Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset häpeävät raittiuttaan

Vierailija
27.02.2026 |

Tämän takia he selittävät, miksi eivät juo.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raittius tarkoittaa päihteetöntä elämäntapaa, jossa pidättäydytään alkoholin (absolutismi) ja usein myös tupakan sekä muiden huumeiden käytöstä. Se edistää terveyttä ja parantaa fyysistä kuntoa. Vuonna 2023 Suomessa täysin raittiita oli noin 12 % väestöstä. Raittius nähdään usein valintana parempaan elämänlaatuun.

Vierailija
2/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko ikäni raitis, enkä häpeä ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se noloa jos aikuinen ihminen ei käytä mitään.

Vierailija
4/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan häpeä. Sen sijaan valtaosa tenttaa, etteikö minulla tee ikinä mieli olla sekaisin tai käyttää nikotiinituotteita jne. Ei tee. Elämä on hyvää näin. 

Vierailija
5/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

He joutuvat selittämään, koska tässä sairaassa yhteiskunnassa raittius on epänormaalia.

Vierailija
6/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yleistä. En minä häpeä.

Vierailija
7/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hävettävää ei ylpisteltävää, kukin elää tavallaan. Olen vuosikausia kuulunut tuohon 12% väestöstä ja olen tyytyväinen.

Tj50

Vierailija
8/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He joutuvat selittämään, koska tässä sairaassa yhteiskunnassa raittius on epänormaalia.

On ne epäilyttävää porukkaa.

Vierailija
9/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkkien mielestä raittius ei ole hyvä asia.

Vierailija
11/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ne epäilyttävää porukkaa.

Ne, jotka tivaavat syitä sille, miksi joku ei käytä päätä sekoittavia aineita? Olen samaa mieltä.

Vierailija
12/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa ainakaan omien tuttujen kohdalla. Ei niiden tarvi selitellä tai hävetä. On monta paria joissa toinen ottaa, toinen ei koskaan. Esim. meillä.

Vierailija
13/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa ainakaan omien tuttujen kohdalla. Ei niiden tarvi selitellä tai hävetä. On monta paria joissa toinen ottaa, toinen ei koskaan. Esim. meillä.

Toi kuulostaa jo cuck-suhteelta.

Vierailija
14/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joutuvat" tuo tarkoittaa juuri sitä häpeämistä. Häpeä laittaa selittämään miksi ei ole "normaali".

ap

Vierailija
15/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Joutuvat" tuo tarkoittaa juuri sitä häpeämistä. Häpeä laittaa selittämään miksi ei ole "normaali".

ap

Anteeksi. Olisi pitänyt kirjoittaa että "jotkut päihteiden käyttäjät tivaavat raittiilta ihmisiltä selityksiä raittiudelle"

Vierailija
16/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nyt 6 vuotta raittiina. Juominen oli ongelma. En häpeä sekuntiakaan. 

Vierailija
17/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole 100% raitis mutta käytän mitään alkoholia näin keski-ikäisenä hyvin vähän, lähinnä kesähelteellä jossain sataman terassilla kylmä siiderii tai ystävien kesken tapaaminen ja kylmä kuohari ok. Välimerellä tms lomaillessa 1x v menee sangrialasi ja ehkä toinenkin / viikko.  Kalaruoan kanssa ravintolassa joskus 1x v kevyehkö valkoviini ok. En tarvitse muuta.

Jokin v sitten mentiin ystävän kans laivalla Tallinnaan ja hänhän tunnettuna tissuttelijana oli aamulla 10 aikaan jo tilaamassa ensimmäistä olutta, minä otin vaan jonku cokiksen tms koska ei yhtään tehny mieli mitään alkoholillista. Ystäväni tokaisi isoon ääneen kaikkien lähitienoon ihmisten kuulle jotain et "täh, etsä ota olutta, onkos susta tullu JOKU absolutisti???" Ja kaikki lähellä olijat käänty kattomaan. Ja sit jouduin selittelemään et "eiiii'ku ei vaan nyt jotenki maistu tähän aikaan päivästä". 

Vierailija
18/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua hävettää kun muut ovat parempia 

Vierailija
19/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä hävetä ollenkaan.

Vierailija
20/40 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raittiit on niitä jotka ei osaa ja pysty. Aletaan katkerana absolutistiksi, kun ei siitä päihteiden käytöstä mitään tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi