Nuori ei saa millään kesätöitä
Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei.
Alkaa usko loppumaan.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
"Ihan mielenkiinnosta minä vuonna aloitit töissä käymisen 16 vuotiaana?"
Vuonna 2005
20 vuotta sitten katsoppa huvikseen inflaatio tilastot silloin.
Työpaikkojen ja työllisyyden kehitys (20052025):
2005: Työllisyys oli kasvussa, ja työllisyysaste oli vahva.
Siivoustöitä sairaalasta kun kerran saa kuka tahansa. Katsoin kuntarekrystä pari ensimmäistä.
Salon kaupunki: "Kelpoisuusvaatimuksena on puhtaus -ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto tai puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto, ammatilliset tutkinnon osat."
Kaarea: "Hallitset siivouksen ja hygienian tärkeät periaatteet ja käytännön työtehtävät." Tässä ammattitutkinto on vain eduksi.
Kaarina: "Pätevyysvaatimuksena on laitoshuoltajan ammattitutkinto tai toimitilahuoltajan tutkinto." Lisäksi pitäisi olla lman auton käyttömahdollisuus.
Ei taida opiskelijat kelvata näihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaan, että hyvin hyvin negatiivisella asenteella suhtaudutaan kesätyöpaikan hakemiseen muiltakin aloilta kuin siltä omalta tuntuvalta alalta. Takerrutaan lillukanvarsiin ja selitellään miksi jokin asia ei käy. Takerrutaan junttaamaan samaa asiaa, että ei maatilalle voi päästä, vaikka se oli vain yksi esimerkki.
On niitä muitakin vaihtoehtoja. Kannustan kyselemään eri aloilta paikkoja. Ihan todella kannustan kokeilemaan rohkeasti. Onnea työnhakuun.
Ei se lle lillukanvarsiin takertumista, jos esittää faktat:
- mahdollinen kesätyö nollasopimuksella tai niin pienellä palkalla, että opiskelija-asunnon vuokra + työpaikkakunnan vuokra vetää budjetin miinukselle
- opiskelija-asunnon jälleenvuokraus on kielletty
- Ei ole käytössä autoa eikä ole ajokorttia
- Ei ole suhteita
- Ei ole osaamista
- hakijo
Tos kohtaa kannattaa heittää jo kirves kaivoon ja jatkaa itkuntuhruisin silmin, leuka rintaan painettuna sekä suunnata sossukelaan kerjäämään.
Filmaattinen?
Ihan oikeasti. Ulkonäölläkö sitä pitäisi töihin päästä?
Entä oman alan tutkimusryhmät yliopistolla? Tai Nordjobb, vai onko se enää aktiivinen. Tuossa iässä on myös helppo lähteä ulkomaille kesätöihin kun ei useinkaan ole vielä omaa perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2005
Kuule kun en minä kilpaile sun kanssa enkä kesätyöpaikkoja hakevien nuorten kanssa siitä, kuka on nokkelin suun soittaja. Minä yritän miettiä sitä, mistä vois koittaa etsiä kesäduunia. Kannustan minkä pystyn. Ja tämä ihan pyyteettömästi.
Sinä vaikutat sairastuneen mt-häiriöön.
Vierailija kirjoitti:
Filmaattinen?
Ihan oikeasti. Ulkonäölläkö sitä pitäisi töihin päästä?
Malliksi esim mainoksiin :D sukka malliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on perheettömän helppo matkustaa töihin kauemmaksikin. Ei oo välttämätöntä jumittaa kotikulmilla. Oon itse matkustanut satoja kilsoja vieraalle seudulle kesähommiin. Ja aivan alusta oppinut uusia töitä.
Tässä on se ongelma, että vuokra juoksee siellä opiskelupaikkakunnalla eikä asuntoa voi eikä saa antaa kesäksi edelleen vuokralle. Sitten on sen kesätyöpaikkakunnan vuokra. Siihen se kesätyöpalkka meneekin, jää jopa miinukselle. Niissä pikkupaikoissa ei edes ole vuokra-asuntoja tarjolla ja oma auto pitäisi olla. 20 km pyöräily suuntaansa päivittäin on aika raskas.
Ymmärrän ongelman, mutta jostain näistä "ei onnistu, koska..."- kohdista on vain tingittävä jos meinaa alkuun päästä. Koska muuten tämä toistuu joka kesä ja aina ohi menee ne, jotka keksivät ratkaisun ja edellisenä kesänä sitä työkokemusta hankkivat.
Se tosiaan voi tarkoittaa pitkiä pyöräilymatkoja tai sitä ettei työstä juurikaan hyödy rahallisesti. Hyöty mitataankin enemmän työkokemuksena ensimmäisinä työvuosina. Ja kyllä, yleensä se vaatii epämukavuudensietoa, sisukkuutta ja pitkää pinnaa.
Vierailija kirjoitti:
Sä väitit, että oon eläkeläinen ja huutelen jotain. Ethän sä terve ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois lähteä netsänistutustöihin.
Näissä on se ongelma, että ne istutettavat metsät on yleensä aika kaukana asutuksesta. Niitä tehdään yrittäjänä eikä mitään majoitusta ole tarjolla. On vähän ikävä matkustaa jonnekin Kuusamoon ja majailla viikon verran teltassa peseytymättä ja lämmitellä ruoat trangialla.
Terv. Metsänomistaja
No höpön! Koko Etelä-Suomi on talousmetsää! Oma nuori kulki mopolla, kun ei ollut vielä 18v.
Vierailija kirjoitti:
Siivoustöitä sairaalasta kun kerran saa kuka tahansa. Katsoin kuntarekrystä pari ensimmäistä.
Salon kaupunki: "Kelpoisuusvaatimuksena on puhtaus -ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto tai puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto, ammatilliset tutkinnon osat."
Kaarea: "Hallitset siivouksen ja hygienian tärkeät periaatteet ja käytännön työtehtävät." Tässä ammattitutkinto on vain eduksi.
Kaarina: "Pätevyysvaatimuksena on laitoshuoltajan ammattitutkinto tai toimitilahuoltajan tutkinto." Lisäksi pitäisi olla lman auton käyttömahdollisuus.
Ei taida opiskelijat kelvata näihin...
Ei missään tapauksessa kelpaa ja hyvä niin. Sairaalassa siivoaminen on eri asia kun kerrostalon rappukäytävän siivoaminen. Sairaalassa täytyy tietää mitä tekee, ettei sairastu vakavasti itse tai sairastuta muita ympärillään. Potilailla on vaikka mitä tarttuvia ja helposti sairaalaympäristössä leviäviä tauteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2005
Kuule kun en minä kilpaile sun kanssa enkä kesätyöpaikkoja hakevien nuorten kanssa siitä, kuka on nokkelin suun soittaja. Minä yritän miettiä sitä, mistä vois koittaa etsiä kesäduunia. Kannustan minkä pystyn. Ja tämä ihan pyyteettömästi.
Onkos sulla kaikki kotona siellä päässäsi kun pitää heti solvaamaan aloittaa. Tosiasia on että 20 vuotta sitten sai töitä helpommin. Ja kun jalan on saanut oven väliin niin on helpompi saada kokemusta ja lisää töitä.
Ihan samassa tilanteessa on moni muukin, vaikkei ole fiksu ja filmaattinen eikä edes opiskele yliopistossa. Ihan yhtä lailla hekin etsivät töitä.
Mikä ketjun pointti on? Sama tilanne valitettavan monella muullakin nuorella.
Jos esteenä on 20 km matka suuntaansa, niin heppu on hyvä, ja vuokraa skootterin kesäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä väitit, että oon eläkeläinen ja huutelen jotain. Ethän sä terve ole.
En ole väittänyt. 🤭 taas kuvittelevat että sama ihminen vastaa kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2005
Onkos sulla kaikki kotona siellä päässäsi kun pitää heti solvaamaan aloittaa. Tosiasia on että 20 vuotta sitten sai töitä helpommin. Ja kun jalan on saanut oven väliin niin on helpompi saada kokemusta ja lisää töitä.
Sä äkisit, että oon eläkkeellä. Siihen vastasin, että oon duunis. Sä yrität kilpailla kumpi voittaa. Oot ihan kipee. Oot autisti.
Ikävä yhdistelmä kun on iso työttömyys samaan aikaan kun nämä uuden sukupolven paapotut saapuvat työmarkkinoille. Tämä on sukupolvea, jolta on loputtomiin kyselty miltä tuntuu, mikä ahdistaa, laskettu rimaa, mukautettu ja yksilöllistetty. Ei ole tarvinnut ponnistella tai tehdä ikäviä asioita. Vanhemmat on kyydinneet 2km matkat kouluun ja harrastuksiin. Käyttörahaa on ollut ja rahan arvoa ei ymmärretä.
Nyt sitten pitäisi mieleisen ja täydellisen kiinnostavan työpaikan löytyä kilometrin säteellä kotiovesta, palkka pitää olla hyvä ja vapaata saada siihen ja tähän menoon.
90-luvulla sai jäädä alle 50 vuotiaana roikkumaan tuille ja siitä eläkeputkeen. Monet suorastaan toivoivat irtisanomista että saivat jäädä kotiin kalastelemaan ja juomaan kaljaa. On tullut kalliiksi yhteiskunnalle nämä täysin työkykyiset kotona vetelehtijät. Työpaikan mentyä alta, uudelleenkoulutuksista kieltäydyttiin, samoin minkä tahansa työn vastaanottamisesta ja kaikki meni läpi. Ajat oli totaali erilaiset kuin nyt, 50 vuotiaaksi mennessä oli pitkä vakituinen työhistoria takana, omakotitalo rakennettu ja maksettu aika päiviä sitten. Ei ollut samanlaisia velkoja, pakollisia maksuja ja sääntöjä niskassa kun nykypäivänä. 90-luvulla monia asia oli hyvin helppoa ja yksinkertaista.