Nuori ei saa millään kesätöitä
Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei.
Alkaa usko loppumaan.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko stressata kesätyöllä? Anna pitää huilikesä.
Valitettavasti vuokran maksusta ei saa huilia. Ja ruokaakin pitää välillä saada.
Pitääkö opiskelevan nuoren maksaa äidille vuokraa?
Niin, kun sä oot käynyt vaan amiksen, niin ethän sä käsitä, että korkeakouluopiskelijat ovat jo pitkällä aikuisuudessa vielä opiskellessaan ja opiskelupaikkakuntakin on usein eri.
Ei mun nuorten tarvinnut muuttaa minnekään omaan kämppään sen takia, että opiskelivat eikä tarvinnut minunkaan silloin aikoinani. Kun ei ole köyhä eikä kipee, niin omiaan on mahdollisuus tukea. Sääli jos sä et amistodistuksella ole saavuttanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuori viime keväänä teki kunnon heittäytymisen, kun ei löytänyt kesätöitä kotikulmilta. Kaupunkilaispoika päätyi rengiksi maatilalle. En olisi ikinä uskonut, että niin käy. Viihtyi yllättävän hyvin ja oppi tosi paljon kesän aikana. Oli aivan tohkeissaan kun oli oppinut lypsämään, ajamaan kaikenlaisilla koneilla, tekemään peltotöitä jne.
Menee tänäkin vuonna sinne.
Kannattaa kokeilla mukavuusalueen ulkopuolelta.
Juuri näin! Tätä minäkin yritän viestittää tässä ketjussa. Ihanasti onnistui sinun nuorella asiat. Olen iloinen puolestanne.🍀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti vuokran maksusta ei saa huilia. Ja ruokaakin pitää välillä saada.
Niin, kun sä oot käynyt vaan amiksen, niin ethän sä käsitä, että korkeakouluopiskelijat ovat jo pitkällä aikuisuudessa vielä opiskellessaan ja opiskelupaikkakuntakin on usein eri.
Ei mun nuorten tarvinnut muuttaa minnekään omaan kämppään sen takia, että opiskelivat eikä tarvinnut minunkaan silloin aikoinani. Kun ei ole köyhä eikä kipee, niin omiaan on mahdollisuus tukea. Sääli jos sä et amistodistuksella ole saavuttanut mitään.
Miksi naisilla menee aina keskustelut sisäisiksi riitelyiksi ja haukkumiseksi😅😅
- eri
Nykyään on myös yleistynyt käytäntö, että otetaan sama kesätyöntekijä useampana kesänä, joka vaikeuttaa uusien hakijoiden työhön pääsemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En hanki. Lapsi on sitä paitsi aikuinen ja elättää itse itsensä, mutta nyt on kyllä vaikeat ajat.
No jos lapsi ei pärjää omillaan sinun sitä pitää auttaa ei muitten.
Ei mulla ole rahaa maksella kahta vuokraa ja kahden ihmisen kuluja. Kun olis töitä nuorella, niin kaikki olisi hyvin, mutta tiukassa on.
Muksu takaisin kotia asumaan sitten. Ja niinkuin sanoin hommaa parempi työ.
En hommaa parempaa työtä, olen urani huipulla matalapalkka-alalla. Jaa, että nuoren pitää jättää opiskelut kesken toisella paikkakunnalla ja muuttaa takaisin kotiin vailla ammattia tai opiskelupaikkaa? Hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oot amis 😂 😂 😂
Se on perheettömän helppo matkustaa töihin kauemmaksikin. Ei oo välttämätöntä jumittaa kotikulmilla. Oon itse matkustanut satoja kilsoja vieraalle seudulle kesähommiin. Ja aivan alusta oppinut uusia töitä.
"En hommaa parempaa työtä, olen urani huipulla matalapalkka-alalla. Jaa, että nuoren pitää jättää opiskelut kesken toisella paikkakunnalla ja muuttaa takaisin kotiin vailla ammattia tai opiskelupaikkaa? Hyvä idea.
Kesäksi otat sen sinne asumaan. 🙄 kukaan ei ole sanonut että pitää koulu sulkea. Anna kuolla nälkåän sitten se jos kerta ei pärjää.
Se on nykypäivää se. Nuorena et saa töitä etkä eläkkeelle selviä hengissä. Elämä oli helpompaa joitakin vuosikymmeniä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tismalleen sama tilanne täälläkin. Aikoo nyt opiskella kesän ajan, kun mitään ei löydy. Opintotukikuukausia se toki syö, mutta ei ole muita vaihtoehtoja.
Mites tämä on mahdollista, kun kaikkitietävä Stubb oli aikoinaan sitä mieltä, että yliopistossa ei tehdä kesällä muuta kuin ollaan kolme kuukautta paikallisella lomalla. Toivottavasti arvostat korkeakouluja sen verran paljon, ettet Stubbia äänestänyt.
Vierailija kirjoitti:
"En hommaa parempaa työtä, olen urani huipulla matalapalkka-alalla. Jaa, että nuoren pitää jättää opiskelut kesken toisella paikkakunnalla ja muuttaa takaisin kotiin vailla ammattia tai opiskelupaikkaa? Hyvä idea.
Kesäksi otat sen sinne asumaan. 🙄 kukaan ei ole sanonut että pitää koulu sulkea. Anna kuolla nälkåän sitten se jos kerta ei pärjää.
Edelleen on vuokra maksettavana. Lapsen opiskelupaikkakunnalla on huutava pula kaikenlaisista asunnoista, myös soluista, jollaisessa lapsi asuu, että uuden asunnon saaminen ei ole mitenkään varmaa syksyllä.
Nuoren hakemaan 2 viikon kesätyöpaikkaan olis videohaastattelu sekä työhaastattelu jos ekan läpäisee. Heh! Pääsin nykyiseen 5000e/kk-vakipaikkaani pienemmällä hakuprosessilla.
Itseäni kyllä huolettaa todella paljon nuorten tilanne. Kun ne ensimmäiset työpaikat koulun ja opiskelun ohelle, jopa harjoittelupaikat tätä nykyä, jäävät saamatta, se voi vaikuttaa koko tulevaan työuraan heikentävästi.
Muistatteko kuinka vielä 3 vuotta sitten oli aivan jäätävä työvoimapula esim. sote-alalla ja päiväkodeissa, ja maalailtiin karmeita kauhukuvia kun henkilöstö ei riitä... Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niihin siivoajien hommiinkin on tunkua...
Ei ainakaan meille sairaalaan. Pomo kysyy joka vuosi multakin onko mulla tuttua joka haluaisi kesätöihin. Ja raapii hiukset päästään,et saako taaskaan tarpeeksi lomittajia. Mun osastolle tarttis 2-3 lomittajaa ainakin kolmeksi kuukaudeksi,hyvä jos yksi haluaa töihin ja sit silläkin ehtona, et voi tehdä vaan tyyliin kesäkuun ( näin ollu monesti). Ja nuokin 2-3 vaan meidän osastolle ja osastoja meillä on useita ja lomia pitäviä on melkein 100 työntekijää, eli kesä työntekijöitä tarttis.
Mitä ihmette selität? Meillä nuo paikat täyttyy ihan päivissä jopa pahimpiin siivouskohteisiin.
Veikkaan että pikkukylä johon kukaan ei halua muuttaa koska ei ole tulevaisuutta muuten. I
Oot kyllä yksinkertainen. Jos meen kesäduuniin jonnekin toiseen paikkakuntaan, niin ei siinä perhettä perusteta tai oo sellainen mielessä ensimmäisenä. Viddu ku on hölmöä jengiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen on vuokra maksettavana. Lapsen opiskelupaikkakunnalla on huutava pula kaikenlaisista asunnoista, myös soluista, jollaisessa lapsi asuu, että uuden asunnon saaminen ei ole mitenkään varmaa syksyllä.
No jos se ei pärjää onko vaihtoehtoja? Itkeä vauva forumilla? Muuttaako jotain?
Noniin hakemaan piilotyöpaikkoja. Antakaa itsellenne mahdollisuus käyttää luovuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se ei pärjää onko vaihtoehtoja? Itkeä vauva forumilla? Muuttaako jotain?
No, täällä on muitakin samassa tilanteessa, joten auttaa siinä mielessä.
Veikkaan että osa pomoista itkee että ei saa työntekijöitä eivät pistä firmaansa avohakuun ollenkaan.
Kuin omaa tekstiäni! Korkeakoulussa opiskeleva lapsi ei hakemisesta huolimatta saa edes ilmaista harjoittelupaikkaa omalta alalta, jossa harjoittelu tarvitaan. Kyse ei ole sotealasta. Toivoton on nuorten tilanne nykyään!! Sopivia suhteitakaan ei ole. Entä sitten valmistumisen jälkeen? Suoraan työttömäksi, jos talous Suomessa ei lähde nousuun?!
Ei se auta töihin ulkomaille. Suomessa ei ole töitä. 🤭
Muksu takaisin kotia asumaan sitten. Ja niinkuin sanoin hommaa parempi työ.