusta potilaana

Vierailija
106/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

350 000 työtöntä noin. Ne kilpailee kaikkien kanssa. Aikuisetkin hakee kesä töitä.

Vierailija
107/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysellä maataloustöitä maatiloilta. Varmasti maatalousyrittäjät haluaa lomittajia.  Majoitus yleensä löytyy tiloilta. Siis ihan voi kysyä vaikka Ruotsista ja Norjasta.

Mistä tulee mielikuva, ettei maatalostyöt tarvitse ammattitaitoa ja osaamista tai jonkun dementtavanhuksen hoitaminen? 

Ei tuu mielikuvaa, vaan työ tekijäänsä opettaa. Näin se on alalla kuin alalla. Ja noin oon ollut töissä monella alalla. Ensin harjoitellaan.

Epäilemättä. Ei se metsän istutuskaan ole mitään rakettitiedettä, mutta ainakin minä haluan sellaisen jannun hommiin, jonka voi jättää sinne pöpelikköön yksin. Joka tietää miten homma toimii, osaa lukea karttaa (ei mene naapurin pöpelikköön) ja

Jannun? Syrjitkö naisia?

Vierailija
108/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuin omaa tekstiäni! Korkeakoulussa opiskeleva lapsi ei hakemisesta huolimatta saa edes ilmaista harjoittelupaikkaa omalta alalta, jossa harjoittelu tarvitaan. Kyse ei ole sotealasta. Toivoton on nuorten tilanne nykyään!!  Sopivia suhteitakaan ei ole. Entä sitten valmistumisen jälkeen? Suoraan työttömäksi, jos talous Suomessa ei lähde nousuun?! 

Tarkoitatko ammattikorkeakoulua?

Vierailija
109/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö edes ravintola-alalle pääse? Siellä on niin kova pula, että kielitaidottomiakin palkataan.

Niin, siis ne kielitaidottomat ovat alihankkijoiden kautta ulkomailta hankittuja työntekijöitä, usein ihmiskauppaa muistuttavissa olosuhteissa. Ei niihin paikkoihin suomalaisia edes oteta. Usein ne lafkat ovat ulkomaalaisomistuksessa. 

En käy sellaisissa paikoissa syömässä ollenkaan. 

Vierailija
110/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksi poikaa. Olen teollisuuden johtotehtävissä. Kummallekin pojalle olen duunit junaillut, toinen jo uraputkessa vakihommissa, toinen vielä opiskelee.

Näin se yhteiskunta pelaa. Hankkiutukaa hommiin, jossa voitte perillistenkin etuja edistää.

Vierailija
111/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niihin siivoajien hommiinkin on tunkua...

Ei ainakaan meille sairaalaan. Pomo kysyy joka vuosi multakin onko mulla tuttua joka haluaisi kesätöihin. Ja raapii hiukset päästään,et saako taaskaan tarpeeksi lomittajia. Mun osastolle tarttis 2-3 lomittajaa ainakin kolmeksi kuukaudeksi,hyvä jos yksi haluaa töihin ja sit silläkin ehtona, et voi tehdä vaan tyyliin kesäkuun ( näin ollu monesti). Ja nuokin 2-3 vaan meidän osastolle ja osastoja meillä on useita ja lomia pitäviä on melkein 100 työntekijää, eli kesä työntekijöitä tarttis.

Onko paikat laitettu auki eri työnhakuportaaleihin?! On täyttä puppua, ettei keskussairaalan paikkakunnilla löydy siivoajaa sairaalaan!! Sotealalta on irtisanottu porukkaa sadoittain ja opuiskelijoita on jonossa. Siihen päälle kesätyönhakijat. 

Vierailija
112/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on perheettömän helppo matkustaa töihin kauemmaksikin. Ei oo välttämätöntä jumittaa kotikulmilla. Oon itse matkustanut satoja kilsoja vieraalle seudulle kesähommiin. Ja aivan alusta oppinut uusia töitä.

Tässä on se ongelma, että vuokra juoksee siellä opiskelupaikkakunnalla eikä asuntoa voi eikä saa antaa kesäksi edelleen vuokralle. Sitten on sen kesätyöpaikkakunnan vuokra. Siihen se kesätyöpalkka meneekin, jää jopa miinukselle. Niissä pikkupaikoissa ei edes ole vuokra-asuntoja tarjolla ja oma auto pitäisi olla. 20 km pyöräily suuntaansa päivittäin on aika raskas.

Itse lupasin auton lainaan ja bensat kesäksi, jotta voi hakea sellasen 60km säteeltä, kotoa tai mökiltä käsin... ei auta. Ihan sama vaikka olis parin tunnin työpäivä ja sama menee matkoihin, ei sellaisiakaan paikkoja vaan ole kokemattomalle.

Vierailija
113/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pötyä. Ravintola-ala on kyykännyt paljon jo koronan aikana ja siitä asti. Monet ovat pistäneet lapun luukulle Helsingissäkin, saati sitten pienemmillä paikkakunnilla! Veroja kiertävät värillisten pitsaputkat pyörii sukulaisvoimin. 

Vierailija
114/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omalta alalta saa töitä kuin pieni murto osa nykyään. Ne jotka on tuurilla kouluttautuneet sellaisiin ammatteihin jossa on töitä kyllä.

Vierailija
115/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat on nyt tällaiset. Kesätyö ei ole mikään ihmisoikeus. Olkaa kekseliäitä ja luovia ja ottakaa vastaan töitä myös oman alan ulkopuolelta, toisilta paikkakunnilta ja ulkomailta. Opiskelijana tein osa-aikaisena mm. siivoustyötä.

Vierailija
116/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

350 000 työtöntä noin. Ne kilpailee kaikkien kanssa. Aikuisetkin hakee kesä töitä.

Ja avoimia työpaikkoja viime vuonna koko Suomessa noin 34 000!  Iso pudotus avoimissa työpaikoissa vuoteen 2022 verrattuna! 

Vierailija
117/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaan, että hyvin hyvin negatiivisella asenteella suhtaudutaan kesätyöpaikan hakemiseen muiltakin aloilta kuin siltä omalta tuntuvalta alalta. Takerrutaan lillukanvarsiin ja selitellään miksi jokin asia ei käy.  Takerrutaan junttaamaan samaa asiaa, että ei maatilalle voi päästä, vaikka se oli vain yksi esimerkki.

On niitä muitakin vaihtoehtoja. Kannustan kyselemään eri aloilta paikkoja. Ihan todella kannustan kokeilemaan rohkeasti. Onnea työnhakuun.

Vierailija
118/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajat on nyt tällaiset. Kesätyö ei ole mikään ihmisoikeus. Olkaa kekseliäitä ja luovia ja ottakaa vastaan töitä myös oman alan ulkopuolelta, toisilta paikkakunnilta ja ulkomailta. Opiskelijana tein osa-aikaisena mm. siivoustyötä.

Heh heh. Minä vuonna?! Kyllä minäkin siivosin ja olin keittiöllä tiskarina opiskeluaikoina vuosina 1988-1994. Silloin vielä tällainen humanistinplanttukin kelpasi käytännön töihin! 

Vierailija
119/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kaksi poikaa. Olen teollisuuden johtotehtävissä. Kummallekin pojalle olen duunit junaillut, toinen jo uraputkessa vakihommissa, toinen vielä opiskelee.

Näin se yhteiskunta pelaa. Hankkiutukaa hommiin, jossa voitte perillistenkin etuja edistää.

Nepotismissa ei ole mitään ihailtavaa.

Vierailija
120/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa henkilökohtaisen avustajan paikkoja hakea. Siellä vakiporukka lomailee ja voi löytyä jokin duuni. Osa-aikaista varmaan enimmäkseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä