Nuori ei saa millään kesätöitä
Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei.
Alkaa usko loppumaan.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko stressata kesätyöllä? Anna pitää huilikesä.
Nälkä se tulee opiskelijallekin ilman rahaa. Ei mulla ole varaa maksaa nuoren menoja, vuokraa yms.
Hanki parempi työpaikka että voit lapses elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa ihan suoraan opiskelijan tulevan talven toimeentuloon.
Kumma, mun nuori on ollut kesätöissä 14-vuotiaasta alkaen, nytkin on jovarma työ samaan paikkaan kuin viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti vuokran maksusta ei saa huilia. Ja ruokaakin pitää välillä saada.
Pitääkö opiskelevan nuoren maksaa äidille vuokraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysellä maataloustöitä maatiloilta. Varmasti maatalousyrittäjät haluaa lomittajia. Majoitus yleensä löytyy tiloilta. Siis ihan voi kysyä vaikka Ruotsista ja Norjasta.
Mistä tulee mielikuva, ettei maatalostyöt tarvitse ammattitaitoa ja osaamista tai jonkun dementtavanhuksen hoitaminen?
Ei tuu mielikuvaa, vaan työ tekijäänsä opettaa. Näin se on alalla kuin alalla. Ja noin oon ollut töissä monella alalla. Ensin harjoitellaan.
Epäilemättä. Ei se metsän istutuskaan ole mitään rakettitiedettä, mutta ainakin minä haluan sellaisen jannun hommiin, jonka voi jättää sinne pöpelikköön yksin. Joka tietää miten homma toimii, osaa lukea karttaa (ei mene naapurin pöpelikköön) ja hoitaa työnsä. En halua olla koko kesää opettamassa kokematonta kaveria.
Terv. Metsänomistaja
Vierailija kirjoitti:
Kumma, mun nuori on ollut kesätöissä 14-vuotiaasta alkaen, nytkin on jovarma työ samaan paikkaan kuin viime vuonna.
Hyvät sulle montako nuorta kuvittelet että ei saa kesätöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä se tulee opiskelijallekin ilman rahaa. Ei mulla ole varaa maksaa nuoren menoja, vuokraa yms.
En hanki. Lapsi on sitä paitsi aikuinen ja elättää itse itsensä, mutta nyt on kyllä vaikeat ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysellä maataloustöitä maatiloilta. Varmasti maatalousyrittäjät haluaa lomittajia. Majoitus yleensä löytyy tiloilta. Siis ihan voi kysyä vaikka Ruotsista ja Norjasta.
Mistä tulee mielikuva, ettei maatalostyöt tarvitse ammattitaitoa ja osaamista tai jonkun dementtavanhuksen hoitaminen?
Ei tuu mielikuvaa, vaan työ tekijäänsä opettaa. Näin se on alalla kuin alalla. Ja noin oon ollut töissä monella alalla. Ensin harjoitellaan.
No kun nyt ei oteta niitä harjoittelijoita kun on tarjolla valmiita osaajiakin pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti vuokran maksusta ei saa huilia. Ja ruokaakin pitää välillä saada.
Niin, kun sä oot käynyt vaan amiksen, niin ethän sä käsitä, että korkeakouluopiskelijat ovat jo pitkällä aikuisuudessa vielä opiskellessaan ja opiskelupaikkakuntakin on usein eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että kaikki opiskelijat asuu kotona äidin nurkissa? Vai että äiti maksaa opiskelijan vuokran ja ruoan? Aika moni opiskelija asuu jo itsenäisesti, maksaa oman vuokransa ja ruokansa itse.
Kesätyö, niinpä. Niitä on sentään edes haussa, eli joku paikan aina kuitenkin saa vaikkei kaikki.
muutama vuosi sitten yliopistosta valmistuneena haluaisi oman alan oikeita töitä. Mutta niitä ei ole edes haussa, eli ei voi edes hakea. Sain työn muulta alalta kesän yli asti. Kesätyöhakemuksiakin tuli täytettyä, osassa edellyttävät opiskelijaa.
Ei tässä kolmikymppisenä oikein voi elämää eteenpäin suunnitella perhettä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kuluttaa vähemmän. Meillä tuetaan nuoria, jotka on nollasopimuksella töissä, saavat ilmaisen ylläpidon kotona. Säästäköön omat rahansa, kun niistä ei tarvii maksaa perintöveroa.
"En hanki. Lapsi on sitä paitsi aikuinen ja elättää itse itsensä, mutta nyt on kyllä vaikeat ajat.
No jos lapsi ei pärjää omillaan sinun sitä pitää auttaa ei muitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuori viime keväänä teki kunnon heittäytymisen, kun ei löytänyt kesätöitä kotikulmilta. Kaupunkilaispoika päätyi rengiksi maatilalle. En olisi ikinä uskonut, että niin käy. Viihtyi yllättävän hyvin ja oppi tosi paljon kesän aikana. Oli aivan tohkeissaan kun oli oppinut lypsämään, ajamaan kaikenlaisilla koneilla, tekemään peltotöitä jne.
Menee tänäkin vuonna sinne.
Kannattaa kokeilla mukavuusalueen ulkopuolelta.
Meinaatko, että kaikki työttömät työnhakijat nyt pääsee yhdelle maatilalle rengeiksi?🙄🙄
Sattuko se olla noin yksinkertainen? Tuo oli hyvä esimerkki. Koita sinäkin nyt ajatella sieltä umpisäiliön ulkopuolelta autisti.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mäkin tiedän yhden jolle on hakematta tarjottu keskäksi 3 paikkaa.... Ei se muita hirveesti lohduta että jollain on suhteet kunnossa.
Itse olen 40 vee ja en ole saanut töitä. Laitoin hakemuksen, jossa etsittiin kesätyöntekijöitä. Minut valittiin kesätöihin.
Tarkoitushan tuossa on se, että jos olisi jotain mahdollisuustta jatkaa kesätöiden jälkeen yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä. Ei se metsän istutuskaan ole mitään rakettitiedettä, mutta ainakin minä haluan sellaisen jannun hommiin, jonka voi jättää sinne pöpelikköön yksin. Joka tietää miten homma toimii, osaa lukea karttaa (ei mene naapurin pöpelikköön) ja
Koita päästä sen yli, että kukaan ei oo sun kiinteistölle väkisin tulossakaan.
Vierailija kirjoitti:
"En hanki. Lapsi on sitä paitsi aikuinen ja elättää itse itsensä, mutta nyt on kyllä vaikeat ajat.
No jos lapsi ei pärjää omillaan sinun sitä pitää auttaa ei muitten.
Ei mulla ole rahaa maksella kahta vuokraa ja kahden ihmisen kuluja. Kun olis töitä nuorella, niin kaikki olisi hyvin, mutta tiukassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niihin siivoajien hommiinkin on tunkua...
Ei ainakaan meille sairaalaan. Pomo kysyy joka vuosi multakin onko mulla tuttua joka haluaisi kesätöihin. Ja raapii hiukset päästään,et saako taaskaan tarpeeksi lomittajia. Mun osastolle tarttis 2-3 lomittajaa ainakin kolmeksi kuukaudeksi,hyvä jos yksi haluaa töihin ja sit silläkin ehtona, et voi tehdä vaan tyyliin kesäkuun ( näin ollu monesti). Ja nuokin 2-3 vaan meidän osastolle ja osastoja meillä on useita ja lomia pitäviä on melkein 100 työntekijää, eli kesä työntekijöitä tarttis.
Mitä ihmette selität? Meillä nuo paikat täyttyy ihan päivissä jopa pahimpiin siivouskohteisiin.
Veikkaan että pikkukylä johon kukaan ei halua muuttaa koska ei ole tulevaisuutta muuten. Ihmiset haluaa parisuhteen ja perheen myös. Ei hyövää muuttaa jonnekkin perähikiälle ilman tulevaisuutta vaikka töitä olisi.
Joo, säästöt on ollu käytössä jo tosi kauan. Ei tartte olla edes järjen jättiläinen tajutakseen, et kesätyöntekijöille annetaan la-su yölliset vuorot,koska heillä pienempi palkka kun vanhalla vakkarilla,niin on sekin säästöä. Tätä on ollu siis jo tolkuttoman monta vuotta. La-su yö on viikon parhaiten maksettu vuoro.