Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin käytit tietokonetta ekan kerran ja minkä ikäinen olit silloin?

Vierailija
28.02.2026 |

Itse käytin unix konetta 1980, olin silloin 20.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli sanonta "onko kiire vai tehdäänkö tietokoneella?"  :)

Vierailija
42/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaana vuonna 1997. Veli opetti. Meillä oli IBM:n DOS kone jolla pelasin Supaplexia ja Prince of Persiaa. Jossain vaiheessa veli sai uuden koneen jossa oli windows. Muistan kun hän uudella koneella esitteli mulle googlen ja se oli jotain niin ihmeellistä :D Olen oppinut veljeltäni kaiken mitä tietokoneista tiedän ja myöhemmin jouduin sitten aina auttamaan kavereita, opettajia ja kavereiden vanhempia kaikissa teknisissä ongelmissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1981 kauppaopistossa laskin kotilaskuja basic-ohjelmalla ja ajattelin että tämähän on kätevää. Käytin sen jälkeen töissä tietokoneita kyllästymiseen asti , joten en hankkinut omaa konetta kotiin kuin vasta joskus 2000-luvun puolella.

Vierailija
44/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju sai tajuamaan, miten vanhojen ihmisten kanssa sitä palstalla kirjoitteleekaan... 😅

Voi kuule, ajattele, ettö me ollaan kasvettu tietokoneiden mukana alusta asti eli kokemusta riittää. Te nuoret olette syntyneet suoraan digiaikaan ja sitten luulette, että me vanhat ollaan tyhmiä kaikessa. Ne, joilla ei oikeasti ole ollut tietotekniikan kanssa niin paljoa kokemusta ja joille se on ollut suurempi haaste, ovat/alkavat olla jo haudassa.

Kommentissani ei ollut kyse kenenkään "tyhmyydestä", vaan siitä, että en oikeasti ollut tullut ajatelleeksi kenenkään 60-70+ -vuotiaan haluavan roikkua tällaisilla palstoilla.

Vierailija
45/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille taisi tulla ensimmäinen pöytäkone 90-luvulla. Pelasin sillä sisaruksen kanssa jotain labyrinttipeliä. Netti kotiin tuli vasta vuosituhannen vaihteen jälkeen, ja sitä sai jokainen käyttää tunnin päivässä. Silloin taidettiin enemmäkseen mesessä viestitellä kavereiden kanssa ja pelata miinaharavaa.

Vierailija
46/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lasketaan tietokoneeksi?  Lasketaanko reikäkorteilla ladattava magneettireunamuistilla toimivat toimistokoneet tietokoneeksi?  Silloin olin 29 -vuotias.   Sitä ennen jo kirjoituskoneen näköisellä  toimistokoneella  magneettireunakorteilla.

Siitä on nyt 51 vuotta.  Vielä pystyn hoitamaan asiani, pankki/kanta/ajanvaraukset/nettiostoksia/sähköposti/face/wa.  Tabletilla ja kännykällä.  Pöytäkone ei enää ota uusia päivityksiä.

Vierailija
47/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidettiin hankkia joskus kahdeksankymmentäluvun alussa se "kuusnelonen" sitä ennen olin jonkinmoista reikäkorttisysteemiä käyttänyt seiskytluvulla ja jollain aataminaikuisella atk kurssilla jotain. Aivan päivittäiseksi asia muuttui vasta työpaikalla 90luvulla.

Vierailija
48/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1983. 10v.

Vierailija
49/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa -84. Meillä oli ATK-niminen valinnaisaine ja siellä koodailtiin Basic-kielellä.

Sama, vuotta myöhemmin tosin. Meitä tyttöjä oli kursilla vain muutama. Pari luokkakaveria suunnitteli kielten opiskelua ja he olivat aivan varmoja, etteivät ikinä tarvitse tietokonetta mihinkään!!! 

Muistan, että kesätöissä 1980-luvulla tietokone oli pakollinen. Yliopistolla aloitin 1989 ja silloin tietokoneet oli käytössä ainakin tekstinkäsittelyssä, kun palautettiin esseitä tai pakollisissa tilastotieteen harjoituksissa. 

Vierailija
50/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1983 kun aloitin opinnot 21 vuotiaana. Mikro Mikot tuli sitten kauppikseen joskus 1985 tietämissä ja oman Amstrad merkkisen PCn ostin joskus 1987.

Vierailija
51/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju sai tajuamaan, miten vanhojen ihmisten kanssa sitä palstalla kirjoitteleekaan... 😅

Ei kai täällä nuoria ole lainkaan. Suurin osa on roikkunut täällä vuosikymmeniä. 

Muutama ylilaudalt karannut inceli kuvittelee pätevänsä nuorten naisten palstalla. Todellisuudessa ne inttävät äitiensä, kummitätiensä ja mummojensa ja eläkeläisten kanssa.

Vierailija
52/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoja mummoja täällä

Vierailija
53/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ehkä -84, -85. Minulle ja kavereille alkoi vähitellen ilmestyä  Commodore 64, ZX Spectrum tai Vic 20 ja joku jota en nyt muista, mutta sen nimessä oli 128.

Vierailija
54/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskä toi ekan tietokoneen meille joskus -95, olin 4-5v. Koneella pystyi tulostamaan reikäreunaiselle paperille värityskuvia, kone osasi puhua hassulla "robotti"äänellä, ja siinä oli aika paljon pelejä, joita isosiskon kanssa kokeiltiin. Muistan jonkun muurahaispelin..

Vierailija
55/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
56/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tuo Juha Vainion kasarivisio käynyt toteen.

Vierailija
57/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja tämä aihe vapaa- palsta ei suinkaan ole pelkkä naisten palsta.

Suurin osa netin vanhoista keskustelupalstoista on suljettu, tämä on Suomen suosituin anonyymi keskustelupalsta, jossa voi jutella niitänäitä. Valitettavasti tämä palsta melkein hukkuu roskaan.

t: mies 54v

Vierailija
58/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa -84. Meillä oli ATK-niminen valinnaisaine ja siellä koodailtiin Basic-kielellä.

Sama, vuotta myöhemmin tosin. Meitä tyttöjä oli kursilla vain muutama. Pari luokkakaveria suunnitteli kielten opiskelua ja he olivat aivan varmoja, etteivät ikinä tarvitse tietokonetta mihinkään!!! 

Muistan, että kesätöissä 1980-luvulla tietokone oli pakollinen. Yliopistolla aloitin 1989 ja silloin tietokoneet oli käytössä ainakin tekstinkäsittelyssä, kun palautettiin esseitä tai pakollisissa tilastotieteen harjoituksissa. 

Lukiossa 90-luvun alussa oli valinnaisena atk, mun kaveri otti sen , mutta mä otin psykologian. Ihan hyvin oon pärjännyt melkein itseoppineena, atk-ajokortin pakotti työkkäri joskus suorittamaan - mulle se oli täysin läpihuutojuttu, mutta siellä oikeasti oli porukkaa, jotka käsittääkseni reputtivat. Sitten kun pääsin töihin, mä suorastaan loistin mun excel-taidoilla ja pomo pyysi mua tekemään kuukausittaisia pylväsdiagrammeja sun muuta. Niihin meni aina ehkä kymmenen minuuttia ja pomo oli että vau, sä sitten oot hyvä! Varsinainen tietokonenörtti minä! 🤪😁(Siis en todellakaan oikeasti.)

Vierailija
59/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980. 16-v. CP/M!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi