Miten muka 20 eurolla saa viikon ruokaostokset?
Kommentit (463)
Helposti, eikä tarvitse juuri mistään edes tinkiä
Vierailija kirjoitti:
Tänään kaupasta kokonainen lohi 9,90€. 2kg pussi perunoita 1,50€, pakastekasviksia 2x2kg yht. 2,20€, paketti kanan ohut fileitä 4,20€, 2x500g rahkaa 3€. Tekee yhteensä 20,80€. Riittää minulle viikoksi ja osa kalasta menee pakastimeen. Kotona valmiiksi puurohiutaleita, pastaa, riisiä ja paljon marjoja ja munia. Noin satanen kuussa menee ruokakauppaan.
Toki tuohon tavoiteltuun 20€/viikko ei voi laskea "kotona on jo valmiiksi". Tuolla 20 eurolla pitäisi saada kaikki mitä viikon aikana syöt ja juot. Se milloin todellisuudessa kulutetut asiat on ostettu ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saa kai sillä jos ostaa pelkkää makaronia mut ei saa jos haluaa vähän terveellisempää ostaa
Ei mitään makaroneja vaan porkkanoita, perunoita, linssejä, euron/kg hedelmiä, ruisjauhoja, halpisrahkaa, kaurahiutaleita yms.
Kun minulla on rahat loppu en tuhlaa porkkanoihin tai mihinkään kevyeen syötävään. Ostan pottua, kananmunia, lenkkiä, sokeri jugurttia, paahtoleipää ja yritän saada myös juustoa. Juusto on kyllä kallista. Muut halpa tuotemerkillä. Tonnikalaa ostan tarjouksesta ja siihen riisiä sekaan. Juomana aina vesi. Teetä aamulla jos sitä sattuu olemaan.
Vielä kun vaihdat sokerijugurtin halpikseen ja paahtoleivän sijasta teet itse leipää tai sämpylää, jää enemmän varaan kalliimpaan juustoon. Por
Mulla kestää yksi juustopala kuukauden. Ei sitä ole tarkoitus leikata veitsellä leivän päälle, eikä syödä sellaisenaan.
Minkälainen ihminen ostaa muka joka viikko juustoa?
Ja vinkki. Valmiiksi siivutettuja kuluu enemmän, koska niiden siivut ovat paksuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei riittäisi? Nakkipaketista voi tehdä nakkikastiketta ja kyllä se kolmeen ateriaan riittää. Ei niitä nakkeja tarvitse kilokaupalla vetää. Kylkeen muusia ja vaikka porkkanaraastetta. Ei ole kallista.
Siksi ei riittäisi, että jää helvetinmoinen nälkä, jos syö yhdellä aterialla vain pari nakkia ja porkkanaraastetta. Edes minun 4-vuotias lapseni ei syö noin vähää.
En ole nähnyt missään niin pieniä nakkipaketteja, että olisi vain 6 nakkia eli 2kpl/ateria kolmeen ateriaan jaettuna. Kyllä niitä on ollut pienimmässäkin 10. Olen tehnyt sellaisesta kastiketta, joka riitti 5 hengelle = viisi annosta. Nakit paloitellaan pieniksi noin sormenpään kokoisiksi paloiksi ja tehdään hyvä ruskeakastike, johon ne upotetaan. Ei kaikkein terveellisin ateria, vaikka lisäkkeenä oli kuorineen keitettyjä perunoita, mutta halpa.
Eli kaksi-kolme litraa kastiketta jossa nakinpalat etsii toisiaan. Mitäs jos tulee sellainen ruokavieras joka kauhoo ne nakit omalle lautaselleen? Muut saa pelkkää kastiketta, että mitäs ovat hitaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään kaupasta kokonainen lohi 9,90€. 2kg pussi perunoita 1,50€, pakastekasviksia 2x2kg yht. 2,20€, paketti kanan ohut fileitä 4,20€, 2x500g rahkaa 3€. Tekee yhteensä 20,80€. Riittää minulle viikoksi ja osa kalasta menee pakastimeen. Kotona valmiiksi puurohiutaleita, pastaa, riisiä ja paljon marjoja ja munia. Noin satanen kuussa menee ruokakauppaan.
Toki tuohon tavoiteltuun 20€/viikko ei voi laskea "kotona on jo valmiiksi". Tuolla 20 eurolla pitäisi saada kaikki mitä viikon aikana syöt ja juot. Se milloin todellisuudessa kulutetut asiat on ostettu ei ole merkitystä.
Se mitä kotona valmiiksi on jaetaan tietenkin kulutuksen mukaan. Esimerkiksi kilon pussi perunoita, jos siitä kuluttaa viisi perinaa päivässä, niin jaat sen pussin hinnan niillä päivillä, jonka se perunapussi kestää
Jos paketti kaurahiutaleita (2euroa) kestää kuukauden, niin silloin se on 2euroa:30päivällä. Siinä ei päivää kohti montaa senttiä hintaa jää.
Eli 10 kpl nakkipaketti riittää nakkikastikkeeseen viidelle hengelle, joten kahdelle hengelle riittää kahdesta nakista tehty kastike. Vai neljästäkö se on. No oli kumpi tahansa niin laiha on kastike silti. Ja useammaksi päiväksi siis riittää (loput voi pakastaa).
Kun olisi pakko, se riittäisi. Mutta tekisin oikeaa ruokaa, ei mitään lihapiirakoita tai muuta höttöä.
Juuston syömiseen ei tarvita leipää.
Älkää nyt vaan sanoko että hyvin pärjää kahdella kympillä viikon, kohta päättäjät lukee tätä ja toteaa että jaahas, missä ne sakset taas oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei kysytty 3-vuotian lapsen ruokailuja. Aikuiselle tuo määrä riittää max 3 päiväksi.
