Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katselin luokka kuvia, 0 ylipainoista.

Vierailija
28.02.2026 |

Kävin läpi kaikki koulukuvani 90 alusta eteenpäin. Ei ensimmäistäkään ylipainoista kuvissa,  16 luokka kuvaa eri kouluista eri ikäkausilta. Paljon on maailma muuttunut. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin omatkin luokkakuvat löpi ketjun innoittamana 1992-2002. Kaksi ylipainoista ihmistä näkyi kuvissa, joista toinenkin oli 9-luokalla hoikistunut normaalipainoiseksi.

Vierailija
22/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyään lapset ja nuoret lihavia oikeasti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin jos ei ollut luiseva, oli lihava. Kaveri oli mukamas "läski". Ihan ekalta murrosikään asti. Nyt kun katsoo noita kuvia, niin ihan normaalipainoinen on, muut ovat reilusti alipainoisia.

Vierailija
24/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän luokalla oli 32 oppilasta joista vain kaksi oli lihavia, tyttö ja poika.

Vierailija
25/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokan pojat oli lähinnä riskejä ja niinkään lihavia ja sitten yksi tukevampi tyttö.

Vierailija
26/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi nyt nämä nelikymppiset ovat lihavia? 

Vierailija
27/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli joitakin ylipainoisia 70-80-luvuilla.

Mutta tosi vähän. 

Kyllä niitä oli, mutta ei sentään lapsissa paljon. Kyllä mun sukulaisissa oli ihan kunnon ylipainoisia aikuisia ja näkyihän niitä sen ajan elokuvissakin tosi paljon. 

Vierailija
28/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti millaisia nyt ylipainoiset koululaiset ovat 4-kymppisinä.

Vierailija
29/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yhdys sanoja et siellä koulussa oppinut.

Vierailija
30/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen aikaan ollut välipaloja ja energiajuomia

eikä ollu stressiä,unettomuutta,lääkkeitä,ruuhkavuosia,hormooneja, miestä joka ei huomioi., tunnesyömistä...

No ei toivottavasti ole nykypäivänäkään peruskoululaisilla em. ongelmia... 

Vierailija
31/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti millaisia nyt ylipainoiset koululaiset ovat 4-kymppisinä.

Nythän on keksitty lääkkeet siihenkin. Kunhan niiden hinta kohtuullistuu patenttien takia, alkaa se lähitulevaisuudessa näkyä katukuvassakin. Tulevaisuudessa ei siis todennäköisesti ole lihavia enää ollenkaan.

Paitsi ne harvat joille ei lääkkeet sovi. Kivat muuten niille sitten tulevaisuudessa.

Vierailija
32/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62v eukko. Lapsuudessani kukaan ei ollut lihava. En muista yhtäkään lihavaa koulukaveria. Silloin ei ollut nettlä, älypuhelimia. Lapset leikkivät ulkona, kävivät uimassa , tekivät pihahommia vanhempiensa kanssa, ajelivat polkupyörillä. Kouluun mentiin kävellen/pyörällä/ hiihtäen.  Ruoka oli perusruokaa, mitään mässyjä ei syöty.  Kerran viikossa äiti paistoi lettuja, se oli herkkupäivä.

Vierailija
33/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa oli kyllä ylipainoisia 90-luvullakin.

Vierailija
34/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla ja 2000-luvun alussa oli ihan vakio, että luokassa oli vain yksi lihava tyttö ja poika. 

Riippui asuinalueesta. Meillä Etelä-Pohjanmaalla lastenkin ylipaino oli yleistä silloinkin.

Vierailija
35/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko katsonut uusia luokkakuvia? Suurin osa ylipainoisia on aikuisia.

Vierailija
36/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjoitat luokkakuvan erikseen ja muut yhdyssanat yhteen?

Ei suorittanut oppivelvollisuutta numeroilla vaan täyttämällä 16. Ne luokkakaverit kuvissa nuortuu häneen verrattuna. 

Vierailija
37/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ylipainoisia oli 80-luvulla. Se ylipaino ei vain ollut ihan niin överiä kuin nykyään. Että jos silloin oltiin 10-20 kiloa ylipainoisia niin nykyään ollaan yhden ihmisen verran ylipainoisia. 

Kyllä minun suvussa oli ylipainoisia 80-luvulla vaikka kuinka paljon. Mutta ei ne mitään 120 kiloisia olleet, paitsi ehkä enoni.

Vierailija
38/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka säilyttää vanhoja luokkakuvia ja katsoo niitä? Itse olin koulukiusattu niin en ole ikinä katsonut. Jäin tutun pyynnöstä pois lukion kolmannen vuoden luokkakuvasta. 

Vierailija
39/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä niin paljon kaikenlaista prosessoitua p*sk** - tässä on melkoiset ihmiskokeet nyt käynnissä somen, ruuan ja mielialalääkkeiden osalta, parinkymmenen vuoden päästä on sitten tulokset nähtävillä..

Vierailija
40/42 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka säilyttää vanhoja luokkakuvia ja katsoo niitä? Itse olin koulukiusattu niin en ole ikinä katsonut. Jäin tutun pyynnöstä pois lukion kolmannen vuoden luokkakuvasta. 

💛