Katselin luokka kuvia, 0 ylipainoista.
Kävin läpi kaikki koulukuvani 90 alusta eteenpäin. Ei ensimmäistäkään ylipainoista kuvissa, 16 luokka kuvaa eri kouluista eri ikäkausilta. Paljon on maailma muuttunut.
Kommentit (82)
Kemikaalialtistus vaikuttaa hormoneihin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin jos ei ollut luiseva, oli lihava. Kaveri oli mukamas "läski". Ihan ekalta murrosikään asti. Nyt kun katsoo noita kuvia, niin ihan normaalipainoinen on, muut ovat reilusti alipainoisia.
Ei takuulla olleet alipainoisia, sitä vaan tottuu näkemään isompia ja isompia, sitte normaaliki näyttää luurangolta.
Mun luokalla oli yksi ala-asteella. Oli kaverini. Kauhistelin, kun söi välipalaksi kaksi appelsiinia ja heillä oli niitä iso kulho. Tarjosi minullekin mutta en ottanut kun olin jo kotona syönyt välipalan. Meillä sai yhden hedelmän päivässä. Hän yläasteella laihtui normaalipainoon. Yläasteelle tuli sivukoulusta yksi, joka oli sairaalloisen ylipainoinen, mutta kuulin huhuja että hänellä oli joku sairaus ja siihen lääkitys, mikä kerrytti nestettä. Olen ensimmäisiä peruskoulun käyneitä ikäluokkia, eli puhutaan 70-luvusta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän luokalla oli 32 oppilasta joista vain kaksi oli lihavia, tyttö ja poika.
Menivätkö he naimisiin?
Vierailija kirjoitti:
Mun luokalla oli yksi ala-asteella. Oli kaverini. Kauhistelin, kun söi välipalaksi kaksi appelsiinia ja heillä oli niitä iso kulho. Tarjosi minullekin mutta en ottanut kun olin jo kotona syönyt välipalan. Meillä sai yhden hedelmän päivässä. Hän yläasteella laihtui normaalipainoon. Yläasteelle tuli sivukoulusta yksi, joka oli sairaalloisen ylipainoinen, mutta kuulin huhuja että hänellä oli joku sairaus ja siihen lääkitys, mikä kerrytti nestettä. Olen ensimmäisiä peruskoulun käyneitä ikäluokkia, eli puhutaan 70-luvusta.
Hän varmaankin laihdutti syömällä niitä terveellisiä appelsiineja, vaikka ohjeen mukaan ei saisi syödä kuin yhden päivässä, kun väitetysti maksa on kovilla liiasta hedelmäsokerista.
Syön aika paljon makeita hedelmiä ja "Pirkka" oli laskenut ja heitti tietoiskun vuosiraportissa että ostan K-Kaupasta 100 grammaa sokeria eri tuotteiden mukana päivässä ja suositus olisi korkeintaan 50 grammaa.
Minä kävin kouluni, eli kansakoulu, keskikoulu ja lukio vuosina 1959-1971. Yhtäkään ylipainoista saati suorastaan lihavaa lasta tai nuorta ei ole luokkakuvissani.
Kauppaopistossa oli yksi poika, joka oli ilmeisesti jo perimältään isokokoinen ja sellainen paksujäseninen. Lihavaksi häntäkään en sanoisi, oli vain kookas.
Joitakin harvoja lapsia tai nuoria silloin oli, jotka oli pulleampia, mutta ei osunut luokkatovereiksini.
Toisaalta sellaista langanlaihuuttakaan ei juuri esiintynyt. Eli olimme normaalipainoisia, suurimmaksi osaksi. Jotkut pojat saattoi kyllä olla aika luikeroita, kun olivat kovia liikkumaan.
Ja silloin tosiaan syötiin paljon perunaa ja kastiketta, makaronilaatikkoa, kaalilootaa, ruokajuomana maitoa, kahvin kanssa pullaa.
Ehkä me tosiaan liikuttiin enemmän, siis sellaista arkiliikuntaa. Kävellen ja pyöräillen, pitkiäkin matkoja.
V 79 kun pääsin ylioppilaaksi vuosiluokilla meitä oli 126 oppilasta.
2 "tukevaa", olisivatkohan olleet normaalipainon keskivaiheilla meihin rimpuloihin verrattuna? Kuvien perusteella ehkä 60 kiloisia max kun me muut olimme km 164cm/50kg
Ala-asteella 90-luvun loppupuolella luokallani oli lihavaa.
Minä katselin luokkakuvia 70-luvulta. Joka kuvassa 2-3 ylipainoista. Ei ole maailma paljon muuttunut.
Kyllä minäkin muistan lihavan tytön lukio ajoilta. ja lähikioskilta haettiin röökiä ja irtokarkkeja aina ruokatauolla. eli ei nämä ole mikään uusi ilmiö.
Niin. Entä sitten, ap?
Nimimerkki Se ylipainoinen lapsi, nyt alipainoinen aikuinen
Mikä meni elämässä pieleen, kun pitää arvostella muiden painoja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä meni elämässä pieleen, kun pitää arvostella muiden painoja.
Täähän se ois.
Kävin 70-80 luvulla peruskoulua ja meidän luokalla oli kaksi ylipainoista, yksi tyttö ja yksi poika
Kävin peruskoulun kasarilla ja ysärillä. Olin luokan ainoa pullukka ala-asteella, yläasteella meitä pyöreitä oli 2 meidän luokalla.
Nykyään minä olen normaalipainoinen, mutta samaa ei voi sanoa kaikista entisistä koulutovereista.
Minä taas olen eläkkeelle jäätyäni kohdannut entisiä luokkakavereita (naisia ja miehiä) ja lähes kaikilla vyötärön ympärys ylittää reippaasti suositukset? Käytiin koulua 1960-1970 luvullla eikä luokkakuvissa ollut silloin ylipainoisia. V. 1980-2025 välisenä aikana on syöty ja juotu hyvin tai pikemminkin huonosti ja moni poltellut myös tupakkia ja seurauksista tulee nyt lasku ja lähes jokaisella käytössä jo heti eläkeiän alussa kolestroli- ja verenpainelääkkeet ja monilla myös 2-tyypin diabetes tai ainakin sen esiaste.
Vierailija kirjoitti:
Niin.. ennen syötiin perunaa ja nakkikastiketta. Salaateista korkeintaan porkkanaraaste.
Ja kaikki oli timmissä kunnossa.
Nyt syödään salaatit, avokaadot, chian siemenet ja muut piperrykset ja kaikki on ihan plösöjä.
Heh ihan kuin se plösöys johtuisi noista viimeksi mainitsemistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Ruskeat) tiukat farkut oli muotia 90-luvun puolivälissä. Ei ne olisi mahtuneet pullukalle.
Olin tuossa kesällä luokkakokouksessa ja melkein kaikista kouluajan farkkutytöistä oli tullut vyöryviä vaatevuoria. Niihin tamineisiin olisi mahtunut 2 silloista tyttöä sisälle. Pojat oli kahta lukuunottamatta fitissä.
Vertaatko lapsia ja aikuisia? Vai minkä ikäisistä kyse?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat luokkakuvan erikseen ja muut yhdyssanat yhteen?
1990-luvun laman aikana ei opittu kirjoittamaan.
Olin tuossa kesällä luokkakokouksessa ja melkein kaikista kouluajan farkkutytöistä oli tullut vyöryviä vaatevuoria. Niihin tamineisiin olisi mahtunut 2 silloista tyttöä sisälle. Pojat oli kahta lukuunottamatta fitissä.