Vähemmälläkin sitä kuule elää kun on köyhä
Vierailija kirjoitti:
Eikö se työpaikan maksama lounasseteli ole jotain 3 euroa? Varmaan pärjäisi paremmin, jos viikon budjetti olisi 20 euroa kauppaan ja 65 euroa viikossa kaikkeen mitä pysty kerralla syömään.
On, mutta sen voi käyttää vain maksamalla itse n. 10€/ateria. Ei meillä työssä käyvilläkään ole varaa maksaa 50€/viikko ravintolalounaista, vaikka mättäisi kerralla niin paljon, että ei kotona tarvitse syödä kuin aamu- ja iltapalat. Paljon halvemmaksi tulee syödä kotiruokaa eväänä.
Vastaus viestiin 425, joka meni ensimmäisellä yrityksellä sensuuriin:
Ei meillä tarjota ruokavieraille nakkikastiketta, kun ei enää ole edes lasten koulukavereita ruokapöydässä niin kuin joskus oli. Ei kastiketta mätetä puolta litraa perunoitten tai muusin lisäksi vaan jotain 2-3 dl. Melkoisia suursyömäreitä teillä, jos menee noin paljon ruokaa kerralla. En ole nähnyt edes melkoisia annoksia lounasravintolassa syövien äijien ottavan puolta litraa kastiketta.
Ja sama 424;
"Mulla kestää yksi juustopala kuukauden. Ei sitä ole tarkoitus leikata veitsellä leivän päälle, eikä syödä sellaisenaan.
Ja vinkki. Valmiiksi siivutettuja kuluu enemmän, koska niiden siivut ovat paksuja"
Siivutetut juustot ovat kalliita ja kysynkin, miten sinä saat juustopalan säilymään kuukauden niin, että ei homehdu eikä kuivu?
Ei kyllä raavas duunarimies pärjää millään kahdella desillä kastiketta. Ja kai se saisi ottaa vain kaksi perunaakin? Iso mies tulee nälkäisenä kotiin niin vihaiseksihan se vaan tuollaisesta tulee.
No menet kauppaan ja ostat sillä 20 eurolla. Siinä se, et sitten osta enempää.
Kyllä saa, mutta ruoka on sitten pääasiassa puuroa, perunoita, juureksia, makaronia ja leipää. Kastikkeissa ja keitoissa on vain sattumia lihaa/kalaa/makkaraa. Pidemmän päälle ei onnistu. Ruoka on ravinneköyhää, tulee terveysongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus viestiin 425, joka meni ensimmäisellä yrityksellä sensuuriin:
Ei meillä tarjota ruokavieraille nakkikastiketta, kun ei enää ole edes lasten koulukavereita ruokapöydässä niin kuin joskus oli. Ei kastiketta mätetä puolta litraa perunoitten tai muusin lisäksi vaan jotain 2-3 dl. Melkoisia suursyömäreitä teillä, jos menee noin paljon ruokaa kerralla. En ole nähnyt edes melkoisia annoksia lounasravintolassa syövien äijien ottavan puolta litraa kastiketta.
Ja sama 424;
"Mulla kestää yksi juustopala kuukauden. Ei sitä ole tarkoitus leikata veitsellä leivän päälle, eikä syödä sellaisenaan.
Ja vinkki. Valmiiksi siivutettuja kuluu enemmän, koska niiden siivut ovat paksuja"
Siivutetut juustot ovat kalliita ja kysynkin, miten sinä saat juustopalan säilymään kuukauden niin, että ei homehdu eikä kuivu?
Tällainen pihiys on jo harvinaista, että juustopala kestää kuukauden. Täytyy saada kieroa tyydytystä moisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saa kai sillä jos ostaa pelkkää makaronia mut ei saa jos haluaa vähän terveellisempää ostaa
Ei mitään makaroneja vaan porkkanoita, perunoita, linssejä, euron/kg hedelmiä, ruisjauhoja, halpisrahkaa, kaurahiutaleita yms.
Kun minulla on rahat loppu en tuhlaa porkkanoihin tai mihinkään kevyeen syötävään. Ostan pottua, kananmunia, lenkkiä, sokeri jugurttia, paahtoleipää ja yritän saada myös juustoa. Juusto on kyllä kallista. Muut halpa tuotemerkillä. Tonnikalaa ostan tarjouksesta ja siihen riisiä sekaan. Juomana aina vesi. Teetä aamulla jos sitä sattuu olemaan.
Vielä kun vaihdat sokerijugurtin halpikseen ja paahtoleivän sijasta teet itse leipää tai sämpylää, jää enemmän varaan kalliimpaan juustoon. Por
Halvin sokeri jugurtti euron litra ja sitä ostan. Porkkanaa ostan jos on ylimääräistä rahaa. Ei porkkana pidä nälkää. Myös paahtoleipää saa eurolla ja viipaleista riittää viikoksi.
Katsokaa kilohintoja. Ei mitään järkeä ostaa siivutettua juustoa tai juustoraastetta. Ja juustoa voi tosiaan pakastaa, jos isompi pala on tarjouksessa. Pistää puolet pakastimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytkö kaupassa koskaan? Jos 20 € on viikkobudjetti, ei se tarkoita, että joka viikko menisi 20 euroa tasan. Jonain viikkona voi mennä enemmän, jos ostaa jotain täydennystä, sitten sitä ei tarvitse ostaa neljään seuraavaan viikkoon. Se löytyy yllätysyllätys jo kaapista kotoa.
Pöljä olet jos kuvittelet että sellaisia aikuisia ei ole olemassa. Eihän kaikilla ole edes asuntoa eikä sitä jääkaappia.