Katselin luokka kuvia, 0 ylipainoista.
Kävin läpi kaikki koulukuvani 90 alusta eteenpäin. Ei ensimmäistäkään ylipainoista kuvissa, 16 luokka kuvaa eri kouluista eri ikäkausilta. Paljon on maailma muuttunut.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi nyt nämä nelikymppiset ovat lihavia?
Heille ei ole lapsena syötetty sitäkään rasvaa, mikä olisi pitänyt syöttää. Silloin tuli muotiin teflonpannulla ilman rasvaa paistaminen ja jatkuva kurrin juottaminen. Monella meni siis jo lapsena rasva-aineenvaihdunta sekaisin. Sitten kun rasvoja ei ole saatu normaaliruoasta, nälkähän siitä on jäänyt ja sitä nälkää on kompensoitu transrasvatuotteilla kuten sipsit yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen aikaan ollut välipaloja ja energiajuomia
Energiajuomat tulivat ysärin puolessavälissä ja välipalatuotteita on ollut kaupan vuosikymmeniä ennen ysäriä. Missä umpiskutsin tynnyrissä sinä olet oikein elänyt?
Minä olen syntynyt -82 enkä kyllä muista energiajuomia ysäriltä.
Laitettiinkohan silloin glukoosi-fruktoosisiirappia elintarvikkeisiin kuten nykyään? Sehän on haitallista ja edesauttaa rasvan kertymistä vyötärölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energiajuomat tulivat ysärin puolessavälissä ja välipalatuotteita on ollut kaupan vuosikymmeniä ennen ysäriä. Missä umpiskutsin tynnyrissä sinä olet oikein elänyt?
Laitettiinkohan silloin glukoosi-fruktoosisiirappia elintarvikkeisiin kuten nykyään? Sehän on haitallista ja edesauttaa rasvan kertymistä vyötärölle.
Se on epäterveellisempää ja halvempaa kuin sokeri.
Yksi tyttö oli vähän pyöreämpi mutta ei häntäkään voi millään tavalla lihavaksi kutsua. Kävin lävitse 1-9 luokan kuvat ja luokallamme aina noin 35 oppilasta. Tämä 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä oli. Ysärin loppupuolella raportoitiin, että Ruotsissa joku nuori oli kuollut, kun oli juonut paljon Red Bullia. Sen jälkeen minua on aina karmaissut Red Bullin iänikuinen mainoshokema, että Red Bull antaa siivet.
Oletteko vajaita? "Yksi tyttö oli vähän pyöreämpi" ja niin edelleen. Nolo pätemisen aihe.
Ei niitä luokkakuvia otettu, jotta vanhat kurpat saavat niillä retostella vauvalla.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko vajaita? "Yksi tyttö oli vähän pyöreämpi" ja niin edelleen. Nolo pätemisen aihe.
Ei se mitään pätemistä ole vaan faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään pätemistä ole vaan faktaa.
Sekin on fakta, että olet kuivankesän orava, ei kaunista sekään.
Vanhoilla kurpilla on anoreksia ja peittelevät sitä näin.
Löysin vanhan kaverikuvan -70-80 -lukujen vaihteesta. Muistan, että kaveria kutsuttiin kotonaan pullukaksi ja hänen painoaan vahdittiin. Näin jälkeenpäin katsoen hän oli varsin normaalipainoinen. Varmaan jäi elinikäinen trauma.
Vanhemmat ilmeisesti olivat sitä mieltä, että auttoivat lastaan. Siihen aikaan oli muutenkin tapana esimerkiksi hoitaa kaikki puheviat pois. Nykyään puhevikaisia on jopa urheiluselostajina. Lättäjälkojakin jumpattiin. Nykyään niistä ei puhuta mitään.
No, saa nähdä löytyykö se keskitie. Oppiikohan ihmiset olemaan niin ettei tule lihavuutta, vaikka ruokaa on.
"Sairaudet maksavat Suomen terveydenhuollolle 3,5 miljardia euroa vuosittain."
Hiljattain katselin omia tarhakuvia 70-luvulta. Kaikki lapset olivat laihoja rimpuloita ei yhtään ylipainoista. Vanhemmat olivat kuvien perusteella hoikkia myös. Alakoulukuvissa kaikki edelleen hoikkia tai suorastaan laihoja. Yläkoulun kuvissa oli yksi paksu poika ja pari vähän pyylevää tyttöä, loput edelleen hoikkia tai normaalipainoisia. Se paksu poika laihtui sittemmin intissä. Muistaakseni kyllä syötiin hyvin ja herkuteltiinkin mutta vastapainoksi oltiin jatkuvasti liikkeellä. Ei istuttu vaan juostiin, hypittiin, kiipeiltiin jne.
Meillä oli luokallani ysärillä 4 ylipainoista lasta, 3 poikaa ja yksi tyttö.
Sitten ihmetellään miksi Suomella menee huonosti ja 3,5 miljardia menee tähän. Tähän päälle vielä kaikki päihteistä yms. aiheutuvat kustannukset.
Kansan rappio maksaa.
Ikäihmiset ja vanhustenhoito maksaa.
Kaikki elintavoista johtuvat sairaudet ovat turhia.
Suomen talous kukoistaisi, jos ihmiset ei aiheuttaisi elintavoillaan kuormitusta terveydenhoidolle. Jokainen voi tehdä oman osansa. Enempää ei vaadita.